Vorige winter heb ik mn merrie beleerd op 3 jarige leeftijd, ze heeft daarna de winter stil gestaan en gewoon lekker paard mogen wezen. (met voldoende voer, zoals je kan zien
) Ik denk dat ik nu een aantal maanden weer met haar bezig ben, vooral lekker basis. Veel voorwaarts rijden en nu ook wat schakelen, figuren rijden. Vooral moet ik erg letten op mijn houding, ik zak scheef aan de rechterkant waardoor zij het 'eng' gaat vinden en uit 'paniek' omdraait op de linkerhand (waar ik voornamelijk scheef zak) en niet van de hoefslag af durft. Nu zijn we wel zo ver dat ik echt enorm op mijn houding let en deze ook enorm verbeterd is maar nog niet perfect. Ze durf gewoon normaal van de hoefslag af en draait ook niet meer om. M'n paard is de beste leermeester
Sinds kort komt eigenlijk het knikje van voren erin, maar dat maakt me eigenlijk nog niet uit. Wel een fijn teken dat ze zo ontspannen is. Ben er ook eigenlijk niet mee bezig, ben meer bezig om haar de hoeken steeds beter door te rijden en niet alles af te snijden. Ik stuur met de buitenteugel en binnenbeen, binnenteugel geef ik af en toe een klein kneepje in maar heb ik eigenlijk gewoon vast met contact maar meer ook niet..
Ze is een 4 jarige merrie van de hengst Vaillant, de vader van de moeder is Kroongraaf.
Zelf ben ik een springamazone, 18 jaar en rijd al een hele poos paard.
Ohja, m'n rits van m'n laars is hiervoor geknapt dus ik moest improviseren. Zwarte rubberen schoentjes en bruine chaps(?). Dit is enorm wennen en daardoor zijn m'n voeten niet altijd even netjes..
Dit waren we eerst:
[RIJ-ITP] Eerste stappen OHZ met mn meisje
1

2

3
Mn handen wat ongelijk, wat er dus op duidt dat ik iets scheef zak..

4
Nog steeds.

5
Galop linksom is lastig voor mij omdat ik op deze hand vooral scheef zak. Ik zoek hier teveel steun door mn binnenhand vast zetten. Galop doen we ook nog niet zo vaak, vanwege mn hand. Ze kauwt ook protesterend op het bit, te zien aan de bitring.

6

7
Hier is het duidelijker te zien dat ik echt scheef zak

8
Zelfde als hierboven

9
Reactie op mn been vragen, enkele passen iets voorruit alleen steek ik mn handen dan ook mee voorruit.

10
Hier ook weer.

11
En braaf

12
Haar mooie hoofdje

13

14

Ik hoop op bruikbare tips en opbouwend commentaar. Ik ben ook maar een mens en probeer mn best te doen met mn merrie. Zoals al gezegd; die voorkant, die krul maakt me nog niet uit. Het is leuk meegenomen als ze het uit zichzelf aanbied maar ik dwing het niet af.
Om een beetje samen te vatten wat ik van ons zelf weet;
* Ze is te dik, nog wel.
* Zadel schuift iets naar voren..
* Ik zak op de linkerhand scheef aan m'n rechterkant, m'n handen gaan ongelijk staan, m'n schouder zakt en ik knik door m'n heup.
* Soms ben ik te strak in m'n hand of zoek ik steun.
* M'n voeten zijn een ramp.
Nog erg veel werk aan de winkel maar ik ben heel trots!
Ik hoop dat ik genoeg heb verteld zodat jullie weten hoe we zijn, hoe ik probeer te werk te gaan (theorie in praktijk brengen is nogal lastig)
Vragen mag altijd
Ik heb alleen wel het idee dat ze af en toe haar hoofd kantelt.