Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xChanelx schreef:De een wilde voorwaarts neerwaarts (dus over de rug, ook wel 'lang en laag') pas zien als het paard nageeflijk was, dus 'aan de teugel', omdat de kans anders heel groot is dat het alleen op de voorhand valt, zonder goed ruggebruik.
xChanelx schreef:De ander wilde de eerste maanden bij jonge paard alleen maar voorwaarts neerwaarts rijden, om het paard op eigen benen te laten lopen en niet teveel te vragen, omdat het jonge paard bij nageeflijkheid/aan de teugel vaak toch de rug nog wegdrukt, omdat het niet gewend is aan het ruitergewicht.
nombrado schreef:Janneke 2 @rug bol? waarom? jij beweegt toch ook niet met een bolle rug?
nombrado schreef:niet echt gezond, om ze een paard te laten bewegen
nombrado schreef:de rug hoort gewoon recht en ontspannen mee te veren in de beweging.
nombrado schreef:...ik krijg het gevoel, dat ik door taalpolitie wordt beoordeeld. Vind ik niet prttig, kan ik zeggen.dus eigenlijk zeg je
)nombrado schreef:Ik kan het iedereen aanbevelen: terwijl je loopt (..aan hardlopen doe ik niet...) strek je jezelf goed op, knijp je je navel en ietsje daaronder naar binnen en je laat je armen en je benen vrolijk bungelen vanuit je stabiele kern. Je hoofd staat er ontspanne bovenop. Voelt erg prettig.als jij loopt of hardloopt? span je dan continue je buikspieren aan om je rug recht te houden?

nombrado schreef:rugspieren dragen niet en zijn niet te trainen.
rugspier is een bewegingspier, net als de buikspier bij een paard.
of je moet een sixpack bij jezelf en een paard willen creeeren, maar ik ben bang dat ie dan niet meer bewegen kan;-)
buik en rugspieren spannen en ontspannen op het moment van de beweging
beide is belangrijk
als het skelet recht en in balans gebruikt wordt, gebeurd dit vanzelf, vanachteruit.
de kracht komt vanuit de achterhand (motor) niet vanuit de rug of buik
mensen die te slappe buikspieren krijgen, bewegen dus niet recht
en kunnen beter zorgen dat ze hun bekken op de juiste manier gebruiken, (en misschien minder eten bij dikke buiken

Yamcha schreef:Dan zijn er willekeurige spieren, en die kun je dus zelf besturen. Daarvan heb je een deel nodig om gewoon te kunnen staan en overeind te blijven als je zit (geldt ook voor ongeveer alle zoogdieren, voordat iemand weer roept dat de mens daar uniek in is) en die zijn nodig voor vormbehoud, daaronder vallen nek- rug-, buik-, borst- en bil-, arm- en beenspieren (aangezichtsspieren zijn een aparte groep, zeer zeker trainbaar en bestuurbaar, maar niet nodig voor vormbehoud). Al die spieren heb je vervolgens ook nodig om te kunnen lopen, zitten, maar ook om iets te kunnen pakken. Dat hele spierskelet is trainbaar, kun je van alles mee doen, het hele zwikkie wordt bij het paard ook gebruikt om jou te kunnen dragen. Of een paard nou met z'n kop bij de goden op tafel ligt of netjes voorwaarts neerwaarts maakt daarvoor geen bal uit. Maar omdat we wel heel graag willen dat paard heel blijft en een beetje knap loopt en er leuk uitziet, trainen we een bepaalde groep doelbewust, die spieren willen we dat sterk zijn, waardoor paard ons zo kan dragen dat het voor hemzelf goed is, en geen schade doet. Maar ga nu niet denken dat de andere groep (de antagonisten van die spieren) niets doen: de ene groep heeft de andere nodig om te kunnen functioneren. Je kunt wel de ene groep sterker maken en meer ontwikkelen.
Maar je paard (en jij zelf ook) zal altijd het volledige spierskelet aan willekeurige spieren gebruiken. Maar er is dus niet zoiets (imo) als draagspier en bewegingsspier, elke willekeurige spier is het altijd allebei. Iets anders is naar mijn mening fysiek onmogelijk.
)

nombrado schreef:ik train geen rug of buikspier
ik train (bij mijzelf) mijn beenspieren/ en bij het paard de achterhand en hoofdzakelijk recht (recht bekken) zodat je beide kanten van de achterbenen gelijkmatig traint
dan kan je namelijk met de rest doen wat je wil.
nombrado schreef:een bewegingspier is nodig voor beweging
een draag spier (in de achterhand) om te dragen. Een paard draagt dus niet met de rug of buikspier
maar met de kracht vanachter , vanuit de achterhand
nombrado schreef:Nu ja - als dat jou werkelijkheid is, dan is dat zo, maar mijn ervaring is een andere.bij voorwaarts neerwaarts, zoals je het omschrijft, krijg je juist paarden die zich vastzetten in de rug en lendenen, en die teveel op de voorhand werken, passen niet afmaken en staccato bewegen.