Voorwaarts krijgen en houden op een subtiele manier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Le_Duc

Voorwaarts krijgen en houden op een subtiele manier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:58

Het is misschien een heel domme, voor de hand liggende vraag en ik zal door dit te posten vast overkomen als één of andere beginner - wat ik deels eigenlijk ook nog wel ben, met slechts twee-en-een-half-jaar rijervaring. Maar - zoals het onderwerp al zegt - heb ik vooral bij mijn lievelingspaard ontzettend moeite met het laten doorlopen van mijn paard. Dan heb ik het eigenlijk niet eens over het sneller laten gaan in het algemeen, dat lukt vaak. Maar meer over het voorwaarts houden.
Daarbij komt dat het me ontzettend veel moeite en energie kost om hem wel te laten doorlopen. Het lukt soms eigenlijk alleen (tot mijn grote schaamte, spijt, frustratie en schuldgevoel naar mijn paard toe) met bijna schoppen en in uiterste nood de zweep.

Wat ik hier misschien bij moet vermelden is dat hij iets in zijn spieren heeft (artrose?) wat hem heel stijf maakt, en met zijn 20 jaar is hij ook niet de jongste meer, maar hij kán het wel en op zijn goede dagen loopt hij echt als een zonnetje.

Heeft iemand tips voor subtielere aanwijzingen? En trucjes om hem actiever te houden. Ik snap dat het aan mijn rijkunsten (of het gebrek daaraan :+ ) ligt, want bij een handjevol anderen loopt hij wel gewoon door.
Het zit hem ook niet in dwarsigheid. Hij is ontzettend braaf en mensgericht en heeft in zijn jonge jaren ZZ-dressuur gereden. Hij snapt kennelijk mijn aanwijzingen niet, dat heeft hij wel vaker. Hij is best selectief qua hulpen. Daarom vind ik het nog veel verschrikkelijker dat ik me soms echt moet verlagen tot slaan en (te) hard drijven.

nienke555

Re: Voorwaarts krijgen en houden op een subtiele manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:01

Terwijl je schopt misschien je handen naar voren doen? :) Ik heb daar ook vaak last van hoor (ik rij 2 jaar :o )

Le_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:03

Dat schoppen is zegmaar het punt een beetje: dat wil ik eigenlijk zo min mogelijk gebruiken. Sowieso omdat het niet goed is voor jou paard en je rijkunsten. En ook omdat het er gewoon niet uitziet. Hij weet dat hij moet reageren op druk op zijn flank, maar hij doet het maar voor héél even.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:04

Ik had ook een haflinger die best wel door kon lopen, maar er gewoon geen zin in had.
Als ik been gaf dan liep ze 2 passen door en werd ze weer sloom..

Bij haar ben ik heeel consequent geweest. Krijg ik geen reactie op been? Tik met de zweep.
Valt ze weer terug naar sloom tempo? Weer been geven/tik met de zweep.
Loopt ze braaf door? Belonen!

Niet iedere keer schopjes blijven geven maar echt leren dat been = reactie en dat ze alleen langzamer mogen als jij het weer toe staat! ;)

Edit; en zoals de rest zegt, inderdaad niet tegen werken aan de voorkant.
Laatst bijgewerkt door Laurahh op 05-07-13 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:04

Het is eigenlijk heel simpel. Ik ga er in ieder geval van uit dat je genoeg ruimte geeft aan de voorkant. Dus dat je geen 2 onmogelijke dingen tegelijk vraagt.
Maar je wil een reactie. Dus je geeft been, geen reactie duidelijke been nog geen reactie dan een tik met de zweep achter je been. Paard moet een reactie geven als jezelf constant zit te drijven wordt het paard alleen maar slomer van. Dus je moet duidelijk zijn naar het paard. En eigenlijk niet te soft. Beter 1 goede tik dan dat je constant zit te schoppen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:08

Je moet vooral heel consequent zijn. 1 x been is vooruit. Geen reactie tik van je zweep. En hierop moet je reactie krijgen
Je moet niet wachten tot je ten einde raad raad bent een moet schoppen enzovoort.
Eens vooruit, geen been meer geven.
En dit blijven herhalen als hij terug vertraagt.
Het is niet omdat je paard z niveau heeft dat je hieraan niet moet werken, omdat je paard dit zogezegt al kent. Gelijk op welk niveau moet je gewoon consequent hierin zijn.
Als je paard geleerd heeft van he, deze ruiter is consequent ze geeft been en dat betekend vooruit, zal je steeds minder moeite hebben met voorwaarts rijden.
Jij bepaald het tempo dat ze moeten lopen, totdat je wat anders vraagt. Duidelijkheid is ook veel leuker werken voor een paard!
Veel succes!
Edit zie dat hetzelfde al gezegt wordt.

Le_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:13

@Laurahh: dat met dat lopen en dan weer langzaam, dan precies doet hij ook. Als ik de juiste hulpen geef (een beetje meer ontspannen in de hand tijdens het drijven) gaat hij een paar passen harder, en dan weer terug.

@Tigra_: Ja, dat softe tegenover hem moet ik een beetje af gaan leren. Ik ben op zich niet heel lief, maar echt snel boos worden kan niet. Daar verwen ik hem teveel voor, denk ik...

@ChocoBesnier: toch bedankt. Consequent zijn gaat op zich wel, maar idd ben ik soms wel te soft.Het is ook niet dat ik zijn Z-niveau alsexcuus wil gebruiken. Het is meer dat het me zo frustreert dat hij soms gewoon niet reageert op mijn been. Ik bedoel: ík moet het dan fout doen. Hij is niet koppig, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Wel alvast bedankt voor de reacties. Ik ga kijken of ik mezelf morgen ook zover krijg dat ik een beetje boos kan worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:17

Naast wat hierboven genoemd word wil het ook wel helpen om je paard goed te laten opletten. Veel overgangen rijden, en ook schijnovergangen ( bijvoorbeeld van draf terug naar stap, maar nét voor hij stapt alweer aandraven) en figuren houden je paard wakker.
Zo gaat je paard meer op jou letten, en in de overgangen consequent zijn been=reactie, dat hebben ze zo in de gaten :)

Le_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:19

Dank je, Blijheid. (Al hoop ik wel dat de rest van de les het zal waarderen, mijn instructrice is vrij streng... *fronst-omdat-ze-niet-weet-of-een-goed-idee-zal-worden-geapprecieerd*)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:20

Bovenstaande tips zijn al heel goed.
Wel denk ik dat je moet opletten dat hij dus artrose heeft.
Ik heb een tijd een haflinger gereden met artrose. Ze was op haar slechte dagen niet vooruit te branden, terwijl het voor de artrose een heel voorwaarts paard was en bijna te heet soms.
Ik kon het dus echt merken als zij een slechte dag had.
Op goede dagen liep ze prima voorwaarts. Misschien dus ook een goed idee om dit goed in je achterhoofd te houden en misschien niet teveel te verwachten/vragen op een slechte dag.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:23

Ik weet niet of het dier artrose heeft omdat TS het over spieren heeft en zover ik weet zit artrose in de gewrichten toch en niet in de spieren?

Le_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:25

@Def: dat is dus precies waar ik ook mee zit met dat (te) hard rijven en de zweep. Zoals eerder al vermeld: mijn instructrice is vrij streng en ook op slechte dagen moet hij doorlopen. Ergens snap ik het, want hij struikelt anders. Maar toch voel ik me schuldig. Als hij een goede dag heeft loopt hij met wat moeite als een zonnetje, maar als hij een slechte dag heeft begint het zelfs al met het naar de bak TOE lopen. Ik kan bijna in slow-motion voor hem lopen en hem nog achterlaten.
Vorige week had hij een goede dag, en dan crosst hij meteen weg als de instructrice ook maar zegt dat we 'ze lekker mogen laten gaan'.

@Tigra_: het is een manegepaard dus ik weet de details niet. Het enige wat ik weet is dat hij stijf is op slechte dagen, en dan niet vooruit te branden is. En dat de Instructrive een keer Artrose in de mond heeft genomen. Dat is namelijk de reden dat hij op vrij jonge leeftijd uit de Dressuursport is gestapt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:25

Oh ik lees dat nu pas inderdaad. In ieder geval heeft hij wel een aandoening waar hij misschien een slechte of een goede dag van kan hebben.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:28

Dat is het vervelende aan manegepaarden. Ze zijn niet van jezelf, dus je kunt niet zelf kiezen.
Er bestaan een heleboel dingen om te doen aan artrose, maar als dit niet gebeurd, kun jij er niets aan doen.
Kan me voorstellen dat je dat lastig vindt.
Ik wil alleen maar zeggen dat je nooit iets moet doen waar je met je gevoel niet achter kunt staan.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:34

Le_Duc schreef:
@Laurahh: dat met dat lopen en dan weer langzaam, dan precies doet hij ook. Als ik de juiste hulpen geef (een beetje meer ontspannen in de hand tijdens het drijven) gaat hij een paar passen harder, en dan weer terug.

@Tigra_: Ja, dat softe tegenover hem moet ik een beetje af gaan leren. Ik ben op zich niet heel lief, maar echt snel boos worden kan niet. Daar verwen ik hem teveel voor, denk ik...

@ChocoBesnier: toch bedankt. Consequent zijn gaat op zich wel, maar idd ben ik soms wel te soft.Het is ook niet dat ik zijn Z-niveau alsexcuus wil gebruiken. Het is meer dat het me zo frustreert dat hij soms gewoon niet reageert op mijn been. Ik bedoel: ík moet het dan fout doen. Hij is niet koppig, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Wel alvast bedankt voor de reacties. Ik ga kijken of ik mezelf morgen ook zover krijg dat ik een beetje boos kan worden...

Ik versta dat gevoel volledig, het denken dat ik het niet goed doe omdat mijn paard niet helemaal reageert zoals het zou moeten op dat moment, terwijl het enige dat ik dan fout doe is te soft op mijn paard zitten loeren van,... Eeeuh, waarom doe je niets? Zit de stekker in? 8-)
De meeste paarden zijn niet koppig, maar wel een beetje gemakszuchtig :')

Le_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:41

Tja, hij is wel een beetje lui, ook op zijn goede dagen. maar dat ik waarom ik van hem houd en verliefd op hem ben geworden: hij is lief, schattig, meelevend, en als de rest van de les op hol slaat staat hij in het midden van de bak naar de hooiwei te koekeloeren.

Le_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:42

Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties. Als iemand nog geniala ingevingen krijgt zijn die altijd welkom XD

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:44

Le_Duc schreef:

En daarom moet je 'm ook telkens herinneren dat jij hard wou en het niet toestaan dat ie weer langzamer gaat.

Consequent is het codewoord :)

Als ie dan even 5 stappen wat harder gaat beloon je 'm en als ie dan weer terug zakt dan rij je 'm weer naar voren. Als ie dan weer 10 stappen harder gaat, beloon je 'm weer. Hij krijgt vanzelf door dat het loont als je door blijft lopen ;)

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:36

Wat ook een veel gemaakte fout is (ik weet natuurlijk niet of jij dat doet) is naar het paard kijken. Je moet altijd blijven kijken waar je heen gaat, hoe mooi en lief je paard ook vindt ;). Dus altijd vooruit blijven kijken. Wat ook kan helpen is hoe enthousiast je er zelf opzit. Als jij al gaat zitten van: 'oh zal die een slechte dag hebben? Dat is wel zielig, maar kom maar paardje we moeten...'' of: 'Kom paardje, we gaan vandaag lekker aan de slag en laten de andere mensen eens zien hoe géwéldig jij wel niet kan lopen!'.

Dit scheelt iedergeval bij onze 'gemakzuchtige' paarden :j

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:11

Ik zou persoonlijk niet (intensief) rijden op een paard met artrose. Vaak hebben manegepaarden een "spaarstand" dat geef ik toe, maar als het beestje al op jonge leeftijd afgekeurd is voor de sport en nu dus al jaaaren manegelessen loopt, is hij gewoon kapotgereden. Het zou mij tegen de borst stuiten, om het paard op zijn slechte dagen net zo te willen laten lopen als op zijn (waarschijnlijk steeds spaarzamere) goede dagen, puur omdat hij zijn voer moet verdienen en de klant koning is. En dat je de wind van voren krijgt van je instructrice, daar ik zou me ook niet prettig bij voelen. Sterker nog, ik denk dat ik slaande ruzie met haar zou krijgen, dan floepen er geen nette dingen uit. Sorry dat ik dit zeg, maar ik heb zo'n hekel aan (slechte) maneges en heb inderdaad veel medelijden met de paarden, zoals ze vaak behandeld worden.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:26

Het is juist erg slecht om een paard met artrose helemaal stil zetten. Paard moet blijven bewegen. Ik ben het met je eens dat je dan niet meer intensief kan/moet rijden. Maar iemand die 2 en half jaar rijdt, rijdt bij ons in de beginners lessen en die lessen zijn bij ons iedergeval totaal niet intensief (lees dikke 35 min stappen, 10 minuutjes draven en 2 rondjes galop. De rest van de tijd wordt gebruikt om de andere te laten galopperen en het op en afstappen.

Le_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 19:37

nambi schreef:
Het is juist erg slecht om een paard met artrose helemaal stil zetten. Paard moet blijven bewegen. Ik ben het met je eens dat je dan niet meer intensief kan/moet rijden. Maar iemand die 2 en half jaar rijdt, rijdt bij ons in de beginners lessen en die lessen zijn bij ons iedergeval totaal niet intensief (lees dikke 35 min stappen, 10 minuutjes draven en 2 rondjes galop. De rest van de tijd wordt gebruikt om de andere te laten galopperen en het op en afstappen.

Nou, ik zal je uit de droom helpen over onze (ahem) "beginnersles". Punt 1: ik rijd inderdaad maar 2-en-een-half-jaar, maar ik rijd in de halfgevordenenles. Dat klinkt zwaarder dan het is voor iemand met mijn ervaring. Ik ben op mijn twaalfde begonnen met rijden, maar daarvoor heb ik al zo'n beetje alles doorgespit wat er te lezen valt over paarden. Ik leerde snel en leer nog steeds veel bij. Punt 2: ik rijd met mensen in de les die al véél langer rijden. Die zijn inderdaad beter, maar ik hinder ze niet.

En nog even om een mogelijk slecht beeld over mijn instructrice de wereld uit te helpen: ze is aardig, alleen vrij streng (op een goede manier). Ze geeft goed les. Duc is ook niet op heel jonge leeftijd afgekeurd voor de sport, maar hij had - als hij geen artrose had gekregen - nog wel een paar jaartjes kunnen doorlopen. De paarden worden bij ons niet slecht behandeld en we leren netjes rijden in de les.

Verder is het voor Duc vooral belangrijk dat hij idd gewoon lekker loopt. Ook op zijn slechte dagen is lichaamsbeweging niet verkeerd. Als hij helemaal niet mee beweegt verslappen zijn spieren en - heel plat gezegd - gaat hij dood. Mensen met een ziekte in hun spieren moet ook gewoon bewegen.
Dan hoop ik dat hierbij de discussie over wel of niet lopen met artrose af is.

En om nog even terug te komen op iets wat eerder gezegd is: inderdaad vind ik Duc erg schattig en kijk ik een beetje teveel naar beneden. Bedankt voor het aanstippen, ik vergeet het steeds :P

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:08

Ik bedoelde meer dat een paard met artrose niet meer geschikt is voor manegewerk omdat dit eigenlijk te belastend is, soms zelfs als het idd alleen maar zoiets als Nambi schreef zou zijn.
Stilstaan is idd funest, dat houdt in: geen 23 uur per dag op stal met een uurtje rijden, maar 24/7 vrije beweging, zoals weidegang of paddock paradise met daarnaast misschien licht werk naar wat het paard aangeeft aan te kunnen,
@Le_Duc, op de manege waar jij rijdt, heb ik (wel al 30 jaar geleden) een keer gezien dat een pony die met een beginnend ruitertje op haar rug keer op keer langs een hindernis ging ipv erover, door de instructrice eerst flink met de zweep goed gemept werd terwijl ze hem aan de teugel vasthield en daarna de pony al meppend over de hindernis joeg, ik ben toen ook behoorlijk uit mijn slof geschoten en had het daar dus gelijk bekeken.
By the way, heb zelf reuma en weet dat bewegen goed is, maar ken mijn grenzen, maar een paard is afhankelijk van ons daarin en dan worden grenzen soms verlegd en overschreden ten koste van het paard.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:16

Mijn paarden hebben dat ook. Ik moet strenger worden. Reageren ze niet? Aantikken met de zweep. En dat moet dan geen zweepslag zijn dat je de strepen in zn kont ziet staan, maar ze moeten opschieten voor je been!
Even streng zijn en dat is zo over. Echt eens werken op het tempo, daarna kan je terug met je andere werk beginnen, want zonder een actief tempo, ben je niets! :)

Over artrose weet ik niets dus daar kan ik je niet mee helpen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 05:56

zoals "tigra" ook al opmerkte je zei paard heeft iets aan zijn spieren (heeft artrose) dat zijn 2 heel verschillende dingen heeft niets met de spieren op zich te maken, maar er kan idd bijkomend ook nog één of andere spierziekte bij zijn natuurlijk.
Paard is best al vrij oud, maar indien gezond moet die zeker nog wel een beetje kunnen werken.
veel mensen nemen idd onbewust een beetje de teugels aan bij het aandrijven, en dat is in dit geval waar je voorwaarts vraagt verkeerd, je moet idd zoals ook reeds door anderen werd aangegeven je handen net iets toegeven, en vooral zelf ook echt voorwaarts denken, en dit zowel met je geest als met heel je lichaam.
En als je paard net iets vlugger reageert dan je eigenlijk wou, opletten dat je hem dan niet afstraft, want je vroeg voorwaarts en het paard gaat voorwaarts.
2j rijden is idd een heel pril begin, leren paardrijden is iets dat over heel veel jaren zich heel stilletjes aan aanbied, bij velen is na 10jaar rijles, het moment dat de instructeur zegt, nu gaan we eens echt leren rijden, hetgeen je tot hiertoe nu kent is de basis waarop je dan verder kan bouwen (na 10jaar les) en de meeste ruiters denken dan , Jaaaa zegggg jij weet niet wat ik allemaal al kan, en toch blijkt dan heel snel als ze met moeilijkere dingen afkomen, zelfs je eigen houding, het aanvoelen van je teugels, het weten wanneer en wat , en ga zo maar verder, de instructeur blijkt in de meeste gevallen echt gelijk te hebben, na 10 jaar les begint het echt pas echt.
succes.