Pony wilt alleen, het bos niet in.........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moet het altijd met de groep mee?

1. ja, want dan loopt ze wel.
Geen stemmen
2. loop naast haar, ze zal meelopen.
5 (26%)
3. nee, je moet het alleen proberen.
6 (31%)
4. het wordt een gewoonte om niet naar het bos te lopen, dus loop met halstertouw steeds stukjes het bos in.
8 (42%)
5. gewoon in een rijbak rijden of longeren, het zal toch nooit lukken.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 19

myXanimals

Pony wilt alleen, het bos niet in.........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 17:43

ik heb een lease-pony, het is een shetlander en heeft niet veel problemen, maar dit is een probleem dat ik niet prettig vindt..... /3
als ik in mijn eentje met mijn lease-pony het bos in ga, doet ze moeilijk, vooral bij het fietspad.... maar als ik met iemand anders of een groep ga gaat ze wel naar het bos maar trekt ze heel erg!
zou iemand mij kunnen helpen? dat zou fijn zijn! :j

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 17:50

Loopt ze nou wel mee met andere mensen zonder een andere pony, of wilt ze alleen mee als er een andere pony mee gaat? Sorry ik ben een beetje blond geloof ik :')

Edit: Ik zie trouwens dat je een dubbel topic hebt, ik TEM de andere even.

myXanimals

Re: Pony wilt alleen, het bos niet in.........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 17:52

ik denk alleen als er een ander paard of pony meegaat, ik ben met een vriend aan het halstertouw gaan lopen en ze ging ervandoor.... toen had ik mijn arm gekneusd. :(

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 17:54

Dan wilt ze dus niet weg bij haar vriendjes, tja daar kan je volgens mij alleen maar mee oefenen.
Vaak wandelen, en elke weer een klein stukje verder weg gaan. :)

myXanimals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 18:00

maar eigenlijk zijn die andere pony's niet echt haar vriendjes.. maar de eigenaar gaat soms door het bos om met de pony te zwemmen, dat wil ik zelf ook graag doen maar dat kan niet als ze gaat steigeren en proberen te draaien, want dat is te gevaarlijk zonder zadel dan. ze vindt zwemmen heel leuk dus dan denk je dat ze wel zal luisteren.....

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:04

Dus met de eigenaar gaat het wel goed zonder andere paarden?
Dan kan je beter de eerste paar keren de eigenaar vragen om mee te gaan, om je tips te kunnen geven en te kunnen helpen. :)

myXanimals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 18:06

nee, dat was vorig jaar, maar toen leaste iemand anders haar en die ging altijd met haar vrienden rijden.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:08

Paarden zijn nou eenmaal kudde-dieren, en als ze niet gewend zijn om alleen te gaan, dan kan dat best eng zijn. Dat heeft weinig te maken met of paarden wel of niet vriendjes zijn.

Oefen in kleine stukjes, ga niet in een keer het bos in, maar ga steeds iets verder weg. Probeer verschillende routes te nemen en niet iedere keer het zelfde rondje. En als je aan de hand gaat, maak er iets leuks van, laat je pony onderweg een beetje grazen bijvoorbeeld.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:11

De van mij gaat ook niet graag zonder andere. Maar nu gaat het steeds beter en vertrouwd hij op mij.
Ga heel veel oefenen met wandelen. Praat met je pony en geef hem/haar vertrouwen. Heeft bij mij een hoop geholpen :)

myXanimals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 18:14

ik zal het proberen, maar ze zal er nog even goed een probleem van maken bij het fietspad.... is daar ook een oplossing voor? in de winter liep ze trouwens wel wat makkelijker............

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:27

ja.. herkenbaar probleem.. die heb ik hier ook nog eentje staan.. eenmaal in het bos allemaal oke, maar het weggaan van stal is een ramp! op het moment ga ik bijna elke keer na het gewoon rijden in de bak naar het bos. gewoon een staprondje (als uitstappen). oke op het moment niet heel veel door die dazen, maar normaal gesproken wel. altijd maar moeilijk doen enz, maar ik merk wel dat het de laatste tijd steeds beter gaat. niet zonder problemen maar ik krijg hem tenminste het bos in.
alles wat je kunt doen is oefenen oefenen oefenen. laat je pony weten dat hij altijd terug komt bij zijn vriendjes. dat moet hij even doorkrijgen en als dat knopje om is gaat de rest vanzelf...

succes!

myXanimals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 18:33

dat deed ik daarvoor ook, maar zelfs dat lukt niet..... alleen als ik met halster loop is heen een stukje vasthouden en terug los, dan loop ik ook rondje om de mesthoop en dat gaat nog wel. ;(

onnonnonno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:36

Hoelang probeer je het al? Je kunt natuurlijk niet verwachten dat 'ie het na vijf keer al helemaal perfect doet. :)

myXanimals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 18:39

ik had het al 4 keer gedaan aan de hand en met uitstappen rijdend was 2 maanden geleden geloof ik dat dat nog ging meer dan 10 keer gedaan. later ging ik in mijn eentje ging 3 keer best goed en daarna weigerde ze.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:41

myXanimals schreef:
maar eigenlijk zijn die andere pony's niet echt haar vriendjes.. maar de eigenaar gaat soms door het bos om met de pony te zwemmen, dat wil ik zelf ook graag doen maar dat kan niet als ze gaat steigeren en proberen te draaien, want dat is te gevaarlijk zonder zadel dan. ze vindt zwemmen heel leuk dus dan denk je dat ze wel zal luisteren.....

Paarden hebben geen vriendschappen zoals mensen. Paarden kunnen verschrikkelijk lelijk naar elkaar doen, maar toch samen weg willen. Omdat dat paard een deel uitmaakt van de kudde.
Ofwel gewoon oefenen op alleen gaan, ofwel iemand meevragen. En dan nog kan je verwachten dat het een keer of 20 duurt voor ze het goed doen.

onnonnonno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:44

myXanimals schreef:
ik had het al 4 keer gedaan aan de hand en met uitstappen rijdend was 2 maanden geleden geloof ik dat dat nog ging meer dan 10 keer gedaan. later ging ik in mijn eentje ging 3 keer best goed en daarna weigerde ze.

Als ik jou was zou ik het blijven proberen :j desnoods een keertje iemand anders meenemen en kijken of ze dan wel goed luistert?

myXanimals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 18:46

Leen_ schreef:
myXanimals schreef:

Paarden hebben geen vriendschappen zoals mensen. Paarden kunnen verschrikkelijk lelijk naar elkaar doen, maar toch samen weg willen. Omdat dat paard een deel uitmaakt van de kudde.
Ofwel gewoon oefenen op alleen gaan, ofwel iemand meevragen. En dan nog kan je verwachten dat het een keer of 20 duurt voor ze het goed doen.

dat klopt, maar in de winter toen er plassen lagen ging ze wel in haar eentje naar het bos.

myXanimals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 18:50

@onnonnonno
misschien, maar dat deed ik eerst ook, maar ze is ook ondeugender geworden. ze gaat soms als ik de deur van de bak dicht doe snel de hoefslag indraven.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:52

Ik zou als ik jou was gaan oefenen met vertrouwen.
Zodat je pony jou gaat vertrouwen en zich over durft te geven in enge nieuwe situaties.
Probeer in een veilige omgeving een enge situatie na te bootsten, maak het niet meteen te groot.
Of een rondje dat ze wel wil lopen, en dan nét een klein stukje verder, stop op het moment dat het nog goed gaat en beloon je pony. Zo kun je iedere keer iets verder gaan.

Dwang en straf helpt niet bij angst.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:57

Ik denk dat de pony jou een beetje de baas is. Een Shet is dan wel klein, maar ook heel slim.
In de bak kan je gemakkelijker een volte draaien of de pony laten omkeren dan wanneer je buiten rijdt. Waarschijnlijk kan je daarom haar (hem?) in het bos minder goed aan.
Vraag aan je instructeur om tips.
Je zult gewoon meer moeten oefenen om je pony te controleren.
Vervolgens kun je ook buiten alleen rijden.
Succes.

myXanimals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 19:04

ze vertrouwt me al redelijk, ik kan haar al schuin laten lopen (draven een beetje in een langzame draf) en ik kan ook een ding die anderen niet met haar konden(denk ik)

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:37

Dit oefenen kan echt lang duren totdat ze het door hebben ;) De mijne ben ik 1,5 jaar mee bezig geweest om hem überhaupt een normaal rondje mee te laten lopen.

myXanimals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:14

o, das wel lang zeg! maar ik ga waarschijnlijk met mijn moeder door het bos, mijn moeder heeft eigenlijk les morgen maar gaat aan haar instructrice vragen of ze met mij naar het bos mag! :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:35

Bedoel je nou als je er op zit of als je er naast loopt?

Ik heb dit zelf ook gehad met mn bijrijdpaard. Die wilde niet alleen op buitenrit. Nu gaat t prima :D ik denk dar t bij mij aan het vertrouwen/ leiderschap lag. Eerst probeerde ik t heel vaak, soms lukte t maar dan ging t de volgende keer weer niet goed. Heb t toen een tijdje laten rusten en vooral bezig geweest met 'trainen', tuigloos rijden en soms grondwerk. Later probeerde ik t weer, en geen echte problemem meer gehad! Soms ging ze nog wel eens stil staan en achteruit, maar dan was t met een 'eh eh' en tik weer klaar.
Als het aan t bij jou ook aan het vertrouwen/ leiderschap ligt (grote kans), zal ik dit dus laten rusten en bezig gaan met de band. Jij moet namelijk echt de leiding hebben over je paard op buitenrit. Ook als jij een beetje twijfelt, voelt je paard dit, neemt hik de leiding en wilt niet meer. Hij noet jou dus vertrouwen en als leider zien.

myXanimals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:36

morgen met mijn moeder? ik ga der op, dan kan het wel............ :O