Lichtrijden en zachtjes in het zadel terug niet ploffen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Lichtrijden en zachtjes in het zadel terug niet ploffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 12:55

Hoi allemaal,

Ik rij op een friese merrie en ik heb soms het gevoel dat ik tijdens het lichtrijden terug in het zadel plof. Het staan gaat zeg maar goed maar het terug gaan naar zitten heb ik het gevoel dat ik soms te hard terug plof. Heeft iemand een idee hoe ik het lichtrijden anders kan doen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Lichtrijden en zachtjes in het zadel terug niet ploffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:56

Zachtjes gaan zitten?! :D

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:56

Giolli schreef:
Zachtjes gaan zitten?! :D

Doe ik ook, werkt goed :D

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 12:57

ahahhah en bedankt!! hhaaha maar hoe doe ik dat ;)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:57

Volgens mij heeft dat te maken met je balans. Misschien iemand vragen eens mee te kijken of misschien doorzitten?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:57

Je door de beweging van het paard op laten gooien. Niet zelf teveel meewerken, dan kom je te ver uit het zadel en plof je terug. Misschien ben je wat te enthousiast aan het lichtrijden :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:59

Probeer wat meer voorover te blijven zitten.
Ook de oefening 2 passen lichtrijden en dan 1 pas doorzitten helpt goed om je balans te verbeteren.
Let bij de zadelligging op dat het middelpunt goed in het midden ligt en niet verder naar achteren,dat maakt dat je snel in de stoelzit gaat en dus sneller in je zadel ploft.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 13:00

Doorzitten vind ik helemaal niet fijn omdat ik dan niet op mn billen kan blijven zitten omdat ze mij omhoog steeds omhoog wipt.
Bedankt voor de tip xscwx. Ik denk dat dat het ook is. Ben er nu zo mee bezig probeer van alles om zachtjes neer te komen. en probeer ik te blijven staan in de beugels en dan te landen maar dan vlieg ik weer omhoog haha. ik ga die tip in ieder geval ontohuden.
Bedankt voor de tips Ambre deze ga ik ook onthouden.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:03

als je wipt(niet doordenken... :\ )/stuitert moet je juist achterover zitten.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:04

Inderdaad niet teveel op laten gooien. Kijk ook naar je stijgbeugelophanging. Als die te ver naar voren zit of je duwt teveel op je stijgbeugels krijg je een stoelzit. Het is dan logisch dat je neer ploft, omdat je zwaartepunt achter je onderbenen ligt. Probeer ook ligt te rijden door je heupen te scharnieren en vanuit je knieën ligt te rijden en je dus niet jezelf omhoog duwt vanuit je voeten. Succes!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:06

ambre schreef:
Probeer wat meer voorover te blijven zitten.
Ook de oefening 2 passen lichtrijden en dan 1 pas doorzitten helpt goed om je balans te verbeteren.
Let bij de zadelligging op dat het middelpunt goed in het midden ligt en niet verder naar achteren,dat maakt dat je snel in de stoelzit gaat en dus sneller in je zadel ploft.

Ik rijd ook een fries en door zijn bouw ligt het zadel voor een beetje "omhoog".
Hierdoor heb ik bij korte beugels ook een stoelzit :( Het werkt dan misschien om er een bontje achter onder te leggen...
Weet niet of dit bij TS ook het geval is? Bouw van een fries is namelijk weer "anders" dan van een kwpn oid.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:08

ik ken dat ook wel maar dat licht bij mij echt aan welk paard het is maar met friezen zou ik dat niet hebben denk ik...ik weet het niet maar ik snap wel wat je bedoelt...succes!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:14

Als je terug in het zadel ploft, dat zit er iets met je balans niet goed, je zit eigenlijk achter de beweging dan. Waarschijnlijk zit je in stoelzit, of kom je te ver uit het zadel. Probeer bij het lichtrijden maar héél ietsjes uit het zadel te komen, gewoon wat de beweging van het paard je geeft, niet actief jezelf omhoog gooien. Daarbij beweeg/denk je schuin omhoog en tijdens het staan open je je heupen iets. Dus niet sta-zit omhoog-omlaag, maar schuin omhoog, zacht blijven. Als je dan zorgt dat je benen netjes onder je heupen liggen (zie plaatje in profiel) dan ga je waarschijnlijk stukken fijner lichtrijden :) Als het niet zo goed lukt, probeer je elke keer als je staat je knie omlaag te laten zakken en je onderbeen richting de achterbenen van het paard.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:19

xMyrth schreef:
Ik rijd ook een fries en door zijn bouw ligt het zadel voor een beetje "omhoog".
Hierdoor heb ik bij korte beugels ook een stoelzit :( Het werkt dan misschien om er een bontje achter onder te leggen...
Weet niet of dit bij TS ook het geval is? Bouw van een fries is namelijk weer "anders" dan van een kwpn oid.

Ik betwijfel dan of het zadel goed ligt, want voor ieder paard en iedere bouw is er wel een zadel waarbij het middelpunt ook echt netjes in het midden ligt. Als hij aan de voorkant omhoog komt is er kans dat het zadel gewoon te krap is aan de voorkant (of aan de achterkant slechte vulling heeft, maar dit komt niet vaak voor).

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 13:24

Ik zal dit weekend eens even naar het zadel kijken hoe het precies ligt....En ik zal ook goed op mn benen en heupen probeen te letten haha. Een heleboel te doen. Maar wel fijn dat er zoveel tips zijn. Zo kan ik van alles gaan proberen. Maar de meeste mensen geven wel hetzefde antwoorden proberen niet te ver omhoog wippen. Maar proberne vlakbij het zadel te blijven.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:40

Rianne11_42 schreef:
xMyrth schreef:

Ik betwijfel dan of het zadel goed ligt, want voor ieder paard en iedere bouw is er wel een zadel waarbij het middelpunt ook echt netjes in het midden ligt. Als hij aan de voorkant omhoog komt is er kans dat het zadel gewoon te krap is aan de voorkant (of aan de achterkant slechte vulling heeft, maar dit komt niet vaak voor).

ja het ligt gewoon aan het soort zadel. ligt perfect verder. alleen moeten we kijken of zo'n bontje achter wel de oplossing is, aangezien het ook met bontje nog goed moet liggen en nergens mag knellen oid.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:59

Als hij te krap is en daardoor omhoog komt ligt hij dus niet goed en zeker niet perfect. Dat kan serieus schade aanrichten aan de spieren van een paard, hoor. Ik zou er zeker niet een bontje op doen aan de achterkant. Dit is voor de ruiter misschien prettig, maar voor het paard ligt het zadel nog altijd niet beter. Je kunt er dan beter een deskundig zadelpasser naar laten kijken.

(maargoed, dit gaat beetje offtopic denk ik :+)

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:25

Misschien kom je wel teveel omhoog uit je zadel waar je ' te laat ' terug bent in het zadel en je dus door de beweging wat erin valt en snel weer omhoog moet? (beugels langer, dan kan je automatisch al wat minder ver uit je zadel komen) Je hoeft maar iets uit het zadel te komen en niet rechtop te staan.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 15:59

beugels langer die ga ik ook onthouden hah mag bijna een lijstje maken met dingen die ik moet onthouden! Ik ga morgen rijden en ik ga ze proberen te onthouden! Ben super blij met de tips

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:10

De gangen van een fries zijn soms ook meer opwaards dan van een "gewoon" rijpaard.
Misschien probeer je wel echt te gaan staan (zoals ik veel mensen zie doen), probeer vanuit je knieën te gaan lichtrijden en mee te gaan met zijn beweging.
Als je het gevoel krijgt dat je gaat ploffen dan ga je even een paar passen doorzitten en dan opnieuw starten met lichtrijden.

Oefening baart kunst!!(en kinderen :') )

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:31

Beugels langer zodat je niet te ver kán gaan staan, met lichtrijden hoef je maar een heul klein stukje omhoog, je moet niet gaan staan zoals je opstaat van een stoel. Je hoeft jezelf maar een klein zetje te geven. Zodra je loskomt moet je al weer ontspannen. :) Wel lastig uit te leggen zeg, lichtrijden :+

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:40

branka16 schreef:
De gangen van een fries zijn soms ook meer opwaards dan van een "gewoon" rijpaard.
Misschien probeer je wel echt te gaan staan (zoals ik veel mensen zie doen), probeer vanuit je knieën te gaan lichtrijden en mee te gaan met zijn beweging.
Als je het gevoel krijgt dat je gaat ploffen dan ga je even een paar passen doorzitten en dan opnieuw starten met lichtrijden.

Oefening baart kunst!!(en kinderen :') )

hahahaha indedaad soms vlieg ik helemaal omhoog maar ik ga echt proberen minder te staan.Als ik ga ploffen een paar passen doorzitten, beugels langer, dichter bij het zadel blijven zitten, en kijken of het zadel goed ligt haha. Ja ik weet het nog allemaal

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:41

antje_vip schreef:
Beugels langer zodat je niet te ver kán gaan staan, met lichtrijden hoef je maar een heul klein stukje omhoog, je moet niet gaan staan zoals je opstaat van een stoel. Je hoeft jezelf maar een klein zetje te geven. Zodra je loskomt moet je al weer ontspannen. :) Wel lastig uit te leggen zeg, lichtrijden :+

hahaha inderdaad.... Lichtrijden is eigenlijk nog zo makkelijk niet ;)

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:43

Onderbeen goed recht onder je heup houden, dan over je knie met je paard naar voren lichtrijden ipv "omhoog".

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:33

Het kan inderdaad ook heel goed door de ligging van het zadel komen. Ik rijd ook wel eens een fries op de manege. Deze heeft een holle rug, waardoor het zadel achter ook lager ligt. Daardoor kom je met het terug in het zadel gaan zitten altijd achter de beweging aan. Ik kies bij dit paard dan ook meestal voor doorzitten, omdat het me voor het paard ook niet zo fijn lijkt als je steeds zo op zijn rug ploft...