Paard niet duidelijk kreupel. Buigproef toch positief.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flame25

Paard niet duidelijk kreupel. Buigproef toch positief.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 22:41

Ik heb zelf al een tijd het gevoel dat er iets niet goed zit bij mijn paardje.
Tijdens longeren is ze bijna altijd met haar hoofd naar buiten gericht.
Tijdens het rijden heeft ze momenten van met haar hoofd rechtsom trekken en dan op een drafje een soort rondje lopen. Soms richting schrikdraad, wat ik natuurlijk helemaal niet fijn vind. Op deze momenten heeft ze haar oren naar achteren.
Ik probeer natuurlijk tegen te sturen en beenhulpen te geven, soms helpt dit. Maar dan gaat ze slingeren, of ze zet harder door.

Ook heeft ze veel momenten dat ze spontaan gaat hals strekken in de draf en dan echt met neus over de grond. En als ik dan haar met de teugels weer naar boven wil halen, werkt ze niet mee.

Zelf ben ik bang dat ze stijf is, of ergens pijn heeft in de hals of in haar rug. Denk er zelf aan om een osteopaat in te schakelen, maar dat betekent vaak een week rust. En mij is vaak geleerd rust roest. Dus ik ben bang dat dat ook niet de juiste aanpak is.
Iemand ervaringen met een soortgelijk probleem gehad? Of heb je een idee wat ik het beste kan doen?

jjustangela

Re: paard stijf of toch pijn in hals, rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:57

Is je paard rechtgericht?

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 12:03

Nee, ik vind niet dat ze rechtgericht is. Ze heeft een goede kant en een slechte kant.

Ook lukt het me nog niet om haar verzameld en opgericht te rijden. Ik ben nu van 1 keer per twee weken rijden naar ten minste 2 keer in de week, meestal vaker. Dan kan je dit natuurlijk ook nog niet verwachten.

Ook stelling aannemen vindt ze vrij moeilijk, al gaat het wel ietsjes beter.

Zal het heel fijn vinden als er hier mensen zijn die mij verder wil helpen met tips, suggeties etc.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:16

Begin bij het begin. Berg die verzameling en oprichting nog maar eventjes in de kast.
Stelling en buiging op de vriendelijke manier begin daar maar mee.

Rust roest, is ze dan oud? Of heeft ze artrose? Wanneer een paard pijn heeft zal een week rust meer goed doen dan blijven rijden. Ze geven niet voor niets zo'n advies..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:21

Mijn draver doet precies het zelfde, bij mij is het een combi van niet rechtgericht zijn en een slechte Balance.
Opgericht rijden lukt bij mij ook niet en verzamelen is ook erg lastig.
Ik werkte in het begin veel aan de hand met haar veel voltes met de juiste buiging en stelling lopen, veel longeren met de juiste stelling. en pas toen dat beter ging ben ik het onder het zadel ook gaan doen.
Maar ik denk ook dat je vaker zal moeten rijden om resultaat te boeken.
en goed les helpt ook enorm ben ik wel achter.
Als je niet zo veel tijd hebt, kan je ook al proberen vijf keer in de vaak gewoon tien min aan de hand te werken. dat scheelt al enorm veel

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 12:35

@sheeNegro ik ben ook helemaal niet bezig met verzamelen of met oprichting. Was een antwoord op de vraag of mijn paard rechtgericht is.
Ik ben ook niet van plan om haar maar in een stelling te dwingen ofzo. Probeer alles op een zo paardvriendelijke manier op te lossen, maar kom er zelf op het moment gewoon niet meer uit.

Ze is niet oud, maar als ze ergens last van heeft door stijfheid ofzo. Is het vaak alleen maar slechter om een pauze in te lasten. Van alleen in de wei lopen word ze echt niet meer losser. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met een osteopaat, maar sta er wel open voor. Ook is ze op het moment wat te dik en door haar vrij te houden van rijden. Ben ik bang dat ze veel dikker word of misschien zelf weer hoefbevangen raakt.

@ koetjeboe Heeft jouw draver ook van die momenten dat hij naar rechts trekt en dan een soort rondje maakt. Dat je geen controle meer hebt?
Ik ben zelf bang dat ze misschien pijn heeft, misschien toch verstandig om er naar te laten kijken.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:37

Van een week rust gaat er nog niks roesten, tenzij ze idd misschien al oud is en artrose heeft wat hierboven ook gevraagd wordt. En als ik je verhaal zo lees heb je je paard ook niet zwaar in training staan, dan valt zon week rust best mee. Je paard heeft die tijd na een osteopaat vaak juist nodig om even te wennen aan de veranderingen die in zijn lichaam teweeg zijn gebracht.

Mijn paard is nu 5 en heeft zelf erg veel moeite met coordinatie van al zn benen en de balans. Ik kan hem goed over de rug rijden met achter erbij, maar vind dat erg moeilijk. Bij longeren loopt hij (als ik er niks aanhang) ook op rechts naar buiten te kijken en op links normaal. Rechts is zijn moeilijke kant, ook met rijden vind hij het buigen naar die kant moeilijker. Tijdens het longeren probeer ik dus door middel van een longeerlijn vanaf het bit aan de binnenkant door de ring aan zn longeersingel, naar mijn hand stelling te vragen op rechts en om iig zijn hoofd recht voor zn lijf te houden. Verder longeer ik altijd met een pessoa tuig eraan. Dit werkt voor hem, omdat ik in een afgesloten longeerbak longeer en hij loopt niet zo makkelijk over zn schouder weg. Als je geen afgesloten bak hebt is dat geen goede optie. Door het met longeren te oefenen heeft hij het gewicht van mij er nog niet op en is het makkelijker voor hem. Het gaat ook steeds beter, maar om beide kanten helemaal gelijk te krijgen, gaat jarenlange training aan vooraf. Ze hebben natuurlijk 3 jaar lang de tijd gehad om hun voorkeurskant verder te ontwikkelen en de moeilijke kant doen ze minder mee. Als je gaat inrijden met 3 jaar loop je dus al 3 jaar achter.
Ik laat mijn paard altijd 1 keer per jaar nakijken door osteo dus er is niks mis met zijn nek, rug, hals oid.

Bij jou klinkt het ook ongv zo, moeite met balans en coordinatie. Dat is een kwestie van veel oefenen en op veel verschillende manieren. Ik doe veel balkjes lopen met longeren en rijden, in stap, draf en galop. Springen worden ze handiger van. Buitenrijden over verschillend terrein (grof terrein leren ze voeten van optillen en opletten en nadenken). Hoe oud is je paardje?

Voordat je dit gaat trainen als je dat wil..altijd handig om een keer na te laten kijken om zeker te weten of er niks vast zit of iets wat pijn doet. Anders lukt training ook niet.
Succes

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:39

Kan van alles zijn. Je kunt natuurlijk een ostheo laten komen, vaak mogen ze dan gewoon erna weer (aangepast) bewegen. Of zelf wat consequenter trainen (min. 3x) om haar sterker en rechter te laten worden en dat een paar weken aankijken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:40

Flame25 schreef:
@sheeNegro ik ben ook helemaal niet bezig met verzamelen of met oprichting. Was een antwoord op de vraag of mijn paard rechtgericht is.
Ik ben ook niet van plan om haar maar in een stelling te dwingen ofzo. Probeer alles op een zo paardvriendelijke manier op te lossen, maar kom er zelf op het moment gewoon niet meer uit.

Ze is niet oud, maar als ze ergens last van heeft door stijfheid ofzo. Is het vaak alleen maar slechter om een pauze in te lasten. Van alleen in de wei lopen word ze echt niet meer losser. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met een osteopaat, maar sta er wel open voor. Ook is ze op het moment wat te dik en door haar vrij te houden van rijden. Ben ik bang dat ze veel dikker word of misschien zelf weer hoefbevangen raakt.

@ koetjeboe Heeft jouw draver ook van die momenten dat hij naar rechts trekt en dan een soort rondje maakt. Dat je geen controle meer hebt?
Ik ben zelf bang dat ze misschien pijn heeft, misschien toch verstandig om er naar te laten kijken.

Ze heeft soms wel in de bak dat ik rechts zeg en zij in eens links af slaat, weet niet of je dat bedoelt.
Wat heb je voor paard, ook een draver....
Osteo is echt nooit verkeerd om die er een keer na te laten kijken.
En als ze zo veel overgewicht heeft lijkt me dat voor haar ook niet fijn. misschien kijken naar een goed graasmasker.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 12:53

Ik ga over 1,5 week een week op vakantie. Dan staat ze sowieso stil, of mijn vader zal haar misschien een paar keer longeren. Is het dan verstandig om voor of na die tijd een osteopaat te laten komen?

Ik rij gewoon recreatief, dus inderdaad wordt ze niet zwaar getraind. Ik kan zelf niet springen, vanwege mijn knieën, dus dat is voor mij niet echt een optie. Ik rij nu ook ongeveer 3 keer in de week. Ik ben alleen afhankelijk van bijrijder, vader, vriend wegens knieproblemen en krachtvermindering in handen. Dus vandaar dat ik soms wat minder vaak train.

Ik heb geen afgesloten bak, alleen weilanden. Longeren vind ik sowieso lastig. Ik heb wel es bijzetteugels gebruikt, maar ja wanneer weet je of je het goede doet voor je paard. Ik heb ook wel es naar zo'n longeerhulp gekeken, maar dan ben ik bang dat het schuurt achter de voorbenen of dat ze op de voorhand gaat lopen. Zelf hou ik niet zo van dat aanklooien en paard dwingen een houding aan te nemen.

@koetjeboe Mijn paard doet dat meestal zo maar. Terwijl ik gewoon rechtdoor wil. Dus niet echt dat ze de andere kant op gaat dan dat ik vraag.
Ik heb een kruising, kwart haflinger, hackney zit er in. Ook heeft ze spingpaardenbloed. Ze lijkt qua bouw een beetje op een Quater horse.

Ze heeft ook een graasmasker, maar ze kan daar helemaal niet mee eten. Die kijgt ze rond 7 uur s'avonds om en rond 9 uur s'ochtends weer af.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:53

Wij hebben hier een graasmasker van het merk greenguard. Daar kan die van ons goed mee eten.
Ik had eerst zon korf met een klein gaatje aan de onderkant maar die van ons kon er ook niet mee eten.
Als je de osteopaad laat komen moeten ze daarna drie dagen rust hebben.
Wat longeren betreft daar gebruik ik ook geen bijzet bij. Ik doe het volgens de manier van paarden begrijpen. Zoek maar eens op youtube. Als ik een bjjzet gebruik werkt dat bij ons averechts.
En grond werken kan ook prima in de wei hoor. Doe ik zelf ook.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:57

Niet iedere osi schrijft een week rust voor ;) Soms maar 1 dag en dan kan je alweer rustig beginnen.

Zo te lezen heeft je paard echt ergens last van en dat kan zelfs wel vanuit de borst komen (spieraanhechting wat zeer doet,gevolg is geen buiging of contra stelling)
.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 19:30

Deze manier van longeren ken ik helemaal niet. Wel interessant om te bekijken en te gaan proberen. Ik hoop alleen niet dat ze hierdoor scheef gaat lopen of op de voorhand gaat vallen. Scheelt natuurlijk dat er geen hulpteugels worden gebruikt.

Ik weet zelf niet of ik nou voor een osteopaat of een paardenmasseur moet kiezen?

Qarbro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:40

Als ik me in dit gesprek mag mengen: Ik heb wel heel goede verhalen gehoord over een osteopaat van vriendinnen. Nog nooit iemand gehoord die een paardenmasseur heeft laten komen, dus daar kan ik niet over oordelen ;)

Stralina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:09

Natuurlijk kunnen wij het paardje niet zien maar er zijn meerdere oplossing voor wat e romschrijft alleen ligt het eraan wat de oorzaak is, osteopaat kan jr laten komen of masseur, misschien toch is de da laten kijken, longeren met dubbele longe of bv een instructeur om te helpen en kan zien hoe of wat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:36

Flame25 schreef:
Ik weet zelf niet of ik nou voor een osteopaat of een paardenmasseur moet kiezen?

Mijn osteopaath is een dierenarts met vervolgopleiding osteopathie.

En ik ken mensen, die een cursus paardenamssage hebebn gevolgd. Ik zal er werkelijjk geen kwaad woord van zeggen, maar de meesten hebben een cursus 'sportmassage voor mensen' plus een half jaar "paardenmassage". Prima, om je paard extra te verwennen of net even iets losser te maken - maar als het gaat om een diagnose: nee.

En daartussen heb je nog dierfysiotherapie: dat zijn mensne di e4 jaar HBO fysiotherapie voor mensne hebebn gedaan plus een vervolgopleiding voor dieren. (Echt officieel mogen ze geen diagnose stellen, maar het zijn doorgaans echte paardenkenners.)

En de "rust" die osteopathen voorschrijven is doorgaans geen absolute boxrust - maar bijv. een week wandelen en longeren. Dus vergeleken met 1x per week werken is elke dag stappen of longeren "geen aanleiding tot roest" ;) .

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:54

Osteopaten en masseurs doen gewoon hele verschillende dingen, dus kiezen tussen een of ander hoeft niet. osteo bewerkt vaak niet echt de spieren van een paard, alleen rondom een wervel of botblokkade. Masseur kan spieren behandelen zodat de doorbloeding weer helemaal goed is en al het zuur (als dat erin zit) weg wordt gemasseerd. kan een paard ook erg last van hebben, maar als ie echt ergens vastzit heb je een osteo nodig. Fysiotherapeuten ben ik zelf wat minder van, die missen een groot deel van het paard waar problematiek in kan zitten. Osteo niet.
Met longeren doe ik niks anders dan wat ik onder het zadel ook doe, ik vraag onder het zadel ook stelling door mijn hand naar binnen te doen en dat is genoeg om te buigen, ik hoef er niet eens druk op te zetten. Dat doe ik dus met de longeerlijn ook. Met de pessoa heb ik hem zo lang/kort staan als dat ik weet dat mijn paard aankan. Als je dat toch nog te dwingend vind, kun je ook gebruik maken van dubbele longe. Gewoon maar los longeren met een halster of aan het hoofdstel en verder niks erop of eraan heeft neit zo veel zin in mijn ogen (tenzij je balkjes gaat lopen oid). Je paard neemt zijn voorkeurshouding aan (en ontlast dus alle dingen waar hij moeite mee heeft, last van heeft) en dus traint hij nog meer zijn fijne voorkeurshouding en neit de moeilijke dingen, die hij misschien wel kan, maar waar wat meer moeite voor gedaan moet worden.
Succes ermee.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:06

Ik heb vandaag contact opgenomen met de dierenartsenpraktijk in de buurt. Ik word hopelijk vandaag nog teruggebeld door de dierenarts.

@ orion456 Je hebt gelijk dat een paard zonder iets er aan gewoon lekker kan doen wat die wil en kiest dan natuurlijk zijn voorkeurshouding. Een passoa ziet er wel heel diervriendelijk uit, maar heb er zelf nog nooit meegewerkt. De prijzen zijn ook niet zo iets van hup ik koop het even om uit te proberen. Overweeg het nu wel om toch te gaan kopen. Is er misschien een handig boek of site over het gebruik van de pessoa?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:39

Ik zou eerder aan de dubbele longe gaan beginnen heb je meer ruimte om te vragen en los te laten, maar dat is persoonlijk denk ik? De dubbele longe kun je ook goed mee recht stellen als je achter je paard loop en laat hem rechte lijnen lopen in de rijbaan.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 14:48

Morgenvroeg komt de dierenarts voor kreupelonderzoek. Ik hoop dat het allemaal gaat meevallen, maar je weet nooit van tevoren wat erachter weg komt.
Ik heb er ook niet bij stil gestaan dat het kreupelheid zou kunnen zijn. Afwachten maar.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:24

Als ik je verhaal zo lees, heb jij misschien meer baat bij dubbele longe, kun je zelf bepalen hoe je hem instelt en is makkelijker en sneller in gebruik dan pessoa.
er zijn vast handboeken voor pessoa, maar zul je even op internet moeten zoeken, weet ik zo niet.
Ik gebruik hem vaak voor paarden die wat lang zijn en moeite hebben om met de achterhand erbij te lopen. omdat je een bontje achter de kont hebt, wordt achterhand gestimuleerd om goed mee te doen. Je kunt in verschillende hoogtes instellen de aanleuning, van voorwaarts neerwaarts en lekker over de rug, tot hoog in de oprichting. Voor paarden die het nog neit kennen laat ik de touwtjes lang, met weinig druk, om eraan te wennen. dat kun je uitbouwen naar elke keer iets meer druk, totdat je de juiste aanleuning te pakken hebt en de touwtjes los hangen als je paard loslaat (en niet al loshangen als je paard ook nog met zn neus in de lucht loopt). Ik gebruik het eig alleen om ontspannen voorwaarts neerwaarts te oefenen om de rugspieren te trainen zonder ruiter erop. Paarden leren er erg snel van, want hoofd omhoog geeft druk en stimulatie van achter. nageeflijk worden laat los en is dus fijn voor paard.
Zou het tuig niet gebruiken bij hele bange of schrikkerige paarden.....

Misschien dat iemand in je buurt of die je kent zon pessoa tuig heeft om uit te proberen? Zou idd zonde zijn als je het koopt en het niet werkt voor jou en je paard....

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 12:01

Nou ze is dus positief op de buigproef. Kogel/peesschede rechterbeen iets dikker, straal is rechts gevoeliger.
Advies rust, alleen weide en stappen. Nadere diagnostiek 3 röntgenfoto's pees en 1 van de hoef. Eventueel echo bij geen zichtbaarheid op röntgen.
Tuindiagnose: artrose, artritis, hoefkatrolontsteking. Of te wel kan van alles zijn. Niet te zien aan de buitenkant. Toch is ze niet duidelijk kreupel.
Bij uitstellen röntgenonderzoek, rust en metacam.

Mijn vader betaalt de kosten van mijn paard. Hij is nu op vakantie, maar heb hem gebeld. Hij wil eerst uitstellen. Waar ik dus niet mee eens ben. Dus voorlopig nu rust en aan de metacam.

Ik heb wel al wat rond geïnformeerd naar de kosten. Dierenkliniek in winsum (groningen) komt aan huis voor een röntgenonderzoek voor 294 euro, dat is dan zonder eventuele echo.
Iemand nog ideeën van dierenklinieken voor röntgenonderzoek? Mijn dierenartsenpraktijk heeft geen apparatuur.

Ik baal wel van het nieuws en ik ben wel erg geschrokken. Maar zal het ook graag wel willen onderzoeken om er achter te komen wat het precies is en wat ik er aan kan doen. Bijvoorbeeld speciaal beslag.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:15

oh jeetje....dat is volgens mij dan wat erger dan je eerst verwachtte...
Sterkte ermee.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 20:36

Dankje. Ze heeft nu ondertussen de eerste metacam spuit gehad. Kijken of ze daardoor beter gaat lopen. Ik ben alleen bang dat het een lapmiddeltje is en dat we toch een röntgenonderzoek moeten gaan doen. Ik ga toch nog proberen om mijn vader te overtuigen en eventueel betaal ik het zelf.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:21

Hoi,

Mijn Da heeft een mobiel rontgen-apparaat. Misschien kun je aan je eigen DA vragen welke DA hij kent met eigen apparatuur. Is goedkoper dan naar de kliniek gaan.

Veel sterkte met je paardje!