Van manegeruiter naar bijrijder (met filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RiannaB

Van manegeruiter naar bijrijder (met filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 16:39

Spannend, mijn eerste topic op Bokt! Even een intro:
Sinds mijn 8e rij ik iedere week één uurtje paard op een manege. Daar is nu, op mijn 23e, eindelijk verandering in gekomen, want ik heb sinds kort mijn eerste bijrijdpaard! Ik ga hem gemiddeld 2x per week rijden en ik zal 1x in de maand les nemen. Het paard heet Dutchman en is een 16-jarige ruin die oefeningen t/m Z2 kent. Ik ben erg dankbaar dat mij deze kans geboden wordt, als 'manegeruiter'.

Vandaag heb ik hem voor de 4e keer gereden, dus het is nog een beetje zoeken in sommige dingen. Wel vind ik het vanaf de eerste keer al een heerlijk paard. Voor mij is het meest leerzame dat hij precies doet wat je van hem vraagt. En als hij het niet doet, dan weet je dat dat aan jezelf ligt en je dus iets verkeerd doet. Ook zet het rijden van Dutchman me weer flink met beide benen op de grond, want tijdens het rijden blijkt dat mijn basis toch nog veel beter kan.

Daarom probeer ik nu vooral aan mijn eigen basis te werken, wat betekent: letten op mijn houding, de hulpen die ik geef en meer op mijn zit rijden.
Mijn belangrijkste verbeterpunten zijn:
- Rechtop blijven zitten. Ik zit veel te ver naar voren, waardoor ik het paard ook de grond in 'druk'.
- Mijn onderbenen gaan regelmatig te ver naar achteren
- Armen langs mijn lichaam houden
- Met mijn kont in het zadel blijven zitten, vooral in de galop!!
- Doorzitten op Dutchman probeer ik af en toe maar kleine stukjes, omdat ik hem er niet mee wil hinderen. Dit komt vanzelf wel met veel oefenen, denk ik.
- Ik ben vaak te streng met mijn binnenhand in een wending/volte. Dit is een punt waar ik mij veel bewuster van probeer te worden door er veel mee te oefenen (wat wil zeggen, meer met de buitenteugel 'sturen' en met mijn zit/gewicht).

Een hoop verbeterpunten dus! Met deze punten ben ik dan ook het meest bezig tijdens het rijden tot nu toe, al is het moeilijk om aan alles tegelijk te denken. Met Dutchman probeer ik nu meer overgangen te rijden om hem actiever te maken en stukjes te schakelen in tempo. Het nageeflijk rijden is voor mij niet het allerbelangrijkste, maar natuurlijk is het wel erg fijn als hij dit opzoekt. Ik merk dat hij vooral bij het rijden van voltes meer zakt, dus probeer ik dit steeds even mee te pakken.

Zo, een heel verhaal, dus dan nu de foto's en filmpjes. Vandaag heeft mijn vriend foto's gemaakt. Helaas zijn er niet zoveel gelukt, dus excuses voor de kwaliteit. Kijk dus vooral ook naar de filmpjes!

1. Dit zijn wij!
Afbeelding

2. Instappen
Afbeelding

3. Ook nog instappen
Afbeelding

4. Veel te hoog uit het zadel
Afbeelding

5. Dit is dus het typische voorover zitten, ook kunnen de teugels wel wat korter
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

Tip: Kijk de filmpjes in HD kwaliteit
Filmpje 1

Filmpje 2

Filmpje 3

Ben benieuwd naar jullie reacties en vooral naar tips om dit alles te verbeteren!

mika11

Re: Van manegeruiter naar bijrijder (met filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:45

Super om zo'n bijrijdpaard te hebben, dat is echt een fijn leerpaard.
Tips: probeer in galop en met doorzitten op je kont te blijven zitten.
Nu kom je nog veel teveel uit het zadel.
Maar het ziet er best netjes uit al verder, dus dat zal wel goedkomen. :)

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:07

Heel gaaf dat je zo'n fijn paard mag rijden! Ik denk dat jullie echt ver kunnen komen dus lekker verder blijven oefenen. Zoals hierboven ook al wordt gezegd: probeer in galop op je kont te blijven zitten. Ook zou ik proberen om je onderbenen ietsjes verder naar voren te leggen zodat je ook makkelijker kunt blijven zitten in het zadel. Ook mogen je handen nog wat stiller en je ellebogen iets meer in een knik want nu lijkt het af en toe als of je je handen naar beneden drukt. Voor een vierde keer als voormalig manegeruiter vind ik het er al goed uitzien dus dat gaat helemaal goed komen met jullie! Veel plezier met z'n tweeën :D

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:50

Ik volg mijn bovenstaanders helemaal! :)
Wat me opvalt is dat je niet echt de beweging meevolgt in de galop, maar gewoon wat stuitert.
Probeer echt mee te gaan in de sprong (en zitten) dan gaat het voor jou ook veel beter zijn! :)

Veel succes met dit paardje!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:57

Wat wwn mooie kans ts. Ziet er uit als een fijn paard waar je vwwl kan leren.

Ik ga mee met voorgaande reacties. Probeer te voelen wat het paard doet en ga daar in mee.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:58

Ik wil er aan toe voegen dat ik denk dat je je bekken wat moet kantelen. Ik kon ook niet goed door zitten en in galop blijven zitten. Nu werd mij verteld bekken kantelen en meer naar achteren gaan zitten en dat helpt.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 18:56

Bedankt voor de reacties en tips! Ik ben inderdaad ook heel blij dat ik dit paard mag rijden, het is wat dat betreft een super goed leerpaard! Verder ook nuchter in zijn gedrag en wordt niet snel heet bijvoorbeeld.

Bedankt voor het compliment Mika11!
Heleenzz2, mijn onderbenen verder naar voren leggen lijkt me wel lastig in een dressuurzadel en dan verlies je ook de lijn schouder-heup-hak. Al heb ik die nu ook niet echt doordat ik m'n bovenlichaam zo naar voren breng en m'n kont naar achter.. :\
Silkaay en Joltsje: Voelen hoe de beweging gaat en daarin meegaan is inderdaad belangrijk. Misschien moet ik maar een keer stukjes met m'n ogen dicht galopperen als ik alleen in de bak ben, om echt te kunnen voelen :P
Koetjeboe, dat is inderdaad een goede tip. Op de manege werd mij in de lessen ook vaak gewezen op meer achterover zitten in de galop, alleen doe ik dat dan even en verval al snel weer in m'n 'gewoonte'houding..

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:00

Ontspannen in je zit kan ook helpen, nu heb ik de indruk dat je wat klemt met je onder(benen) waardoor je onbewust verkrampt en zo de beweging niet goed kan volgen.
DURF te zitten, DURF jezelf lang te maken :)

Misschien kan het ook een goed idee zijn om zitlessen te nemen? Of iemand die het paardje aan de longe neemt zodat jij je puur kan concenteren op jou houding en het effect dat dat op je paardje heeft :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:08

Goed dat je met je eigen houding bezig gaat, er mag inderdaad nog wel wat aan gesleuteld worden :). Ik kan je heel erg aanraden dit ebook te downloaden en goed door te lezen en eventueel de nieuwsbrief aan te vragen, want het is allemaal erg leerzaam :). Je houding kan er erg mee vooruit gaan! http://ruitergevoel.com/
Verder is les nemen handig. Veel succes, leuk paard!

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:20

Dat is een goed idee Silkaay! Ik ben ook benieuwd naar hoe mijn eerste les van de instructrice op de locatie zal gaan en wat zij erover te zeggen heeft. Weet ook niet wat daar de mogelijkheden zijn voor zitles bijvoorbeeld, dus ik zal er naar vragen.
Bedankt voor het aanraden van die website xNikitaaa! Heb er meteen al wat nuttige tips gelezen en ik zal er binnenkort eens uitgebreider rondkijken (http://ruitergevoel.com/2013/07/24/5-ti ... ardrijden/ slaat precies op mij :P)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:03

Ik ken geen enkele lesgeefster die daarvan problemen maakt, dus als je het vraagt, dan weet je het ook :)

Veel succes, ik ben benieuwd naar verdere update's! :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:05

Super voor je om zon kans te hebben. Volgens mij geef je zelf al heel duidelijk je puntjes weer, maar met een paard dat je zo leert rijden zul je zien dat je ook ruimte krijgt om aan je zit te werken!

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:49

Pracht paard maar de teugels moeten een heel stuk korter. Speel ook een beetje met zijn mond want je hebt hele goede momenten maar omdat er niet genoeg contact is verlies je het weer. Hij mag ook wat actiever, hij is een beetje sloom en lui :)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:04

Wen er maar rustig aan, dit is geen manegepaard. Ik denk dat jullie het heel leuk hebben samen. De eerste foto was al goed, allebei lekker neus vooruit.. hihi!

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 05:46

Bedankt weer voor de feedback! Ja, er is nog veel werk aan de winkel en ik ben zelf ook heel benieuwd naar hoe het bijvoorbeeld over een maandje zal gaan. Ik geniet iedere keer in ieder geval in volle teugen van het rijden van hem! :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 06:19

Wat ontzettend fijn dat je nu zo'n leuk paard mag rijden!

Ik heb ook nog steeds wel eens moeite met blijven zitten in de galop, want ik dan doe is mezelf lang maken, echt mijn hakken ook uitdrukken en denken dat al mijn gewicht naar mijn kont zakt zodat ik wel moeten blijven zitten. :P

Maak je teugels inderdaad maar wat korter, je hebt nu eigenlijk te weinig verbinding met Dutchman. Hij mag zoals je zelf zei, echt wat actiever worden. Daar zijn inderdaad veel overgangen goed voor, maar ook het schakelen tussen middendraf en arbeidsdraf.

Ik zag dat je ergens van hand deed veranderen, en toen leek het net alsof hij wat naar binnen viel toen je op de andere hand kwam. Ik kon het niet super goed zien. Probeer hem daar ook wat scherper op te maken, dat je wat meer de hoeken meeneemt. Probeer naast regelmatig voltes te rijden ook lange stukken te pakken en wissel dit af zodat hij in zijn koppie blijft opletten.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:26

Niet 'spelen' met zijn mond, je moet van zijn mond afblijven. Zakken doet een paard vanzelf op. Een juiste manier als je de achterhand er onder rijdt, lekker los rijdt en ontspannen en juist zit. Enkel contact is genoeg.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 16:15

Bedankt, xx_Horsiex. Hoeken kan ik inderdaad ook meer mee doen, die rijd ik niet altijd ver genoeg in, terwijl dat natuurlijk ook kan helpen met de buiging van zijn lichaam.

Spelen/kneepjes/kneden met de teugels zul je mij gelukkig niet zien doen. Hier heb ik ook een duidelijk standpunt in (met dank aan wat ik op Bokt heb geleerd) en ik krijg er altijd een beetje de kriebels van als mensen dat doen. Helaas zijn er nog veel te veel mensen die niet beter (willen) weten..

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:53

Een tip als je wilt voelen hoe hij voelt ga niet met je ogen dicht in de baan rijden dat is heel onverstandig.
Je kan beter iemand vragen die hem longeerd als jij er op zit en dan de beugels van je zadel af halen en zonder beugels stappen draven en galoperen gewoon rustig blijven zitten en in het begin kleine stukjes en je armen opzei om balans te houden en op een gegeven moment voel je heel goed je paard aan maar doe het af en toe even en niet te lang in het begin want geloof me je krijgt enorme spierpijn haha!
Maar je gaat wel heel makkelijk zitten en je paard uit zitten. Succes verder ziet het er netjes uit en geniet van je (bijrijd)paardje.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 20:22

Haha, bedankt voor de tip. Woensdag heb ik mijn eerste les van de instructrice van stal, dus ik ben benieuwd wat zij erover zal zeggen!

MadeliefHoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:19

echt een top paard ik heb ook een paard die er ook zo uitzien maar hij is nog maar 3 jaar de filmpjes en fotos ga ik zometeen kijken en als je voor jou gevoel met je benen overdreven naar voren zit en je lijf naar achteren dan leer je om recht te zitten. om zonder beugels te gaan rijden is geen goed idee je kan wel oefenen met doorzitten en dan stapje voor stapje je beugels uit te doen en daarna weer in.

vam madelief

Danieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:25

hoi
leuk paardje zeg
zo als er wel meer zeggen onspannen zitten in galop (en niet te veel er aan denken want dan mislukt het,heb ik namelijk zelf ook :+)
gr

miranda_147

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:28

Boek van anne muller lezen basisrijkunst staan vooral veel nuttige tips in en oefeningen om ook naast je paard te oefenen.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:34

Om ontspannen te zitten, trek ik als het ware mijn kont in. Daardoor zit ik vanzelf zwaarder en meer ontspannen. Ook trekt mijn rug dan niet zo hol. Uhh misschien zijn het mijn bekken wel die ik kantel haha, dat weet ik eigenlijk niet, maar het helpt me in ieder geval!

Succes met de lessen!

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:48

eigenlijk ben ik een beetje verbaast dat als je van je 8 tot 23 manege ruiter bent geweest dat je dan nog zo'n slechte zit hebt :o
begin echt met zitlessen! of (kosten technisch) laat jezelf door een stalgenoot longeren zodat je kunt focussen op je zit. je geeft zelf al aan waar het mis gaat tenslotte.
nu je de kans hebt om op zo'n braaf en geschoold paard te rijden zou ik proberen om 1 x per week of 1x per 2 weken te lessen (ik weet dat je maar 2x per week gaat rijden, maar toch)

het is een leuk paard hier kun je veel van leren, die kans moet zo goed mogenlijk benutten.

tip: beugels gaatje (of 2) korter, zou kunnen dwingen tot het makkelijker (overdreven) uitdrukken van je hakken en dat zou weer kunnen voorkomen dat je onderbenen naar achteren gaan.