als ik in mijn eentje met mijn lease-pony het bos in ga, doet ze moeilijk, vooral bij het fietspad.... maar als ik met iemand anders of een groep ga gaat ze wel naar het bos maar trekt ze heel erg!
zou iemand mij kunnen helpen? dat zou fijn zijn!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

myXanimals schreef:maar eigenlijk zijn die andere pony's niet echt haar vriendjes.. maar de eigenaar gaat soms door het bos om met de pony te zwemmen, dat wil ik zelf ook graag doen maar dat kan niet als ze gaat steigeren en proberen te draaien, want dat is te gevaarlijk zonder zadel dan. ze vindt zwemmen heel leuk dus dan denk je dat ze wel zal luisteren.....
myXanimals schreef:ik had het al 4 keer gedaan aan de hand en met uitstappen rijdend was 2 maanden geleden geloof ik dat dat nog ging meer dan 10 keer gedaan. later ging ik in mijn eentje ging 3 keer best goed en daarna weigerde ze.
desnoods een keertje iemand anders meenemen en kijken of ze dan wel goed luistert? 
Leen_ schreef:myXanimals schreef:maar eigenlijk zijn die andere pony's niet echt haar vriendjes.. maar de eigenaar gaat soms door het bos om met de pony te zwemmen, dat wil ik zelf ook graag doen maar dat kan niet als ze gaat steigeren en proberen te draaien, want dat is te gevaarlijk zonder zadel dan. ze vindt zwemmen heel leuk dus dan denk je dat ze wel zal luisteren.....
Paarden hebben geen vriendschappen zoals mensen. Paarden kunnen verschrikkelijk lelijk naar elkaar doen, maar toch samen weg willen. Omdat dat paard een deel uitmaakt van de kudde.
Ofwel gewoon oefenen op alleen gaan, ofwel iemand meevragen. En dan nog kan je verwachten dat het een keer of 20 duurt voor ze het goed doen.

De mijne ben ik 1,5 jaar mee bezig geweest om hem überhaupt een normaal rondje mee te laten lopen. 
ik denk dar t bij mij aan het vertrouwen/ leiderschap lag. Eerst probeerde ik t heel vaak, soms lukte t maar dan ging t de volgende keer weer niet goed. Heb t toen een tijdje laten rusten en vooral bezig geweest met 'trainen', tuigloos rijden en soms grondwerk. Later probeerde ik t weer, en geen echte problemem meer gehad! Soms ging ze nog wel eens stil staan en achteruit, maar dan was t met een 'eh eh' en tik weer klaar.