Sinds mijn 8e rij ik iedere week één uurtje paard op een manege. Daar is nu, op mijn 23e, eindelijk verandering in gekomen, want ik heb sinds kort mijn eerste bijrijdpaard! Ik ga hem gemiddeld 2x per week rijden en ik zal 1x in de maand les nemen. Het paard heet Dutchman en is een 16-jarige ruin die oefeningen t/m Z2 kent. Ik ben erg dankbaar dat mij deze kans geboden wordt, als 'manegeruiter'.
Vandaag heb ik hem voor de 4e keer gereden, dus het is nog een beetje zoeken in sommige dingen. Wel vind ik het vanaf de eerste keer al een heerlijk paard. Voor mij is het meest leerzame dat hij precies doet wat je van hem vraagt. En als hij het niet doet, dan weet je dat dat aan jezelf ligt en je dus iets verkeerd doet. Ook zet het rijden van Dutchman me weer flink met beide benen op de grond, want tijdens het rijden blijkt dat mijn basis toch nog veel beter kan.
Daarom probeer ik nu vooral aan mijn eigen basis te werken, wat betekent: letten op mijn houding, de hulpen die ik geef en meer op mijn zit rijden.
Mijn belangrijkste verbeterpunten zijn:
- Rechtop blijven zitten. Ik zit veel te ver naar voren, waardoor ik het paard ook de grond in 'druk'.
- Mijn onderbenen gaan regelmatig te ver naar achteren
- Armen langs mijn lichaam houden
- Met mijn kont in het zadel blijven zitten, vooral in de galop!!
- Doorzitten op Dutchman probeer ik af en toe maar kleine stukjes, omdat ik hem er niet mee wil hinderen. Dit komt vanzelf wel met veel oefenen, denk ik.
- Ik ben vaak te streng met mijn binnenhand in een wending/volte. Dit is een punt waar ik mij veel bewuster van probeer te worden door er veel mee te oefenen (wat wil zeggen, meer met de buitenteugel 'sturen' en met mijn zit/gewicht).
Een hoop verbeterpunten dus! Met deze punten ben ik dan ook het meest bezig tijdens het rijden tot nu toe, al is het moeilijk om aan alles tegelijk te denken. Met Dutchman probeer ik nu meer overgangen te rijden om hem actiever te maken en stukjes te schakelen in tempo. Het nageeflijk rijden is voor mij niet het allerbelangrijkste, maar natuurlijk is het wel erg fijn als hij dit opzoekt. Ik merk dat hij vooral bij het rijden van voltes meer zakt, dus probeer ik dit steeds even mee te pakken.
Zo, een heel verhaal, dus dan nu de foto's en filmpjes. Vandaag heeft mijn vriend foto's gemaakt. Helaas zijn er niet zoveel gelukt, dus excuses voor de kwaliteit. Kijk dus vooral ook naar de filmpjes!
1. Dit zijn wij!

2. Instappen

3. Ook nog instappen

4. Veel te hoog uit het zadel

5. Dit is dus het typische voorover zitten, ook kunnen de teugels wel wat korter

6.

7.

Tip: Kijk de filmpjes in HD kwaliteit
Filmpje 1
Filmpje 2
Filmpje 3
Ben benieuwd naar jullie reacties en vooral naar tips om dit alles te verbeteren!

)