Anna Toscana op instructieweek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Anna Toscana op instructieweek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 12:05

De eerste keer dat ik een HAW-topic open maar ben stiekem toch wel heel trots op mijn paardje! <3
Via Epplejeck werd reclame gemaakt over instructieweken en leek me wel heel tof om eens te doen!
Het was de eerste keer dat ze het organiseerden dus het was alles of niets en heb de gok genomen.
Het ging door op het Fries Congres te Drachten in samenwerking met Paard Mens Onderwijs.
Een prachtige accomodatie en we hadden een heel toffe groep en hebben veel plezier gehad!
Ik kwam uit België en we zijn 4uur onderweg geweest naar daar, gelukkig heb ik een braaf paard.
De week bestond uit rijden, buitenrit met zwemmen, behendigheid spelletjes te paard, Parelli, ...
Ik heb veel bijgeleerd en tips gekregen om thuis mee aan de slag te gaan.
Dag 1 zijn geen foto's, ik kende nog niemand en de fotograaf van daar was niet aanwezig. De foto's zijn enkel van het rijden, van de buitenrit en Parelli zijn er ook nog.
Wees een beetje vriendelijk voor ons :Y)

Anna Toscana

Draver

Merrie

Pim Wielinga x Serena Savoy

6 jaar

Sinds Februari 2012 onder het zadel maar pas een echt half jaar aan de slag in de bak

Ik rijd haar bewust met langere teugels voor haar de ruimte te geven maar indien nodig kan opnemen.
We werken vooral aan de balans en het vasthouden van het juiste tempo

Afbeelding
Dag 2 Stappen
Afbeelding
Dag 2 Draven, hier ging ze wat hangen
Afbeelding
Dag 2 Verruimen, hier drukt ze haar er uit
Afbeelding
Dag 2 Ingang volte en opvangen
Afbeelding
Dag 2 Stappen en poging tot laten zakken zonder te versnellen
Afbeelding
Dag 3 Stappen en werken op de ontspanning
Afbeelding
Dag 3 Draven
Afbeelding
Dag 3 Stappen op de binnenhoefslag
Afbeelding
Dag 3 Halthouden
Afbeelding
Dag 3 Galop, hier valt ze naar binnen waardoor ik ook naar binnen ga hangen
Afbeelding
Dag 4 Stappen
Afbeelding
Dag 4 Kleine volte, hier valt ze naar binnen
Afbeelding
Dag 4 Draf activeren
Afbeelding
Dag 5 Stappen, ze gaf aan dat ze moe was dus enkel die 45 minuten gestapt
Afbeelding
Dag 5 Hoger instellen in de stap
http://www.mijnalbum.nl/foto-DXPPPEAW.jpg
Ze durft ook zo beginnen te lopen, zelf achter mijn hand te kruipen.

Er zijn ook filmpjes gemaakt maar die krijg ik er niet op, daar durft ze nee te knikken tijdens het rijden, dit doet ze omdat ze zo makkelijker haar tempo kan houden, ik zelf heb hier niks mee te maken. Iemand idee hoe je dat er uit krijgt?

Groetjes!

_Alarm_wlkp

Re: Anna Toscana op instructieweek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 13:57

Echt niemand ...? :(

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:04

Je hebt een mooi paard! Leuk om jullie aan de slag te zien.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 14:05

Aha een reactie :D !
Dankje !

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:17

mooi hoofdstel idd :p en leuk paardje! bedoel je met nee knikken dat ze zo een beetje gaat lopen schudden? want mijn jonge Friesje wil ook wel eens van links naar rechts lopen klooien met dr hoofd..

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 14:26

Ja ze doet het vooral tijdens het draven links en rechts schudden met haar hoofd, ook als ik geen contact heb doet ze het ook. Niet extreem maar het viel me wel op.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:47

Leuk paard! En leuke combinatie zijn jullie!
Je zegt: ''Dag 3 Galop, hier valt ze naar binnen waardoor ik ook naar binnen ga hangen''. Zou het misschien ook andersom kunnen zijn? Jij gaat naar binnen hangen waardoor zij naar binnen valt? Je zit namelijk op veel foto's scheef, je knikt in in je heup. Ook op de volte in draf hang je erg naar binnen. Probeer rechtop te zitten, ik denk dat het probleem dan al een stuk minder is!
Persoonlijk zou ik ook de teugels wat korter nemen zodat je haar wat meer kan begeleiden en ondersteunen. Nu zeg je eigenlijk ''zoek het zelf maar uit'', maar misschien is ze daar nog niet helemaal aan toe (in ieder geval in galop niet).

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 15:58

44Myrthe44 schreef:
Leuk paard! En leuke combinatie zijn jullie!
Je zegt: ''Dag 3 Galop, hier valt ze naar binnen waardoor ik ook naar binnen ga hangen''. Zou het misschien ook andersom kunnen zijn? Jij gaat naar binnen hangen waardoor zij naar binnen valt? Je zit namelijk op veel foto's scheef, je knikt in in je heup. Ook op de volte in draf hang je erg naar binnen. Probeer rechtop te zitten, ik denk dat het probleem dan al een stuk minder is!
Persoonlijk zou ik ook de teugels wat korter nemen zodat je haar wat meer kan begeleiden en ondersteunen. Nu zeg je eigenlijk ''zoek het zelf maar uit'', maar misschien is ze daar nog niet helemaal aan toe (in ieder geval in galop niet).

Het klopt dat ik in knik in mijn heup, zit met lichte hernia en hier voor ben ik onder behandeling en zo heb ik minder pijn, ze doet het enkel in de voltes naar binnen vallen.
Het in galop laat ik ze bewust los omdat ze vooruit moet gaan en ze anders te snel terugvalt.
Ik kan ze niet korter nemen want dan begint ze in haar eigen houding te lopen en te rommelen met haar bit en hals-hoofddhouding. Ze blokkeert haar rug en valt uit tempo en begint te zwalpen onder mij.
Als ik ze dan toch zo blijf rijden gaat ze staken of rennen, ze durft te steigeren dus dit voorkom ik.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:09

Nu ben je dus bezig met het niet oplossen van het probleem. Je ontwijkt het door de teugels langer te laten, waardoor ze over het buitenschouder weg kan lopen. Zou echt de teugels op maat nemen. En aan de slag gaan met de reden waarom ze onrustig is met haar bit en er zelf streng op zijn dat ze niet in haar eigen houding gaat lopen. Probleem ligt echt bij jou manier van rijden. Vind het dan ook een beetje vreemd dat ze je daar niet op hebben gewezen bij de instructieweek. Tenminste ik kan het niet terug vinden in de beginpost.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 16:17

Ik moest van beide instructrices korte teugels nemen, ophoudingen geven en actief houden.
Hierdoor ging ze vechten en staken. Dit werkt gewoon niet.
Uiteindelijk hebben ze gezegd dat ik terug losser moest laten en liep ze terug goed.
Liet ze vooraan los, rug los, goed in tempo en deed niet meer staken.
Het klopt dat ze of naar binnen valt of over de schouder gaat.
Bij een instructrice was het zo naar de kl* dat ik ben moeten stoppen want ik kreeg ze niet meer goed.
Ben toen in de binnenbak gaan rijden en noodgedwongen de slofteugel er even los aangehangen...
Ik weet hoe lelijk ze kan doen als je ze te kort neemt vooraan, en dan moet ik niet eens streng zijn...

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:21

Leuk overzichtje!

Als ik even mag reageren op bovenstaande post, denk ik dat ze gaat vechten en staken omdat ze het moeilijk vind en tegen 'haar principes in gaat'.
Als je dan stopt, heeft het paard uiteindelijk gewonnen en zal ze het de volgende keer gerust weer proberen(en dan waarschijnlijk weer winnen).
Punt is om niet teveel met je handen te doen, denk ik, maar meer met je benen.

In ieder geval fijn dat je het naar je zin hebt gehad!
Mag ik vragen van wie je allemaal les hebt gehad? 't Is hier vlakbij, namelijk! :D

EDIT: Ohja, en het nee-schudden komt waarschijnlijk doordat jij je handen nét niet stil genoeg houdt. Probeer gelijke druk op je beide handen uit te oefenen en gelijke druk op je beide benen. En daarbij echt streng voor jezelf zijn, want zelfs als je denkt dat je je handen niet stiller kunt houden, kan dat vaak nog wel :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 16:26

Ze is goed op de zit en benen gereden, ik heb niks in mijn handen.
Ik reed ze vroeger ook korter, opgerichter met ophoudingen en goed been eraan.
Hierdoor had ze weer een blokkade in de rug gekregen.
Ze word om de 2 maanden behandeld door de osteopaat en hij zei ook dat ik ze eerst zo moet rijden
tot de balans er goed in zit.
Ik heb les gekregen van Yorinca Tijsma wat heel goed ging en van Joyce Haaijer maar dat werkte niet voor ons... Dan liep ze altijd heel slecht.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:44

moelly schreef:
Leuk overzichtje!

Als ik even mag reageren op bovenstaande post, denk ik dat ze gaat vechten en staken omdat ze het moeilijk vind en tegen 'haar principes in gaat'.
Als je dan stopt, heeft het paard uiteindelijk gewonnen en zal ze het de volgende keer gerust weer proberen(en dan waarschijnlijk weer winnen).
Punt is om niet teveel met je handen te doen, denk ik, maar meer met je benen.

In ieder geval fijn dat je het naar je zin hebt gehad!
Mag ik vragen van wie je allemaal les hebt gehad? 't Is hier vlakbij, namelijk! :D

EDIT: Ohja, en het nee-schudden komt waarschijnlijk doordat jij je handen nét niet stil genoeg houdt. Probeer gelijke druk op je beide handen uit te oefenen en gelijke druk op je beide benen. En daarbij echt streng voor jezelf zijn, want zelfs als je denkt dat je je handen niet stiller kunt houden, kan dat vaak nog wel :)

Helemaal mee eens.

@ TS Je zult even door de zure appel heen moeten bijten. Zij vecht gewoon tegen je, omdat het vreemd voor haar is. Ga nu gewoon eerst een met korte teugel rijden. Zonder daar veel druk op te zetten. Denk dat ze dan heel snel accepteerd dat jij de teugels in handen hebt.
Wat ik mij even afvraag. Past het bit wel goed. Is die niet te klein of te groot.
Yorinca ken ik nog van mijn rijvereniging. En vond haar altijd netjes rijden. Joyce hoor ik ook altijd goede verhalen over.

Kun je de filmpjes niet op youtube zetten. Ben wel benieuwd naar hoe het er in bewegend beel eruit ziet. En misschien kan ik je zo een tip geven voor je andere probleem.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 17:09

Het is bit is niet te groot, lijkt misschien maar is een sterk gebogen enkelgebroken D-trens.
Ze heeft altijd geleerd, teugels strak is snelheid maken (ze heeft gekoerst)
Dit doe ik niet want dan doet ze weer snelheid maken en haar rug wegduwen.
Ben zelf ook tevreden over Yorinca, weet ook goed uit te leggen en altijd positief te wezen.
Het nee-knikken door onrustige handhouding lijkt me sterk maar het kan misschien wel.
Zal proberen de filmpjes te plaatsen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:13

_Alarm_wlkp schreef:
Het is bit is niet te groot, lijkt misschien maar is een sterk gebogen enkelgebroken D-trens.
Ze heeft altijd geleerd, teugels strak is snelheid maken (ze heeft gekoerst)
Dit doe ik niet want dan doet ze weer snelheid maken en haar rug wegduwen.
Ben zelf ook tevreden over Yorinca, weet ook goed uit te leggen en altijd positief te wezen.
Het nee-knikken door onrustige handhouding lijkt me sterk maar het kan misschien wel.
Zal proberen de filmpjes te plaatsen.

Daarom zeg ik ook, teugels korter. Maar geen druk erop zetten. Zo kan zij leren dat als de teugels wat korter zijn, ze niet sneller hoeft te gaan. Het nee knikken en jou onrustige handen is denk ik een wisselwerking. Omdat jij de teugels langer laat krijgt zij de kans om haar hoofd heen en weer te bewegen, waardoor jou handen onrustig worden. Want jij wilt dat ze haar hoofd stiller houd.
Had het niet van het bit gezien. Maar die vraag kwam zo bij mij naar boven. Wie weet helpt een dubbelgebroken bit wel bij haar.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 17:17

Neen, dit bit loopt ze goed op, heb al van alles geprobeerd en met dubbelgebroken gaat ze helemaal aan de kletter helaas...
Ik ben de filmpjes nu op Youtube aan het zetten.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:59

Hee wat leuk om een overzichtje van de instructieweek te zien!
Al met al ging het heel ontspannen toch?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 18:03

Ja had het beloofd dat ik foto's zou laten zien!
Het ging zeker heel ontspannen :D

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:27

Ik heb woensdag even bij je les gekeken!
Je hebt een braaf, maar geen gemakkelijk te rijden paard.
Ik vind jou een hele vriendelijke amazone, met mooie stillen handen en benen.
Persoonlijk vind ik ontspanning erg belangrijk, en volgens mij is dat waar jullie mee bezig zijn geweest. Galop is nog een lastig punt, maar als ik dan lees dat ze nog maar 1,5 jaar onder het zadel is en nog maar een half jaar echt dressuurmatig, vind ik dat jullie het prima doen!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 18:31

Ja inderdaad, ze is absoluut niet gemakkelijk te rijden en vele vergissen zich daar in.
Het is echt wel een paard met handleiding die niet op de standaard manier gereden kan worden (voorlopig)
Dankje, ik doe idd mijn best voor een goede houding.
Ben blij dat je dit bevestigd en toch leuk dat je kwam kijken.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:46

Een standaard manier is er volgens mij niet. Mijn Haflingertje werkt ook anders dan de meeste paarden. Door haar korte gangen hebben mensen het idee dat ze veel meer voorwaarts moet, maar dat werkt totaal niet. Gelukkig begin ik nu (na 9 jaar...) met de juiste instructie echt uit te vinden hoe ik haar wel op de correcte manier aan het werk krijg ;)

De volgende instructieweken wil ik er ook bij zijn :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 20:14

Ik bedoel, het is meestal van teugels kort, ophoudingen dit dat.
Heb met mijn instructrice ook eerst moeten uitzoeken wat het beste is en dat is deze manier :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:05

Ik vind het er op zich op de filmpjes niet echt raar uitzien. Op het bovenste filmpje kun je in de galop echt zien dat jij je teugels te lang hebt. Daar trek je je armen naar achteren om zelf goed te kunnen blijven zitten. Zie wel dat er wel wat in zit.
Wat ik zou doen bij zo'n soort paard is gewoon steeds korte stukjes dingen doen. En toch de teugels een stukje korter doen. Zodat je toch contact houd met de mond. Want hij wil graag contact hebben met je handen. Dat is dan ook de reden waarom hij zo nu en dan met zijn hoofd schud. Dan is er zoals ik het kan zien geen tot weinig contact. Zou ze gewoon steeds een klein beetje korter doen, zodat hij merkt dat jouw hand niet erg is. Tot het punt dat ze op de juiste lengte zitten. Daar zit je nu nog een beetje vanaf.En als hij dan al een keer wil gaan, kun je je handen naar voren steken, zodat die druk weer wat weg is bij hem. En dan heb je als je galopeerd ook meer contact met hem. Als je het dan nog niet helemaal lukt, kun je je in de galop ook vasthouden aan het zadel. Dan kun jij je balans beter houden en houd je toch contact. Zou hem niet voorwaartser rijden, want dan rijd je hem over zijn tempo.
Maar denk zeker dat jullie nog heel veel beter kunnen worden.

Het is dat je ver bij mij vandaan woont. Maar anders had ik je hier best bij willen helpen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:14

Dankje, blij dat de reactie op de filmpjes toch positief is want daar had ik een beetje schrik voor.
Ze heeft nu een weekje rust maar ga zeker met de tips aan de slag.
In de galop deed ik het bewust om niet in haar mond te zitten maar ga er toch op letten.
Het tempo is zo nu en dan idd zoeken, rijd ze soms kleine stukjes actiever en dan weer terug.
Ik hoop dat we verder kunnen komen, zeker met de galop. Wil als we er beide klaar voor zijn wel op wedstrijd gaan, al ik het voor het plezier.
Idd vind het ook rot dat ik in België woon _O- Friesland is zalig! En Nederland heeft over het algemeen beter kennis over de paardensport dan België vind ik.