springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LastDream

springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 20:45

hallo bokkkers

ik spring best graag met mn paardje :D alleen ik draaf alleen naar de sprong toe , puur omdat ik dus bang ben dat hij niet uitkomt met galopperen
ik zet de hindernis dat op de lijn E-B en de hoogte is max 90 cm
alleen ik zou dus best hoger willen en misschien een parcoursje rijden, alleen dat moet ik dus aangalopperen :')
moet ik dan de hindernis verplaatsen of gewoon aangalopperen en hopen dat ie uitkomt? meneer heeft veel springervaring alleen ik ben niet zo held :')
dus iemand tips?

heel erg bedankt ;)

Dav

Re: springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:48

Neem les is de beste tip en verder zou ik laag beginnen mocht je aan willen rijden in galop.

Hindernis op de EB lijn? Je bedoelt op de korte zijde in het midden?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 20:49

ja verticaal :) ik dacht dus gewoon laag beginnen met een kruisje en aangalopperen ;) maar moet ik dan de hindernissen verplaatsen?

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:50

Hoi! Dit had ik vroeger ook altijd met springen. Onder tussen helemaal niet meer want je maakt het je paard en jezelf echt alleen maar moeilijker als je vanuit draf komt. Ik heb altijd geleerd om over de sprong heen te kijken dus echt kijken waar je heen wilt. Als je namelijk naar de balk zelf kijkt springt je paard te vroeg. Of misschien een grondbalkje voor de hindernis? Hoop dat je er wat aan heb ;-)
Oh en ik lees net dat je je hindernis op E-B lijn heb staan. Is wel het moeilijkste i.v.m kort wenden...
Laatst bijgewerkt door CMLotte op 07-07-13 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 20:51

dankjewel! dus je bedoelt dat het paard wel goed spring en zelf inschat? als ik het begrijp. ja klopt in draf moet ik hem helemaal inhouden :')

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:52

Hindernis op de lange zijde (F-B-M lijn of H-E-K lijn) Dan kan je namelijk veel beter aanrijden en na de sprong rechtdoor rijden zonder gelijk de bocht om te moeten.

Heb je wel les?

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:53

Paard kan het zelf indd inschatten, maar wij ruiters belemmeren het soms door naar de balk te kijken, want vanaf je paard lijkt de hindernis dan namelijk dicht bij, maar staat hij nog 2 galopsprongen verder.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 20:54

Dav schreef:
Hindernis op de lange zijde (F-B-M lijn of H-E-K lijn) Dan kan je namelijk veel beter aanrijden en na de sprong rechtdoor rijden zonder gelijk de bocht om te moeten.

Heb je wel les?

nee ik heb nog geen les,

ik snap de lijn niet. dit is echt heel erg. ik kom uit op een gebroken lijn :') *ashamed*

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 20:55

ik denk dat ik nu gewoon laag begin. en kijk hoe dat gaat

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:56

Voorbij A afwenden en dan op de binnenhoefslag.

Zou gauw rond gaan kijken voor les voordat je ermee aan de slag gaat want je paard kan dan wel ervaring hebben maar jij kan zo te lezen je paard niet bijhouden/volgen/meegaan.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:58

larissa288 schreef:
ik denk dat ik nu gewoon laag begin. en kijk hoe dat gaat

En wat als het fout gaat als je hoger gaat? Het lage zal je pony jou nog wel redden maar als je met hogere hindernissen niet het vertrouwen,ervaring,kundigheid hebt en je werkt je pony tegen kan je rare ongelukken van krijgen dus wees verstandig en ga op springles.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:00

het is meer dat ik niet durf aan te galopperen. in draf springen we goed. ik ga goed mee met de beweging en ik hou hem wel in controle. alleen hij vind het echt leuk dus wilt heel graag, maar ik moet hem wel inhouden anders gaat ie te snel :)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:02

Dus je voelt je niet fijn als je in galop op een hindernis af rijdt,ook dat voelt je pony.
Maar goed,lekker doen wat je wilt en wie weet waar het eindigt.

Een instructeur kan je net dat zetje vertrouwen geven en je goed begeleiden.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:08

je hoort zo veel van dat tellen met galopsprongen. en ik ben gewoon bang dat ie niet uitkomt. les nemen is op dit moment ingewikkeld en gaat hem denk ik niet worden:n. dus ik ga ,maar hulp vragen en meer info . en lekker laag beginnen :D

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:12

Het spijt me zeer, maar is springen in galop zo moeilijk ;p?
Kijk ik snap je wel maar in draf is alleen maar moeilijker. Probeer anders met een balk op de grond en dan er over te galoperen. Daarna doe je een sprongetje. Een paard kan zelf vaak goed genoeg inschatten hoe hij moet springen.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:15

ja het is echt heel erg. ik heb ook geen idee waarom ik het niet durf. ik ga die balk maar eens proberen. hij is wel echt een goede springer. het is een simpele ruin alleen hij springt echt heel goed. hij kan 1.60 , geen parcours je hoor, maar een enkele sprong :')

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:16

Ja, draf vind ik veel moeilijker en ik heb minder evengewicht enz xd
Ik snap wel wat je bedoeld hoor! Soms heb ik ook het gevoel ;)
Soms is ze erg pittig en dan ga ik automatisch naar de balk kijken en dan krijg je een belemmerde sprong haha

En veel succes!

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:18

ik moet gewoon doen en niet naar de sprong kijken en vertrouwen hebben :)

en als je de hindernis op een de lijn M-K? dus van hand veranderen? dat zie je soms ook

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:19

Btw stiekem is een balk wat moeilijker als een sprong omdat hij die iets minder goed kan zien maar jij vind hem waarschijnlijk minder eng. Maar als jou paard echt zo goed kan springen doet hij dat met gemak haha. De M-K lijn is ook gewoon goed. Dan heb je in de hoeken nog tijd om af te remmen. Laat je weten hoe het ging ;p?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:21

jaa haha. ik maak wel gewoon een kruisje. ik ben dan dan bang dat ik die hoeken dan gewoon te scherp neem haha

ik zet de hindernis wel gewoon op de A-C lijn? of langs de hoefslag

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:22

larissa288 schreef:
ik moet gewoon doen en niet naar de sprong kijken en vertrouwen hebben :)

en als je de hindernis op een de lijn M-K? dus van hand veranderen? dat zie je soms ook

Dat kan inderdaad ook, alleen moet je paard dan wel na/boven de sprong wisselen van galop. Weer ietsjes moeilijker... Ik zou hem gewoon een stukje van de hoefslag afzetten, zodat je een langezijde heb.

wallie_britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:27

Ik vind zelf springen met galop lekkerder dan in draf.
Je moet zelf ook mee tellen hoeveel passen je doet. Als je niet goed uitkomt doe je je buiten teugel iets "strakker" nemen.
Dat zorgt er dan voor dat je paard wacht en niet dan veel te vroeg springt.
Gewoon een keer proberen je paard heeft al ervaring dus komt vast goed ;)
Succes!!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:27

Wat mij heel erg heeft geholpen is eerst in galop te tellen waar je bent.
Ik ben begonnen met gewoon een balk op de grond. Daarna galoppeerde ik aan en reed ik richting de balk. Vlak voor de balk begon ik van 3 naar 1 te tellen en de bedoeling was dan om bij 1 te 'springen' over de balk.
Dit heb ik veder uitgebreid om vanaf 15 te tellen naar de balk toe. Dit heeft mij erg geholpen om te weten binnen hoeveel galopsprongen ik bij een balk/hindernis kwam. Het voordeel van de balk was als je totaal niet uitkomt er niets aan de hand is, het is gewoon een balk op de grond. Dit zelfde idee heb ik later uitgebreid naar een klein kruisje van 20-30 CM met de zelfde aftel methode.
Voor mij hiel het heel erg om te weten waar ik precies was met mijn galopsprongen, succes! +:)+

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:23

Leg eens wat balken op de grond, en dan bv ook 2 op 3 meter afstand. Probeer hier in een gecontroleerde galop steeds een passende afstand op te rijden. Oog voor de afstand op de sprong heb je niet, dat ontwikkel je. Instructie blijft ook een heel erg belangrijk onderdeel!

Han_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:27

Het beste is in draf naar een kruisje op begin van de lange zijde en dan 6,5 meter achter het kruisje een hindernis zodat je paard na het kruisje 1 galopsprong maakt. Als dat goed gaat dan de hindernis 10 m. achter het kruisje zodat je 2 galopsprongen krijgt en evt. daarna hindernis 13 m. erachter enz. Merk je dat je paard teveel af moet remmen voor de hindernis dan kan je die natuurlijk iets verder weg zetten. Probeer maar en ik hoor graag het resultaat.