Welk bit voor paard dat niet aan teugel loopt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fordbaloubet

Welk bit voor paard dat niet aan teugel loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:11

Mijn paard loopt bijna nooit aan teugel. Hij doet wat zijn eigen zin bij de dressuur . Ik ben niet zo voor hulpteugels omdat je je paard dan dwingt in die houding te lopen. Maar doe je de hulpteugels af dan heb je terug het zelfde probleem . Ik wil eens proberen met een ander bit. Misschien zal hij het beter aanvaarden als je hem neerwaarts vraagt met een ander bit. Maar welk bit is nu geschikt voor paarden die niet nageeflijk zijn en daarmee echt niet aan teugel te krijgen zijn?

hanny_jelke

Re: Welk bit voor paard dat niet aan teugel loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:12

een goede instructeur kiezen, met een bit kun je ook heel hard in de mond zijn, dan zou ik ook netjes gaan lopen.

listiglistje

Fordbaloubet schreef:
Mijn paard loopt bijna nooit aan teugel. Hij doet wat zijn eigen zin bij de dressuur . Ik ben niet zo voor hulpteugels omdat je je paard dan dwingt in die houding te lopen. Maar doe je de hulpteugels af dan heb je terug het zelfde probleem . Ik wil eens proberen met een ander bit. Misschien zal hij het beter aanvaarden als je hem neerwaarts vraagt met een ander bit. Maar welk bit is nu geschikt voor paarden die niet nageeflijk zijn en daarmee echt niet aan teugel te krijgen zijn?

Geen ander bit maar een (andere) instructeur ;) ofwel GOED LES NEMEN :Y)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 11-07-13 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Je hebt geen ander bit nodig, maar iemand die je goed lesgeeft :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:13

Oei.. ik denk dat dit niet helemaal goed gaat.. Het bit is meestal niet het probleem maar de ruiter. Krijg je les? Welk bit heb je nu?

Borisje

Geen enkel bit zal een paard nageeflijk doen lopen. Alleen de goede ontspanning en gebruik van het lichaam doet dat. Bespaar je geld aan een bit en zoek een goede instructeur. :)

nenahdm

Les nemen

capopjekop

Als het zo makkelijk was dan zou iedereen wel dat ene wonderbit kopen. Met een ander bit ga je je paard niet aan de teugel rijden. Dat moet je rijtechnisch oplossen. Als je paard zijn huidige bit gewoon accepteert en het past bij zijn mond dan zul je van achter naar voor moeten rijden. Veel figuren en tempowisselingen rijden en je paard zal dan nageeflijk worden. Van daaruit kun je verder trainen.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:14

Oei, ik denk niet dat een ander bitje gaat helpen. Je moet een paard niet 'aan de teugel' dwingen maar je moet hem naar beneden/ nageeflijk rijden vanuit de ontspanning. Denk dat je paardje zijn rug weg drukt en zijn achterhand niet goed gebruikt. Heb je geen filmpje?

Fordbaloubet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:21

Ik rij voor dressuur met een baucher trens.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:22

Fordbaloubet schreef:

Is het vakantietijd ofzo :+ daar mag je pas officieel mee rijden vanaf het Z }> en niet voor niets....

In dat geval zou ik zeker goed les gaan nemen, als je hem daar al niet mee in de krul getrokken krijgt :=
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 11-07-13 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:23

Borisje schreef:
Geen enkel bit zal een paard nageeflijk doen lopen. Alleen de goede ontspanning en gebruik van het lichaam doet dat. Bespaar je geld aan een bit en zoek een goede instructeur. :)

idd. :j

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:23

Oké. Waarom heb je ooit gekozen voor een bit met een lichte hefboomwerking?

Ik zou er persoonlijk een gewone trens in hangen en dan op zoek gaan naar een goede instructeur.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:25

Fordbaloubet schreef:

'
Hoe kom je daar nou bij???? Misschien ben je gewoon wel veeeeeel te hard in de hand met dit bit.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:27

dat is niet echt heel verstandig van je TS,

bak een simpel gebroken trensje of een dubbel gebroken trens.
en zoek een goede instructeur.
begin bij het begin de basis is het belangrijkste

voelt penny alarm, chips het is weer vakantie :')

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:28

Ik zou geen ander bit kopen, maar gewoon les of een andere instructeur. Gewoon goed ontspannen en probeer anders andere hulpen en laat het paard goed voorwaarts lopen. succes!

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:29

Je wil hem niet dwingen met hulpteugels maar een ander bit is miss even erg

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:33

Ik denk dat hij een stuk beter gaat lopen op een simpel dubbel gebroken D trensje en goede les. Het bit wat jij hebt kan erg scherp inwerken, dan zou ik als paard ook niet nageven met een onervaren ruiter.

Fordbaloubet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:34

Ik rij hem altijd in een actief tempo,veel figuren,veel binnenbeen ernij en licht hem naar beneden vragen. Ik heb een goede instructeur die me alles uitlegt en zelf alles voortoont . En nog lukt het niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:35

Een andere ruiter ipv ander bit?

Gewoon terug naar de basis, met goede les en een bit die ook in de B gebruikt mag worden. Met een instructeur kun je daar vaak wel samen naar kijken wel bit geschikt is.

Hoe vraag je het paard naar beneden? Want dat moet vooral vanuit de achterhand komen en minder vanuit jouw handen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-07-13 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:36

Fordbaloubet schreef:
Ik rij hem altijd in een actief tempo,veel figuren,veel binnenbeen ernij en licht hem naar beneden vragen. Ik heb een goede instructeur die me alles uitlegt en zelf alles voortoont . En nog lukt het niet.

oefenen oefenen oefenen!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:38

Dan heb je dus geen goede instructeur... Kan jouw instructeur je paard wel ronder vragen?

Een paard wat goed aan het been voorwaarts is, wat met goede stelling en buiging gereden wordt komt altijd omlaag op een gewone trens. Tenzij er lichamelijk iets aan de hand is natuurlijk.

Vraag blijft nog wel waarom je ooit voor dit bit gekozen hebt... En hoe oud is je paard en hoe lang ben je bezig met rijden?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:39

Aanbieden is iets anders als naar beneden vragen. Probeer eens een simpel (dubbel gebroken) trensje.

Welk niveau rijd je met je paard?

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:41

In dit geval zou ik zeker een ander bit gaan halen, en wel zo gauw mogelijk.
Gewoon een simpel dubbel gebroken D trensje.

En dan vooral actief van achter naar voren gaan rijden. Vooral niet aan de voorkant komen en zorgen dat hij rechter wordt. Dan krijg je vanzelf als cadeautje dat hij nageeflijk gaat lopen. (en nageeflijk is heel wat anders dan in de krul trekken)
kijk eens op http://www.atletischerijkunst.nl of http://www.paardenbegrijpen.nl
Hier staat veel op over het rechtrichten..

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:45

Fordbaloubet schreef:

En bij je instructeur lukt het dus wel? Zo ja, dan ligt het probleem bij jou, zo nee dan zou ik toch eens gaan kijken of je paard niet heel erg vast zit in zijn lichaam.
Ieder paard kan met een enkel/dubbel gebroken trens netjes lopen, daar hoef je er geen bit met hefboom werking voor in te hebben.