Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)/stuitert moet je juist achterover zitten. ambre schreef:Probeer wat meer voorover te blijven zitten.
Ook de oefening 2 passen lichtrijden en dan 1 pas doorzitten helpt goed om je balans te verbeteren.
Let bij de zadelligging op dat het middelpunt goed in het midden ligt en niet verder naar achteren,dat maakt dat je snel in de stoelzit gaat en dus sneller in je zadel ploft.
Het werkt dan misschien om er een bontje achter onder te leggen...
Als het niet zo goed lukt, probeer je elke keer als je staat je knie omlaag te laten zakken en je onderbeen richting de achterbenen van het paard. xMyrth schreef:Ik rijd ook een fries en door zijn bouw ligt het zadel voor een beetje "omhoog".
Hierdoor heb ik bij korte beugels ook een stoelzitHet werkt dan misschien om er een bontje achter onder te leggen...
Weet niet of dit bij TS ook het geval is? Bouw van een fries is namelijk weer "anders" dan van een kwpn oid.
Rianne11_42 schreef:xMyrth schreef:Ik rijd ook een fries en door zijn bouw ligt het zadel voor een beetje "omhoog".
Hierdoor heb ik bij korte beugels ook een stoelzitHet werkt dan misschien om er een bontje achter onder te leggen...
Weet niet of dit bij TS ook het geval is? Bouw van een fries is namelijk weer "anders" dan van een kwpn oid.
Ik betwijfel dan of het zadel goed ligt, want voor ieder paard en iedere bouw is er wel een zadel waarbij het middelpunt ook echt netjes in het midden ligt. Als hij aan de voorkant omhoog komt is er kans dat het zadel gewoon te krap is aan de voorkant (of aan de achterkant slechte vulling heeft, maar dit komt niet vaak voor).
)
)
Wel lastig uit te leggen zeg, lichtrijden
branka16 schreef:De gangen van een fries zijn soms ook meer opwaards dan van een "gewoon" rijpaard.
Misschien probeer je wel echt te gaan staan (zoals ik veel mensen zie doen), probeer vanuit je knieën te gaan lichtrijden en mee te gaan met zijn beweging.
Als je het gevoel krijgt dat je gaat ploffen dan ga je even een paar passen doorzitten en dan opnieuw starten met lichtrijden.
Oefening baart kunst!!(en kinderen)
antje_vip schreef:Beugels langer zodat je niet te ver kán gaan staan, met lichtrijden hoef je maar een heul klein stukje omhoog, je moet niet gaan staan zoals je opstaat van een stoel. Je hoeft jezelf maar een klein zetje te geven. Zodra je loskomt moet je al weer ontspannen.Wel lastig uit te leggen zeg, lichtrijden