Tips voor twee problemen welkom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel_09

Tips voor twee problemen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 21:25

Hallo,

Eigenlijk heb ik twee probleempjes.

1. Mijn paard (Tinker, 9 jaar oud, groot en fors) schud met zijn kop van boven naar beneden sinds ik hem nageefelijk probeer te rijen. Voorheen hobbelde ik lekker met hem langs de weg maar omdat hij me hier en daar uitprobeerde heb ik de hele winter les met hem genomen en heb ik geprobeerd om hem netjes nageefelijk te laten lopen.

Ik zet de druk er echt niet heel erg op en ik rijd bitloos (dus kan geen pijn aan het gebit hebben tijdens het rijden) maar ik heb zelf het gevoel alsof hij het gewoon echt niet leuk vind en zich een beetje aan het verzetten is.

Ik rij het meeste buitenritten met hem en dan loopt hij als ik de teugel wat meer aanneem echt de hele weg met zijn kop te schudden.

2. Meestal rij ik met twee andere paarden en als we gaan galloperen en hij mag niet voorop dat gaat hij er echt als een dolle achteraan. (lees.. ongecontroleerd rennen met hier en daar een bok en lekker met zn kop schudden) Voor mij dus maar staan in de beugels, inhouden, rustig blijven en proberen hem tot orde te roepen.
Ik heb dan het idee dat hij heel bang is om alleen achter te blijven en het dus ongecontroleerd op een rennen zet.

Rij ik in het midden dan doet hij het ook en rij ik vooraan dan is er niks aan de hand (meestal)

Ik vind het erg irritant worden en soms ook wel gevaarlijk want hij is loeisterk en dat voel ik op dat soort momenten echt heel goed.
Hij is verder super lief en aanhankelijk en echt mijn maatje maar met rijden soms zo onvoorspelbaar.
Ben 44 en niet meer zo onverschrokken als vroeger dus het zou wel prettig zijn als ik dit een beetje onder controle zou kunnen krijgen.

Maar hoe..
Iemand advies?

Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Tips voor twee problemen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:28

Ik wil je niet bang maken maar ik ken er een die dat ook deed en deze had kissing spines... Die was ook constant aan het ja-knikken.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:33

En bovenstaande is ook meteen het drama-scenario.
Hij zal vast niet helemaal snappen wat je van hem wil. Doet hij het ook op koudere dagen?
Dat voorop willen lopen en anders bokken; heel herkenbaar! Eventueel met ander soort bitloos hoofdstel en hem eens een paar keer op zijn flikker geven als hij zo doet. Je zegt dat hij het niet doet als je voorop rijdt? Dan zijn het zoiezo geen kissing spines. Gewoon doorzetten! Jullie komen er wel ;)

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 21:40

Denk zelf ook niet gelijk aan KS maar het hoofdschudden is wel begonnen na de lessen van afgelopen winter.
Ik heb al een paar andere bitloze hoofdstellen geprobeerd maar nu rijd ik met een hackemore en daar reageert hij prima op.
Dit is normaal gesproken juist iets wat hij in de winter doet en in de zomer een stuk minder. 's winters is hij altijd er fris en rij ik meer in de bak dan buiten.
De zomer is juist voor mij altijd de periode van lekker relaxte buitenritten maar het lijkt wel of hij het frisse nog niet echt kwijt is of zo.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:11

Ik kan je paard idd niet zien natuurlijk, maar uit hetgeen ik uit je verhaal kan opmaken is jouw paard totaal niet nagevend, hij laat dus echt niet los, ik zou daar specifiek als eertste op werken, persoonlijk vind ik dit heel belangrijk.
Dit vastzetten blokeerd eigenlijk alles zowel mentaal als fysiek.
Met enkele keren hierop te trainen is zoiets heel waarschijnlijk verholpen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:18

Ik zou onder het toeziend oog van een ervaren instructeur/instructrice aan de nageeflijkheid werken. Als je zelf niet doorhebt wat je precies fout doet, waarom hij zo reageert, dan kom je er niet zomaar uit. Het rijden moet natuurlijk wel leuk en veilig blijven voor jullie beiden.

Een lichamelijk probleem zou eventueel ook kunnen, misschien kun je daar ook naar laten kijken?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:01

Leer je paard wijken voor druk, dan zal het nageven ook een stuk makkelijker gaan. Je paard gaat nu namelijk tegen de druk in, hij snapt niet wat het is en wil er vanaf.

Overigens is je paard niet bang om alleen achter te blijven, hij wilt juist graag leiden en haat het om achteraan te moeten hollen ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:00

Ja is lastig om het even zo via de pc te bepalen, het kan verschillende oorzaken hebben, slecht zadel, slechte zit, zere rug, spierpijn, verzuring , scheef paard enz enz.

Die oorzaak zul je eerst moeten vinden.

Hoe neem je de teugel aan , druk mag er nooit op staan, ook met bitloos niet.
Ja eb wat is voor jou nageeflijk en hoe wil je dat voor mekaar krijgen?

Een van mijn tinkers heeft dit ook erg gedaan, met haar ben ik gaan gymnastiseren en nu kan ik haar heerlijk mer licht contact rijden.

Het probleem ligt vaak niet bij het paard maar bij de ruiter, dus neem les op een goeie manier,neem ook les van iemand die een tinker niet beoordeelt als sterk en eigenwijs , zeker kunnen ze sterk en eigenwijs zijn, maar dat is dan ook weer oorzaak ruiter.
Kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl daar staan veel gymnastische oefeningen die jou kunnen helpen, je paard in balans te laten lopen, want dat is denk ik het grootste probleem.

Ik herken je probleem ,jammer dat je niet in de buurt woont anders zou ik zeggen kom eens mee kijken met mijn training hoe ik het heb opgelost op een vooral zachte en paard vriendelijke manier.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:19

Welke bitloze optoming gebruik je?

Mijn pony heeft echt de schurft aan een optoming die druk achter de oren geeft, gaat erin hangen, hoofdschudden, kaak vastzetten etc. Heb je weleens een andere optoming (danwel met bit) geprobeerd?

Een 'simpele' sidepull zonder druk achter de oren maakte al een hoop goed, de rambo micklem multi-bridle was echt een wonderhoofdstel voor mijn pony. Daar rijdt ik zowel met als zonder bit mee (dressuurmatig met bit en bitclips, buiten zonder).

Dus zonder je ontzettend druk te maken over kissing spines etc. is het misschien handig om een keer een andere optoming te proberen. (Je paard medisch laten checken is overigens nooit erg, maar kan soms erg kostbaar zijn.)

Edit: sorry, ik zie dat je met een hackamore rijdt, druk achter de oren dus. :+

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 19:06

aeolusnr1 schreef:
Ik kan je paard idd niet zien natuurlijk, maar uit hetgeen ik uit je verhaal kan opmaken is jouw paard totaal niet nagevend, hij laat dus echt niet los, ik zou daar specifiek als eertste op werken, persoonlijk vind ik dit heel belangrijk.
Dit vastzetten blokeerd eigenlijk alles zowel mentaal als fysiek.
Met enkele keren hierop te trainen is zoiets heel waarschijnlijk verholpen.

Nee klopt, hij is idd niet echt nagevend. Tot afgelopen winter reden we overal en nergens (weekendjes weg geweest en alles) en had ik (afgezien van het galopperen eigenlijk nergens last van) maar omdat ik wel eens wat anders wilde dan het bekende gehobbel heb ik prive les genomen van een vriendin die zelf Z rijd, gewoon om eens vanaf de grond beoordeeld te worden en wat nieuwe dingen te leren.

Geen hoge dressuur oefeningen maar idd nageven en wijken voor druk en dat soort dingen.
In de les doet hij alles ook echt heel braaf en hij let heel goed op dus wat ik in de les leerde gebruikte ik ook op buitenrit.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 19:08

Dagmar80 schreef:
Ik zou onder het toeziend oog van een ervaren instructeur/instructrice aan de nageeflijkheid werken. Als je zelf niet doorhebt wat je precies fout doet, waarom hij zo reageert, dan kom je er niet zomaar uit. Het rijden moet natuurlijk wel leuk en veilig blijven voor jullie beiden.

Een lichamelijk probleem zou eventueel ook kunnen, misschien kun je daar ook naar laten kijken?

Ja is misschien stom maar sinds ik dat doe (zie post hierboven) is hij dus aan het hoofdschudden. Ik moet er echt achter zien te komen of het verzet is of iets lichamelijks.
Iets lichamelijks kan natuurlijk altijd maar het lijkt me zelf zo onwaarschijnlijk omdat hij 24-7 op het land loopt en dus natuurlijk kan bewegen en ik vraag echt niet veel van hem.

Zelf denk ik eerder aan een soort geestelijk verzet.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 19:10

Sassol schreef:
Leer je paard wijken voor druk, dan zal het nageven ook een stuk makkelijker gaan. Je paard gaat nu namelijk tegen de druk in, hij snapt niet wat het is en wil er vanaf.

Overigens is je paard niet bang om alleen achter te blijven, hij wilt juist graag leiden en haat het om achteraan te moeten hollen ;)

Ja denk je dat ? Dat hij liever wilt leiden? Als ik voorop loop moet ik hem eerder aansporen om door te gaan omdat hij dan snel terugvalt in draf. Ja kan natuurlijk maar het voelt niet zo.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 19:16

midgie schreef:
Ja is lastig om het even zo via de pc te bepalen, het kan verschillende oorzaken hebben, slecht zadel, slechte zit, zere rug, spierpijn, verzuring , scheef paard enz enz.

Die oorzaak zul je eerst moeten vinden.

Hoe neem je de teugel aan , druk mag er nooit op staan, ook met bitloos niet.
Ja eb wat is voor jou nageeflijk en hoe wil je dat voor mekaar krijgen?

Een van mijn tinkers heeft dit ook erg gedaan, met haar ben ik gaan gymnastiseren en nu kan ik haar heerlijk mer licht contact rijden.

Het probleem ligt vaak niet bij het paard maar bij de ruiter, dus neem les op een goeie manier,neem ook les van iemand die een tinker niet beoordeelt als sterk en eigenwijs , zeker kunnen ze sterk en eigenwijs zijn, maar dat is dan ook weer oorzaak ruiter.
Kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl daar staan veel gymnastische oefeningen die jou kunnen helpen, je paard in balans te laten lopen, want dat is denk ik het grootste probleem.

Ik herken je probleem ,jammer dat je niet in de buurt woont anders zou ik zeggen kom eens mee kijken met mijn training hoe ik het heb opgelost op een vooral zachte en paard vriendelijke manier.

Ik geloof echt niet dat ik veel druk zet, althans niet met het buitenrijden. Hij trekt ook niet aan de teugel, heb de teugels losjes vast maar dan wel meer aangenomen dan voorheen.
Maar hij loopt dan nog niet eens echt met zijn hoofd gebogen.
Dat heb ik met lessen overigens uiteindelijk wel gedaan. Niet mee begonnen natuurlijk maar de druk wel langzaam opgevoerd en toen liep hij heel netjes aan de teugel maar zag wel dat hij er moeite mee had.

Bedankt voor de tip , ik ga zeker even op die site kijken.

Overigens kijkt dat vrouwtje wat mij lesgeeft heel goed naar zijn lichaamstaal en wat hij wel en niet aankan. Zij is ook degene waar ik regelmatig mee buiten rij. Ze vind hem geweldig en stelde zelf voor om weer even terug te gaan naar hoe ik zelf reed om te kijken of hij daar zonder hoofdschudden op reageert.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:21

Mijn tinker schudde ook zo met zijn hoofd en die bleek een geblokkeerde nekwervel te hebben, fysio erbij en toen was dat probleem weer opgelost, bij mij lopen ze ook 24/7 per dag buiten maar kan ook door stoeien op verkeerde beweging gekomen zijn :j

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 19:21

_Nelleke_ schreef:
Welke bitloze optoming gebruik je?

Mijn pony heeft echt de schurft aan een optoming die druk achter de oren geeft, gaat erin hangen, hoofdschudden, kaak vastzetten etc. Heb je weleens een andere optoming (danwel met bit) geprobeerd?

Een 'simpele' sidepull zonder druk achter de oren maakte al een hoop goed, de rambo micklem multi-bridle was echt een wonderhoofdstel voor mijn pony. Daar rijdt ik zowel met als zonder bit mee (dressuurmatig met bit en bitclips, buiten zonder).

Dus zonder je ontzettend druk te maken over kissing spines etc. is het misschien handig om een keer een andere optoming te proberen. (Je paard medisch laten checken is overigens nooit erg, maar kan soms erg kostbaar zijn.)

Edit: sorry, ik zie dat je met een hackamore rijdt, druk achter de oren dus. :+

Ja dat zal ik even uitleggen :+

Ik kan hem niet rijden met bit want hij is door zijn vorige eigenaar behoorlijk verpest. Hij had wonden in zijn mondhoeken en ging dwars tegen het bit in, kon niet opstappen en als ik er (met behulp van) opzat dan liep hij dwars door het bit heen.

Toen dus bitloos gaan rijden en verschillende optomingen geprobeerd. Sidepull reageert hij slecht op, crosslink ging wel beter maar ik vond de release van de twee hoofdstellen die ik heb geprobeerd niet goed. Nu dus de hackemore en daar ben ik erg tevreden over.
Rij er al een aantal jaar mee en nooit problemen mee gehad. (maar reed dan wel altijd met behoorlijk losse teugel)

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 19:24

Ja hengstveulen,

dat kan natuurlijk ook !
T is ook niet uitgesloten natuurlijk dat het niet gebeurd.

Maar dan zou hij toch wel een signaal moeten afgeven als je van kop naar kont langs zijn wervels gaat en flink druk zet? Hij vertrekt geen spier als ik dat doe.

Maar ik ben ook geen fysio natuurlijk :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 05:19

Diesel_09 schreef:
Ja dat zal ik even uitleggen :+

Ik kan hem niet rijden met bit want hij is door zijn vorige eigenaar behoorlijk verpest. Hij had wonden in zijn mondhoeken en ging dwars tegen het bit in, kon niet opstappen en als ik er (met behulp van) opzat dan liep hij dwars door het bit heen.

Toen dus bitloos gaan rijden en verschillende optomingen geprobeerd. Sidepull reageert hij slecht op, crosslink ging wel beter maar ik vond de release van de twee hoofdstellen die ik heb geprobeerd niet goed. Nu dus de hackemore en daar ben ik erg tevreden over.
Rij er al een aantal jaar mee en nooit problemen mee gehad. (maar reed dan wel altijd met behoorlijk losse teugel)

Denk je niet dat daar een gedeelte van je probleem zit en hij gewoon niet goed wijkt voor druk?

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 22:48

Hoe bedoel je dat Nelleke?

Dat het probleem ligt bij het bitloos rijden, bij het verpesten door zijn vorige eigenaar of door het rijden met losse teugel?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:14

Citaat:
Ik geloof echt niet dat ik veel druk zet, althans niet met het buitenrijden. Hij trekt ook niet aan de teugel, heb de teugels losjes vast maar dan wel meer aangenomen dan voorheen.
Maar hij loopt dan nog niet eens echt met zijn hoofd gebogen.
Dat heb ik met lessen overigens uiteindelijk wel gedaan. Niet mee begonnen natuurlijk maar de druk wel langzaam opgevoerd en toen liep hij heel netjes aan de teugel maar zag wel dat hij er moeite mee had.
Bedankt voor de tip , ik ga zeker even op die site kijken.

Overigens kijkt dat vrouwtje wat mij lesgeeft heel goed naar zijn lichaamstaal en wat hij wel en niet aankan. Zij is ook degene waar ik regelmatig mee buiten rij. Ze vind hem geweldig en stelde zelf voor om weer even terug te gaan naar hoe ik zelf reed om te kijken of hij daar zonder hoofdschudden op reageert.
[/quote]

Zoals je het hier beschrijft klinkt het niet als echte nageeflijkheid, als je de druk moet opvoeren om je paard `in de krul` te krijgen, gaat er iets niet goed lijkt mij. Het is ook raar dat je paard er moeite mee zou hebben om nageeflijk te lopen, want dat moet voor hem juist heel fijn en ontspannen aanvoelen.
Op basis van deze beperkte informatie denk ik dus dat er zeker een rijtechnisch probleem aan de hand kan zijn.

Heeft jouw `instructrice` voldoende verstand van zaken? (dat zij zelf Z rijdt zegt niet direct iets) en hoe reageert jouw paard als zij op hem rijdt? Heb je dat uitgeprobeerd?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:27

Diesel_09 schreef:
Hoe bedoel je dat Nelleke?

Dat het probleem ligt bij het bitloos rijden, bij het verpesten door zijn vorige eigenaar of door het rijden met losse teugel?

Bij alledrie. :)

Door de vorige eigenaar is 'ie 'verpest', bij jou mocht ie altijd aan een lang teugeltje draven (dus hoefde niet te wijken voor druk) en nu 'ie dat wel moet verdraagt 'ie de druk niet goed, wellicht door de optoming. Ik vind een hackamore nou niet bepaald een vriendelijke optoming en zou in dat geval persoonlijk eerder naar een kaptoom of dubbelgebroken, goedpassend bitje grijpen. :)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:38

Soms komt een medisch probleem pas naar boven als je meer van een paard gaat vragen. Ik zou altijd eerst medische oorzaken uitsluiten voordat je rijtechnisch verder gaat. Kan vanalles zijn, last van zijn nekwervels, last van zij tanden ed.

Mocht je dit uitgesloten hebben dan zou het idd een idee zijn een andere optoming te gebruiken (eentje die geen druk achter de oren zet).

Doet hij het trouwens ook als je de gehele rit voorop rijdt en dan aanleuning vraagt?

EefjedeKort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:45

1 is waarschijnlijk protest en 2 is of leiderschap of verlatingsangst (gokje :) )

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 21:52

Zandro schreef:
Soms komt een medisch probleem pas naar boven als je meer van een paard gaat vragen. Ik zou altijd eerst medische oorzaken uitsluiten voordat je rijtechnisch verder gaat. Kan vanalles zijn, last van zijn nekwervels, last van zij tanden ed.

Mocht je dit uitgesloten hebben dan zou het idd een idee zijn een andere optoming te gebruiken (eentje die geen druk achter de oren zet).

Doet hij het trouwens ook als je de gehele rit voorop rijdt en dan aanleuning vraagt?

De tandarts is onlangs nog geweest (maar ik rij niet met bit he) en binnenkort komt de fysio voor een ander paard dus dan laat ik hem gelijk naar die van mij kijken.

Ik heb diverse optomingen geprobeert en hij loopt het fijnst op de Hack. Dat is niet iets wat ik snel zal veranderen nu.
Als ik voorop loop en met losse teugel, heb ik nergens last van met hem.
Hij is dan met mij bezig en reageert goed op beenhulpen en teugels.
Als ik de teugels aanneem dan gaat hij na een tijdje met zijn hoofd schudden. Trekt niet aan de teugels maar beweegt alleen zijn hoofd op en neer.
Met losse teugel doet hij dit helemaal niet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 00:39

Geef jij wel goed mee met je handen? Vaak wordt er de fout gemaakt om de handen letterlijk stil te houden, te fixeren dus.
Je handen moeten meebewegen met het hoofd van het paard waardoor er dus geen druk, maar wel een constante verbinding bestaat.
Ik denk dan ook dat het paard zich verzet tegen de druk aan de voorkant.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 15:00

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en de tips die ik heb gekregen.

Inmiddels ben ik er goed geholpen door Locanda (boktnaam). Ze laat me op een ander manier naar de situatie en mijn paard kijken.
Ze helpt mensen met probleempaarden oftewel, mensen die een probleem hebben gecreëerd met hun paard.
Ben nu een volle week met hem aan de slag en het werpt echt zn vruchten af.

Ik ben er nog niet maar we zijn op de goede weg en ik weet in ieder geval weer hoe ik verder moet.
Het gaat helemaal goed komen met ons :+

Groetjes en nogmaals bedankt
:)