Voorwaarts neerwaarts vs. aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xChanelx

Voorwaarts neerwaarts vs. aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 11:00

Hallo bokkers!

Ik probeerde me laatst wat meer te verdiepen in het voorwaarts neerwaarts rijden en las (zoals bij bijna elk paardenonderwerp) veel verschillende meningen.
De een wilde voorwaarts neerwaarts (dus over de rug, ook wel 'lang en laag') pas zien als het paard nageeflijk was, dus 'aan de teugel', omdat de kans anders heel groot is dat het alleen op de voorhand valt, zonder goed ruggebruik.
De ander wilde de eerste maanden bij jonge paard alleen maar voorwaarts neerwaarts rijden, om het paard op eigen benen te laten lopen en niet teveel te vragen, omdat het jonge paard bij nageeflijkheid/aan de teugel vaak toch de rug nog wegdrukt, omdat het niet gewend is aan het ruitergewicht.
Verder vraag ik me af wat jullie definitie/uitleg is van voorwaarts neerwaarts. Moet je contact blijven houden in de vorm van teugels in een rechte lijn of moet je zoveel contact houden dat het paard licht op je hand steunt/hangt, want dit las ik ook en vond ik een beetje raar, omdat een paard dat toch juist níét op eigen benen gaat lopen.
Ook zou ik graag willen weten hoe lang/hoe vaak jullie voorwaarts neerwaarts zouden vragen tijdens een uurtje rijden, in het bijzonder bij jonge paarden.
Iemand die me dit goed zou kunnen uitleggen, reageer alsjeblieft in dit topic of via pb, als dit niet bij een discussietopic hoort.
Ik wist eigenlijk niet goed of dit nu bij discussies of pratktijkproblemen hoort, dus staat het fout, dan alvast mijn excuses.

Tango1979

Re: Voorwaarts neerwaarts vs. aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:24

Als mijn paard voorwaart/neerwaarts loopt, heb ik contact hand/teugel/mond. Bovendien moet ze van achter doortreden. Dus ze loopt gewoon 'aan de teugel' al noem ik het nageeflijkheid. Voor mij is voorwaarts/neerwaarts een manier van 'instellen'.

Hoe lang ik het doe? Afhankelijk van mijn trainingsdoelstelling die dag. Soms gewoon tijdens losrijden voordat ik haar wat meer oppak, soms rij ik ook gewoon 30 minutjes wat langer en lager. Voorwaarts/neerwaarts moet ze altijd willen lopen, bij een flinke training laat ik haar tussendoor even het bit 'uitkauwen' en haar wat langer en lager komen. Even checken of ze mijn hand nog wil volgen en of ik ontspanning heb.

Als ik merk dat ze wat zwaarder in de aanleuning wordt lang en laag (bij mijn merrie een teken dat ze teveel op de voorhand komt) pak ik haar wel meteen op.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:33

Er is geen vs. met aan de teugel. Voorwaarts-neerwaarts is de tendens van het rijden.
En zelfs in het achterwaarts gaan moet het paard voorwaarts zijn. ;)

Beroemde quote van Steinbrecht: 'Rijdt uw paard voorwaarts en richt het recht'.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:02

Je paard dient ALTIJD voorwaarts neerwaarts te zijn.
Het voorwaarts wil zeggen dat het paard op je aandrijvende hulp met méér energie dan dat het van uit zichzelf zou geven de pas verlengt.
Het neerwaarts wil zeggen dat het zich in vertrouwen los laat in de rug en zodoende de hals neerwaarts laat vallen.
Het naar beneden bewegen van hoofd en hals vang je op met een begrenzende weerstand biedende hand, je hebt nu aanleuning.
De aanleuning onderhoud je door voorwaarts te drijven.
Je laat je paard dus niet "stofzuigen", dit is een veel gehoorde misvatting.
In de eerste twee jaren rijdt je je paard met de hals ongeveer op de horizontale lijn, de neus duidelijk voor de verticale lijn VOORWAARTS. In een rustige arbeidsdraf gebroken lijnen, slangenvoltes en hoeken mét buiging.
De rest komt vanzelf.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:15

voorwaarts is niet hard
voorwaarts gebeurd ook in een piaffe of passage
heeft dus niets met tempo te maken en is een misvatting van de huidige ruiters.
voorwaarts is de energie....de voorwaartse energie (ook in achterwaarts)
neus over de grond en laag is prima, mits het niet in een te hoog tempo gebeurd , anders valt het paard teveel op de voorhand
neus over de grond en gewicht verdeeld op 4 benen is prima

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:53

xChanelx schreef:
De een wilde voorwaarts neerwaarts (dus over de rug, ook wel 'lang en laag') pas zien als het paard nageeflijk was, dus 'aan de teugel', omdat de kans anders heel groot is dat het alleen op de voorhand valt, zonder goed ruggebruik.

Ja, idd: die mensen heb je - ik ben het er faliekant niet mee eens.
Kijk maar naar foto's of clinics van bijv. Lammert Haanstra: doorgaans trekken parden aan de lnge hun hals keurig netjes - en zetten ze hn achterbenen keurig onder het zwaartepunt. (Voor een bereden paard geldt plm. dat zijn zwaartepunt tussen jouw knieen zit.)

En de makke, zeker bij een jong paard, is het vastetten van de rugspieren, zeker de spieren waar we bovenop zitten: de voorste rugspieren. Die kun je ontspannen (en correct trainen) door de hals te laten strekken.

(En stel, dat een jong dier dus die voorste rugspieren spant, wat zo ongeveer een reflex is - dan komt het dier niet tot nagefelijkheid in de 'ontspannen' betekenis des woords en blijft dus eindeloos met een korte teugel gereden worden. Of mag pas halsstrekken nadat-ie in de krul is getrokken...)

xChanelx schreef:
De ander wilde de eerste maanden bij jonge paard alleen maar voorwaarts neerwaarts rijden, om het paard op eigen benen te laten lopen en niet teveel te vragen, omdat het jonge paard bij nageeflijkheid/aan de teugel vaak toch de rug nog wegdrukt, omdat het niet gewend is aan het ruitergewicht.

Ja, dat ruiteregewicht is een gegeven, vanaf het eerste moment dat je er op zit. Daar moet het paard dus op de goede manier "mee omgaan". Hoe beter een jong dier leert, om meteen de rug bol te maken dmv. halsstrekken (en de buikspieren gebruiken, het bekken kantelen of hoe je dat wilt noemen) hoe beter het is. Daar wordt-ie ook meteen sterk van op de goede plekken.

En in eerste instantie zou ik zeggen, bij een jong dier vraag vrijwel non stop een gestrekte hals. Zodra de hals omhoog komt, is er dorgaans spanning in het spel en dat is niet de bedoeling, dus strekken maar!
Idealiter met een licht contact (hangen mag niet en strekken mag ook net niet zijn, dat het paard jou de teugels uit de hand trekt).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:41

Janneke 2 @rug bol? waarom? jij beweegt toch ook niet met een bolle rug? (staat , loopt, joggen, hardlopen?)
niet echt gezond, om ze een paard te laten bewegen
de rug hoort gewoon recht en ontspannen mee te veren in de beweging.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:45

nombrado schreef:
Janneke 2 @rug bol? waarom? jij beweegt toch ook niet met een bolle rug?

...je zou ze de kost moeten geven - dan ging het je niet goed!

nombrado schreef:
niet echt gezond, om ze een paard te laten bewegen

...eh, nee?
nombrado schreef:
de rug hoort gewoon recht en ontspannen mee te veren in de beweging.

Ja - zo hoort dat.
Volgende vraag, wie ziet dit soort dingen nou heel erg goed en precies en wie let er ook echt op...?
Waar het mij om gaat is de actie van de buikspieren, het kantelen van het bekken en dat noem ik dan bol.
(En feiteijk: heel veel paarden lopen hol.)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:54

dus eigenlijk zeg je, dat een paard van nature met een verkeerd gekanteld bekken beweegt ?
en met een holle rug loopt?
als jij loopt of hardloopt? span je dan continue je buikspieren aan om je rug recht te houden?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:15

nombrado schreef:
als jij loopt of hardloopt? span je dan continue je buikspieren aan om je rug recht te houden?

Inderdaad ja.
Half aangespannen en wisselend heel aangespannen in de beweging

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:44

nombrado schreef:
dus eigenlijk zeg je
...ik krijg het gevoel, dat ik door taalpolitie wordt beoordeeld. Vind ik niet prttig, kan ik zeggen.

Maar ik zeg niet "dat een paard van nature met een verkeerd gekanteld bekken beweegt". Ik ben benieuwd, waar je dat uit afleidt. (Ik vind dat ook niet en ik denk dat niet eens.... ;) )
Wat wel zo is, is dat een onbereden paard op de voorhand loopt (meestal) - en dat dat ook prima is.
Zodra er mensen op gaan zitten, gelden er andere regels. Dan moet die rug een extra gewicht dragen en heb je allerlei dingen nodig, die van nature wel aanwezig zijn, maar lang niet altijd gebruikt hoeven te worden.

nombrado schreef:
Ik kan het iedereen aanbevelen: terwijl je loopt (..aan hardlopen doe ik niet...) strek je jezelf goed op, knijp je je navel en ietsje daaronder naar binnen en je laat je armen en je benen vrolijk bungelen vanuit je stabiele kern. Je hoofd staat er ontspanne bovenop. Voelt erg prettig.
(En ik denk, dat er wel een hardloop variant op dit gegeven bestaat, maar hoe dat voelt, kan ik je niet uit eigen ervaring zeggen.)

Op foto's etc. heb je dan als mens nog steeds een beetje een holle onderrug (dat hoort tot de natuurlijke S kromming van de wervelkolom) maar voor je gevoel is je onderrug bol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:05

is niet bedoeld als taalpolitie hoor ;-)
maar wel om verwarring te voorkomen in omschrijving. (voor de meelezers)
wat ik uit veel van de omschrijvingen proef, is dat "wij" als ruiter, het paard zouden moeten leren het lijf op de goede manier te gebruiken. Ik kan me daar niet in vinden. Een paard kan zijn natuurlijke beweging prima zelf uitvoeren. Waar je als ruiter voor moet waken, is teveel compensatie bij het paard teweeg brengen , door hem te dwingen bv het "bekken te kantelen" of de "rug bol maken"
enige wat van belang is, als je gaat rijden , is je bewust te zijn als ruiter het paard niet teveel te storen in zijn natuurlijke beweging. Hem te helpen recht te blijven (door als ruiter bewust te zitten) en de spieren sterker maken die er voor zorgen jou als ruiter (gewicht) te dragen . (en dat begint al bij het longeren)
en spieren die van belang zijn voor het (extra) gewicht dragen van de ruiter, is nog altijd de achterhand.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:13

Dan moet men toch de achterhand trainen om het extra gewicht van de ruiter te leren dragen? Door buikspieren aan te spannen, het bekken iets te kantelen, kunnen de achterbenen beter gaan ondertreden en dus gaan dragen....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:13

Jazeker! De buikspieren houden namelijk de wervelkolom overeind, en stabiel, samen met de rugspieren. Bij een mens.
Dat is een wisselwerking, mensen met slappe buikspieren krijgen daarom ook vaak rugklachten.
Bovendien leidt het vaak tot het ontwikkelen van een uitgezakte "pens", die dan vervolgens weer aan de rug "hangt" en "trekt". Tot zover mensen.

Nu is een paard geen 2 maar 4-benige, maar ook daarvoor geldt dat het een samenspel is tussen buik en rugspieren, om die immers door een ruiter al belaste wervelkolom elastisch te kunnen doen dragen.
Een paard dat alleen de rugspieren zou ontwikkelen voor de draagkracht, zonder enig meedoen/aantrekken van de buikspieren zou al gauw doorzakken.
Als alleen de rugspieren de ruiter zouden moeten dragen, zou die brug al gauw inzakken.
Er moet enig tegenwicht zijn door goed gebruik van de paarden-buikspieren. Dit niet te verwarren met de zichtbaarheid van de oppervlakkige buikspieren, die een "gleuf" over het schuin- horizontale van de romp geven, dit kan ook zichtbaar zijn bij een niet te dik, totaal ongetrained paard, mits die buiten vrij kan bewegen, liefst 24/7. Dat is echter in dat geval geen getrainde spier.

Dat verschil zie je al snel als een paard daadwerkelijk in training komt, goed ruggebruik is niet mogelijk door parallel daar aan goed buikspiergebruik over het hoofd te zien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:16

rugspieren dragen niet en zijn niet te trainen.
rugspier is een bewegingspier, net als de buikspier bij een paard.
of je moet een sixpack bij jezelf en een paard willen creeeren, maar ik ben bang dat ie dan niet meer bewegen kan;-)
buik en rugspieren spannen en ontspannen op het moment van de beweging
beide is belangrijk
als het skelet recht en in balans gebruikt wordt, gebeurd dit vanzelf, vanachteruit.
de kracht komt vanuit de achterhand (motor) niet vanuit de rug of buik

mensen die te slappe buikspieren krijgen, bewegen dus niet recht
en kunnen beter zorgen dat ze hun bekken op de juiste manier gebruiken, (en misschien minder eten bij dikke buiken ;-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:09

nombrado schreef:
rugspieren dragen niet en zijn niet te trainen.
rugspier is een bewegingspier, net als de buikspier bij een paard.
of je moet een sixpack bij jezelf en een paard willen creeeren, maar ik ben bang dat ie dan niet meer bewegen kan;-)
buik en rugspieren spannen en ontspannen op het moment van de beweging
beide is belangrijk
als het skelet recht en in balans gebruikt wordt, gebeurd dit vanzelf, vanachteruit.
de kracht komt vanuit de achterhand (motor) niet vanuit de rug of buik

mensen die te slappe buikspieren krijgen, bewegen dus niet recht
en kunnen beter zorgen dat ze hun bekken op de juiste manier gebruiken, (en misschien minder eten bij dikke buiken ;-)

Met alle respect nombrado.
Dit is allemaal alleen maar tegendraads en niet overeenkomstig de werkelijkheid.
Natuurlijk zijn alle spieren bewegingsspieren.
Goede buikspieren heeft een paard nodig om zijn rugspieren te kunnen aanspannen, in de beweging natuurlijk, anders zou het met een totaal holle rug gaan lopen.
Rugspieren heeft een paard nodig om het voorste deel van de wervelkolom en daarmee hals en hoofd op te kunnen tillen.
Buik en rug spieren train je door voorwaarts neerwaarts te rijden. Spanning en ontspanning per pas.
Pas als deze een beetje ontwikkeld zijn kunnen de lende en achterhand spieren beginnen de massa te dragen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:19

niet overeenkomstig misschien met jou werkelijkheid dan, want ik kan er prima mee bewegen op mijn omschreven manier, en de paarden ook
ik train geen rug of buikspier
ik train (bij mijzelf) mijn beenspieren/ en bij het paard de achterhand en hoofdzakelijk recht (recht bekken) zodat je beide kanten van de achterbenen gelijkmatig traint
dan kan je namelijk met de rest doen wat je wil.
hoe komt het dan, dat het merendeel van alle boeken omschrijft dat je een paard vanachteruit hoort te rijden?
een bewegingspier is nodig voor beweging
een draag spier (in de achterhand) om te dragen. Een paard draagt dus niet met de rug of buikspier
maar met de kracht vanachter , vanuit de achterhand
bij voorwaarts neerwaarts, zoals je het omschrijft, krijg je juist paarden die zich vastzetten in de rug en lendenen, en die teveel op de voorhand werken, passen niet afmaken en staccato bewegen. Niet vloeiend, alwaar de gewrichten en spieren eromheen voor bedoeld zijn.
maar goed.
dat is mijn werkelijkheid ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:30

Ik vind jou een vreemde manier van denken hebben Nombrado. Ik kan het zoals wel vaker niet met jou eens zijn. Jouw versie is in geen enkel boek terug te vinden. Ik hoop dat de ruiters hier op bokt jouw theorie niet serieus nemen. Dus als er hier ruiters zijn die zich afvragen waarom een paard zijn buikspieren aanspant wanneer hij zich draagt, ga a.u.b. googlen of vraag een goed instructeur om een antwoord want wat Nombrado hier verkondigt klopt van geen kant nml. En dat is met bijna alles wat zij hier uitkraamt.
Sorry Nombrado, het is niet persoonlijk want ik ken je niet eens maar ik vind wel dat mensen recht hebben om te weten wat jij vertelt dat dat echt niet klopt. Dus ik hoop dat de bokkers niet alles klakkeloos aannemen wat er op Bokt wordt verteld maar dat ze zich er thuis zelf in gaan verdiepen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:56

wat begrijp je niet van mijn uitleg?
misschien kan ik het anders omschrijven?
verder zou ik de lezers op bokt zelf hun eigen conclusie laten trekken. en begrijpen misschien wel wat ik omschrijf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:59

Ik niet iig, don't worry :D

Mooi verhaal wel hoor, van Nombrado, maar persoonlijk vind ik dat het kant nog wal raakt :D
Je hebt willekeurige en onwillekeurige spieren (maar álle spieren zijn imo wel bewegingsspieren, als ze niet bewegen, heb je er namelijk ook geen reet aan). Spieren zoals het hart, middenrif, nog wat spieren die met ademhaling te maken hebben, en de spieren die nodig zijn voor je spijsvertering, zijn allemaal onwillekeurig, wat zoveel betekent als dat je ze niet kunt besturen, wat maar goed is ook, want tot nu toe is vrijwel alles wat de mens heeft overgenomen van moeder Natuur een fiasco geworden.

Dan zijn er willekeurige spieren, en die kun je dus zelf besturen. Daarvan heb je een deel nodig om gewoon te kunnen staan en overeind te blijven als je zit (geldt ook voor ongeveer alle zoogdieren, voordat iemand weer roept dat de mens daar uniek in is) en die zijn nodig voor vormbehoud, daaronder vallen nek- rug-, buik-, borst- en bil-, arm- en beenspieren (aangezichtsspieren zijn een aparte groep, zeer zeker trainbaar en bestuurbaar, maar niet nodig voor vormbehoud). Al die spieren heb je vervolgens ook nodig om te kunnen lopen, zitten, maar ook om iets te kunnen pakken. Dat hele spierskelet is trainbaar, kun je van alles mee doen, het hele zwikkie wordt bij het paard ook gebruikt om jou te kunnen dragen. Of een paard nou met z'n kop bij de goden op tafel ligt of netjes voorwaarts neerwaarts maakt daarvoor geen bal uit. Maar omdat we wel heel graag willen dat paard heel blijft en een beetje knap loopt en er leuk uitziet, trainen we een bepaalde groep doelbewust, die spieren willen we dat sterk zijn, waardoor paard ons zo kan dragen dat het voor hemzelf goed is, en geen schade doet. Maar ga nu niet denken dat de andere groep (de antagonisten van die spieren) niets doen: de ene groep heeft de andere nodig om te kunnen functioneren. Je kunt wel de ene groep sterker maken en meer ontwikkelen.
Maar je paard (en jij zelf ook) zal altijd het volledige spierskelet aan willekeurige spieren gebruiken. Maar er is dus niet zoiets (imo) als draagspier en bewegingsspier, elke willekeurige spier is het altijd allebei. Iets anders is naar mijn mening fysiek onmogelijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:56

Yamcha schreef:
Dan zijn er willekeurige spieren, en die kun je dus zelf besturen. Daarvan heb je een deel nodig om gewoon te kunnen staan en overeind te blijven als je zit (geldt ook voor ongeveer alle zoogdieren, voordat iemand weer roept dat de mens daar uniek in is) en die zijn nodig voor vormbehoud, daaronder vallen nek- rug-, buik-, borst- en bil-, arm- en beenspieren (aangezichtsspieren zijn een aparte groep, zeer zeker trainbaar en bestuurbaar, maar niet nodig voor vormbehoud). Al die spieren heb je vervolgens ook nodig om te kunnen lopen, zitten, maar ook om iets te kunnen pakken. Dat hele spierskelet is trainbaar, kun je van alles mee doen, het hele zwikkie wordt bij het paard ook gebruikt om jou te kunnen dragen. Of een paard nou met z'n kop bij de goden op tafel ligt of netjes voorwaarts neerwaarts maakt daarvoor geen bal uit. Maar omdat we wel heel graag willen dat paard heel blijft en een beetje knap loopt en er leuk uitziet, trainen we een bepaalde groep doelbewust, die spieren willen we dat sterk zijn, waardoor paard ons zo kan dragen dat het voor hemzelf goed is, en geen schade doet. Maar ga nu niet denken dat de andere groep (de antagonisten van die spieren) niets doen: de ene groep heeft de andere nodig om te kunnen functioneren. Je kunt wel de ene groep sterker maken en meer ontwikkelen.
Maar je paard (en jij zelf ook) zal altijd het volledige spierskelet aan willekeurige spieren gebruiken. Maar er is dus niet zoiets (imo) als draagspier en bewegingsspier, elke willekeurige spier is het altijd allebei. Iets anders is naar mijn mening fysiek onmogelijk.

precies. Spieren als geheel.
een paard (die correct gebouwd is) kan prima in vrijheid een paar passen piaffe of passage eruit gooien,
zelfs hoge schoolsprongen zie ik hier in vrijheid regelmatig voorbij komen.
Dat houd voor mij dus in, dat niet ik als ruiter, kan gaan bepalen welke spieren er nog even wat sterker moeten worden. Ik houd me meer bezig met de communicatie, dat het paard dit als ik hem rijd, net zo perfect eruit kan krijgen als zonder ruiter erop.
Alles als ruiter , wat je gaat afdwingen , geeft compesatie in de spieren van het paard.
teveel onjuist handgebruik werkt lendenen, nek en hals vastzetproblemen in de "hand"( :+ )
Waar overigens de osteo en fiseo wel bij varen momenteel.
Het is, als ruiter, je plicht, het dier (zoals ie gemaakt is en bedoeld) en zijn natuurlijke beweging in ere te houden. Goed in balans en als ruiter idem!
Zo is het hoofd en de hals van het paard zijn balans , evenwicht . Als ruiter zeker zeer belangrijk te realiseren als je er een bit in hangt :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:16

Maare.. die natuurlijke beweging is voornamelijk lopen (grazen) op de voorhand. Dat is iets wat ik niet wenselijk vind als je er als ruiter/amazone op gaat zitten. Ik volg je ook niet helemaal Nombrado; ik vind je iets tegenstrijdig of ik begrijp je verkeerd :)
Je zegt dat je als ruiter buikspieren en rugspieren niet traint en dat jij als ruiter niet bepaalt welke spieren sterker moeten worden; je houdt je bezig met communicatie. Wat houdt volgens jou die communicatie dan in en hoe verschilt die met het trainen van spieren? Waarom stel jij een bepaalde vraag aan je paard, wat is je doel?
Het is niet aanvallend bedoelt, maar ik begrijp je even niet :)

Verder train ik mijn eigen core ook. Als ik in balans wil zijn en mn rug goed wil gebruiken zodat ik beter mee kan gaan in de beweging van mijn paard(dus geen holle rug en mn bekken goed gekanteld), moet ik ook mijn buikspieren trainen. Waarom zou je bij een paard de juiste spieren dan niet trainen om te zorgen dat hij zn rug beter gebruikt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:42

nombrado schreef:
ik train geen rug of buikspier
ik train (bij mijzelf) mijn beenspieren/ en bij het paard de achterhand en hoofdzakelijk recht (recht bekken) zodat je beide kanten van de achterbenen gelijkmatig traint
dan kan je namelijk met de rest doen wat je wil.

Dat je "een heel paard traint", daar kan ik mee uit de voeten - en zo wil ik je zinnetje "ik train geen rug of buikspier" best lezen.
nombrado schreef:
een bewegingspier is nodig voor beweging
een draag spier (in de achterhand) om te dragen. Een paard draagt dus niet met de rug of buikspier
maar met de kracht vanachter , vanuit de achterhand

Hier lopen volgens mij dingen door elkaar.
Even een lesje anatomie: zowel mensen al spaarden hebben verschillende types dwarsgestreepte spieren: te onderscheiden (in bouw en qua functie) in houdingsspieren, beweeg- of volgens sommigen 'arbeisds'spieren en voelspieren. De voelspieren hebben nauwelijsk spierkracht, maar melden aan de hersenen of er rek is en vooral hoeveel rek. De houdingsspieren zijn gebouwd, dat ze zonder moe te worden uren en uren achtereen iemand overeind kunne houden, denk aan een slapend paard. (De houdingsspieren dragen of hoe je het noemen wilt het slapende dier, zodat het niet omvalt.) De arbeidsspieren komen in actie, als er daadwerkelijk bewogen gaat worden.

En als dressuurruiter gesproken: een paard kan een duwend of en dragend achterbeen laten zien (maar anatomisch gaat het om bewegings/arbeidsspieren, zowel bij het duwende als het dragende achterbeen.)
Als dressuurruiter kan ik er mee uit de voeten, als je zegt "een paard draagt vanuit de kracht van de achterhand", maar als we het hebben over wat er mechanisch en anatomisch gebeurt bij een paard (al dan niet met ruuiter) dat een echt dragend achterbeen heeft, daarin spelen de rug- en buikspieren wel degelijk een rol.
nombrado schreef:
bij voorwaarts neerwaarts, zoals je het omschrijft, krijg je juist paarden die zich vastzetten in de rug en lendenen, en die teveel op de voorhand werken, passen niet afmaken en staccato bewegen.
Nu ja - als dat jou werkelijkheid is, dan is dat zo, maar mijn ervaring is een andere.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:47

maar wat is de functie van een bepaalde spiergroep aanpakken? bv buik spier? als het lichaam recht beweegt, is dat toch niet nodig? dan wordt er door beweging toch vanzelf bepaalde spiergroepen (onbewust) getraind?
natuurlijke beweging is niet grazen op de voorhand (dat is een beeld die uitsluitend in nederland ontstaat op de postzegellandjes)

als je goed rijd, train je dus alle spieren. Belangrijkste spier die er getraind moet worden om een ruiter (gewicht) te kunnen dragen is de achterhandspieren. Dat is de motor en daarvanuit komt de kracht.
Mijn doel is met het paard een eenheid te kunnen worden. Hetgeen wat een paard in vrijheid laat zien in beweging, wil ik ook als ruiter voelen. Doel is, voor mij, een atletisch lenig paard, met kracht en soeplesse. Los in alle spieren en met gemak de oefeningen kunnen uitvoeren. (zoals die dat ook los kan laten zien)
de communicatie is voor mij het aan een paard duidelijk maken wanneer ik wat verwacht.

als jij buikspieren wil gaan trainen om jezelf geen holle rug te laten hebben, ben je al te laat. En dit kan je beter oplossen door goed te staan, zitten en lopen, met je bekken goed recht op je fundament . Je hele skelet is je fundament. Als je sec spiertraining gaat doen, gaat je bekken niet van recht worden. Je trekt dan alleen nog meer je fundament uit zijn verband.
Het skelet is zo gemaakt , dat het recht en in balans kan bewegen. Mits je het juist gebruikt.
Wat je voor jezelf het beste kan doen, voor je eigen houding is zonder zadel rijden, boven het middelpunt van je paard en zittend in je eigen middelpunt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:57

Grazen staat met een reden tussen haakjes. Natuurlijke beweging is op de voorhand, ik heb in elk geval nog geen enkel paard mee gemaakt die zijn achterhand 'natuurlijk' er onder zet.

Mijn buikspieren niet meer trainen omdat ik al een holle rug heb? Die houding heb ik nou eenmaal van kind af aan, dat krijg ik er niet in 1x uit natuurlijk. Als ik die bekken goed wil gebruiken, krijg ik last van mijn rug, mede door mijn slappe buikspieren. Dus jou opmerking : je bent te laat.. sorry ik moet er even om lachen ;)
Zonder zadel rijden doe ik ook, maar daar gaat mijn jarenlange holle rug en verkeerde houding echt niet 'ineens' goed van staan.

Ik denk dat wij best hetzelfde doel hebben, alleen zit er een verschil in denkwijze. Ik denk niet dat je het zo bedoelt, maar je geeft mij de indruk alsof je op je paard gaat zitten en het komt vanzelf wel.
Die natuurlijke beweging, hartstikke leuk, maar ik ben niet van mening dat je zo'n eenheid kan worden met je paard dat hij die natuurlijke beweging overneemt. Als jij een rugzak op hebt, zal dat ook heel moeilijk worden. Je streeft er naar om zo min mogelijk je paard in de weg te zitten, maar hij zal zn lijf toch iets anders moeten gebruiken dan wat hij natuurlijk doet.. wanneer er iemand op zit.