Slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Senna012

Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 17:37

Hallo,

Iemand zegt weer dat de slofteugel niet goed is en de ander zegt dat de slofteugel wel goed is. Ik zie ook vele foto's zoals deze twee, de ene is dan slecht gebruikt en de ander niet.
AfbeeldingAfbeelding
Ik ben zelf tegen de slofteugel omdat ik vind dat je je paard dwingt om in één bepaalde houding te lopen.
Maar wat is jouw mening nu?
Ik lees altijd vaak op bokt dat de slofteugel niet zo goed is.
Wat zijn nou de voordelen en/of nadelen?

Groetjes..

Esmee_RS

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:39

Slofteugel kan een handig hulpmiddel zijn, mits je hem goed gebruikt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:40

Ik ben van mening dat je de slof alleen moet gebruiken als je er écht verstand van hebt. Veel mensen gebruiken het om het paard in de krul te laten lopen, die hebben er IMO geen verstand van.
Dus de slof is niet per definitie slecht.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:43

Ben het niet met je standpunt eens dat je je paard dwingt om in één bepaalde houding te lopen. Juist met een slofteugel (in tegenstelling tot andere hulpteugels) kun je variëren in gebruik en inwerking.

Paard in de krul trekken is nooit goed, niet met en niet zonder slofteugel.

Slofteugel in zichzelf is geen vreselijk hulpmiddel, je moet inderdaad bewust zijn van de inwerking, maar dat is imo met alles.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:45

Ik heb mijn huidige paard een periode met slof gereden en hij is daar echt van opgeknapt en ik ook. De slof is een hulp middel en geen dwang middel

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:46

bij me bijrijpaardje toen we hem net hadden hadden we ook heel even de slofteugel gedaan omdat ie alleen met zijn hoofd ging. maar binnen 2 weken was ie er ook af alleen met de gallop doet ie nog vaak zijn hoofd omhoog maar dat gaan we zonder slof oefenen.
wij gebruikte meer de normale teugel en de slof hing wel aan onze vinger maar heel licht dus die hebben we niet echt gebruikt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:04

Heel eerlijk en dat zal me vast niet in dank afgenomen worden vind ik slofteugel een gebrek aan rijtechnische ervaring van de ruiter. Je hebt hem niet nodig. Maar vaak willen mensen snel, snel. Terwijl ik vind dat het voor jezelf en het paard veel leerzamer is om het zonder te doen.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:08

Als je een paard goed rijd met de juiste begeleiding heb je geen slofteugel nodig. Het kost wel veel meer tijd om je paard in de juiste houding te rijden, maar je doet je paard in ieder geval niet tekort. Wanneer je hem dwingt in een bepaalde positie levert dat alleen maar schade op. Veel mensen zijn zich daar niet van bewust.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:33

Je mag de slof nooit gebruiken om een paard in een houding te dwingen.
Maar heb je een schieterig paard die er ineens met de kop er op uitflipt dan kan de slof dat wat begrenzen waardoor de ruiter meer kan ontspannen,de slof begrenst namelijk precies op tijd.
Het voordeel daar van is dat je met been kan blijven komen om het paard weer te laten nageven.
Een martingaal kan daar ook voor gebruikt worden,echter gaat de teugel dan door een ring en kun je geen fijne ophouding meer maken.
Helaas wordt de slof vaak verkeerd gebruikt.Een slof werkt goed wanneer hij niet werkt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:39

Haha zou je in het vervolg wel even toestemming willen vragen om een foto van mij te plaatsen? :+
Slof werd bij mij trouwens ook niet volledig juist gebruikt hoor, zoals je op de foto kan zien had ik hem daar ongelijk. Het heeft ons wel wat geholpen, gewoon het idee dat hij eraan zat. Dus hij werd niet echt gebruikt maar na een tijdje zijn we hier af gestapt en loopt ze prima :j Foto in mijn profiel voor geïnteresseerden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 07:10

Een oud gezegde luidt:
"Een slofteugel in de handen van een onervaren ruiter is als een scheermes in de handen van een aap."

Iemand die hem kan gebruiken heeft hem niet nodig.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 07:20

Tigra_ schreef:
Heel eerlijk en dat zal me vast niet in dank afgenomen worden vind ik slofteugel een gebrek aan rijtechnische ervaring van de ruiter. Je hebt hem niet nodig. Maar vaak willen mensen snel, snel. Terwijl ik vind dat het voor jezelf en het paard veel leerzamer is om het zonder te doen.

+1 :j

Ik heb hem 2 keer gebruikt:
1 keer toen mijn pony er constant vandoor ging en opsich niet zo erg maar het is niet zo fijn als je pony ineens een enorme bok geeft en er keihard vandoor gaat.
en 1 keer toen ik met mijn groene paard voor de eerste keer naar buiten ging. Heb het ding gelukkig de hele weg kunnen laten slaphangen maar je weet nooit als je nog maar net de controle over de galop hebt in de bak...

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 07:23

Tigra_ schreef:

Idd helemaal mee eens!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 07:32

Ik heb het echte nut van zo'n ding nog nooit gezien, paard loopt in de krul maar verder ontbreekt de ontspanning en alles wat bij nageeflijkheid hoort.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 07:33

FennaK schreef:

Ben ik het niet mee eens.
Een slof kan heel leerzaam zijn. Het kan meehelpen om wat te leren voelen, zodat je het gevoel kan gaan opzoeken.
Kan dus voor zowel de ruiter als het paard een fijn leermiddel zijn VOOR de ruiter.
Het kan er op die manier voor zorgen dat de ruiter sneller beter leert rijden en dat is ook positief voor het paard.

Ruiter moet het hulpmiddel ook niet steeds achter elkaar gebruiken, dan ontwikkel je juist minder gevoel.

Voordeel van dit hulpmiddel is dat je het direct kan loslaten en ook de mate van inwerking (of dus geen werking) zelf in de hand hebt.

Probleem is het verkeerd gebruik!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 07:36

galley schreef:
Ik heb het echte nut van zo'n ding nog nooit gezien, paard loopt in de krul maar verder ontbreekt de ontspanning en alles wat bij nageeflijkheid hoort.

Ik heb bij een paardje wat in verzet kwam er veel aan gehad.
Door een licht gebruik van de slof ging de neus lang en laag. Zonder slof ging ze bij elk teugel gebruik der kop omhoog gooien, rug hol en tegen het been van de ruiter in.
Binnen enkele minuutjes kon de slof eraf.......

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 07:51

superwoman schreef:
FennaK schreef:

Ben ik het niet mee eens.
Een slof kan heel leerzaam zijn. Het kan meehelpen om wat te leren voelen, zodat je het gevoel kan gaan opzoeken.
Kan dus voor zowel de ruiter als het paard een fijn leermiddel zijn VOOR de ruiter.
Het kan er op die manier voor zorgen dat de ruiter sneller beter leert rijden en dat is ook positief voor het paard.

Ruiter moet het hulpmiddel ook niet steeds achter elkaar gebruiken, dan ontwikkel je juist minder gevoel.

Voordeel van dit hulpmiddel is dat je het direct kan loslaten en ook de mate van inwerking (of dus geen werking) zelf in de hand hebt.

Probleem is het verkeerd gebruik!

Het probleem is idd dat het 9/10 keer verkeerd gebruikt wordt.. Ik ben van mening dat veel paarden 'kapot' gereden worden door een slofteugel!

Laatst nog een voorbeeld gezien vrouw had slofteugel om stond helemaal strak zo strak zelfs dat het bit ook helemaal mee getrokken werd aan 1 kant.. Er was niks van ontspanning het paard hielt zich helemaal vast, nou zou me niks verbazen als die straks nek/rugproblemen heeft...

Ik vind dat er in de meeste gevallen geen slofteugel nodig is maar dat die gebruikt wordt als 'luiheid' omdat het dan lekker makkelijk is je paard naar beneden te rijden, zonder dat er een gevoel wordt ontwikkeld van is me paard los hoe beweegt die hoe kan ik hem lang en laag rijden enz.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 07:52

Ik was eerst altijd zwaar anti hulpteugel,
Tot ik tegen het niet over de rug willen lopen aan hikte. Toen hebben ik en mijn instructrice besloten om een slof te proberen.
En dit heeft echt geholpen het was voor pim dat zetje naaar zo moet je lopen.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:09

Ik heb zelf een schittering paard en gebruik vaak een Thiedeman teugel. Wel de voordelen van de slof (hoofd begrenzen bij een schrikactie) en niet de nadelen ( 2 teugels waarbij je de slof te strak kunt aantrekken).

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:29

Tigra_ schreef:

eens

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:08

Als een paard in verzet komt, is daar een oorzaak voor. Wat 'superwoman' omschrijft ontstaat doordat een paard nog niet los en ontspannen is. Door de juiste oefeningen te doen, zal een paard zacht in de hals worden en vandaaruit kan de rug mee gaan bewegen, zal het bit gaan aannemen en krijg je nageeflijkheid. Ik denk dat het paardvriendelijker is om dit probleem rijtechnisch op te lossen. (lees: rechtrichten)
Dit is absoluut mogelijk, want ik spreek uit ervaring. Het kost alleen heel veel geduld en tijd en dat moet men zich goed realiseren. Je paard goed leren berijden is iets waar je een heel paardenleven mee bezig bent.
Juist het gebrek aan tijd/geduld doet mensen grijpen naar hulpteugels denk ik.

De schade die je kan aanrichten door even snel de slofteugel eraan te doen is uiteraard ook niet meteen zichtbaar, geleidelijk kan zich dat opbouwen, zonder dat je er erg in hebt en plotseling met rijden weer tegen allerlei (andere) problemen op te lopen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:15

lrtj_ schreef:
Tot ik tegen het niet over de rug willen lopen aan hikte. Toen hebben ik en mijn instructrice besloten om een slof te proberen.

en juist kan ik me hier dus niet in vinden.
dat over de rug komt van achter, hoe wil je dat in godsnaam bereiken door aan de voorkant maar wat te prullen? ja, die valse knik komt er wel.. maar nageflijk ? nee. goed ruggebruik? nee

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:00

Als je naast je paard staat en je vraagt hem met zachte drukjes op het halster en door het voor te doen met je eigen lichaam om hoofd en hals naar beneden te brengen dan zal het als het aangemoedigd wordt met een beloning snel doorhebben wat de bedoeling is. Simpel...

De redenen waarom een paard met het hoofd omhoog en de rug strak loopt zijn onzekerheid pijn en een gebrek aan vertrouwen.
Het eerste doel dat we willen bereiken als we een paard gaan africhten is rust en vertrouwen, met als gevolg losgelatenheid en tact.
Het doel van het omlaag brengen van de hals is ontspanning, ontspannen kan het paard alleen als het vertrouwen heeft.

Het omlaag brengen van de hals met een slofteugel is onaangenaam, doet pijn, is (gewelddadige) dwang.
In dit geval zal het paard mogelijk toegeven aan de druk en in een geforceerde houding gaan lopen, ontspanning en vertrouwen zijn nu alleen verder weg dan ooit.
Het wordt een lopende tijdbom.
Om een paard te ontspannen is de slofteugel dus slechts een schijnoplossing.
Het nageeflijk aan de teugel komen van een paard is het gevolg van een rustige evenwichtige training van de achterhand, door het paard voorwaarts te rijden, tezamen met een onherroepelijk vertrouwen van het paard.
Dat wat onervaren ruiters met een slofteugel kunnen bereiken is slechts schijn het streelt de kleine ego's van henzelf en hun instructeur, het is een doodlopende weg.
Het lost niets op, het vertraagt de ontwikkeling van het ruitergevoel.

Het belangrijkste dat een paard moet kennen, voor alles, is halthouden op een commando.
Om een paard te leren halt te houden moeten we dat doen aan een halster door een voorbeeld te geven met ons lichaam verbonden aan een rustig commando en bevestigd door een beloning. De rangorde dient duidelijk bevestigd te zijn.
Dit eenmaal aangeleerd doen we dit hetzelfde aan de longe.
Daarna op een gecombineerd stem en teugel commando onder het zadel eerst in stap tot dat het perfect werkt, dan in een sukkeldrafje, enz.

Een paard dat niet halt houdt op commando van zijn leider is aan het vluchten, het gaat weg van de opgelegde druk, het heeft geen vertrouwen.
Hier heeft het ook weinig zin om een slofteugel te gebruiken omdat deze verdere opbouw van vertrouwen ondermijnt.
Ook hier is het mogelijk dat het paard toegeeft onder de druk van de slofteugel en stopt, de ruiter lijkt nu zijn doel bereikt te hebben maar is verder van zijn doel afgeraakt.
Een slofteugel is een beloning van de ruiter. (3e graads....)

Slofteugels mogen alleen gebruikt worden door ruiters die precies weten wanneer ze wél en wanneer ze er niet mee moeten inwerken.
Zij hebben niet echt een slofteugel nodig, het is voor hen slechts comfort.
Zij zullen een slofteugel slechts zelden gebruiken en dan alleen bij totaal verreden paarden.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:49

unihorses schreef:
lrtj_ schreef:

dat over de rug komt van achter, hoe wil je dat in godsnaam bereiken door aan de voorkant maar wat te prullen? ja, die valse knik komt er wel.. maar nageflijk ? nee. goed ruggebruik? nee

Aan de voorkant pielen ehmm nee,
Lekker vooroordeel.... het gaat mij noet om het feit in de krul, hij liep gewoon ontspannen en NAGEFELIJK die slof was er meer voor mijn gevoel. Hij hing gewoon slap en het paard liep gewoon nagefelijk en er was gewoon achterhand gebruik.
Het desbetreffende paard loopt nu keurig netjes lang en laag en over de rug. We moesten het gevoel even krijgen, we rijden nu zonder slof en het gaat super.
Dus ik weet niet waar jij dat vandaan haalt maar dat vind ik persoonlijk eem dom antwoord.
je moet niet bij iedereen die met slof rijd zo uit je slof schieten, niet iedereen gebruikt het op de foute manier. Mijn instructrice en ik weten echt wel waar we mee bezig zijn.
Ik vind het nogal jammer dat je er gelijk een slecht beeld bij hebt, niet iedereen rijd zo met slof. Het is een hulpmiddel en geen oplossing.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:33

lrtj_ schreef:
unihorses schreef:

Aan de voorkant pielen ehmm nee,
Lekker vooroordeel.... het gaat mij noet om het feit in de krul, hij liep gewoon ontspannen en NAGEFELIJK die slof was er meer voor mijn gevoel. Hij hing gewoon slap en het paard liep gewoon nagefelijk en er was gewoon achterhand gebruik.
Het desbetreffende paard loopt nu keurig netjes lang en laag en over de rug. We moesten het gevoel even krijgen, we rijden nu zonder slof en het gaat super.
Dus ik weet niet waar jij dat vandaan haalt maar dat vind ik persoonlijk eem dom antwoord.
je moet niet bij iedereen die met slof rijd zo uit je slof schieten, niet iedereen gebruikt het op de foute manier. Mijn instructrice en ik weten echt wel waar we mee bezig zijn.
Ik vind het nogal jammer dat je er gelijk een slecht beeld bij hebt, niet iedereen rijd zo met slof. Het is een hulpmiddel en geen oplossing.

je zegt, hij moet het voelen, dus , hij moet even voelen in welke houding hij moet lopen, waarbij je dan je slof erbij moet pakken, om hem ( tenminste voor ) zo in te stellen. anders had je de slof niet nodig,als je die er niet bij moet pakken :)*
en dat paard het gevoel geven, is er toch met dwang ( hoe licht dan ook ) in deze houding gestopt.