Rechtrichten,waar te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

Rechtrichten,waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 15:43

Hallo allemaal,
Mijn paard is sinds 4 weken kreupel, na onderzoek en foto`s van DA kwam er kissing spines uit. Hier te zien --> http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-AYU4TRLX.jpg Ik heb haar een week alleen mogen longeren en mocht er gister op, na de training (onder begeleiding van de behandelende DA) liep ze weer helemaal, rat daarvoor liep ze nog een beetje stijf. Het zadel licht redelijk maar niet 100% goed volgens DA dus daar laat ik volgende week even naar kijken. Maar ik ben dus heel blij dat deze training helpt. Hij noemt dit rechtrichten, iets waar ik al eerder van gehoord had, maar nog niet zoveel van wist. Ik vond het altijd een beetje "vaag". Ze is aan de linkerkant heel strak, en loopt dus liever naar links gebogen dan naar rechts. Dit moet ik volgens de DA gaan "los maken" om zo de rug soepel te krijgen en haar weer goed te laten lopen. Gister heb ik aan de stelling gewerkt beide kanten in stap en draf en ik moest haar ri. halsstrekken laten lopen, om zo haar rug te ontspannen.

Ik ga ook lessen volgen bij het revalidatie centrum om met een goede basis te starten. Ook zij de dierenarts, dat hoe meer ik er van af wist, hoe makkelijker het voor mij werd om te trainen en hoe sneller ze weer fijn zou gaan lopen.

Maar heel internet staat vol met info over richtrechten, maar echt er is geen beginnen alles is heel langdradig en moeilijk uitgelegd en dan beginnen ze met dingen als schouderbinnenwaarts aan de hand, nou ik ben blij als ik met mijn paard normaal kan longeren en enigzinds het tempo kan bepalen laat staan dat ik ook nog eens de voorhand voor de achterhand zou kunnen zetten?

Dus waar kan ik het beste mee beginnen? Ik wil het heel graag leren om mijn paard zo goed mogelijk te helpen soepel te worden, maar het is voor mij een beetje een raadsel hoe!

Alvast bedankt!

Babsding

Re: Rechtrichten,waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:46

Goed, ik kan alleen vanuit mijn optiek praten. Ik les bij Marijke de Jong, aan de hand met de kaptoom om mijn paard recht te richten. kijk maar eens op paardenbegrijpen.nl, wie weet heldert het wat voor je op.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:51

Kan me voorstellen dat het een wirwar is aan informatie voor jou. Vind ik zelf ook trouwens...
En tegenwoordig wordt je dood gegooid met rechtricht-informatie, waarbij de methode nogal eens verschilt en het resultaat je soms verder terug brengt bij af. Mensen noemen ook al snel iets 'rechtrichten' trouwens.
Lastig!
Ik zou ook adviseren om even een kijkje te wagen op de site van Marijke de Jong. Daar vind je ook gediplomeerde instructeurs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:53

Alles heet al snel rechtrichten, omdat je altijd in iedere vorm van dressuur je paard rechter wil maken..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:09

Antoine de Bodt is de eerste naam die mij te binnen schiet.
Zelf versta ik onder rechtrichten vooral loslaten daar waar het paard vasthoudt. Het paard is namelijk vanzelf een klein beetje scheef, maar de ruiter kan dit verergeren door vast te houden.
Jouw paard is linksgebogen begrijp ik uit jouw verhaal. Dan heb je een geval apart want verreweg de meeste paarden zijn rechtsgebogen. Jouw paard buigt dus graag naar links en houdt dus graag vast op de rechterteugel. Wat je kunt doen is je rechterteugel meegeven en juist op de linkerteugel gaan rijden met stelling naar rechts. Je kunt veel op de rechterhand gaan rijden, en op de linkerhand vooral met contrastelling, of in ieder geval zonder linkerstelling. Daarbij moet je dan dus wel zorgen dat je linkerhand je "buitenhand" wordt, zodat de druk van de rechterteugel afgaat. Dit lijkt mij het begin van het rechtrichten van je paard. Uiteindelijk zal de zwakkere kant sterker worden, en de sterkere kant soepeler..

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:11

Dorine92 schreef:
Zelf versta ik onder rechtrichten vooral loslaten daar waar het paard vasthoudt. Het paard is namelijk vanzelf een klein beetje scheef, maar de ruiter kan dit verergeren door vast te houden.
Jouw paard is linksgebogen begrijp ik uit jouw verhaal. Dan heb je een geval apart want verreweg de meeste paarden zijn rechtsgebogen. Jouw paard buigt dus graag naar links en houdt dus graag vast op de rechterteugel. Wat je kunt doen is je rechterteugel meegeven en juist op de linkerteugel gaan rijden met stelling naar rechts. Je kunt veel op de rechterhand gaan rijden, en op de linkerhand vooral met contrastelling, of in ieder geval zonder linkerstelling. Daarbij moet je dan dus wel zorgen dat je linkerhand je "buitenhand" wordt, zodat de druk van de rechterteugel afgaat. Dit lijkt mij het begin van het rechtrichten van je paard. Uiteindelijk zal de zwakkere kant sterker worden, en de sterkere kant soepeler..

Ik lees ook even mee. Het komt mij ook bekent voor wat jij zegt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:12

Een "rechtgericht" paard loopt in iedere gang en in iedere gereden figuur (volte, rechte lijn, etc.) met de achtervoeten in het zelfde spoor als dat van de voorvoeten.

Dit moet je niet verwarren met "overtreden", dus dat het achterbeen OVER de indruk van de voorhoef moet stappen of draven, het gaat bij "rechtgericht" er om, dat het paard qua achterbeen/hoeven de lijn volgt die het voorbeen (de voorhoef-afdruk) heeft aangegeven. En er dus niet met de hoefindruk links of rechts naast stapt (simpel in Jip en Janneke taal uitgelegd).

Hieruit volgt, dat bij rechtrichten je de voorhand(schouders) recht voor de achterhand plaatst.
Dit is medium- gevorderdenwerk, dus ik begrijp dat je niet weet hoe dit te doen, op bijv. een rechte lijn. Hoe je "de schouders er voor zet" zal voor jou als Abracadabra klinken.
Je kunt om te beginnen al veel bereiken door correcte grote voltes te rijden, en niet meer op de hoefslag van de bak, maar op een meter of 1-1,5 er binnen te rijden, zonder dat je paard jou ongewild meeneemt naar die hoefslag.
Ik probeer een heel technisch verhaal hier te vermijden.

Ik begrijp ook je probleem: zoals iemand als @Fellor in bovenstaande post zegt: "dat je in iedere vorm van dressuur je paard rechter wil maken", zal hoogstwaarschijnlijk door jou, TS, worden opgevat als : "Eh...?? Maar in de dressuur gaat het er toch juist om om je paard te leren buigen"?

Het is ook moeilijk om uit te leggen.
Ik heb net een poging gedaan...

Overigens merk ik op dat er een groot verschil in opvatting?interpretatie bestaat over het fenomeen "links of rechtsgebogen".
Dat is iets voor een ander topic.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-07-13 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:13

Dorine92 schreef:

dit heb ik vanaf het begin ook telkens gedaan, maar volgens de dierenarts deed ik dat in een te hoog en gedwongen stelling, daarom moet ik hem nu losser maken en met z`n hele lijf om stellen, van Antoine de Bodt heb ik ook al eens gehoord zal eens kijken wat zijn manier van rechtrichten is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:15

dressuur518 schreef:
dit heb ik vanaf het begin ook telkens gedaan, maar volgens de dierenarts deed ik dat in een te hoog en gedwongen stelling, daarom moet ik hem nu losser maken en met z`n hele lijf om stellen, van Antoine de Bodt heb ik ook al eens gehoord zal eens kijken wat zijn manier van rechtrichten is.

Hij heeft ook een aantal vertegenwoordigers. Wel oppassen want tegenwoordig roepen mensen al gauw dat ze "op de Antoine-manier" lesgeven, terwijl ze zelf de beste man nog nooit ontmoet hebben..

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:18

terpentijn schreef:
Een "rechtgericht" paard loopt in iedere gang en in iedere gereden figuur (volte, rechte lijn, etc.) met de achtervoeten in het zelfde spoor als dat van de voorvoeten.

Dit moet je niet verwarren met "overtreden", dus dat het achterbeen OVER de indruk van de voorhoef moet stappen of draven, het gaat bij "rechtgericht" er om, dat het paard qua achterbeen/hoeven de lijn volgt die het voorbeen (de voorhoef-afdruk) heeft aangegeven. En er dus niet met de hoefindruk links of rechts naast stapt (simpel in Jip en Janneke taal uitgelegd).

Hieruit volgt, dat bij rechtrichten je de voorhand(schouders) recht voor de achterhand plaatst.
Dit is medium- gevorderdenwerk, dus ik begrijp dat je niet weet hoe dit te doen, op bijv. een rechte lijn. Hoe je "de schouders er voor zet" zal voor jou als Abracadabra klinken.
Je kunt om te beginnen al veel bereiken door correcte grote voltes te rijden, en niet meer op de hoefslag van de bak, maar op een meter of 1-1,5 er binnen te rijden, zonder dat je paard jou ongewild meeneemt naar die hoefslag.
Ik probeer een heel technisch verhaal hier te vermijden.

Ik begrijp ook je probleem: zoals iemand als @Fellor in bovenstaande post zegt: "dat je in iedere vorm van dressuur je paard rechter wil maken", zal hoogstwaarschijnlijk door jou, TS, worden opgevat als : "Eh...?? Maar in de dressuur gaat het er toch juist om om je paard te leren buigen"?

Het is ook moeilijk om uit te leggen.
Ik heb net een poging gedaan...

Bedankt voor je poging tot uitleggen, wat jij omschrijft achterhoeven in het spoor van de voorhoeven is dus precies wat mijn paard niet doet! Ik reed altijd al veel voltes en slangenvoltes (jury zij laatste wedstrijd dat hij zich in de bochten vast hield) en op de hoefslag rijden deed ik ook liever niet meer omdat ze erg er aan vast plakte. Maar toch ik ze slecht geworden en omdat ze niet los was en volgens da in een gedwongen stelling liep en is ze gaan kreupelen (door de kissing spines). Dat dit allemaal met elkaar in verband staat snap ik wel, maar hoe en wat verder vindt ik lastig. Gelukkig ga ik goede begeleiding krijgen, maar ik wil zelf ook weten waar ik mee bezig ben en als ik thuis mijn "huiswerk" uit de lessen doe wil ik kunnen zien of ik het goed doe of niet!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:20

Trouwens de video`s van Marijke de Jong duren wel heel lang zeg! Poeh, heb zelf ook weinig geduld hoor haha! Ben nu bij de derde video op tien minuten, zijn wel dingetjes waar van je denkt ow zit dat zo, maar dan nog is het lastig, want is dit alles of moet ik nog meer weten en hoe gaat dat nauw in de praktijk?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:35

TS vroeger heette dat, wat paarden doen die nog niet "in het rechte spoor lopen" iets van "die spoort niet". Dat "sporen" heeft natuurlijk niets met de sporen aan je rijlaars te maken, maar met het juiste spoor volgen (wat de achterbenen dan in navolging van de voorbenen zouden moeten doen). Meestal raakt ieder hier al de weg kwijt, aangezien men dan denkt: eh... maar ik dacht dat we van achter naar voren moesten rijden, dus hoezo, de voorbenen volgen? Of "de schouders er voor plaatsen?"

Dit nu, is een kwestie van training. Dus probeer ik het nogmaals simpel uit te leggen: een paard "spoort goed" als de achterbenen (de hoefinslag) precies achter die van de voorbenen aan gaan, dus niet er net naast. Dit is zeer goed (achteraf te zien) in een natgespoten zandpaddock (of op een strand of zo iets) bijvoorbeeld. Je kunt dan zelf de afdrukken zien. Het laten filmen is ook altijd waardevol.

Het rijden van een goede grote volte (teken die desnoods van te voren op de grond in het zand van de bak af, of indien geen zand, met een spuitbus uitwasbare waterverf) is zo makkelijk nog niet, probeer die eens technisch juist te rijden met je paard (dus: binnenbeen lang, als aandrijver op de singel, buitenbeen een klein beetje achter de singel, binnenhand soepel en laag, buitenhand met teugel tegen de hals). Kijken naar waar je heen wilt, niet naar het paard, diens oren of hals, maar voor je uit, tussen diens oren door).

Die grote volte doe je 2 x en dan dan verander d.m.v de schuine lijn (diagonaal) van hand en doet datzelfde de andere kant op.

Het klinkt misschien kinderachtig, maar ik heb goed gelezen dat je paard kissing spines heeft, dus dit zal al een hele opdracht zijn. Niet bezig zijn met juiste hoofdhouding: laag is beter dan hoger voor je paard, geen druk zetten op teugels of bit, en geef jezelf en paard samen de kans om het tientallen keren (in jouw ogen) "verkeerd" te doen, die dag komt dat het het kwartje opeens valt en het als vanzelf lijkt te gaan. Maar verwacht geen wonderen van paard of jezelf....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-07-13 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:43

Het skala der Ausbildung geeft stap voor stap aan wat hetvspeerpunt moet zijn in je training.
In het schema zie je dat er nog heel wat stappen aan dat rechtrichten vooraf gaan.

Tegenwoordig is rechtrichten een soort mode woord geworden. Sinds een jaar of 10 is die kreet heel populair geworden. Op internet kom je heel veel zelf uitgeroepen goeroes tegen (vooral in het alternatieve cirquit) die rechtrichten als doel op zich hebben.
Niets isminder waar: Rechtrichten is het gevolg van een goede training en opleiding van het paard

Afbeelding

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:43

Om antwoord te geven op je vraag: begin bij het begin, met een gediplomeerd instructeur

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:47

brighteyes85 schreef:
Om antwoord te geven op je vraag: begin bij het begin, met een gediplomeerd instructeur

Amen!

Ik les bij iemand die gediplomeerd instructeur is vanuit Marijke de Jong. Bevalt mij en mijn paard met KS erg goed!
Op de website van Marijke de Jong staan als het goed is ook gediplomeerde instructeurs, wellicht ook iemand in jou regio?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:50

Dorine92 schreef:
dressuur518 schreef:

Hij heeft ook een aantal vertegenwoordigers. Wel oppassen want tegenwoordig roepen mensen al gauw dat ze "op de Antoine-manier" lesgeven, terwijl ze zelf de beste man nog nooit ontmoet hebben..

Ik kan ook Antoine aanraden op http://www.paardenrecht.org/ kun je kijken wie de gecertificeerde instructeurs zijn in zijn methode.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:55

brighteyes85 schreef:

Maar zo'n diploma zegt ook niet alles. Er zijn heel wat stromingen die hun eigen diploma's of licenties uitgeven. De kennis en kunde laat vaak te wensen over. Die opleiding van Marijke is daar een mooi voorbeeld van. Het rijniveau van die cursisten is gewoon belabberd en die krijgen na het volgen van een cursus toch een diploma waarmee ze het gedachtengoed moeten gaan overbrengen.

Antoine vind ik ook zo'n charlatan. Ik heb hem diverse keren in actie gezien. Waar hij vooral goed in is, is mensen naar de mond praten. En mensen hoop geven. En mensen dingen laten zien die er niet zij: et voila, en nu loopt uw paard weer zuiver.........
Hij zou paarden van HKO kunnen genezen. Ik geloof dat hij die verhalen ook niet meer verkondigd

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:56

Nou dat vind ik zeer zeker ook, @abacab, dat het fenomeen "rechtrichten" de laatste tijd een mode-woord is geworden.
Het is inderdaad het GEVOLG van juiste gymnastiserende training, en eigenlijk zou iedere training gymnastiserend voor het paard horen te zijn.

Ik heb ook wel eens topics gelezen waarin werd beweerd dat het paard ten eerste rechtgericht moest worden, daarna kwam pas voorwaarts aan de beurt. Nu ja, dat is echt de volledig omgekeerde wereld, want een niet voorwaarts paard kan helemaal niet juist "rechtgericht" worden.

Klimke zei: Rijdt uw paard voorwaarts en richt het recht.

Het vervelende aan de hele uitdrukking" recht richten" is uiteraard, dat vele mensen niet begrijpen dat dit niet betekent dat het paard in diens lijf RECHT moet zijn of blijven. Maar dat het juist betekent dat het paard juist in bocht en buiging diens voor-spoor dient te volgen.

Leg dat maar eens uit. Is haast niet te doen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:13

Hahahaha. Dat gaat ons zeker niet lukken. Mensen kiezen de makkelijkste weg. Dus rennen ze naar een goeroe die hen verteld over een bijzondere methode waar alles draait om het rechtrichten. En die goeroes verdienen er een goed belegde boterham mee.
Het zijn een beetje de snackbars in de wereld van dressuur en paarden opleiden/africhten. Ze verkopen frikandellen en kroketten en andere vette hap. Lekker makkelijk weg te werken, snel en lekker maar wel vor met transvetten en E nummers en uiteindelijk doet het je alleen maar slecht. Niemand wil nog verse groenten, fruit noten of zaden, die je ook nog eens zelf moet klaarmaken.

Het is niet alleen fast food, ook fast dressage.
:)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 17:38

haha, @ hierboven nu snap ik er al helemaal niets meer van, is dat rechtrichten waar mijn DA het over had dan ook allemaal abrakdabra? Ik dacht echt dat ik mijn paard beter zag lopen namelijk?! Of kan dat helemaal niet? Ik wil liever ook geen les van iemand die bij een van beide op de site staat, en ze komen ook niet uit de buurt trouwens.

Ze vragen namelijk echt belachelijke prijs ( lees 35/ 40 voor 50 minuten les) dat vindt ik te veel voor een manier van rijden die eigelijk totaal niet bij mij past. Het enige wat ik zoek is een intructeur die "reeël" denkt, en mij gaat helpen om mijn paard zijn rug te laten ontspannen zodat hij minder last gaat krijgen van de kissing spines en daardoor minder kreupel gaat lopen.

Dat is ook precies de reden dat ik het rechtrichten zo ingewikkeld vindt. Sommige mensen maken er zo`n ingewikkeld verhaal van! Ik zag iemand die Z was geweest en toen was het voor haar nog niet goed genoeg, dus ging ze rechtrichten en paard z`n teugels loslaten en ik zag allemaal plaatjes van haar in een race houding op dat paard. Ik denk dan echt waar ben jij nou mee bezig joh? Ik kan dat echt niet volgen. Volgens mij verpest je zo`n paard dan alleen maar? Maar goed. Daarbij denk ik ook dat een Z paard wel aardig rechtgericht is toch?

Hoe langer ik er over na denk hoe meer ik de kluts kwijt raak....

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:47

dressuur518 schreef:
Ze vragen namelijk echt belachelijke prijs ( lees 35/ 40 voor 50 minuten les)

Dat is vrij normaal hoor.. Ik betaal 25 euro voor een half uur bij mijn instructrice, dus 40 euro voor 50 minuten is wel evenredig..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:51

terpentijn schreef:
Ik heb ook wel eens topics gelezen waarin werd beweerd dat het paard ten eerste rechtgericht moest worden, daarna kwam pas voorwaarts aan de beurt. Nu ja, dat is echt de volledig omgekeerde wereld, want een niet voorwaarts paard kan helemaal niet juist "rechtgericht" worden.

Maar nu vergeet je te noemen dat ze daar uitgaan van een paard dat al gedurende lange tijd volledig krom gereden is. Die moet je inderdaad wel eerst rechtrichten, zo'n paard is al zo naar de knoppen geholpen dat hij anders niet eens meer voorwaarts kan..
Dat is wat anders dan op een driejarige stappen: die moet je uiteraard eerst voorwaarts rijden en dan rechtrichten.
Dus ik geef je daar niet helemaal gelijk in. Wel bij een blanco paard, niet bij een paard dat geholpen moet worden omdat ie verpest is

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:36

TS, sorry voor dit antwoord, maar .....
als rechtrichten niet bij je past qua rijden kan je beter helemaal stoppen met rijden lijkt mij :o Rechtrichten is de basis namelijk ! Is je paard niet recht dan kan je ook niet verder met rijden komen....
Jouw paard is ook een Z-paard toch, en toch niet recht ...... dus werk aan de winkel ! oefenen. lezen, proberen etc etc
Een paard kan pas ontspannen in zijn of haar rug als hij/zij recht is !

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:21

IN het NL
Scala der Ausbildung:

Drie stadia, zes hoofdbegrippen

In de Duitse rijkunstige theorie worden drie stadia in de scholing van een paard beschreven.
Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden. In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal. Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).
In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen. In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.
De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste. In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld. Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand. Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.
Hier onder worden de zes hoofdbegrippen takt, Losgelassenheit, aanleuning, Schwung, recht richten en verzameling besproken.
Takt
Het eerste steeds terugkomende basisbegrip in de dressuurscholing is takt. Het paard heeft drie basisgangen, de stap, draf en galop. Elke basisgang heeft zijn eigen takt, met een opeenvolging van stappen (stap), passen (draf) of sprongen (galop). Takt wil dus zeggen: het eigen zuivere ritme van de beweging. De stap is eens schrijdende en schwungloze gang, de draf en galop zijn beide bewegingen met schwung en met een zweefmoment. De zuivere takt is zo'n belangrijke basis voor de scholing van een paard, dat deze nooit verloren mag gaan. Niet bij een jong paard, niet bij een verder doorgereden paard. Op geen enkel moment tijdens het rijden.
Losgelassenheit
Losgelassenheit is een synoniem voor losheid, souplesse en ontspanning. Het bevestigen van de zuivere takt en het streven naar ontspanning (Losgelassenheit) zijn de voornaamste trainingsdoelen van de gewenningsfase, de eerste anderhalf jaar van de scholing. Als je werkt aan de zuivere takt in het begin, stel je het paard in staat om in balans te gaan onder de ruiter. Dan kan het paard gaan swingen, voorwaarde voor de Losgelassenheit. Takt en Losgelassenheit beïnvloeden elkaar wederzijds. Een paard kan alleen in zuivere takt gaan, als de rug swingt en de spieren van de hals en rug zich zonder dwang aanspannen en ontspannen. Bij een ontspannen gaand paard, buigen en strekken de gewrichten van het paard zich gelijkmatig en ziet het paard er tevreden uit.
Aanleuning
Aanleuning is een veerkrachtige verbinding die ontstaat nadat het paard in nageeflijkheid voorwaarts en eventueel neerwaarts gereden wordt. De aanleuning, aangenomen door het paard op de ruiterhand, mag noch te zwaar, noch te licht zijn. Het gewicht van de aanleuning wordt bepaald door het evenwicht van het paard en daarbij de graad van africhting of verzameling. Een goede aanleuning heeft altijd een wisselwerking met de al besproken begrippen takt en volledige ontspanning (Losgelassenheit) en met de nog te bespreken begrippen Schwung, recht richten en verzameling. Dit alles bij elkaar heeft als resultaat dat het paard fijn te rijden is.
Aanleuning komt echter niet alleen tot stand door een veerkrachtige verbinding tussen ruiterhand en de mond van het paard. Er zijn meerdere contactpunten van belang om tot een goede aanleuning te komen, namelijk een voortdurend contact met jouw been en het paard en je zit (met je zit heb je contact met het paard en geef je hulpen, die door het paard beantwoord kunnen worden). Het derde contactpunt is vervolgens het teugelcontact, waaruit de aanleuning van de mond en de ruiterhand ontstaat. Deze drie punten samen bepalen dan de kwaliteitsvolle aanleuning die tot een volkomen harmonie en begrip van paard en ruiter leiden.
Schwung
Schwung is het doorgaan van de energieke impuls van de achterhand naar de totale voorwaartse beweging van het paard. Een paard beweegt schwungvol wanneer hij zijn benen energiek optilt en in het zweefmoment met zijn ledematen goed naar voren doorswingt.
De ruiter begint met impuls te rijden: de door de ruiter opgewekte en volkomen beheerste voorwaartse drang. Het echte mooie losse en swingende bewegen door het lijf ontwikkelt zich uit deze impuls. Schwung wordt bereikt door het activeren van het achterbeen. Een ruiter activeert de achterbenen door het rijden van veel korte tempowisselingen en overgangen. Veel ruiters denken dat Schwung, de swingende beweging van het paard met een losgelaten rug, iets aangeborens is van het paard. Bij een goede basisopleiding van een paard kun je wel degelijk de Schwung ontwikkelen. Het echte swingen, het imponeren met losse, soepele bewegingen, staat niet op zichzelf. Het hangt nauw samen met een fijne takt en aanleuning. En met de losheid en ontspanning van een paard.
Recht richten
Wanneer de takt, ontspanning, aanleuning en Schwung bij het jonge paard redelijk bevestigd zijn, wordt het tijd voor een volgende stap: het ontwikkelen van meer evenwicht op de achterhand. Als eerste aandachtspunt hiervoor geld het recht richten. Het recht richten is een essentiële voorwaarde voor verzameling en het echte dragen van het paard. Een paard is van nature niet recht. De heupen van het paard zijn breder dan de schouders, wat ervoor zorgt dat het paard geneigd is om met zijn buitenschouder en buitenheup aan de wand te kleven: het paard gaat scheef. Daarnaast heeft elk paard van nature een gemakkelijke kant. Een ruiter moet deze scheefheid proberen weg te trainen door het juiste werk. Een scheef paard kan nooit in balans gaan: de kracht komt niet optimaal van achter naar voren door.
De bewegingsimpuls van het paard moet vanuit de achterhand komen. Elke manier van hulpen geven die van voor naar achteren werkt, is beslist fout. Een recht gericht paard is recht op een rechte lijn, en zoveel gebogen op de gebogen lijn als die lijn van hem vraagt.
Wie goed nadenkt over het natuurlijke scheef gaan bij een paard begrijpt dat een ruiter vanuit de achterhand moet denken en steeds bezig moet zijn om de voorhand weer voor de achterhand te plaatsen. De belangrijkste oefening voor het verbeteren van de draagkracht en het recht richten is altijd het rijden van schouderbinnenwaarts. In een correcte schouderbinnenwaarts treedt het binnenachterbeen in het spoor van het buitenvoorbeen. Door het naar binnen brengen van de voorhand maak je het paard niet naar de andere kant scheef, maar juist recht omdat de achterhand nu geactiveerd wordt en zich niet meer kan onttrekken aan een dragende werking.
Verzameling
Zie verzameling voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Met behulp van de Schwung en het recht richten is het mogelijk een paard te motiveren om meer gewicht op zijn achterhand te gaan dragen. Dat dragen van meer gewicht op de achterhand heet verzameling. Beide achterbenen worden gelijkmatig in de richting van het zwaartepunt van het paard opgetild en weer neergezet. Door de toenemende kracht van het paard kan het paard zich meer gaan buiden in zijn gewrichten van de achterhand (Hankenbiegung). De croupe van de achterhand daalt daardoor iets, de oprichting in de voorhand neemt tegelijkertijd toe. De drafpassen of galopsprongen van het paard worden door het toegenomen buigen en strekken van de gewrichten van de achterhand meer verheven.
Het einddoel: Durchlässigkeit

In de rijkunstige theorie staat de term Durchlässigkeit beschreven als iets om voortdurend naar te streven en als einddoel van de dressuurscholing. Durchlässigkeit is een moeilijk te vertalen Duitse rijkunstige term, die zo ongeveer volledige souplesse en het steeds volkomen doorkomen van alle hulpen betekend. Het verkrijgen van Durchlässigkeit is dus het doel van alle trainingsarbeid. Het mag dan misschien een moeilijk woord zijn, de bedoeling is simpel. Het gaat er om dat het paard nergens strak of stijf is. Dat het paard zich nergens vasthoudt in zijn spieren en gehoorzaam en soepel steeds luistert naar de hulpen van de ruiter. Hij 'laat' de hulpen als het ware 'door': Durchlässig.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:22

Maris schreef:
TS, sorry voor dit antwoord, maar .....
als rechtrichten niet bij je past qua rijden kan je beter helemaal stoppen met rijden lijkt mij :o Rechtrichten is de basis namelijk ! Is je paard niet recht dan kan je ook niet verder met rijden komen....
Jouw paard is ook een Z-paard toch, en toch niet recht ...... dus werk aan de winkel ! oefenen. lezen, proberen etc etc
Een paard kan pas ontspannen in zijn of haar rug als hij/zij recht is !

Mensen zijn net zo scheef als de paarden waar op ze rijden....
Mensen zijn dus nooit ontspannen?