Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aeolusnr1 schreef:Ik kan je paard idd niet zien natuurlijk, maar uit hetgeen ik uit je verhaal kan opmaken is jouw paard totaal niet nagevend, hij laat dus echt niet los, ik zou daar specifiek als eertste op werken, persoonlijk vind ik dit heel belangrijk.
Dit vastzetten blokeerd eigenlijk alles zowel mentaal als fysiek.
Met enkele keren hierop te trainen is zoiets heel waarschijnlijk verholpen.
Dagmar80 schreef:Ik zou onder het toeziend oog van een ervaren instructeur/instructrice aan de nageeflijkheid werken. Als je zelf niet doorhebt wat je precies fout doet, waarom hij zo reageert, dan kom je er niet zomaar uit. Het rijden moet natuurlijk wel leuk en veilig blijven voor jullie beiden.
Een lichamelijk probleem zou eventueel ook kunnen, misschien kun je daar ook naar laten kijken?
Sassol schreef:Leer je paard wijken voor druk, dan zal het nageven ook een stuk makkelijker gaan. Je paard gaat nu namelijk tegen de druk in, hij snapt niet wat het is en wil er vanaf.
Overigens is je paard niet bang om alleen achter te blijven, hij wilt juist graag leiden en haat het om achteraan te moeten hollen
midgie schreef:Ja is lastig om het even zo via de pc te bepalen, het kan verschillende oorzaken hebben, slecht zadel, slechte zit, zere rug, spierpijn, verzuring , scheef paard enz enz.
Die oorzaak zul je eerst moeten vinden.
Hoe neem je de teugel aan , druk mag er nooit op staan, ook met bitloos niet.
Ja eb wat is voor jou nageeflijk en hoe wil je dat voor mekaar krijgen?
Een van mijn tinkers heeft dit ook erg gedaan, met haar ben ik gaan gymnastiseren en nu kan ik haar heerlijk mer licht contact rijden.
Het probleem ligt vaak niet bij het paard maar bij de ruiter, dus neem les op een goeie manier,neem ook les van iemand die een tinker niet beoordeelt als sterk en eigenwijs , zeker kunnen ze sterk en eigenwijs zijn, maar dat is dan ook weer oorzaak ruiter.
Kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl daar staan veel gymnastische oefeningen die jou kunnen helpen, je paard in balans te laten lopen, want dat is denk ik het grootste probleem.
Ik herken je probleem ,jammer dat je niet in de buurt woont anders zou ik zeggen kom eens mee kijken met mijn training hoe ik het heb opgelost op een vooral zachte en paard vriendelijke manier.
_Nelleke_ schreef:Welke bitloze optoming gebruik je?
Mijn pony heeft echt de schurft aan een optoming die druk achter de oren geeft, gaat erin hangen, hoofdschudden, kaak vastzetten etc. Heb je weleens een andere optoming (danwel met bit) geprobeerd?
Een 'simpele' sidepull zonder druk achter de oren maakte al een hoop goed, de rambo micklem multi-bridle was echt een wonderhoofdstel voor mijn pony. Daar rijdt ik zowel met als zonder bit mee (dressuurmatig met bit en bitclips, buiten zonder).
Dus zonder je ontzettend druk te maken over kissing spines etc. is het misschien handig om een keer een andere optoming te proberen. (Je paard medisch laten checken is overigens nooit erg, maar kan soms erg kostbaar zijn.)
Edit: sorry, ik zie dat je met een hackamore rijdt, druk achter de oren dus.
Diesel_09 schreef:Ja dat zal ik even uitleggen![]()
Ik kan hem niet rijden met bit want hij is door zijn vorige eigenaar behoorlijk verpest. Hij had wonden in zijn mondhoeken en ging dwars tegen het bit in, kon niet opstappen en als ik er (met behulp van) opzat dan liep hij dwars door het bit heen.
Toen dus bitloos gaan rijden en verschillende optomingen geprobeerd. Sidepull reageert hij slecht op, crosslink ging wel beter maar ik vond de release van de twee hoofdstellen die ik heb geprobeerd niet goed. Nu dus de hackemore en daar ben ik erg tevreden over.
Rij er al een aantal jaar mee en nooit problemen mee gehad. (maar reed dan wel altijd met behoorlijk losse teugel)
[/quote]Citaat:Ik geloof echt niet dat ik veel druk zet, althans niet met het buitenrijden. Hij trekt ook niet aan de teugel, heb de teugels losjes vast maar dan wel meer aangenomen dan voorheen.
Maar hij loopt dan nog niet eens echt met zijn hoofd gebogen.
Dat heb ik met lessen overigens uiteindelijk wel gedaan. Niet mee begonnen natuurlijk maar de druk wel langzaam opgevoerd en toen liep hij heel netjes aan de teugel maar zag wel dat hij er moeite mee had.
Bedankt voor de tip , ik ga zeker even op die site kijken.
Overigens kijkt dat vrouwtje wat mij lesgeeft heel goed naar zijn lichaamstaal en wat hij wel en niet aankan. Zij is ook degene waar ik regelmatig mee buiten rij. Ze vind hem geweldig en stelde zelf voor om weer even terug te gaan naar hoe ik zelf reed om te kijken of hij daar zonder hoofdschudden op reageert.
Diesel_09 schreef:Hoe bedoel je dat Nelleke?
Dat het probleem ligt bij het bitloos rijden, bij het verpesten door zijn vorige eigenaar of door het rijden met losse teugel?

Zandro schreef:Soms komt een medisch probleem pas naar boven als je meer van een paard gaat vragen. Ik zou altijd eerst medische oorzaken uitsluiten voordat je rijtechnisch verder gaat. Kan vanalles zijn, last van zijn nekwervels, last van zij tanden ed.
Mocht je dit uitgesloten hebben dan zou het idd een idee zijn een andere optoming te gebruiken (eentje die geen druk achter de oren zet).
Doet hij het trouwens ook als je de gehele rit voorop rijdt en dan aanleuning vraagt?