Vosje, 4 jarige merrie (v. Vaillant) aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Vosje, 4 jarige merrie (v. Vaillant) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:19

Hee!

Vorige winter heb ik mn merrie beleerd op 3 jarige leeftijd, ze heeft daarna de winter stil gestaan en gewoon lekker paard mogen wezen. (met voldoende voer, zoals je kan zien := ) Ik denk dat ik nu een aantal maanden weer met haar bezig ben, vooral lekker basis. Veel voorwaarts rijden en nu ook wat schakelen, figuren rijden. Vooral moet ik erg letten op mijn houding, ik zak scheef aan de rechterkant waardoor zij het 'eng' gaat vinden en uit 'paniek' omdraait op de linkerhand (waar ik voornamelijk scheef zak) en niet van de hoefslag af durft. Nu zijn we wel zo ver dat ik echt enorm op mijn houding let en deze ook enorm verbeterd is maar nog niet perfect. Ze durf gewoon normaal van de hoefslag af en draait ook niet meer om. M'n paard is de beste leermeester <<)
Sinds kort komt eigenlijk het knikje van voren erin, maar dat maakt me eigenlijk nog niet uit. Wel een fijn teken dat ze zo ontspannen is. Ben er ook eigenlijk niet mee bezig, ben meer bezig om haar de hoeken steeds beter door te rijden en niet alles af te snijden. Ik stuur met de buitenteugel en binnenbeen, binnenteugel geef ik af en toe een klein kneepje in maar heb ik eigenlijk gewoon vast met contact maar meer ook niet..

Ze is een 4 jarige merrie van de hengst Vaillant, de vader van de moeder is Kroongraaf.
Zelf ben ik een springamazone, 18 jaar en rijd al een hele poos paard.

Ohja, m'n rits van m'n laars is hiervoor geknapt dus ik moest improviseren. Zwarte rubberen schoentjes en bruine chaps(?). Dit is enorm wennen en daardoor zijn m'n voeten niet altijd even netjes.. :o

Dit waren we eerst:
[RIJ-ITP] Eerste stappen OHZ met mn meisje

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Mn handen wat ongelijk, wat er dus op duidt dat ik iets scheef zak..
Afbeelding

4
Nog steeds.
Afbeelding

5
Galop linksom is lastig voor mij omdat ik op deze hand vooral scheef zak. Ik zoek hier teveel steun door mn binnenhand vast zetten. Galop doen we ook nog niet zo vaak, vanwege mn hand. Ze kauwt ook protesterend op het bit, te zien aan de bitring.
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Hier is het duidelijker te zien dat ik echt scheef zak
Afbeelding

8
Zelfde als hierboven
Afbeelding

9
Reactie op mn been vragen, enkele passen iets voorruit alleen steek ik mn handen dan ook mee voorruit.
Afbeelding

10
Hier ook weer.
Afbeelding

11
En braaf :D
Afbeelding

12
Haar mooie hoofdje <3
Afbeelding

13
Afbeelding

14
Afbeelding

Ik hoop op bruikbare tips en opbouwend commentaar. Ik ben ook maar een mens en probeer mn best te doen met mn merrie. Zoals al gezegd; die voorkant, die krul maakt me nog niet uit. Het is leuk meegenomen als ze het uit zichzelf aanbied maar ik dwing het niet af.

Om een beetje samen te vatten wat ik van ons zelf weet;
* Ze is te dik, nog wel.
* Zadel schuift iets naar voren..
* Ik zak op de linkerhand scheef aan m'n rechterkant, m'n handen gaan ongelijk staan, m'n schouder zakt en ik knik door m'n heup.
* Soms ben ik te strak in m'n hand of zoek ik steun.
* M'n voeten zijn een ramp.

Nog erg veel werk aan de winkel maar ik ben heel trots!

Ik hoop dat ik genoeg heb verteld zodat jullie weten hoe we zijn, hoe ik probeer te werk te gaan (theorie in praktijk brengen is nogal lastig)
Vragen mag altijd :D

Mootje

Re: Vosje, 4 jarige merrie (v. Vaillant) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:26

Leuk aansprekend paard :j Ik heb alleen wel het idee dat ze af en toe haar hoofd kantelt.
Als je zelf al zegt dat je voeten zo'n ramp zijn, waarom rijd je dan met sporen? Op elke foto trek je en je hakken omhoog en zitten de sporen in de romp van je paard. Zonde van zo'n leuk beest als ze nu al afstompt op jouw spoorbegruik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:26

Ik heb het idee dat je zadel neit lekker past, iets voorover kiept en je daardoor helemaal geen steun hebt en zo geen balans. Je zit op elke foto weer anders. Ik zou eens gaan kijken naar je zadel en misschien eerst met zitles aan de gang. Het lijkt soms of je pwat op je handen steunt.

Mootje: Knap dat je dat kan zien want haar been is zo gedraaid dat ik een paar keer moest kijken, maar vols mij heeft ze geen spoor om.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:17

Vind het er netjes uit zien voor een jong paard, loopt mooi ontspannen in de aanleuning.
Let erop dat je niet inknikt in je heupen, maar mooi recht boven je paard blijft zitten.

Succes!! :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 15:29

Ik heb ook inderdaad geen sporen om, hele rare reactie ook en heb het idee dat je dus niet goed kijkt.

Bedankt iedereen :)
Het zadel ligt goed, niet perfect maar ik ben nog niet van plan om nu een nieuw zadel te kopen. Eerst het vet eraf en iets meer spier. Anders blijf ik zadels kopen..
Dat ik steeds anders zit en niet helemaal in balans komt niet door m'n zadel. Ik heb altijd scheef gezeten, recehterschouder omlaag en dan knikken in mn heupen. Nu moet ik op haar echt rechtop zitten, dit vergt van mij veel energie tijdens het rijden. Soms sloft het wat af, soms zit ik kaasrecht en soms weer totaal scheef. Vandaar ook steeds de andere houding. Ik heb constant zitles op dit paard omdat zij niet weet wat ze moet doen als ik scheef zak. :)

Edit:
Ik zie wat je bedoeld met het voorover kantelen.. Het zadel kantelt idd iets, maar het ligt ook wat te ver naar voren..

danberlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:37

Zo dik vind ik haar niet hoor. Met je schouders iets meer naar achteren en je rug minder bol is het beeld al weer iets fijner denk ik. Er stond laatst een mooie afbeelding op fb over hoeveel gewicht het scheelt op de voorhand wanneer je je hoofd rechtop houdt. Ga ik ff zoeken.....

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 15:41

Bedankt voor je tip! Ik zal zeker letten op mn schouder dat ik ze ook naar achter moet houden. Haha, ja ik schaam me er voor maar ik kijk altijd naar beneden. Ik zal er veel meer op gaan letten!

HBZJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:32

Ik zie je in een stoelzit zitten. Je onderbenen mogen meer naar achteren. Je schouder, heup en hiel moeten 1 lijn vormen. Als je bij jou kijkt zitten je onderbenen te ver naar voren.

Verder krijg ik bij het beeld van je handen een strak gevoel. Voor het beeld zou ik je handen meer naar voren willen zien. en meer ontspanning in je arm. ( deze lijken nu strak)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 20:43

Het klopt wat je zegt, ik ben me vooral aan het focussen dat ik niet in knik in mn heupen waardoor ik helemaal scheef zak naar rechts. Daardoor let ik om eerlijk te zijn minder op mn benen, ik hoop dat ik snel 'van zelf' recht kan zitten zodat ik me ook weer kan focussen om mijn eigen houding in totaal.

In ben helemaal niet strak in mijn hand, niet naar haar mond toe en aan het bit. Gelukkig. Het lijkt wel zo, ben ik met je eens maar ik ben het niet.
Bedankt voor je opbouwende commentaar (: Het is gewoon zo moeilijk om het 'rechtop zitten' echt tot rechtop zitten te krijgen. Mijn scheve ingezakte houding is voor mijn gevoel rechtop, ontzettend moeilijk voor mij omdat ik er nooit op 'gestraft' ben, door dit paard word ik het wel dus word ik ook direct goed wakker geschud. Kan het alleen niet in 1 keer oplossen, het 1 gaat beter en het ander wat minder maar over een poosje hoop ik dat mijn houding helemaal netjes is!

FemkeMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:01

Ik zie inderdaad ook een klein beetje een stoelzit... Daarbij vind ik persoonlijk die 'krul' waar jij het over hebt, en die ik op bepaalde foto's inderdaad duidelijk terug zie, niet positief. Je merrie lijkt iets achter de teugel te lopen op sommige foto's. Dit zou kunnen komen door een te sterke hand, of toch teveel terugrijden. Op de foto's waarbij je zelf aangeeft dat je een pasje wilt verruimen vind ik haar veel beter lopen, je geeft haar daar ook meer ruimte van voren, en door aan te drijven rijd je haar daar meer 'van achteren naar voren'. Ik zou ook eerder zeggen dat ze op die foto's 'aan de teugel' is, dan op die andere waar er inderdaad een krul in zit. Die krul wil niets zeggen over dat zij jouw hand volgt, integendeel. Wat doet jouw paard als jij haar echt de ruimte geeft? Beetje mee leunen naar voren, aandrijven en teugel mee geven(handen wellicht iets minder hoog als op de foto's waarbij je naar voren rijdt)? Als je het goed doet, en ze is ontspannen, zou ze jouw hand moeten volgen naar beneden.

Ben je bekend met het voorwaarts neerwaarts principe? Ik vind het een hele fijne manier om je paard naar ontspanning te rijden. Niet te veel vragen, maar gewoon kijken wanneer je paard het oppikt en van daaruit verder werken. Ik ben zelf ook net bezig met een vierjarige die ik op driejarige leeftijd heb aangereden en nu (oom na een zwangerschap) aan het doorrijden ben, ik vind het in ieder geval echt werken, ik merk dat door de achterhand te activeren, hij echt losser gaat lopen, soms bijna met zijn neus over de grond, en die momenten breiden zich steeds meer uit (ze moeten het ook even gaan snappen denk ik).

Verder vind ik het er echt lang niet slecht uit zien hoor! En ik ben ook scheef naar rechts (als we rechtsom rijden) erg vervelend maar met vee trainen en je er bewust van zijn wordt het vast beter! succes met je knappe merrie... :-)

FemkeMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:06

Ohja, ik vind haar ook niet te dik eerlijk gezegd... Ze mist wat bespiering wat je oa duidelijk aan de croupe kunt zien (heeft onze kwpn merrie die ook al sinds zwangerschao stil staat nu ook heel erg) maar ik denk dat je dat met flink trainen er in korte tijd wel heel anders uit kunt laten zien. En die tweede 'naar voren rijdt foto', ik heb nog even een keer gekeken, vind ik het mooiste plaatje. Actief en ondertredend achterbeen, dat is wat je wilt! :-)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 22:16

Bedankt allebei!

Een te strenge hand heb ik zeker niet, ik rijd haar ook niet bewust in de krul of aan de teugel. Wel is ze nog niet actief genoeg aan mijn been, zoals je ziet drijf ik erg veel aan. Op bepaalde momenten kakt ze dus teveel terug en kruipt ze achter de teugel. We zijn eigenlijk alleen maar aan het schakelen tijdens het rijden om haar lekker actief aan mijn been te krijgen. Met rijden merk ik ook dat ze ook fijner loopt als ze actief loopt, alleen houden we dat nog niet lang genoeg vol. Maar dat komt ook wel goed. Heb ook liever dat ze haar hoofd omlaag brengt dan sterren gaat kijken, zoals in mijn eerdere topic. Dan heb ik op een gegeven moment niks meer over haar te zeggen.
Als ik haar echt meegeef van voren valt ze aller eerst terug, ben ik heel eerlijk in. Ze is nog niet actief genoeg maar daar zijn we hard mee bezig! Als ik haar dan aandrijf loopt ze ook gewoon met haar neusje lekker laag. Ik heb dat alleen niet op de foto, volgende keer als ik foto's laat maken zal ik daar foto's van laten maken! Dit is maar een beperkt beeld van ons rijden. Vooral ook linksom, wat mijn slechte kant is waardoor zij ook weet dat ze meer in kan kakken omdat ik meer met me schouders bezig ben haha. Van voren maakt me nog niet uit hoe ze loopt, ik moet eerst mijn eigen houding goed krijgen voordat ik echt aan de vookant bezig kan gaan. Wel ga ik haar proberen echt een stuk actiever te rijden.

HBZJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:44

Probeer haar eerst actief aan het been te krijgen, en dan pas bezig te zijn met de hoofdhouding. Deze komt dan namelijk vanzelf.

Daarnaast ga niet te veel focussen op je houding, daardoor word die juist strak. Probeer steeds even jezelf te controleren en weer goed te gaan zitten, en blijf goed letten op je ademhaling. Dat deze laag blijft, en niet omhoog gaat omdat je je teveel focust op je houding.

Het komt allemaal goed, alleen heeft het inderdaad tijd nodig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 22:49

Als je leest zie je dat ik me totaal niet bezig houd met de voorkant, graag lezen voordat je gaat reageren want deze opmerking blijkt dus weer totaal overbodig te zijn :)

Als ik me niet focus op mn houding zit ik weer scheef, dit omdat mijn scheve houding voor mij rechtop zitten betekend. Dit moet ik er dus uitkrijgen door altijd na te denken. Voor mijn gevoel zit ik heel erg scheef naar links op de foto's.. Dus als ik er af en toe op let heb ik er nog niks aan, ik moet echt altijd ermee bezig zijn. Moet zeggen dat ik nu steeds meer het goede gevoel erbij krijg en ik ook steeds rechter zit, ook op mijn andere paard, gewoon uit mezelf. Ademhaling is wel een probleem, ik hou me adem teveel in en daardoor verstar ik helemaal.. Bedankt voor je tip!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:55

TS: complimenten voor hoe je met je eigen rijden bezig bent. Je durft kritisch naar jezelf te kijken, bent je bewust van wat er mis is, en bent overduidelijk heel hard aan het werk om dit goed te krijgen.

Uit ervaring kan ik zeggen ( en dat weet jij ook) dat wéten en dóen nog een wereld van verschil is ( hier een ex scheef zitter, maar nog steeds met onrustige benen rijdende lotgenoot. ...). Zo super dat je hier dan toch foto's plaatst van je leerproces.

Nog leuker vind ik het om te lezen dat je het steeds hebt over je eigen rijden, kritisch bent op jezelf en niet klaagt of zeurt over je paard (zoals zo vaak wél gebeurd), maar je verantwoordelijkheid neemt als ruiter, en voor de problemen die je tegenkomt niet je paard 'beschuldigd', maar gewoon kijkt naar je eigen rijden, en hoe je deze zaken al rijdend kunt oplossen.

Kortom: alle vertrouwen dat het met jou en je paardje super voor elkaar gaat komen!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 23:01

Bedankt voor je leuke bericht!

Weten en doen is echt een wereld van verschil. Ik merk het nog elke keer met rijden op beide paarden van me. Maar bij deze wordt ik er echt aan herinnert want als ik scheef zit, durft zij niet meer te werken. Ze is zo'n fijne leermeester!

Paardlief doet helemaal niks, zet geen stap verkeerd. Alleen omdat ik scheef zak draait ze zich om en 1 keer zo hard en snel dat ik eraf vloog. Maar ik zit nu wel een stuk netter, ook op mn andere paard :Y)
Nee ik heb wel door de jaartjes heen geleerd dat bijna alles aan de ruiter ligt.. En ik kom er ook eerlijk voor uit :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 12:04

Helemaal niemand meer? |(

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:26

Erg leuk beestje, en harstikke goed dat je kritisch naar je rijden durft te kijken! Je bewust zijn van je zit en de inpact daarvan is zo belangrijk :) Ik zie je in een stoelzit zitten (je zadel kan daar mee te maken hebben), je onderbenen liggen te ver naar voren, je enkel hoort recht onder je heupgewricht te liggen (zie plaatje in profiel). Daardoor zit je niet in balans en dat zal ook het scheefzakken verergeren. Ik vind het wat lastig om het uit te leggen via internet, maar probeer eens in verlichte zit te gaan zitten in stilstand, en als je vervolgens terug in het zadel gaat zitten je onderbeen op die plek te houden. Laat je knie zakken, hak richting zijn achterbenen (maar niet 'uitdrukken', dan ga je te veel spannen). Houdt je hoofd rechtop, dan zit je ook meer in balans. Probeer altijd je twee zitbeenknobbels te blijven voelen, waarschijnlijk zit er veel meer gewicht op de één dan op de ander (vandaar haar niet van de hoefslag af komen en dergelijke). Verder ellebogen bij je lichaam (dan zal je iets langere teugel moeten geven), handen op gelijke hoogte. Als je merkt dat je naar een kant zakt, pomp jezelf dan aan die kant op en ga dus goed op je zitbeentjes zitten. Zitles is misschien wel een goede, maar dat is zo voor iedere ruiter :) Succes!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 13:01

Heel erg bedankt! Het komt ook omdat het zadel naar voren schuift, vandaag lag het zadel netjes op zn plaats en zat ik ook direct netter met mijn benen. :Y)
Toch een keer vaker aansingelen met haar bolle buik

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 06:41

Ooit had ik ook last van scheef zitten zoals jij dat nu doet. Ik denk dat alles wel gezegd is qua houding en techniek hierboven. Ik wil je alleen nog een tip meegeven met het vinden van je balans.
Probeer met instappen aan een lange teugel of weinig teugeldruk zo recht mogelijk boven je paard te gaan zitten en je schouders rondjes naar achter te draaien en adem ondertussen een paar keer diep in en blaas rustig uit. Op een bepaald moment laat je dan vanzelf je schouders beter los. Stop met rondjes draaien als je ze mooi naar achter hebt gedrukt en trots op je paard zit. Dit zal al een hoop schelen in je eigen onstabiliteit. Klinkt allemaal heel raar maar als je dit een paar weekjes consequent doet merk je zelf al echte verbetering. Ik had hier heel veel aan.

Verder vind ik dat je haar al best goed aan het lopen hebt voor de tijd dat je met haar bezig bent! Ziet er goed uit!

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:58

Mooi hoor! Wat een vooruitgang :)

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:38

Eerste wat mij opvat is dat het zadel niet goed ligt.
Hij is te breed voor haar, en het zadel drukt op haar schouders, en dat komt jou zit ook niet ten goede.
Ook ligt hij te ver naar voren, zodra je een goed passend zadel hebt, zal je er ook meer bespiering aan kunnen rijden.
En gaat jou zit verbeteren ....

Verder zou ik haar meer ruimte geven zodat ze haar rug wat langer kan maken!
Maar dat doe je wel als er geen foto´s worden gemaakt denk ik?

Leuke combi :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 17:48

Bedankt!
Ik rijd haar idd normaal gesproken wat langer, aan het eind pak ik haar iets op. Nu heb ik haar iets eerder en langer opgepakt voor de foto's.
Zadel ligt normaal gesproken gewoon netjes, niet knellend of iets. Alleen door dat ie te ver naar voren ligt gaat ie knellen op haar schouders. Vandaag bleef mn zadel gewoon netjes op zn plek en is haar manier van bewegen ook fijner.
Denk dat ik haar een keer te weinig heb aangesingelt in combinatie met haar nog bolle buik :=
Als ze eenmaal wat verder is komt er een nieuw zadel voor haar, deze is ook wel heel oud en al geheel gevormd naar mijn benen etc.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:00

Hij heeft echt te veel ruimte bij de voorkant, juist met meer aansingelen gaat hij nog meer `knellen`
Op elke foto zie je dat, en dat zie je ook aan jou zit.
Ik snap dat je niet telkens een nieuw zadel wilt kopen, maar dit is toch de beperkende factor.

Dan snap ik ook wel waarom ze minder aan het been is.
Als jij een rugzak om hebt en die beperkt jou in jou schouders, dan loop je gewoon niet prettig (en dat is dan nog maar loos gewicht)
Moet je nagaan als er levend gewicht in die rugzak zit, je kan dan echt niet lekker je balans vinden in het lopen.

Persoonlijk gezien vind ik je paard niet te dik.
Juist in de bovenlijn mist hij bespiering, maar dat is logisch ...

Heb je geen zadels die je eens kan laten passen, en proberen?

Leuk paard, en leuke foto´s en fijn dat je de tijd neemt om het allemaal online te zetten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 21:56

Ik zal er nog eens naar laten kijken. Voor zover ik weet, en de mensen die er naar hebben gekeken ligt dit zadel het best. Heb al onze zadels plus de zadels van stalgenoten geprobeerd. Deze lag het fijnst en hier loopt ze ook het fijnst onder vergeleken met de andere zadels.
Dat ze niet aan het been is komt ook omdat ze het nog niet kent, we zijn nu de stemhulp aan het koppelen aan beenhulp. Dit gaat nu al veel beter en ze is ook een stuk beter aan het been! :D