Wissels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Wissels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 21:35

Hallo!

Ik ben erg nieuwsgierig geraakt naar het onderwerp wissels en ben al in discussie geweest met een vriendin. Beide kwamen we er niet uit.

Het gaat om een wissel in de dressuur en een wissel in het springen. Gewoon 1 wissel.
Wat is het verschil?

Ik denk dat een wissel een wissel is. Zowel bij springen als bij dressuur. Alleen dat de wissel anders uitgevoerd wordt, bij springen maakt het niet uit hoe sierlijk de wissel is maar bij dressuur wel.
Bij springen wordt een wissel vrij direct aangeleerd in de jonge jaren, maar bij dressuur pas ergens hogerop. Waarom dit verschil? Als je een springpaard start in de dressuur die allang de wissel kent, wat moet je dan veranderen aan die wissel?
Hoe kun je het beste een wissel aanleren? Gewoon doen, doormiddel van een balk, slof eraan, of noem maar op. Kun je in de jonge jaren van een springpaard ook een correcte wissel aanleren voor de dressuur of heeft dit ontzettend veel meer training nodig of is het juist een goede basis?

Een hoop vragen, ik hoop op een duidelijke uitleg en meningen van andere mensen. Hoe denken jullie over de wissels? Zowel dressuur- als springruiters. En natuurlijk de dressuur én springruiters. Die ervaren het verschil het beste denk ik.

Ik hoop hiervan te leren, en hoop vooral niet over te komen als een domme koe }:0

Uberpony

Re: Wissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:38

Ik kan zelf je vraag niet beantwoorden maar ik vind dit reuze interresant dus ik lees even mee

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:41

Hier staat al heel wat vermeld: [RT-D] Verschil vliegende galopwissel dressuur - springen
Dressuurpaarden kunnen als jong paard ook een gewone wissel, al worden die gewoon nooit in de proeven gereden. De vliegende wissel vereist veel verzameling, achterhand, balans en takt ( waarschijnlijk nog heel wat meer) om het te kunnen uitvoeren. Dit komt pas later omdat de voorgaande stappen belangrijk zijn om een goede vliegende wissel te maken, ook omdat het redelijk belastend is voor een jong paard. Niet voor 1 keer natuurlijk, maar als je het traint wordt het uiteraard meermaals per training gedaan.

Edit: het leest trouwens heel vervelend als je tekst gecentreerd is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 21:46

Bedankt voor het topic!
Daaruit blijkt dus dat springruiters een wissel vanuit de voorhand rijden? Maar dit doet toch ook niet iedereen? Is het met springen ook mogeljik om een wissel aan te leren vanuit de achterhand en deze ook te gebruiken in een parcour?

Ik vind het juist helemaal niet vervelend lezen (:

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:49

Goede vraag. Het grote verschil zit hem inderdaad in de wijze van rijden. Een springpaard wil je correct maar wel vlak laten wisselen. Hoog van de grond springen kost namelijk alleen maar tijd in het parcours. Een dressuurpaard wil je vanuit de verzamelde galop bergopwaarts en groot laten wisselen. In principe moet je een springpaard dat een correcte wissel springt dus ook vrij gemakkelijk een dressuurwissel kunnen laten maken als hij voldoende kan verzamelen.
Verder wil je ook bij een springpaard het liefst dat hij de wissel in één keer van achter naar voor springt, echter is het een veel minder groot probleem als dat eens niet lukt.

Carolaaxxxx het rijden van een correcte wissel vanuit arbeids/middengalop is niet meteen een wissel vanuit de voorhand. Lang niet alle springpaarden springen na. Maar ze zijn ook niet verzameld, opgericht en van de grond. In een parcours is dat niet bruikbaar omdat het heel veel tijd kost om je paard eerst te sluiten, verzamelen, van de grond te laten galopperen, wissel te rijden en dan doorgaan met je parcours...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 21:51

Dank je voor je uitleg!
In een parcour snap ik het zeker, snel en goed. Maar het paard kan dus in principe ook een dressuur correcte wissel.
Maar het aanleren van die wissel, is de vlakke springwissel dan een goede basis? Lijkt me dan wel een hele fijne basis..
En hoe leer je die wissel aan, de wissel voor het springen met een balk? Later uitbreiden door verzameling en meer bergopwaarts?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:54

Carolaaxxxx schreef:
Dank je voor je uitleg!
In een parcour snap ik het zeker, snel en goed. Maar het paard kan dus in principe ook een dressuur correcte wissel.
Maar het aanleren van die wissel, is de vlakke springwissel dan een goede basis? Lijkt me dan wel een hele fijne basis..
En hoe leer je die wissel aan, de wissel voor het springen met een balk? Later uitbreiden door verzameling en meer bergopwaarts?

Balken zorgen bij veel paarden juist voor naspringen, omdat ze over een balk anders landen. In principe als je paard in balans galoppeert en goed op je hulp aanspringt, kun je er een wissel mee rijden. Zo simpel is het in de praktijk lang niet altijd en eerlijk gezegd zou ik het hier ook niet uit kunnen leggen want de paarden die ik het heb mogen leren heb ik allemaal weer net wat anders aangepakt haha.
Het aanleren van een correcte! doorgesprongen vlakke wissel kan een goede basis zijn, maar waarom zou je het eerst aanleren en er daarna weer aan gaan sleutelen? Daarbij hoeft een springpaard geen contragalop te leren en een dressuurpaard wel wat ook een goed argument kan zijn om te wachten met het leren changeren.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:57

Carolaaxxxx schreef:
Bij springen wordt een wissel vrij direct aangeleerd in de jonge jaren, maar bij dressuur pas ergens hogerop. Waarom dit verschil?

Een dressuurpaard moet contragalop kunnen vanaf de M, een springpaard niet.
Als ze eenmaal een wissel kennen, wordt het vaak moeilijker om je paard in de contragalop te houden, omdat ze graag wisselen naar de goede galop. Dus eerst wordt de contra aangeleerd en dan pas de vliegende wissels (vanaf Z2).
Er zijn ook een aantal dressuurruiters die hun paard al jong een vliegende wissel aanleren en pas later de contragalop meepakken.

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:02

Ik ben ook benieuwd, lees even mee :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:05

Het moment van aanleren is voor veel mensen nog een flink discussiepunt. Ik heb die van mij als vierjarige al een wisseltje leren springen. Hij springt ze mooi correct in één keer en hij werd er zelf helemaal enthousiast van :D Hij wisselde vanuit zichzelf al vrij snel en ik heb er gewoon een commando aan geplakt. Ik houd wel in de gaten dat hij ze correct uitvoert en netjes wacht op mijn hulp. Ook nu ik de contragalop aan het aanbieden ben, heb ik er nog geen last van gehad.

Hij moet voor een mooie dressuurwissel natuurlijk nog veel meer verzamelen en opspringen, maar die verfijning zoeken we eventueel later wel op. Volgens mij kun je van een correcte vlakke springwissel best een correcte gesprongen dressuurwissel maken.

Sommigen zijn enorm tegen het aanleren van een wissel bij een jong paard, anderen gebruiken het juist. Ik denk dat je moet kijken naar het paard zelf.

Met aanleren heb ik idd een balk gebruikt aan het einde van een iets verkorte diagonaal (van hand veranderen en dan uitkomen tussen b-f bijvoorbeeld) , zodat hij hem wel meteen recht leert springen.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:13

Zelf het geluk gehad dat mijn huidige paard de wissels zo simpel vond dat die met doorrijden eigenlijk al hele leuke groene wissels sprong. Dit waren hele simpele vlakke wissels en soms sprong die achter na maar meestal sprong die ze mooi van achteruit naar voren. Toen ik dressuur ging rijden ondertussen met hem heb ik steeds meer aangeleerd dat die alleen op mijn hulp om mocht springen. En daarmee werden mijn wissels ook steeds netter, hij heeft het nu allemaal zo door dat die in het spring parcours en op het cross terrein netjes met me mee wisselt in de wendingen(al probeer ik meestal wel mijn buitenbeen naar achter te leggen maar soms ook niet) maar in de dressuurring springt die 98/100 keer niet om. En al helemaal niet in de contragalop, als het gebeurt is het met het terugnemen uit de middengalop(vaak voortkomend uit een misplaatste zithulp).
Al met al ben ik er dus zeker voor om een paard een mooi groen/spring wisseltje aan te leren. Als je hier vroeg genoeg mee begint en je zorgt ervoor dat je de hulp bevestigd dan zie ik geen problemen in de dressuur. Ik zou zelf geen balkje gebruiken omdat ik het idee krijg dat de meesten die dat zo willen aanleren te veel focussen op die balk en daar boven zulke rare overdreven bewegingen gaan maken dat het paard voornamelijk in de war raakt. Ik zou zeggen, zorg ervoor dat het paard weet in welke galop die moet aanspringen bij welke beenligging, heb hem zeer scherp aan de hulp en rijdt dan een omgekeerd rechts of linksomkeert. In de scherpe wending je beenligging naar de nieuwe galop wijzigen en een keer duidelijk zijn met je been en zelf voornamelijk rustig en recht blijven zitten door de wending heen. Paarden met een iets trager achterbeen kunnen soms baat hebben bij een kriebel van de zweep(binnenhand omdat een paard meestal zijn kont verplaatst naar de kant van de zweep).
Maar daarentegen zijn er heel veel verschillende manieren om de wissels aan te leren en ieder heeft zo zijn methode! Ga er vooral mee aan de slag samen met je instructeur!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:10

Een springpaard moet geen contragalop kunnen? Dat is allesbehalve waar. :)
Ik zie op grote springconcoursen zelfs veel topruiters met hun paarden contragalop oefenen in de inrijpiste.

Hier leren we de jonge springpaarden idd al vroeg een wissel springen, als ze 3.5 - 4j zijn, gewoon spelenderwijs over de diagonaal en ze op het einde "om laten vallen" bij wijze van spreken :) Dit is erg makkelijk dat ze daar al een beetje handig in worden. Het is GEEN onderdeel van de training, gewoon af en toe spelenderwijs het erin stoppen.
In de parcoursen vragen we geen wissels tot ze een jaar of 5 zijn. Als ze verkeerd landen, dan vragen we ze terug naar draf en laten we ze correct aanspringen.
Als ze een jaar of 5 zijn en de wissel wordt "echt" geleerd dan leren we ze ook contragalop, dit is belangrijk voor de balans van de paarden en als ze in het parcours komen en ze luisteren nog niet naar de wisselhulp (parcours is altijd anders dan thuis in training) is het belangrijk dat je paard in een goede balans in verkeerde galop kan lopen. Waarom laten we ze niet in draf meer omspringen op deze leeftijd, omdat de hoogtes van de parcoursen hoger worden en technischer gebouwd staat. Dan heb je niet altijd de tijd om terug te gaan naar draf en ben je je ritme kwijt. In een proef voor 4j paarden heb je hier meer mogelijkheden en tijd voor.
Het is wel zo dat het voor een springpaard niet zo erg is als hij niet altijd gelijk omspringt of een keertje een minder mooie wissel springt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:17

Charisma schreef:
Een springpaard moet geen contragalop kunnen? Dat is allesbehalve waar. Ik zie op grote springconcoursen zelfs veel topruiters met hun paarden contragalop oefenen in de inrijpiste.

In de springring hoeven ze geen contragalop te laten zien voor een jury :D . Contragalop is natuurlijk ook gewoon een oefening om het paard te verbeteren en sterker te maken. Zowel voor een dressuur als een springpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:23

Ik zorg in ieder geval dat ik (tempo) controle heb in de galop . En de galop moet goed van kwaliteit zijn.
Dan maak ik een rechts of links omkeert en op de hoefslag in de contragalop zet ik de achterhand naar binnen en zorg dat de galop niet van tempo of ritme veranderd. Het paard komt uit balans en springt om. En laat je paard op je binnenbeen omspringen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:25

turquoises schreef:
En laat je paard op je binnenbeen omspringen

Geinig, doe je dat alleen in de leerfase of bijvoorbeeld in de serie's ook nog steeds?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:48

Setteke: ahzo bedoelde je het... :o idd, we hoeven het niet te laten zien, maar kunnen het gelukkig wel :D

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:55

setteke schreef:
turquoises schreef:

Geinig, doe je dat alleen in de leerfase of bijvoorbeeld in de serie's ook nog steeds?

Hier ben ik ook benieuwd naar, ikzelf vind omspringen op het buitenbeen fijner en duidelijker. Zo kan ik de buitenschouder altijd corrigeren met mijn buitenbeen zonder om te springen.

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:59

Een wissel in de dressuur wordt vanuit de balans gereden. Voor en achter moeten gelijk omspringen.
Bij het springen is de wissel vaak gebaseerd op het omgooien van het gewicht en stelling. En ze springen meestal voor eerst om en dan achter. Jonge paarden word het geleerd omdat het makkelijk is voor parcoursen terwijl bij dressuur eerst de balans correct moet zijn en contragalop komt eerder in de proeven voor dan de wissels.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:33

Uppels: hier springen de paarden (spring) ook zo goed als altijd gelijk om hoor, maar het is niet erg als ze een keertje achter een pas later zijn.
Het wordt idd voor een ander doel aangeleerd, maar gelijk om zijn wordt in de training (hier toch) wel geëist, op parcours is het niet erg als het achter een pas later is.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:36

ben met toevallig net in wissels aan het verdiepen. (gok dat je het over de vliegende hebt? )
ik denk dat de wissels aardig gelijk zijn eigenlijk...

Nynke2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:50

Wissels? daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord :$

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 19:57

Uiteraard gaat het om de vliegende wissel, lijkt me vrij logisch (:

Bedankt allemaal voor jullie informatie.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:05

Uppels schreef:
...en contragalop komt eerder in de proeven voor dan de wissels.

Dat las ik al eerder en begrijp ik. Maar in de training werk ik niet per definitie volgens die volgorde. Je moet kijken naar de oefening die op dat moment in je training bij dat paard het beste past. Even kort door de bocht: Ik rijd dressuuroefeningen om het paard te verbeteren, niet omdat ik graag de 'trucjes' in de juiste volgorde wil laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:20

setteke schreef:
turquoises schreef:

Omspringen op de hulp van je binnenbeen en met het buitenbeen begrenzen.
Als je de wissel alleen op je buitenbeen laat springen kan je paard gaan uitzwaaien en je hebt de kans dat wanneer je een draf appuyement inzet dat hij aan galoppeerd.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:54

turquoises schreef:
Omspringen op de hulp van je binnenbeen en met het buitenbeen begrenzen.Als je de wissel alleen op je buitenbeen laat springen kan je paard gaan uitzwaaien en je hebt de kans dat wanneer je een draf appuyement inzet dat hij aan galoppeerd.

Hmm, ik leer ze wel op mijn nieuwe binnenbeen dat er iets gaat gebeuren (natuurlijk in samenwerking met hand en zit), maar geef de daadwerkelijke hulp voor de wissel toch echt wel met mijn buitenbeen. Daar moeten ze ook op wachten, ze mogen niet als ik met mijn binnenbeen kom al een wissel maken.

In de serie ontkom je er niet aan, dan is het volgens mij onmogelijk om met je binnenbeen alleen bijvoorbeeld een serie om de 2 te springen. En met binnenbeen eerst activeren en dan pas buitenbeen heb je geen tijd voor.

Als je paard trouwens verder is in de opleiding en al makkelijk zijn wissels springt, is er ook niet zo'n hele lange voorbereiding meer nodig.

Aangalopperen als vergissing in een appuyement komt altijd wel een keertje voor (t/m in de GP).