Simpelman schreef:Ik denk dat je steeds minder paarden in verzameling tegenkomt.
Het grote merendeel der paarden wordt voor te hoog ingesteld en in de krul gezet, meestal ruim achter de loodlijn met als gevolg dat ze zich vastzetten onder het zadel, zich daar licht hol maken.
Verzameling en oprichten zij nu niet meer mogelijk. Het paard "loopt in tweeën".
Jaren wordt er dan getraind de achterbenen verder onder te plaatsen en het bekken te kantelen onder het motto de voorhand te ontlasten.
Een passage en een piaffe zien er uit alsof het paard zijn voeten staat te vegen ipv in een boog zich hoog verheven te bewegen.
Ze hebben geleerd hun bekken te kantelen, hun achter benen naar voren te brengen en op te tillen.
Dat klinkt dan wel logisch, want omdat het eigenlijk geen echte verzameling is (zoals 0000 ook zegt als een paard correct verzameld is dan springen ze eigenlijk juist meer). Alleen dan vraag ik mij toch af, hoe komen de combinaties dan die klasses toch door? Je komt toch uiteindelijk tegen punten aan waarbij je door de mand valt? Overigens zie je jonge paarden die nog niet eens in het werk staan soms ook al heel goed changeren (de ene beter als de ander) maar dat kun je geen correct gesprongen galopwissel noemen zoals je die in het ZZ-L (? wanneer komen die dingen?) behoort te zien.
Ik snap wat je bedoelt met de passage en piaffe, eigenlijk wil je inderdaad die 'bolle' lijn zien, een mooie vloeiende lijn. Die komt ook voort uit een sterke achterhand, goed dragende achterbenen een verbinding van achter naar voor en een paard dat zichzelf 'draagt' en de rug los laat en echt danst eigenlijk.
Even van google afgeplukt; dit laat naar mijn idee een mooiere bovenlijn (mooiere vloeiendere bolle lijn) zien dan dit, hier zie ik storingen en een best holle rug zelfs. Bedoel je dat laatste met wat je tegenwoordig eigenlijk veel ziet? Een paard dat in 2 stukken loopt...
Citaat:
Professor doctor Rob van Wessum (dierenarts en gepassioneerd dressuur ruiter) heeft een jaar of 15 geleden wetenschappelijk vastgesteld dat er bij Grand Prix paarden geen noemenswaardige gewichtsverplaatsing van voor naar achterhand plaats heeft bij de verzameling.....
Interessant zeg! Die professor beweert dus dat elk paard dat in de Grand Prix loopt geen correcte verzameling meer kent? Niet zoals bijvoorbeeld Steinbrecht het in zijn boek (en bijbehorende) tekeningen over heeft? (dat boek heb ik thuis liggen, vandaar dat ik die even aanhaal, er zullen vast en zeker meer boeken zijn met goede voorbeelden).
En omdat de paarden (en ruiters..) geen correcte verzameling meer kennen, en weten hoe die te bereiken, zie je dus inderdaad de galop vlakker worden omdat die eigenlijk helemaal niet meer goed verzameld is maar alleen maar 'slomer' en in elkaar getrokken? Het paard kan immers DAN niet meer door z'n lijf bewegen en doorspringen.
Citaat:
Verzameling wordt bereikt door een klassieke dressuur training. Rust, harmonie en vertrouwen zijn essentieel.
Jaren (2) voorwaarts neerwaarts (dat wil zeggen met een vallende hals) om langzaam en natuurlijk over te gaan in het voorwaarts opwaarts, het hoofd komt vanzelf omhoog, de neus altijd voor de loodlijn.
Het opwaarts komt voort uit het voorwaarts gereden worden, consequent aanspannen van de buikspieren van het paard, het inbuigen in de knieën, gevolgd door het aanspannen van de lende spieren, rugspieren en bovenhals spieren.
De bovenlijn vormt zo een boog die het hoofd draagt, het hoofd "plaats" zich vrijwel vanzelf.
Zo een paard is een genot om te rijden, het geeft lichtheid, kalmte, souplesse, vanzelfsprekendheid.
Dat het tijd kost dat behoort iedere ruiter en trainer te weten en die tijd te nemen. Wij verwachten van onze paarden wonderen, spieren die bij wijze van per dag enorm groeien/sterker worden etc. In dusdanige mate wat totaal niet haalbaar is, dat kost gewoon tijd. Veel tijd.
Citaat:
Dit is de basis van de "harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard". (FEI art 401, doel van de dressuur)
Er zijn geen shortcuts.
Bedankt voor je aanvulling in dit topic!! 
Harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard, ja daar krijg je o.a. dat changeren weer terug wat ik benoem. Een ongetraind, jong paard kan prima changeren maar NIET zoals een getraind ouder paard dit zou doen en zoals we het willen zien in die hogere klasses.