Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
nambi schreef:Geef je hem in de bak genoeg ruimte aan de voorkant om aan te springen? Je kan proberen je teugels iets langer te laten. Soms kan een paard een grote afsprong in galop hebben.
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij wat last heeft van zijn rug.
Ik zou hem geen tik geven met je zweep. Hij doet uiteindelijk wat je van hem vraagt. Ik zou eerst andere dingen uitsluiten voordat je gaat straffen.
Benno08 schreef:uiteraard! je paard probeerd je iets duidelijk te maken, negeren of afstraffen heeft daarbij geen enkele zin, integendeel! (@saffiratje)
@ts: mijn paard doet hetzelfde, heeft in ons geval 2 oorzaken. 1= mijn paard heeft nog niet genoeg balans en vind galoperen moeilijk,
2: ik help hem daarbij niet doordat ik teveel naar voor leun bij aangaloperen en mijn buitenbeen teveel naar achterzet en iets te enthousiast hem in galop wil laten "springen"(lees : ik verras hem soms wat). Hem wat meer tijd en voorbereiding geven helpt alleszinds ..
sabrinagirl schreef:saffiratjee schreef:Als hij bokt moet je met een zweepje een tik geven en dan galopeert ie door en dan als het goed gaat weer opnieuw aanspringen in galop en dan weer als ie bokt een tik geven met de zweep.
Bij mijn pony hielp het echt
Nou ik denk als ik dat doe gaat die nog harder bokken

Corelli schreef:Dat hij met name op de volte bokt en op rechte stukken niet (zowel buiten als in de bak) doet mij sterk vermoeden dat je pony het lastig vindt om goede wendingen te maken in galop. Dit kan ermee te maken hebben dat zijn balans nog niet optimaal is, dat hij kracht mist om goed te wenden of dat hij niet rechtgericht is.
Heb je les?
Sassol schreef:Je paard heeft nog niet genoeg balans en is (zoals de meesten) linksgebogen.
Als ik jou vraag om (ervan uitgaande dat je rechtshandig bent) te tekenen met je linkerhand, en als het niet mooi genoeg is strenger wordt, wat denk je dan dat jij gaat doen? Boos worden, weerstand bieden of weglopen. Ik vraag dan namelijk iets van je wat je niet kan (namelijk met een linkerhand een nette tekening maken).
Zo is het met een paard wat linksgebogen is, vragen om in een gang waar balans voor nodig is rechtsom een rondje te laten gaan gewoon onmogelijk. Hij kan iets doen wat er enigszins op lijkt, maar verre van wat je wilt bereiken.
Dus hoe los je dat op? Kijk maar weer naar het voorbeeld van een tekening maken. Ik zal je dan eerst vragen een rechte lijn te tekenen, iets heel simpels. Dan misschien een keer een mooi rondje oid (al iets moeilijker) en wanneer elke stap steeds goed gaat uitbreiden tot jij uiteindelijk met je linkerhand een mooie tekening kan maken. Maar zou ik je niets meer met je rechterhand laten doen, dan kan je het daar straks niet mee. Ik zou dus je linkerhand extra trainen, maar je rechterhand onderhouden.
Zo doe je dat dus ook met je paard. Je vraagt eerst iets wat hij wel kan, en breid van daaruit uit. Kan je paard wel linksom een volte galopperen? En kan hij dat dan ook netjes? Zo niet, dan begin je dus bij de draf. Kan hij daar een linkse volte netjes lopen, en een rechte lijn? en een volte rechtsom?
Kijk eerst eens wat je paard netjes uit kan voeren en werk je dan HEEL langzaam naar je doel toe.
Een instructeur in de Klassieke Rijkunst kan ik je aanraden.
Na een rondje of twee neem je hem weer terug in een arbeidsdrafje, niet gebokt? Beloon hem de hemel in!!! Gebokt? Doorgaan totdat het goed gaat, oefening baart knst, veel succes met je paardje!, Viktor238 schreef:Als hij te hard wil hem eerst terugnemen in draf, zoeg dat hij draaft in een rustig tempo. Zorg datbje nie te snel gaat, een gewoon arbeidsdrafje is voldoende. Terwijl je je been achter de singel legt leun je overdreven veel naar achteren. Wat maakt het uit, als je geen wedstrijd hebt hoef je niet perse een superhouding te dragenNa een rondje of twee neem je hem weer terug in een arbeidsdrafje, niet gebokt? Beloon hem de hemel in!!! Gebokt? Doorgaan totdat het goed gaat, oefening baart knst, veel succes met je paardje!,
ZoeyDercks schreef:Dit herken ik ook bij de 4 jarige ruin die ik rijd. Die is een half jaar onder het zadel.
In het begin toen ik hem reed bokte hij bij wijze van spreken 100x in een uur, nu is het hoogstens 1 of 2 keer.
Veel overgangen rijden; achterhand sterker maken, als het inderdaad balansprobleem is of als hij het moeilijk vindt.
Zoals het spreekwoord luidt; oefening baart kunst.
sabrinagirl schreef:ZoeyDercks schreef:Dit herken ik ook bij de 4 jarige ruin die ik rijd. Die is een half jaar onder het zadel.
In het begin toen ik hem reed bokte hij bij wijze van spreken 100x in een uur, nu is het hoogstens 1 of 2 keer.
Veel overgangen rijden; achterhand sterker maken, als het inderdaad balansprobleem is of als hij het moeilijk vindt.
Zoals het spreekwoord luidt; oefening baart kunst.
Dat denk ik ook dat het balans is maar soms denk ik ook wel eens Miss heeft hij rugklachten
Maar hoe weet ik dit zeker
Citaat:Ja zadel ligt goed
Osteopaat is nog niet geweest maar straks heeft die niks en dan betaal ik 80 euro voor niks
ZoeyDercks schreef:Citaat:Ja zadel ligt goed
Osteopaat is nog niet geweest maar straks heeft die niks en dan betaal ik 80 euro voor niks
Dat is ook zo; maar anders weet je het niet zeker.
Je kunt zelf wel gaan lopen duwen om een reactie uit te lokken, maar denk niet dat dat veel uithaalt.
Iemand die hier meer van af weet, kan ook een blokkade op een andere plek vinden dan de rug bijvoorbeeld.