Faith (Kasparow x Man in the Moon) @ training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zinn

Faith (Kasparow x Man in the Moon) @ training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 23:36

Faith is in de winter van 2011-2012 erg ziek geweest. Ze ging op 1 week tijd van gezond naar niet meer willen lopen door de maagpijn.
De oorzaak hiervan lag bij de eigenaar van een pensionstal waar ze zou overwinteren, slecht eten, slechte verzorging...
Faith heeft toen een halfjaar stilgestaan en toen ben ik in de zomer van 2012 rustig weer beginnen rijden. We moesten weer bij nul beginnen aangezien ze instinctief stil wou gaan staan als ze mijn been voelde, ze was nog steeds bang dat het pijn zou doen. Gelukkig heb ik op tijd ingegrepen toen ze ziek werd, waardoor het 'trauma' nu bleek mee te vallen en ze ging met sprongen vooruit. In de winter van 2012-2013 heeft ze weer een tijd pauze gehad, om haar niet te overbelasten en het was toch vaak heel slecht weer, en dat heeft haar zeker goed gedaan. Dit voorjaar hebben we de training weer opgepakt en we gingen eigenlijk gewoon verder waar we voor de winter gestopt waren. Inmiddels zijn we volop aan het trainen en zullen we binnekort gaan starten. Hieronder een kleine samenvatting van de laatste paar trainingen.

Onze moeilijke punten zijn : bij elkaar en ontspannen in de galop en van de linkerschouder af. Ze heeft de neiging om op de linkerschouder te gaan hangen zo gauw ze iets moeilijk vindt of iets spanning heeft (bv als een ander paard de piste uit gaat). Hierdoor durft ze soms onregelmatig lopen met linksvoor, dit is zo subtiel dat ik het lang niet altijd voel.
Tot voor kort was ze ook nog vrij scheef en gooide ze me met zadel en al op die linkerschouder. Dit is nu gecorrigeerd, ze loopt grotendeels mooi in balans en ik kan ook veel beter zitten. Nu is het nog dat laatste stukje in de schouder en kaak dat recht moet komen.

Mei 2013
Afbeelding

op het einde van de les (30 min) konden we dan fijn naar de hand toe rijden
Afbeelding

De galop was nog heel vlak en vrij ongecontroleerd, dat was vooral focussen op actief houden en omhoog komen vooraan.
Afbeelding

een week later kon ik haar alweer meer bij elkaar rijden en ik kreeg sneller een mooie verbinding van achter naar voor toe.
Afbeelding

ook de galop was al beter, meer achterbeen en meer omhoog vooraan, niet meer zo op de voorhand.
Afbeelding

Op het einde van de training gingen we zo : mooi gedragen en los vooraan, achterhand eronder, actief en bij elkaar.
Afbeelding

En dan de hand volgen en uitschuiven, dit vond ze tot voor kort ook erg moeilijk, dus ik ben heel blij met dit beeld.
Afbeelding

3 weken later, begin juni:
Afbeelding

Afbeelding

En begin juli :
Weer is ze sterker geworden, ze kan zichzelf meer dragen en blijft beter in hetzelfde tempo
Afbeelding

Ook iets korter bij elkaar vragen gaat al vrij goed:
Afbeelding

Ook in de galop zit duidelijk verbetering
Afbeelding

En afgelopen dinsdag: Ze was eigenlijk de hele les nog iets te strak in de kaak en iets teveel op de linkerschouder (daarom soms lijn linkerhand meer open of ietsje hoger).
Ik moest blijven corrigeren, hierin moet ik nog sneller leren worden, al voel ik het wel steeds beter aan.
Verder vind ik dat je duidelijk ziet dat ze stilletjes aan losser wordt in haar lijf.Ik ben blij met dit beeld en hoop dat het ook zo goed zal gaan op wedstrijd :)

Afbeelding

Tips voor de galop zijn welkom, ze moet vooral meer omhoog komen vooraan.
Afbeelding

Afbeelding

_Anneruth

Re: Faith (Kasparow x Man in the Moon) @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 05:53

Wauw! Wat een mooie plaatjes :-), mooi paard, mooie amazone, mooie setjes!

Klopt het dat je niet helemaal ontspannen rijdt? Het lijkt alsof je even twee keer diep moet ademhalen en dat je dan een fractie rechter zit (romp op 12.00 uur) en wat meer in je zadel.

Om je paard ronder en op de achterhand te rijden, vooral in de galop zou je ook eens met grondbalkjes kunnen gaan werken. Je kan haar galopsprong daarmee groter en kleiner laten worden waardoor ze ook sterker wordt en het makkelijker wordt om tot dragen te komen.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 07:06

dankje, het klopt dat het nog niet altijd 100% ontspannen is :j Het is allemaal nog niet constant en stabiel genoeg voor mij om er ontspannen bij te blijven zitten de hele tijd. Ik moet nog heel veel corrigeren, opvangen, snel leren zijn...ik moet zelf ook nog veel leren dus ik zit er nog een beetje op alsof ik op scherp sta om meteen in te kunnen grijpen :D

Hoe moet ik dan die grondbalkjes leggen?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:16

In de galop mag ze inderdaad nog iets meer omhoog komen, maar ik zie dit ook in de draf. Ze loopt wat naar de voorhand toe en lijkt ook zo gebouwd te zijn. Je ziet ook op veel foto's het voorbeen een grotere pas maken dan het achterbeen. Wanneer je haar in het drafwerk sterker en meer op het achterbeen kan krijgen zal dit ook positief uitpakken voor je galop (en andersom). Ik zou veel gaan schakelen in alle gangen om haar actief en alert te krijgen. Vanuit daar kun je het gewicht wat gaan verplaatsen.

De foto van het uitschuiven is erg fijn! Ik zou vanuit daar de training beginnen en daar ook willen afsluiten. Ontspanning, lengte in de hals, mooi actief en in balans. Fijn :)

Gave setjes heb je trouwens! Je hoeft er niet bij te zetten dat het een andere training is, kunnen we aan de kleurtjes zien :D

Edit: galopbalkjes moeten op drie meter. Je kunt er ook twee op bijv. 21 meter afstand leggen en dan proberen om meer en minder galopsprongen tussen de balken te maken. Of vier balkjes op een volte (steeds op een kwart van de volte) en daar gelijkmatig overheen proberen te galopperen. Dus tussen iedere twee balken een gelijk aantal galopsprongen.
Laatst bijgewerkt door shirleyp op 11-07-13 07:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 07:21

schakelen en schijnovergangen doen we al erg veel :j
Dit uitschuiven lukt ons helaas alleen nog maar op het einde :) Daar oefen ik wel op, maar ik merk dat het stukken moeilijker is om haar bij elkaar te krijgen als ik 'lang en laag' (voor zover dat dan lukt in het begin) begin. Dus we beginnen nu eigenlijk met de hals horizontaal en iets langer en eens ze losgereden is, probeer ik haar meer bij elkaar te rijden. Tussendoor doen we ook nog een stuk stappen met lange teugel, of kleine stukjes halsstrekken (poging tot) en pas op het einde kan ik echt mooi uitschuiven...

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:27

Heb hierboven nog iets toegevoegd over balkjes :D

Wordt ze hangerig als je vanuit lang laag begint? Of is het lastiger om haar horizontaal te houden of te krijgen? Ze lijkt in het uitschuiven namelijk meer horizontaal dan wanneer je haar oppakt. Kan ook een momentopname zijn hoor!

Vanuit lengte oppakken is vaak lastiger, omdat je opgerekte spieren vraagt een kortere spanningsboog te maken. Uiteindelijk krijg je hier wel een fijnere verbinding en een soepeler paard van. Denk maar aan een rijzweep die je in twee handen horizontaal voor je houdt. Als je je handen dicht bij elkaar neer zet en de zweep buigt heeft hij minder bolling dan wanneer je je handen op de uiteinden zet en de zweep opbolt. Je hebt lengte nodig om een juiste aanspanning te krijgen.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:37

Gave setjes en leuk paard!!
Je hebt ook echt hele mooie laarzen.
Hierboven heb je al hele goede tips gekregen!
Als ze gespannen is helpt het ook om lekker tegen haar te praten hoe goed ze het wel niet doet.
En probeer zelf ook ontspannen te gaan zitten, schouders los en af en toe een diepe zucht!
Succes ermee gaat vast goed komen!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 08:37

shirleyp, dankje, dat ga ik van de week eens proberen, met die balkjes :)

hmm,nee, hangen niet, hoe moet ik het uitleggen... als ik begin en ik probeer haar lang en laag te rijden zoals op de uitschuif foto, valt ze veel meer op de voorhand... het lukt dan lang niet zo goed om daarna netjes te laten dragen en actief te houden vanachter. Ik probeer als ik erop ga, te starten ongeveer zoals op de eerste foto, dus gewoon een poging tot horizontaal en nagefelijk krijgen met voldoende activiteit. Ze loopt erg graag met haar hals lang en dan hoofd wat omhoog, rond te kijken. Als ik haar gewoon losse teugel geef in draf, doet ze dat ook, ze zal uit zichzelf niet zakken in het begin. Dan werken we zo wat los (alle gangen, veel overgangen, schakelen en wat figuren) waardoor ze vanzelf wel ronder en nagefelijker komt, best een mooie houding, maar nog te lang. Als ik haar daarna oppak om korter bij elkaar te rijden, is het natuurlijk de bedoeling dat haar hals niet horizontaal blijft, maar omhoog komt, wat vrij goed lukt de laatste weken. Dat horizontale wil ik alleen in het begin en tijdens het uitschuiven (dan mag ze ook iets meer zakken, maar dat lukt dan wel zonder op de voorhand te vallen). Ik mag haar van mijn instructrice tijdens het gewone rijden ook niet meer laten zakken met haar hoofd (lager dan op de 2de foto mag niet), dan gaat ze teveel op de voorhand vallen en te diep lopen.
Laatst bijgewerkt door Zinn op 11-07-13 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 08:38

Fleurrr, dankje, ja, er tegen praten doe ik ook :j schouders moeten idd nog iets losser, werkpuntje!

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:41

Je kan beter eerst actief van achter en dan maar wat minder lang dan eerst helemaal uit elkaar laten vallen en op de voorhand :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:37

Als ik het zo op de foto's zie, vind ik dat je je op het verkeerde focust.
Ze mag in haar achterhand veeeeel sterker worden, en dat ga je niet bereiken door haar steeds van voren in de oprichting te willen hebben lopen.
Als het mijn paard zou zijn zou ik me concentreren op rond en diep, hiermee maak je de bovenlijn wat losser. Deze is wat mij betreft veel te gespannen. Je gaat in dit ronde en diepe balkjes draven, veel overgangen rijden (denk ook aan galop-stap), en gaat maar hele kleine stukjes oprichting doen tijdens het rijden. Alleen maar wanneer ze laag en diep los laat van voren, want anders is oprichting totaal nutteloos!
Zorg er goed voor dat ze bij de overgangen aan elkaar blijft, en dat je van achter bij kan rijden, en dat van voren een beetje op kan vangen!
Hele leuke merrie verder en gelukkig is ze weer opgeknapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:56

Ik vind het ook niet helemaal mijn idee van training. Jij ziet een paard die fijn los is, ik zie een paard die vasthoud in de kaak en niet loslaat in de rug. Imo wordt er veel te voorzichtig gereden, je mag haar aan de voorkant een stuk ronder maken om die rug echt te laten opbollen. Nu wordt ze aan de voorkant veel te lang en blijft activiteit uit. Daarbij komt dat jij wat voorover kukelt waardoor ze simpelweg niet op de achterhand kan komen, je drukt immers meer gewicht op de voorhand.
Ook stoor ik me aan de binnenhand die omhoog komt, wat er dan gebeurd is dat je nog meer ongelijke druk op de mond zet waardoor je zelf geen ontspanning kan bieden maar de druk enkel verhoogt. Daarbij kantel je je hele lijf en zit je helemaal scheef boven je paard, je linkerhelft van je lichaam is veel te ver terug. Probeer hier je binnenhand opzij te doen en door te drukken met je binnenbeen.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 14:51

Hoe zorg ik er dan voor dat ze haar rug meer bolt en toch zo bij elkaar blijft? Zo strak als jij beschrijft is ze toch echt niet hoor :) Maar ze is nog wel té strak in de kaak en op schofthoogte, dat klopt :j Maar ik zou dan graag tips hebben hoe ik haar ook zo ontspannen krijg op kortere lengte, want als ik mijn teugels wat langer laat, gaat dat allemaal wel beter. Deze foto's zijn dus de stukken waarop we oefenen op dat meer bij elkaar rijden en toch proberen die juiste verbinding te houden. Dit kunnen we nog niet hé :) Ook van oprichting enzo wil ik helemaal niet spreken, maar haar dieper laten zakken dan op foto 2 is echt geen optie :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:59

Joolien schreef:
Ik vind het ook niet helemaal mijn idee van training. Jij ziet een paard die fijn los is, ik zie een paard die vasthoud in de kaak en niet loslaat in de rug. Imo wordt er veel te voorzichtig gereden, je mag haar aan de voorkant een stuk ronder maken om die rug echt te laten opbollen. Nu wordt ze aan de voorkant veel te lang en blijft activiteit uit. Daarbij komt dat jij wat voorover kukelt waardoor ze simpelweg niet op de achterhand kan komen, je drukt immers meer gewicht op de voorhand.
Ook stoor ik me aan de binnenhand die omhoog komt, wat er dan gebeurd is dat je nog meer ongelijke druk op de mond zet waardoor je zelf geen ontspanning kan bieden maar de druk enkel verhoogt. Daarbij kantel je je hele lijf en zit je helemaal scheef boven je paard, je linkerhelft van je lichaam is veel te ver terug. Probeer hier je binnenhand opzij te doen en door te drukken met je binnenbeen.

Eens, ik zie een niet-gesloten paard. Naar mijn idee loopt je paard wat in 3 stukken. En dan moet je oppassen dat die niet op de voorhand gaat/blijft lopen. Dat zou zonde zijn.
Want het is een mooi beestje om te zien. Alleen zie ik ook een wat afwachtende rijhouding.
De foto van het lang/laag vind ik goed om te zien. Daar is de houding correct. Ook zie je in de enalaatste sessie van je foto's iets meer een opwaarts gereden stukje van alles. Dat is goed en dat moet je nog verder gaan uitbouwen.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:06

ja, we proberen nu dus van dat iets langere en lageren over te schakelen naar bij elkaar en korter....toch logisch dat dat nog niet helemaal lukt denk ik dan, maar ik zou graag tips willen over het ik dat aan moet pakken. Is goed dat jullie op fouten wijzen, maar graag ook oplossingen :D Al zie ik ook sommige commentaren die ehct niet kloppen, maar hey, daar zijn het foto's/momentopnames voor :P
Wat bedoelen jullie toch juist met afwachtend?? ik probeer 'op scherp' te staan om snel te kunnen regaeren/corrigeren en daardoor ga ik idd een tikje naar voor, daar ben ik me van bewust :j maar als ik meer naar achteren ga zitten , heb ik van mezelf nog teveel het gevoel dat ik te traag ben. Als ze echt super los enzo is, gaat dat wel :j wat moet ik juist doen om niet zo afwachtend te rijden dan?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:10

Het afwachtende komt bij mij uit voort door het feit dat de foto's weergeven dat je wat naar voren zit.
Je draagt je handen wel heel mooi. Maar qua houding en zit ziet het er net niet overtuigend genoeg uit.
Wat betreft het in 3 stukken lopen, probeer je paard gesloten te houden. Veel tempowisselingen en overgangen maken. Daarin train je meteen ook de actie-reactie. En zorg daarbij tijdens deze oefeningen dat je zelf achterover in je zadel blijft zitten. Zodat je ook met je zit de hulpen kunt doorgeven.
Wat vind je dat je te traag bent dan, wanneer je achterover zit? Hoe bedoel je dat? :)

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 1980_n.jpg
Dit ziet er goed uit! :) Hier is de houding niet zo afwachtend, en lijk je met iets meer druk te rijden. Daardoor ook meteen een goede houding van je paard. Netjes van been naar hand toegereden.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:19

die veel overgangen, schakelen, schijnovergangen doen we :j Dus dat is gewoon een kwestie van blijven oefenen dan? Tijdens de overgangen ga ik wel beter terug zitten dan je hier ziet :j
Ik heb vooral dan het gevoel dat ik te traag ben met aanvoelen en reageren. Er zijn wel korte stukjes waar ik echt diep in m'n zadel kan zitten, maar die ben ik vaak al snel weer kwijt. Ik ben al blij dat ik tegenwoordig mooi in balans in mijn zadel kan zitten, dat was eerst wel anders...Nu is het alleen nog dat laatste stukje afwerken :) Ik kan nu tenminste al netjes doorzitten :Y)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:23

Die foto rijd ik idd met 'iets' meer druk > ik kwam na die les van m'n paard af met een lamme linkerarm, ze was hengstig en heel erg drammerig... :+ Maar ik moet dus in het algemeen proberen met iets meer druk te rijden en dan achterkant er meer bij houden? Ze heeft trouwens ook wel de neiging om snel over haar tempo te gaan als ze iets moeilijk vindt. in het algemeen, als ik been geef, probeer ze sneller te gaan en zich lang te maken. Ik probeer dan op te vangen, maar voor mijn gevoel moet ik dan zowat trekken vooraan om haar niet uit elkaar te laten vallen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:32

Zinn schreef:
Die foto rijd ik idd met 'iets' meer druk > ik kwam na die les van m'n paard af met een lamme linkerarm, ze was hengstig en heel erg drammerig... :+ Maar ik moet dus in het algemeen proberen met iets meer druk te rijden en dan achterkant er meer bij houden? Ze heeft trouwens ook wel de neiging om snel over haar tempo te gaan als ze iets moeilijk vindt. in het algemeen, als ik been geef, probeer ze sneller te gaan en zich lang te maken. Ik probeer dan op te vangen, maar voor mijn gevoel moet ik dan zowat trekken vooraan om haar niet uit elkaar te laten vallen.

Wanneer je voelt dat ze zich lang maakt en onder je vandaan wil lopen, maak dan een ophouding ipv trekken en zet haar evt op het achterbeen door dan een volte/wending te maken. Zodat ze eigenlijk geen kans heeft om van je been af weg te lopen. En wanneer je dan die volte/wending maakt kun je haar meteen opsluiten zodat ze ook niet langer kan worden. Succes. :)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:43

ik maak idd ophoudingen (ik trek dus niet!!, maar dat gevoel krijg ik wel als ik haar kost wat kost bij elkaar zou willen houden :P ) en op het achterbeen zetten dmv voltes doe ik ook :j dus we zijn toch wel goed bezig of niet :Y)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:10

Ik vind ze ook erg op de voorhand lopen, en ben het eens met de meningen dat ze veel en veel ronder mag komen. Verder hele leuke combi en wat een plaatje is je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:26

Ik vind juist de foto in de groene set, waar je haar uitschuift een prettig beeld geven. Ik persoonlijk zou haar liever nog ronder zien. Aan de oprichting zou ik nog even niet werken.
Wat mij betreft zou galop-stap, stap-galop een goede oefening voor jullie zijn doordat je haar echt moet sluiten.
Overigens even mn complimenten voor hoe je de aanwijzingen in ontvangst neemt :)

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:16

Ik vind het een heel fijn beeld geven, je hebt een mooie beenhouden, soms lijkt inderdaad je bovenlijf iets gespannen maar niet storend hoor!
Ik vind het er erg vriendelijk uitzien en wat een ontzettend leuke setjes heb je zeg :j

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 20:03

Rowdine schreef:
Ik vind juist de foto in de groene set, waar je haar uitschuift een prettig beeld geven. Ik persoonlijk zou haar liever nog ronder zien. Aan de oprichting zou ik nog even niet werken.
Wat mij betreft zou galop-stap, stap-galop een goede oefening voor jullie zijn doordat je haar echt moet sluiten.
Overigens even mn complimenten voor hoe je de aanwijzingen in ontvangst neemt :)

ok, zou ik haar dan het grootste deel van de training in die houding moeten rijden? En hoe bedoel je juist met nog ronder? want als ik haar nog ronder moet instellen (hoe ik het me nu voorstel als ik het zou doen) dan zou ze echt wel te diep komen...Stap galop kan ik eens vragen bij mjin inctructie, maar ik denk niet dat we daar al aan toe zijn :n dankje, er zijn ook wel dingen waar ik het absoluut niet mee eens ben, maar het heeft geen nut om daarover verder te gaan, dat zijn dingen die je van op een foto eigenljik niet kan beoordelen vind ik zelf :) en jullie zien natuurlijk niet wat ik voel :)

thessakeizer, dankje :) ik moet idd een tikje rechter nog gaan zitten, klopt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:09

Zinn schreef:
Hoe zorg ik er dan voor dat ze haar rug meer bolt en toch zo bij elkaar blijft? Zo strak als jij beschrijft is ze toch echt niet hoor :) Maar ze is nog wel té strak in de kaak en op schofthoogte, dat klopt :j Maar ik zou dan graag tips hebben hoe ik haar ook zo ontspannen krijg op kortere lengte, want als ik mijn teugels wat langer laat, gaat dat allemaal wel beter. Deze foto's zijn dus de stukken waarop we oefenen op dat meer bij elkaar rijden en toch proberen die juiste verbinding te houden. Dit kunnen we nog niet hé :) Ook van oprichting enzo wil ik helemaal niet spreken, maar haar dieper laten zakken dan op foto 2 is echt geen optie :)

Je mag haar wat meer naar de hand toe rijden, actiever maken van achter, ze moet dan meer ondertreden met het achterbeen maar ze mag niet langer worden. Ze loopt dan als het ware tegen jouw hand aan. Neusje mag niet meer naar voren maar moet nmeer terug. Je kunt dit ook fijn doen op de volte of met stelling op de 2e hoefslag. De stelling zorgt ervoor dat je meer controle neemt op de buitenteugel en stelling vraagt met je binnenhand en zo kunnen ze vaak makkelijker ontspannen. Met stelling is het belangrijk dat je je hand opzij zet, niet naar je toe, niet omhoog of omlaag maar echt opzij ter hoogte van je buitenhand. Met je binnenbeen druk je dan door en met je buitenhand en zit vang je het tempo op. Je zit is heel belangrijk want je wilt niet te strak worden aan de voorkant. Als het op de volte goed gaat kun je op de 2e hoefslag met stelling rechtuit, probeer dan wat om te stellen naar contrastelling en weer terug zodat je controle krijgt over haar lichaam. Als dat goed voelt kun je kleine stukjes recht maken, mocht ze dan weer de juiste nageeflijkheid verliezen vraag je weer wat stelling en zo verder.