paard let niet op tijdens rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Annemiek

paard let niet op tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 07:43

Hallo,

Wie heeft er tips om mn leaspaard bij de les te jouden in de bak.
Als we aan het rijde zijn dan let hij meer op de omgeving dan op mij,praten en veel voltes rijde heeft geen zin.
In de buitenbak is het al helemaal raak,allleen maar bezig met autos zoeken bakkabouters zoeken veulentjes kijken.
Schrikken van niks.
Als ik hem dan op de volte zet en hij heeft iets in t vizier dan wordt hij mega sterk en gaat met moeite de volte op.

Het lijkt erop dat hij de baas is of iets.
Aan de hand gaat het prima!

Heeft iemand tips?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:48

Aan het werk zetten. Overgangen maken, afwenden grote voltes, kleine voltes, slangenvoltes, hoe dan ook geen tijd geven om overal heen te kijken. Vooral ook zelf niet gaan kijken wat het paard nu weer ziet. Kijken waar je heen wil.
Laatst bijgewerkt door nynke55 op 20-07-13 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:48

Overgangen rijden, slangenvoltes rijden enz. Niet alleen de voltes, harder aan het werk zetten. Als ze hard aan het werk zijn, hebben ze geen tijd om de omgeving af te speuren.

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:58

aan het werk zetten.
overgangen, schakelingen, figuren rijden (niet enkel voltes maar ook slangenvoltels (dubbel) gebroken lijnen etc)...

Anoniem

Re: paard let niet op tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 08:30

Een volte is niet heel interessant, en ook niet hard werken.
Lijkt me dat en goede instructeur je er prima bij kan helpen om interessanter te worden dan de omgeving, als je als ruiter nog niet zo ver bent dat je dat zelf voor elkaar krijgt?

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 08:32

Heeft mijne ook. Zorgen dat ze geen tijd hebben om met dat soort dingen bezig te zijn. Ofwel, een beetje tralala rijden en wat figuurtjes rijden werkt niet, ze moeten echt volop aan t werk!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:47

OPG -> RT-P

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:53

Heel herkenbaar :D Wat mijn voorgangers al zeiden: aan het werk! Sinds ik, met hulp van een goede lesgever, veel meer bezig ben tijdens het rijden, is mijn paard zelden meer ergens van geschrokken, terwijl het voorheen meerdere keren per ritje raak was en ik haast niet meer durfde rijden. Lekker een de slag dus, voorwaarts, wendingen, figuren, kleine voltes, tempo-wisselingen, overgangen... Het rijdens is een stuk intensiever en vernoeiender, maar ook heel veel interessanter zo, voor jou en je paard +:)+

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 12:31

hoe reageer je zelf als jij ook ziet wat het paard ziet? als je al gaat denken van oei die gaat zo schrikken dan voelt hij het wellicht aan jouw lichaamshouding en dan gebeurd het ook. gewoon erdoorheen rijden, goed gaan zitten en doen alsof jij het niet ziet. paard proberen meteen weg te laten kijken, juist door wat extra gas te geven en inderdaad zoals iedereen al zegt voltes e.d rijden. zolang hij moeilijkere oefeningen moet doen heeft hij de tijd en balans niet om ernaar te blijven kijken. deze periode heeft mijn pony ook gehad, dit heeft mij heel erg geholpen. vooral het bewust zijn van eigen houding.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 19:33

Dat doe ik niet nee,ik let daar helemaal niet op op wat er om me heen gebeurt zeg maar.

Maar ik ga het eens proberen om veel pvergangen enzo te rijden.

Stralina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:49

Ik ga mee met het voorgaande aan het werk zetten en misschien als het paard zich moeilijk kan concentreren zijn misschien bach druppels iets voor jou.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:55

Alleen maar voltes is ook saai. Mijn instructie zei ooit: bij elke letter een nieuw figuur/overgang/iets doen.
Ik rijd zelf ook vaak zelfbedachte figuren, zodat het lekker onvoorspelbaar blijft. :D

VIP518

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:35

Ten eerst als jouw paard goed nagefelijk is zou ze nergens van schrikken, want ze is dan zo overgegeven aan jouw hulpen dat ze geen aandacht heeft voor de omgeving. Dat is dus iets waar je naar toe moet werken. Maar omdat voorelkaar te krijgen zal ze ook de aandacht bij jouw moeten krijgen natuurlijk, dus in dat geval is het een beetje een wisselwerking. Je kunt haar vooral veel aan het werk zetten, niks aan trekken van wat ze doet, maar telkens "rijden" overgangen, voltes, zijgangen. En juist dingen doen die zij niet verwacht, zoals als jij altijd op de hoefslag rijd een keer de binnenhoefslag mee pakken.

Ik hoop dat je er wat mee kan, heb zelf ook veel te maken gehad met eentje die overal naar keek en ineens van niets schrik, maar dit hielp mij heel erg!

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:40

Ik hoop dat dit voor mij ook de gouden tips zijn!
Succes

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:42

Zelfde probleem! heb je de mogelijkheid om je paard af en toe los in de buitenbak te zetten? Scheelt ook veel.

Verder zet ik die van mij stukjes schouder binnenwaarts of ik wijk een stukje naar de hoefslag, werkt ook goed.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:48

Ne moet les nemen. Dit peerd neemt een loopje met je en doet lekker waar ie zin in heeft. En werken ...ho maar! Je hebt een instructeur nodig die jou leert om je paard aan het werk te zetten en zal je paard op je gaan letten. Je moet nl niet vragen of ie op je wil letten, je moet het eisen. Net zolang totdat ie het gewoon steeds doet als jij met hem bezig bent.

bentee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:11

Ik lees eventje mee er worden goede tips gegeven :).

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:23

ik heb laatst een heel parcourtje uitgezet: balkjes om overheen te draven, tonnen om omheen te slalommen, een sprongetje, een Lvorm met balkje om doorheen te lopen.
Leuk voor de afwisseling, paardje moet erg opletten en heeft geen tijd om om zich heen te kijken en ook npg eens erg goed om de buiging en stelling te trainen!

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:26

veel overgangen en viguren rijden altijd heel erg bezig houden.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:32

Les nemen lijkt me sowieso een goeie, & wat indd de rest ook allemaal zeggen voltes, figuren & overgangen rijden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:04

Zoals de meesten al zeggen: zet hem aan het werk. Tempowisselingen, veel figuren rijden en niet alleen voltes. Wat dat vindt hij op den duur ook saai, en gaat hij afleiding zoeken. Probeer hem ook voor te zijn kwa denken. Dat je reageert, voordat hij iets kan doen, snap je?

patricia_mes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:05

Zorgen voor veel afwisseling in het werk. Daarnaast heel goed aan jezelf blijven werken. Het liefst met goede begeleiding. Mogelijk pikt jouw paard dingen op waar je jezelf niet van bewust bent. Meer hierover heb ik beschreven in mijn boek.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:22

Ik vind het meer lijken op verveling..
Ga eens lekker naar buiten met hem. of longeer hem eens met sprongen ertussen.. of ga eens springen.. of zonder zadel rijden.. afwisseling is de sleutel.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:29

Ah alsof je het over mijn paardje hebt :)
Wat bij ons geholpen heeft is de hele bak gebruiken. Ik maakte de gekste figuren door heel de bak heen. Heel veel overgangen rijden werkt ook wel. Paar stappen draf en weer terug. Worden ze ook sneller aan het been van.

Verder niet boos worden als ie schrikt. Enkel negeren. Opnieuw je oefening oppakken en door gaan. Hoe lang heb je je paardje al? Is hij je niet aan het uitproberen??

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:32

aan t werk zetten, veel schakelen, figuren rijden enz, heb je les, want die kan je hier als het goed is prima mee helpen