Paard bokt in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kosje4

Paard bokt in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 23:54

Ik heb een probleem
Mijn paard bokt soms als ik wil galopperen
Als ik eenmaal in galop zit is er niks mis maar als hij er bijna uit valt en geef been bokt hij soms ook
Rechtsom is het meestal vooral op een volte dN breekt hij het liefst uit

Op buitenrit doet hij dit niet

Paardje is nu 7 jaar en bijna jaar onder het zadel

Heeft iemand tips

Sabineee1

Re: Paard bokt in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:06

Als hij bokt moet je met een zweepje een tik geven en dan galopeert ie door en dan als het goed gaat weer opnieuw aanspringen in galop en dan weer als ie bokt een tik geven met de zweep.

Bij mijn pony hielp het echt ;)

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:13

saffiratjee schreef:
Als hij bokt moet je met een zweepje een tik geven en dan galopeert ie door en dan als het goed gaat weer opnieuw aanspringen in galop en dan weer als ie bokt een tik geven met de zweep.

???????????????????
koop een fiets :7

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:14

Geef je hem in de bak genoeg ruimte aan de voorkant om aan te springen? Je kan proberen je teugels iets langer te laten. Soms kan een paard een grote afsprong in galop hebben.
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij wat last heeft van zijn rug.

Ik zou hem geen tik geven met je zweep. Hij doet uiteindelijk wat je van hem vraagt. Ik zou eerst andere dingen uitsluiten voordat je gaat straffen.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:24

saffiratjee schreef:

Nou ik denk als ik dat doe gaat die nog harder bokken

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:26

nambi schreef:
Geef je hem in de bak genoeg ruimte aan de voorkant om aan te springen? Je kan proberen je teugels iets langer te laten. Soms kan een paard een grote afsprong in galop hebben.
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij wat last heeft van zijn rug.

Ik zou hem geen tik geven met je zweep. Hij doet uiteindelijk wat je van hem vraagt. Ik zou eerst andere dingen uitsluiten voordat je gaat straffen.

Ja hij heeft ruimte moet hem niet te lang laten want dan gaat hij rennen hij springt nooit meteen aan eerst gaat hij stukje rennen maar dat is ook al minder geworden

Soms wil hij na wen tijdje als hij moe is ook echt niet in galop dan gaat hij stappen en wil die niet meer

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:33

uiteraard! je paard probeerd je iets duidelijk te maken, negeren of afstraffen heeft daarbij geen enkele zin, integendeel! (@saffiratje)

@ts: mijn paard doet hetzelfde, heeft in ons geval 2 oorzaken. 1= mijn paard heeft nog niet genoeg balans en vind galoperen moeilijk,
2: ik help hem daarbij niet doordat ik teveel naar voor leun bij aangaloperen en mijn buitenbeen teveel naar achterzet en iets te enthousiast hem in galop wil laten "springen"(lees : ik verras hem soms wat). Hem wat meer tijd en voorbereiding geven helpt alleszinds ..

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:37

Benno08 schreef:
uiteraard! je paard probeerd je iets duidelijk te maken, negeren of afstraffen heeft daarbij geen enkele zin, integendeel! (@saffiratje)

@ts: mijn paard doet hetzelfde, heeft in ons geval 2 oorzaken. 1= mijn paard heeft nog niet genoeg balans en vind galoperen moeilijk,
2: ik help hem daarbij niet doordat ik teveel naar voor leun bij aangaloperen en mijn buitenbeen teveel naar achterzet en iets te enthousiast hem in galop wil laten "springen"(lees : ik verras hem soms wat). Hem wat meer tijd en voorbereiding geven helpt alleszinds ..

Klopt hij heeft wat last van balans probleem
Als ik gewoon door de hele bak galopeer bokt hij niet maar op een volte wel Naja soms doet die het wel al ik hem bij drijf

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:24

In plaats van gelijk er weer een zweep bij te pakken, denk bijvooreeld aan rechtrichten. Waarschijnlijk is je paard uit balans en dus niet rechgericht.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:29

Bij mijn merrie is het ook een balans verhaal en gelijk medisch. Ik werk nu met recht richten onder begeleiding

JuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:40

sabrinagirl schreef:
saffiratjee schreef:

Nou ik denk als ik dat doe gaat die nog harder bokken

een paard bokt niet uit kwaad dus dikke onzin en je moet een paard voor zijn dus wat sabrina doet is goed been geven als hij bijna terug valt.

mijn tip stelling naar buiten! ben benieuwd wat hij hier op doet! ow en eerst recht richten.

ik rij nu een fjord waarvan zijn zadel heel erg scheef lag en ook bokte en nou ik veel stelling heb gereden naar buiten doet hij het super! been naar achter en hij springt aan in de galop! en zijn zadel ligt ook gelijk recht haha

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:43

Dat hij met name op de volte bokt en op rechte stukken niet (zowel buiten als in de bak) doet mij sterk vermoeden dat je pony het lastig vindt om goede wendingen te maken in galop. Dit kan ermee te maken hebben dat zijn balans nog niet optimaal is, dat hij kracht mist om goed te wenden of dat hij niet rechtgericht is.

Heb je les?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:48

Dat bokken kan veroorzaakt worden door tal van dingen, dus de ultieme tip is weer: les nemen van een goede instructeur.
Het zou goed kunnen dat je hem niet genoeg ruimte geeft aan de voorkant, zelf niet stabiel en onafhankelijk zit in de overgang waardoor je wat gaat stuiteren en de pony in de weg zit, dat hij het heel moeilijk vindt omdat hij nog niet sterk, soepel, ontspannen of rechtgericht genoeg is. Waarschijnlijk is het een combinatie van dit alles.
Vanachter de computer kan helaas niemand je daar goed mee helpen :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:16

Je paard heeft nog niet genoeg balans en is (zoals de meesten) linksgebogen.

Als ik jou vraag om (ervan uitgaande dat je rechtshandig bent) te tekenen met je linkerhand, en als het niet mooi genoeg is strenger wordt, wat denk je dan dat jij gaat doen? Boos worden, weerstand bieden of weglopen. Ik vraag dan namelijk iets van je wat je niet kan (namelijk met een linkerhand een nette tekening maken).

Zo is het met een paard wat linksgebogen is, vragen om in een gang waar balans voor nodig is rechtsom een rondje te laten gaan gewoon onmogelijk. Hij kan iets doen wat er enigszins op lijkt, maar verre van wat je wilt bereiken.

Dus hoe los je dat op? Kijk maar weer naar het voorbeeld van een tekening maken. Ik zal je dan eerst vragen een rechte lijn te tekenen, iets heel simpels. Dan misschien een keer een mooi rondje oid (al iets moeilijker) en wanneer elke stap steeds goed gaat uitbreiden tot jij uiteindelijk met je linkerhand een mooie tekening kan maken. Maar zou ik je niets meer met je rechterhand laten doen, dan kan je het daar straks niet mee. Ik zou dus je linkerhand extra trainen, maar je rechterhand onderhouden.

Zo doe je dat dus ook met je paard. Je vraagt eerst iets wat hij wel kan, en breid van daaruit uit. Kan je paard wel linksom een volte galopperen? En kan hij dat dan ook netjes? Zo niet, dan begin je dus bij de draf. Kan hij daar een linkse volte netjes lopen, en een rechte lijn? en een volte rechtsom?

Kijk eerst eens wat je paard netjes uit kan voeren en werk je dan HEEL langzaam naar je doel toe.

Een instructeur in de Klassieke Rijkunst kan ik je aanraden.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:43

een paard bokt niet uit kwaad dus dikke onzin en je moet een paard voor zijn dus wat sabrina doet is goed been geven als hij bijna terug valt.

mijn tip stelling naar buiten! ben benieuwd wat hij hier op doet! ow en eerst recht richten.

ik rij nu een fjord waarvan zijn zadel heel erg scheef lag en ook bokte en nou ik veel stelling heb gereden naar buiten doet hij het super! been naar achter en hij springt aan in de galop! en zijn zadel ligt ook gelijk recht haha[/quote]

Dat ga ik eens proberen dankje

Dat ga ik eens proberen dankje

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:44

Corelli schreef:
Dat hij met name op de volte bokt en op rechte stukken niet (zowel buiten als in de bak) doet mij sterk vermoeden dat je pony het lastig vindt om goede wendingen te maken in galop. Dit kan ermee te maken hebben dat zijn balans nog niet optimaal is, dat hij kracht mist om goed te wenden of dat hij niet rechtgericht is.

Heb je les?

Oké hoe kan ik ervoor zorgen dat hij dit wel goed kan
En ja ik heb les

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:46

Sassol schreef:
Je paard heeft nog niet genoeg balans en is (zoals de meesten) linksgebogen.

Als ik jou vraag om (ervan uitgaande dat je rechtshandig bent) te tekenen met je linkerhand, en als het niet mooi genoeg is strenger wordt, wat denk je dan dat jij gaat doen? Boos worden, weerstand bieden of weglopen. Ik vraag dan namelijk iets van je wat je niet kan (namelijk met een linkerhand een nette tekening maken).

Zo is het met een paard wat linksgebogen is, vragen om in een gang waar balans voor nodig is rechtsom een rondje te laten gaan gewoon onmogelijk. Hij kan iets doen wat er enigszins op lijkt, maar verre van wat je wilt bereiken.

Dus hoe los je dat op? Kijk maar weer naar het voorbeeld van een tekening maken. Ik zal je dan eerst vragen een rechte lijn te tekenen, iets heel simpels. Dan misschien een keer een mooi rondje oid (al iets moeilijker) en wanneer elke stap steeds goed gaat uitbreiden tot jij uiteindelijk met je linkerhand een mooie tekening kan maken. Maar zou ik je niets meer met je rechterhand laten doen, dan kan je het daar straks niet mee. Ik zou dus je linkerhand extra trainen, maar je rechterhand onderhouden.

Zo doe je dat dus ook met je paard. Je vraagt eerst iets wat hij wel kan, en breid van daaruit uit. Kan je paard wel linksom een volte galopperen? En kan hij dat dan ook netjes? Zo niet, dan begin je dus bij de draf. Kan hij daar een linkse volte netjes lopen, en een rechte lijn? en een volte rechtsom?

Kijk eerst eens wat je paard netjes uit kan voeren en werk je dan HEEL langzaam naar je doel toe.

Een instructeur in de Klassieke Rijkunst kan ik je aanraden.

Wat een hoop info hier heb ik wel wat aan

Ja linksom doet hij het aardig netjes op een volte soms nog wel een bok maar hij breekt niet uit
Dit doet hij op rechts wel dan word hij heel erg sterk
In draf doet hij het meestal niet hij is rechtsom de laatste tijd wel wat lastiger linksom gaat soepeler

Ik heb wel les

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:47

Als hij te hard wil hem eerst terugnemen in draf, zoeg dat hij draaft in een rustig tempo. Zorg datbje nie te snel gaat, een gewoon arbeidsdrafje is voldoende. Terwijl je je been achter de singel legt leun je overdreven veel naar achteren. Wat maakt het uit, als je geen wedstrijd hebt hoef je niet perse een superhouding te dragen ;) Na een rondje of twee neem je hem weer terug in een arbeidsdrafje, niet gebokt? Beloon hem de hemel in!!! Gebokt? Doorgaan totdat het goed gaat, oefening baart knst, veel succes met je paardje!,

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:50

Viktor238 schreef:
Als hij te hard wil hem eerst terugnemen in draf, zoeg dat hij draaft in een rustig tempo. Zorg datbje nie te snel gaat, een gewoon arbeidsdrafje is voldoende. Terwijl je je been achter de singel legt leun je overdreven veel naar achteren. Wat maakt het uit, als je geen wedstrijd hebt hoef je niet perse een superhouding te dragen ;) Na een rondje of twee neem je hem weer terug in een arbeidsdrafje, niet gebokt? Beloon hem de hemel in!!! Gebokt? Doorgaan totdat het goed gaat, oefening baart knst, veel succes met je paardje!,

Moet ik helemaal naar achteren zitten en dan in galop springen?
Ik rij nog geen wedstrijd dit ga ik volgend jaar doen
Hij draaft idd soms nog wT te hoog tempo
Ik zal het eens proberen dankje

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:50

Dit herken ik ook bij de 4 jarige ruin die ik rijd. Die is een half jaar onder het zadel.
In het begin toen ik hem reed bokte hij bij wijze van spreken 100x in een uur, nu is het hoogstens 1 of 2 keer.
Veel overgangen rijden; achterhand sterker maken, als het inderdaad balansprobleem is of als hij het moeilijk vindt.
Zoals het spreekwoord luidt; oefening baart kunst.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:54

ZoeyDercks schreef:
Dit herken ik ook bij de 4 jarige ruin die ik rijd. Die is een half jaar onder het zadel.
In het begin toen ik hem reed bokte hij bij wijze van spreken 100x in een uur, nu is het hoogstens 1 of 2 keer.
Veel overgangen rijden; achterhand sterker maken, als het inderdaad balansprobleem is of als hij het moeilijk vindt.

Dat denk ik ook dat het balans is maar soms denk ik ook wel eens Miss heeft hij rugklachten
Maar hoe weet ik dit zeker

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:57

sabrinagirl schreef:
ZoeyDercks schreef:

Dat denk ik ook dat het balans is maar soms denk ik ook wel eens Miss heeft hij rugklachten
Maar hoe weet ik dit zeker

Ligt je zadel goed?
Anders een keer een osteopaat naar de rug laten kijken.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:59

Maar hoe weet ik dit zeker[/quote]

Ligt je zadel goed?
Anders een keer een osteopaat naar de rug laten kijken.[/quote]

Ja zadel ligt goed
Osteopaat is nog niet geweest maar straks heeft die niks en dan betaal ik 80 euro voor niks

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:01

Citaat:
Ja zadel ligt goed
Osteopaat is nog niet geweest maar straks heeft die niks en dan betaal ik 80 euro voor niks

Dat is ook zo; maar anders weet je het niet zeker.
Je kunt zelf wel gaan lopen duwen om een reactie uit te lokken, maar denk niet dat dat veel uithaalt.
Iemand die hier meer van af weet, kan ook een blokkade op een andere plek vinden dan de rug bijvoorbeeld.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 22:07

ZoeyDercks schreef:
Citaat:
Ja zadel ligt goed

Dat is ook zo; maar anders weet je het niet zeker.
Je kunt zelf wel gaan lopen duwen om een reactie uit te lokken, maar denk niet dat dat veel uithaalt.
Iemand die hier meer van af weet, kan ook een blokkade op een andere plek vinden dan de rug bijvoorbeeld.

Ik heb wel eens gevoeld op ze rug als ik heel hard duwde achter ze zadelplek drukte hij hete en weg maar niet op ze zadelplek zelf

Hij is verder nog nooit kreupel of iets geweest of wat dan ook