mannen die paardrijden en doorzitten... meld je aub?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

mannen die paardrijden en doorzitten... meld je aub?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 16:14

Beste bokkers,

Mijn man heeft gister zitles gehad op 1 van onze paardjes, de stap ging goed... maar toen kwam de draf, en mijn paard heeft een nogal voorwaartse draf... dat vond ie al eng. Maar t geen waar hij het meeste mee zat, was dat jullie mannen er nog iets onder hebben hangen... en dat deed nogal pijn met het doorzitten.. logisch kan ik snappen, maar hij zal niet de enigste man zijn díe paardrijd en doorzit.

Dus bij deze de vraag aan de paardrijdende (mannelijke) bokkers, raak je hieraan gewent of ist echt een kwestie van toch meer op je bibs blijven zitten?? oefenen..?

Want mn man vraagt zich dit toch echt af... hoe doen andere mannen dat???

wwillemijn

Re: mannen die paardrijden en doorzitten... meld je aub?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:15

Hoor mijn vriend er nooit over, maar die zit dan ook echt op zn billen en niet op zn z*k :P

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 16:20

Haha... ja heb m al gezegd en dat zei onze instructrice ook al... je moet meer op je kont zitten... maar wou ff de meningen & ervaringen weten...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:24

Idd meer op z'n billen gaan zitten, als ik meer naar voren zit gaat m'n flamoes ook schuren :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:26

Eerst zijn "zaakje" omhoog hijsen voor het door zitten?
Als hij er echt last van heeft mag jij niet klagen denk ik zo..... tenminste als hij niet heeft paard gereden! :D :D :D :D
Anders heb je niets meer aan hem s'avonds?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:29

hij moet gewoon meer op zijn kont gaan zitten :-)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:30

Nooit problemen mee gehad :P
Het is idd meer op billen zitten en een niet te klein zadel gebruiken
Laatst bijgewerkt door PascalB op 26-07-13 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:31

Een strakke onderbroek aantrekken die het zaakje bij elkaar houdt en op z'n kont gaan zitten. Mijn man wil ook nog wel eens vergeten de juiste onderbroek aan te trekken hihi... soms houdt hij het dan heel charmant omhoog tijdens het rijden :Y)
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 26-07-13 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:32

Hahaha, sorry. Ik kon even m'n lach niet onderdrukken. :o

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:00

Ik vond het eigenlijk ook een beetje een lachwekkende vraag, dacht zelfs is dit nu een eerlijke vraag ?
Type ondergoed kan idd een ander gevoel geven, maar ook daar zal de één liever dit en de ander liever een ander model dragen.
Ook de rijbroek is heel zeker van belang, daar zijn echt heel veel verschillende modellen en kwaliteiten in en het is zeker niet altijd de duurste die de beste is, maar zelden is de goedkoopste de beste.
Wat het meeste van belang is is de manier van zitten en de balans van de ruiter, het soepel leren meebewegen met de beweging van het paard, leren en oefenen is hier de enige goede leermeester.
Ook het materiaal is van groot belang, er zijn vele soorten en kwaliteiten van zadels, de één zal zich prettiger voelen op dit de ander op een heel ander type.
Eigenlijk is het een samenvoeging van alles een beetje bij elkaar, maar het is zeker niet zo dat een man zijn zaakje op een bepaalde manier zou moeten wegstoppen, dus ook niks naar boven, eigenlijk niks ongewoons, gewoon gewoon dus.
Goed leren zitten op een paard is niet zo makkelijk dan het eruit ziet, alleen daar al op gaan er heel veel jaren voorbij voor je een beetje goed begint te zitten, goed les nemen is daar zeker zeer welkom.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:14

Meld me.
'k heb een BB aan.
Dat houd het wel..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:17

denk dat met het minder voorover zitten een grood deel is opgelost 8-)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:20

Sportondergoed, dus niet van die losse shorts waar heel het spel meebeweegt :-). Sommige zadels kan ik ook niet zitten zoals Kiefer, wintec, en nog wat zadels. En verder idd zitlessen.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:24

aerdenhout1 schreef:
Eerst zijn "zaakje" omhoog hijsen voor het door zitten?
Als hij er echt last van heeft mag jij niet klagen denk ik zo..... tenminste als hij niet heeft paard gereden! :D :D :D :D
Anders heb je niets meer aan hem s'avonds?
:+ :+ :+

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 21:11

Hihi.... kan me voorstellen dat sommige om deze vraag moeten lachen, maar het is een eerlijke en oprechte vraag. Bedankt voor alle tips! Ik zal t zeker doorgeven. Ik moet er bij zeggen dat mijn man pas 5x les heeft gehad, en óók pas 8 x ofzo op het paard heeft gezeten. Maar op het moment dat mijn paard gaat ontspannen en de juiste tempo te pakken heeft gaat mijn man verkrampen. Maar mischien dat de volgende zitles beter gaat...

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:36

Denk dat je dan al wel snel bent met leren doorzitten?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:32

Hoi, ik snuffel al een tijd je af en toe op Bokt rond, maar deze vraag is me zo op het lijf gesneden (letterlijk ;) ) dat ik de moeite heb genomen me te registreren.

Ik heb als kind leren paardrijden, jaren niets mee gedaan en het een paar maanden geleden weer opgepakt. Maar ik heb nog nooit gehad dat er met gewoon rijden iets in de weg zit. Een man kan immers ook gewoon fietsen, zelfs op een wielrenfiets. Hoewel dat laatste juist door het voorover zitten wat minder comfortabel is dan een gewone fiets. Eerlijk gezegd heb ik als man soms het idee dat het juist voor vrouwen lastiger is....

Wat ik wel gemerkt heb is dat het een paar lessen duurde voor ik m'n zit weer terug had. Vooral de eerste les na zoveel jaar ging het doorzitten niet lekker. Ik merkte dat het paard daarop reageerde door wat te verkrampen in de rug, dan gaat het doorzitten nog minder. Maar snel weer lichtrijden, op zo'n moment beter voor ruiter en paard.

Verder nergens last van gehad, spijkerbroek of rijbroek, strakkere of minder strakke boxer. Maar ik kan me voorstellen dat als je net begint met rijden en met doorzitten ook wat tegen de voorkant van het zadel stuitert dat het minder prettig is. Oefening baart kunst, met de juiste zit zit er niets in de weg :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:41

Zou hem eerst leren lichtrijden. Dan pas doorzitten, want dan hebben ze meer balans en dat is fijner voor het paard.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:04

Ik als man heb daar nog nooit last van gehad hoor! :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:07

Mijn man had er veel last van en ipv dat hij met mijn dressuur zadel rijdt rijdt hij met het veelzijdigheidszadel. Toen ging het al een stuk beter. Nu heeft hij nergens meer last van want hij rijdt nu beter maar in het begin deed hij een fiets broek aan waardoor zijn zaakje enigszins beschermd werd. Dat hielp goed. Succes ermee, probleem is pijnlijk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:41

Het probleem zit hem niet in het "man" zijn maar in het feit dat het paard zijn rug stijf houdt en de betreffende "man" niet kan zitten.
Remedie: zitlessen nemen op een paard dat zijn rug los laat.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:01

Serieus?, nooit last van gehad.....

Ik stuiter ook nog veel voorover nog nooit last van gehad.
Misschien eens op een ander zadel zetten?
Kan misschien zijn die last van de zadel heb dan de rug van het paard.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 15:57

Paard laat zijn rug los los maar op het moment dat mjn paard gaat ontspannen loopt of beter gezegd draaft mijn paard aardig door, en dat vind mijn man eng omdat ie dan erg voorwaarts is. Ik heb zelf ook zitles gehad op dit paard en dat gaat goed, maar ik rij dan ook al langer ook al tijd tussen uit geweest maar mij lukt het ook. Ik denk dat het dus niet dat het echt aan het paard ligt maar meer aan dat mijn man het "goed achter over zitten" eng vind. En dan erbij dat paard erg voorwaarts is maakt t voor hem moeilijk

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:50

Nou, met goed achterover zitten, zit je stabieler dan voorover :') Dat heb je hem toch wel verteld?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:54

Simpelman schreef:
Het probleem zit hem niet in het "man" zijn maar in het feit dat het paard zijn rug stijf houdt en de betreffende "man" niet kan zitten.
Remedie: zitlessen nemen op een paard dat zijn rug los laat.

Mijn idee.
En nooit op je billen zitten want juist dan zal het paard zijn rug niet echt los kunnen laten, ga meer op de boven benen balanseren, miss een optie om het daar beneden wat te ontzien ;)