Door het bit heen drammen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ginootje

Door het bit heen drammen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 19:29

Hallo,

Ik heb nu sinds 3 maanden een 6 jarige tinker merrie! Zei dramt nogal met rijden en gaat door mijn bustrens heen. Ze is hiervoor altijd gereden met een D trens bit.
Wat ik bedoel met dat ze er doorheen gaat is dat ik niks heb te vertellen als ze aan de haal gaat of haar tot stilstand wil brengen.. Ook wilt ze nog weleens gaan draaien en ook dan heb ik vrij weinig te vertellen.

Ik heb al als optie een stang gekregen? Zou dit werken?
(Ik wil alles 't liefst zo vriendelijk mogelijk doen..)

Groetjes,
Michelle

LOLLYYwood

Re: Door het bit heen drammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:31

Niet van bit veranderen :j misschien kan je met hetzelfde bit rijden als hoe ze bij de vorige eigenaren reed, dus die D trens?

Verder veel op stem en zit :j ook aan de longe diezelfde commando's gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:33

Geen stang !
Daar went ie zo weer aan en dan moet je prikkeldraad als bit vebruiken.
Is ze lichaaamelijk in orde?(tanden,rug,zadel)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 19:34

LOLLYYwood schreef:
Niet van bit veranderen :j misschien kan je met hetzelfde bit rijden als hoe ze bij de vorige eigenaren reed, dus die D trens?

Verder veel op stem en zit :j ook aan de longe diezelfde commando's gebruiken

Ik rijd haar heel veel op mijn stem & zit. Aan de longe doe ik inderdaad precies hetzelfde.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 19:35

[***] schreef:
Geen stang !
Daar went ie zo weer aan en dan moet je prikkeldraad als bit vebruiken.
Is ze lichaaamelijk in orde?(tanden,rug,zadel)

Ze is lichamelijk helemaal in orde.
Klinisch & rontgologisch, tanden zijn gecheckt, osteophaat is geweest & zadel ligt goed.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:35

Heb je les?

xSabineW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:36

Een vriendin van mij had dit ook wel eens met haar paard. Zij had een enkelgebroken bit ze is overgegaan op een dubbelgebroken. Sindsdien gaat het een stuk beter!
Misschien is dat een optie?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 19:38

xSabineW schreef:
Een vriendin van mij had dit ook wel eens met haar paard. Zij had een enkelgebroken bit ze is overgegaan op een dubbelgebroken. Sindsdien gaat het een stuk beter!
Misschien is dat een optie?

Ik rij al met een dubbelgebroken bitje..

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 19:38

LOLLYYwood schreef:
Heb je les?

Ik had even een tussenstop met lessen, maar ga het volgende week weer oppakken :)

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:42

Je kan een ander bit proberen, maar als je naar een scherper bit gaat, raakt ze daar weer aangewend dus is het alsnog niet opgelost. De enige tip die ik je kan geven is om er korte metten mee te maken door niet stiekem de druk op voeren.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:42

Hoe rijd ze met die Dtrens?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 19:43

Blubje11 schreef:
Je kan een ander bit proberen, maar als je naar een scherper bit gaat, raakt ze daar weer aangewend dus is het alsnog niet opgelost. De enige tip die ik je kan geven is om er korte metten mee te maken door niet stiekem de druk op voeren.

Hoe mag ik het korte metten mee maken zien?!

LOLLYYwood schreef:
Hoe rijd ze met die Dtrens?

Ik weet niet hoe ze met die D-trens loopt (Toen ik er zelf daar gereden heb met die D trens liep ze opzich wel fijn , de oude eigenaresse is nu op vakantie dus kan niets vragen nu...
Laatst bijgewerkt door Elles op 25-07-13 06:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Twee berichten samengevoegd. Graag edit knop gebruiken als je nog iets aan je bericht wilt toevoegen.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:46

Ginootje schreef:
Blubje11 schreef:

Hoe mag ik het korte metten mee maken zien?!

Dat je het niet te lang laat door gaan. Het vervelende is bij drammen/hangen dat het zolang doorgaat met steeds een beetje meer druk dat je het na een tijdje niet meer redt.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 19:47

Dit bitje is ze mee gereden! Misschien dat iemand het herkent? Dacht zelf aan een D trens.

Afbeelding

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 19:48

@Blubje11 Ik laat het zeker niet te lang doorgaan! Maar op een gegeven moment heb ik gewoon niks meer in me handen en dendert ze gewoon door me heen! En op een heel ander moment kan ik gewoon bitloos met der rijden en geeft ze geen kik :P (Puberteit ben ik bang..)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:57

Misschien kan je beter dit bit aanschaffen dan? Als je zegt dat ze er fijn op liep? :)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 19:58

LOLLYYwood schreef:
Misschien kan je beter dit bit aanschaffen dan? Als je zegt dat ze er fijn op liep? :)

Ik weet alleen niet hoe dit bit heet haha!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:59

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 20:00

annibel schreef:
Ginootje schreef:
Dit bitje is ze mee gereden! Misschien dat iemand het herkent? Dacht zelf aan een D trens.

http://i44.tinypic.com/35li5uc.jpg

Lijkt me eerder zo'n rolletjes bit, voor paarden die het bit vast willen pakken ; http://www.agradi.nl/imperial-riding-d- ... 11-5cm.htm
Misschien kan je dat proberen?

Oke, toch dan had ik het toch wel goed gevonden op google :P Was net even gaan zoeken en kwam hierop uit! Weet jij wat die rolletjes voor werking hebben? Wil ook weer niet te streng.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:00

Ginootje schreef:
@Blubje11 Ik laat het zeker niet te lang doorgaan! Maar op een gegeven moment heb ik gewoon niks meer in me handen en dendert ze gewoon door me heen! En op een heel ander moment kan ik gewoon bitloos met der rijden en geeft ze geen kik :P (Puberteit ben ik bang..)

Of ze vind bitloos fijner :)* Maar ik bedoel dus dat je het niet zo ver laat komen dat je de controle kwijt bent en ze dwars door je heen dendert. probeer dat voor te zijn. Hoe je dat wil aanpakken moet je zelf maar even kijken, want ik kan wel zeggen omtrekken of met grof geweld aan dat bit hangen maar dat is niet altijd zo een goeie oplossing voor ieder paard.
Lukt sturen eigenlijk nog wel?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 20:02

Blubje11 schreef:
Ginootje schreef:

Of ze vind bitloos fijner :)* Maar ik bedoel dus dat je het niet zo ver laat komen dat je de controle kwijt bent en ze dwars door je heen dendert. probeer dat voor te zijn. Hoe je dat wil aanpakken moet je zelf maar even kijken, want ik kan wel zeggen omtrekken of met grof geweld aan dat bit hangen maar dat is niet altijd zo een goeie oplossing voor ieder paard.
Lukt sturen eigenlijk nog wel?

Sturen zelf lukt wel, maar als madam heeft gezien dat ze ver weggaat van de kudde dan wilt ze dus terug draaien en dan heb ik niet heel veel meer te vertellen! Ik wissel nu af met bitloos en bit.. Alleen ik rij dan met de kaptoom van Marijke de Jong en hier dendert ze ook nog wel doorheen.. Het is wel echt een tank van een tinker :P Maar heb je der eenmaal over dit moeilijke punt dan heb je een top knol!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:06

Ginootje schreef:

[ Afbeelding ]

Dat is een western D-ring, de westernvariant van een D-trens (http://www.paardenbitten.nl/Snaffle.html).

Overigens geen scherper bit nemen, want dat kan twee weken goed gaan en dan begint het hele riedeltje opnieuw. De enige echte oplossing is werken aan de achterliggende problemen, meestal op het gebied van rijtechniek en opvoeding. Succes!

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:07

Ginootje schreef:
Sturen zelf lukt wel, maar als madam heeft gezien dat ze ver weggaat van de kudde dan wilt ze dus terug draaien en dan heb ik niet heel veel meer te vertellen! Ik wissel nu af met bitloos en bit.. Alleen ik rij dan met de kaptoom van Marijke de Jong en hier dendert ze ook nog wel doorheen.. Het is wel echt een tank van een tinker :P Maar heb je der eenmaal over dit moeilijke punt dan heb je een top knol!

In dat geval denk ik dat je het beste gewoon kunt oefenen. Niet alleen met rijden maar ook met van de kudde weggaan. Loopt ze ook over je heen als je er naast staat?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 20:07

magda_90 schreef:
Ginootje schreef:

[ Afbeelding ]

Dat is een western D-ring, de westernvariant van een D-trens (http://www.paardenbitten.nl/Snaffle.html).

Overigens geen scherper bit nemen, want dat kan twee weken goed gaan en dan begint het hele riedeltje opnieuw. De enige echte oplossing is werken aan de achterliggende problemen, meestal op het gebied van rijtechniek en opvoeding. Succes!

Kijk, daar was ik nooit opgekomen dat het ook een western kon zijn! Ik denk inderdaad dat ik hier maar mee door blijf rijden en inderdaad gewoon rijtechniek & opvoeding is!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 20:08

Blubje11 schreef:
Ginootje schreef:

In dat geval denk ik dat je het beste gewoon kunt oefenen. Niet alleen met rijden maar ook met van de kudde weggaan. Loopt ze ook over je heen als je er naast staat?

Als ik naast der loop/sta dan staat ze achter me of loopt ze achter me. Ze gaat me voor geen goud voorbij..