Osteopaat/chiropraktor en hetzelfde pad bewandelen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knetterhard

Osteopaat/chiropraktor en hetzelfde pad bewandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:49

Hallo iedereen,

Mijn vraag aan jullie is dus, hoeveel waarde hechten jullie aan een goede osteopaat of chiropraktor?

Ik merk vaak dat mensen er gauw een chiropraktor/ osteopaat erbij halen omdat ze het rij technisch haast niet kunnen oplossen! Ik vind dat ze soms te gauw ervan uitgaan, dat hun rijstijl goed is en dat het meer aan wat anders moet liggen.
Ik zie dan vaak mensen die zijn geweest bij een chiropraktor/ osteopaat en er weinig mee doen en ee op de zelfde weg mee verder gaan, als voorheen! Ik vind dat erg zonde en zie ook in dat je niet altijd op een zelfde manier kunt rijden als wat je bij een ander paard hebt gedaan of hoe het jouw altijd is aangeleerd bij je instructrice/instructeur!
Ik ben van mening dat je niet altijd op dezelfde weg/route moet doorgaan! Wat vinden jullie?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:57

Tja leuke discussie
Hopelijk opent het wat ogen bij mensen.

Wat betreft dressuurmatig rijden; met een gedegen trainingsopbouw waarbij de ruiter in de gaten houdt wat hij van het paard kan vragen op welk moment, daarbij rekening houdend met de anatomie/biomechanica van het paard (en evt. blessureverleden) dan ben je al een heel eind. Kortom je dressuurmatige basis zou al zodanig moeten zijn dat het paard puur door de training spiergroepen sterker maakt om de ruiter te kunnen dragen in evenwicht en anderzijds soepel genoeg kan blijven zodat hij ook rechtgericht door de baan kan gaan.

Waar ik me aan kan ergeren is dat ruiters zelf erg trots zijn op het feit dat ze kunnen voelen dat het paard niet meer lekker loopt en vast zit (dat is op zich goed), vervolgens een osteo erbij halen en daarna weer doodleuk op dezelfde manier verder hobbelen. Niks geleerd denk ik dan.. Alleen al het feit dat ze weten wanneer ze een osteo langs moeten laten komen geeft blijkbaar al voldoening.

Verder wil ik me niet branden aan het feit dat er fysio's nodig zijn voor paarden in de topsport. Net zo goed als er fysio's nodig zijn voor topsporters (mensen) omdat nu eenmaal het uiterste van het lichaam gevraagd wordt. Maar dan heb ik het met name over massages en niet zozeer over het werkelijk kraken om een paard weer los te krijgen.

Ik denk dat veel osteopaten verdienen aan de onkunde van vele ruiters.. Een osteopaat zou een stukje informatie mee kunnen geven maar je kan iemand zoveel info geven als je wil.. zolang iemand denkt goed bezig te zijn komt die info niet aan. Verder is het vooral aan de instructie om er ook wat mee te gaan doen. Het paard geeft de informatie dat de trainingsopbouw blijkbaar niet goed is, dus ook informatie voor de instructie om daar verandering in aan te brengen. En het niet als normaal te beschouwen dat het paard eens in de zoveel tijd een bezoekje nodig heeft van een osteopaat.

Elles

Re: Osteopaat/chiropraktor en hetzelfde pad bewandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:26

Ik denk dat het voor veel ruiters ook geen slecht idee is om af en toe eens bij een osteopaat of iets in die geest langs te gaan ;) Neem ik even mezelf als voorbeeld: ik blijk (als ik al die tijd terugkijk) al bijna zeven jaar scheef in mijn heupen te zijn. Laatste tijd viel het me zelfs op als ik gewoon stond.
Veel problemen gehad met de rechtergalop bij mijn eigen paard destijds: ik kreeg hem er NIET in :n Paard is inmiddels om andere reden al bijna vier jaar verkocht en nu heb ik een bijrijdpaard, waarop ik evengoed zit te wringen. Gelukkig is dit paard puik opgeleid en daarnaast ook nog de Braverd van de Maand en daardoor krijg ik gewoon de rechtergalop als ik hem vraag. Maar feitelijk...... vroeg/vraag ik met mijn lichaam/heupen de linker. Nog steeds. Scheef zitten, been aan een kant meer optrekken, een kant op duidelijk beter/lekkerder kunnen werken als aan de andere kant...

Heb fysio gehad, maar dat hielp niet. Op yoga gegaan, want dat zou zo goed zijn voor je lijf. Hielp ook niet. Hebben er alleen maar keihard gelachen :') Nu kwam ik pas eigenlijk bij toeval bij iemand terecht voor iets anders en.... hij zette mijn heupen binnen een paar minuten recht. Niks kraken :D Eerst niet veel te merken met rijden, maar tijdens een buitenrit (veel rechtuit) viel het me op dat ik al veel 'rechter' aanvoelde. Dag erna in de bak gereden en ook daar een heel andere gevoel. Kon gewoon omschakelen van linker naar rechterbuiging zonder dat daar bij het paard iets aan te merken was.

Oftewel: het hoeft niet altijd aan het paard te liggen. Je moet IMO als ruiter ook bereid zijn iets aan jezelf te doen of er op z'n minst aandacht aan te besteden.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:49

Zeker waar Elles,

Een ruiter moet ALTIJD bereid zijn om zelf kennis te vergaren en kritisch te zijn op zijn eigen rijkunsten. Hier ligt ook een taak voor de instructie. Een goede zit en leren om de juiste hulpen te geven die niet tegenstrijdig zijn, moet in de lessen aan bod komen. Lukt het je niet om de goede hulp te geven, dan moet je aan jezelf werken (ofwel communicatie naar het paard toe verbeteren ofwel je eigen lichaam onder handen (laten) nemen). Ook als een paard vast zit, ligt het in de meeste gevallen niet aan het paard. Als het paard vast is komen te zitten door (dressuurmatige) training dan ben je als ruiter op een verkeerde manier bezig geweest. Dus ook dan is het aan de ruiter om uit te vinden wat er fout gaat. En niet denken dat de osteopaat het oplost en je weer door kan zonder aan jezelf te werken (hetzij kennis vergaren van anatomie, trainingsopbouw, doel van de dressuur, hetzij je eigen lichaam recht en soepel te maken)
En dan nog is het een hele kunst om alles goed te doen :+

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 14:55

Helemaal mee eens! Ik ben zelfs nog op een flex-chair geweest en dat hielp ook heel erg! Een osteopaat voor mensen doet ook veel wonderen, moet ik zeggen!

Ik vind het gewoon jammer, dat sommige ruiters die door de bomen het bos niet meer kunnen zien, niet zien dat het grootste 'probleem' bij hun zelf ligt! :j Ze zijn overal wel geweest met hun paard en telkens ging het 1 a 2 maanden goed en zakte dit zo weer af. Jammer genoeg is het paard vaak de dupe van alles en word het daarom gauw bestempelt als gemeen paard of dat het tussen de oren van het paard zit...
Ik vind het eigenlijk niet gauw de schuld van het paard, want een paard volgt de instructie van de ruiter op!
Ookal gaat het in hele minimale gevallen, weleens mis :). Ik moet zeggen dat ik mezelf er ook op betrap, als er weer iets mis ging in de training :)! Als zoiets gebeurde dan probeerde ik na die tijd, voor de volgende keer wel weer een oplossing te zoeken! Al gaat dat natuurlijk niet in 1,2 a 3 keer!
Ik deed in het verleden weleens een check-up bij een osteopaat, meer als ik dan wel op de goede weg zat en iedere keer heb ik er weer veel van bijgeleerd :j

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:01

weet je wat het ook is, na een behandeling mogen de paardjes niet veel doen. Longeschema, laag en rond voor 3 weken.

Tuurlijk dat ze dan ineens heel anders lopen :D.

Mijn moeder (zelf fysio voor mensen) zegt dat het praktisch onmogelijk moet zijn om paardenwervels recht te zetten, vanwege de grootte van die wervels. Zelf heb ik daar echt geen benul van maar ben benieuwd hoe anderen daar over denken.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 15:08

Maar een osteopaat is ook een verschillend vak vergeleken met het beroep fysiotherapie :j
Ik denk ook niet dat er word bedoelt, dat de wervels weer recht moeten worden gezet. Dat is een veel gemaakte fout van de eigenaren van het behandelde paard! Het gaat meer om een spieren kwestie, dan om een botten kwestie en bij een osteopaat gaat dat nog dieper en die kijken ook naar de organen en binnen gelegen weefsels, het is meer intern.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:10

Ik bedoelde dat ook eigenlijk bij chiropractor, die kraken toch wel?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 15:15

Volgens mij niet? Volgens mij maakt de eigenaar die fout? en gaat het in mijn ogen meer om een spierenkwestie

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:23

Ik zie het zo vaak op bokt. De normaalste zaak dat het paard weer eens vast zit, problemen heeft, en de osteopaat weer even langs moet komen. Maar er wat aan doen? Vaak hebben mensen niet eens door dat er dus iets fout gaat in de training.

Erg zonde. Een osteopaat heb je helemaal niet nodig, als je het paard gewoon goed dressuurmatig rijdt en blijft rijden. Ja, tenzij je het paard net krijgt en helemaal vast zit oid. Maar dan nog vind ik het fijner om dat zélf dressuurmatig op te lossen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:26

Goh interessant :) Mijn paard gaat naar de osteopaat als ik denk dat het nodig is, mijn osteopate controleer dan ook meteen weer het zadel en laat goed zien aan welke kant ze problemen heeft met buigen. Hierdoor kan ik dat ook weer op mezelf betrekken :)

Er moet natuurlijk wel vooruitgang zitten in het paard zijn lijf als de osteopaat voor de tweede/derde keer komt, anders heeft het inderdaad geen nut.

Ik had zelf heel veel moeite met recht zitten, nou ben ik ook bij een osteopaat geweest en ik merk wel echt verschil. Ruiters moeten bewuster van zichelf worden!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:30

xMercury schreef:
Goh interessant :) Mijn paard gaat naar de osteopaat als ik denk dat het nodig is, mijn osteopate controleer dan ook meteen weer het zadel en laat goed zien aan welke kant ze problemen heeft met buigen. Hierdoor kan ik dat ook weer op mezelf betrekken :)

Er moet natuurlijk wel vooruitgang zitten in het paard zijn lijf als de osteopaat voor de tweede/derde keer komt, anders heeft het inderdaad geen nut.

Ik had zelf heel veel moeite met recht zitten, nou ben ik ook bij een osteopaat geweest en ik merk wel echt verschil. Ruiters moeten bewuster van zichelf worden!

Wat denk je dat de reden is dat je paard een osteopaat nodig heeft? En dat ook nog eens regelmatig?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:30

Geryon schreef:
Erg zonde. Een osteopaat heb je helemaal niet nodig, als je het paard gewoon goed dressuurmatig rijdt en blijft rijden. Ja, tenzij je het paard net krijgt en helemaal vast zit oid. Maar dan nog vind ik het fijner om dat zélf dressuurmatig op te lossen.

Niet helemaal waar: als je paard vast heeft gelegen in de box, of in het parcours onder uit is gegaan. Dat heeft niet veel te maken met goed rijden. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een paard kan zich ook verstappen. En dat is rijtechnisch niet altijd op te lossen.
Dan blijft een osteopaat, fysiotherapeut, etc. toch welkome aanvulling aan een goede begeleiding van je paard in de sport.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:33

janouk schreef:
Geryon schreef:

Niet helemaal waar: als je paard vast heeft gelegen in de box, of in het parcours onder uit is gegaan. Dat heeft niet veel te maken met goed rijden. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een paard kan zich ook verstappen. En dat is rijtechnisch niet altijd op te lossen.
Dan blijft een osteopaat, fysiotherapeut, etc. toch welkome aanvulling aan een goede begeleiding van je paard in de sport.

Ik had het meer over problemen die gewoon dressuurmatig op te lossen zijn en die er niet horen te zijn als je een paard goed dressuurmatig blijft rijden. Als een dier vast heeft gelegen in stal oid, dan kan dat in veel gevallen ook gewoon dressuurmatig opgelost worden, onder het zadel, de longe of grondwerk. Als dat niet kan, dan is de dierenarts misschien een betere optie.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:34

Geryon schreef:
xMercury schreef:

Wat denk je dat de reden is dat je paard een osteopaat nodig heeft? En dat ook nog eens regelmatig?

Zelfde reden als dat een mens een osteopaat nodig heeft :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:34

Osteopathie en chiropraktie zijn eigenlijk twee verschillende zaken. De ene is een totale andere visie op de klassieke geneeskunde. Idd staat het beendergestel het meest bekend bij het publiek, maar eigenlijk gaat het om veel meer. Chiropractor is enkel een manueel therapeut.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:35

xMercury schreef:
Geryon schreef:

Zelfde reden als dat een mens een osteopaat nodig heeft :)

Een mens wordt niet bereden. Als je het zo vergelijkt dan is het dressuurmatig rijden voor het paard in de eerste instantie 'de osteopaat'.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:39

Jij hebt het over een paard goed dressuurmatig rijden. Wat bedoel je daar dan mee? Er zijn maar weinig ruiters die zelf helemaal recht zijn in hun lijf. Je zal altijd ruiters hebben die hun rechterhand net een tikje strakker houden, die links in hun heup net een beetje doorknikken. Daar kan zo'n paard op reageren en van nature is een paard natuurlijk ook niet recht.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:47

janouk schreef:
Geryon schreef:

Volledig mee eens. Niet alle blokkades worden veroorzaakt door het rijden. Een rare stap, een glijpartijtje, een stel paarden dat iets te enthousiast met elkaar heeft gespeeld.

Ik vind een osteo of fysio een goede aanvulling voor paard en ruiter. Maar het is geen wondermiddel, net zoals een ander bit of een tandarts. Je zult als ruiter altijd kritisch naar jezelf moeten blijven kijken. Wat doe ik fout, waar blokkeer ik mijn paard en hoe kan ik mijn rijden zodanig veranderen dat ik mijn paard optimaal kan houden en hem kan verbeteren. Mijns inziens moet je het als een totaalplaatje zien. Je eigen rijden onder de loupe, je stal-/weidegangsysteem in de gaten houden en om het te optimaliseren osteo, tandarts, goed passend zadel.

Daarnaast kan een goed ruiter een paard met een blokkade redelijk ver krijgen. Een "slechte" ruiter zal een blokkadevrij paard kwa spieren knap de vernieling in kunnen helpen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:52

Ik als ruiter vind het gewoon heel fijn om de tandarts twee keer in het jaar te laten komen en haar mijn bit te laten controleren. De osteopate, die tevens dierenarts is, mijn paard na te laten kijken. De zadelmaker die 1 keer per jaar terug komt om mijn zadel te controleren en eventueel op te vullen. Daarnaast heb ik ook wekelijkse begeleiding :) Ik vind het juist fijn om veel verschillende mensen naar mijn paard te laten kijken. Toen ze haar trailerongeluk net gehad had, liep ze onregelmatig. Benen zijn helemaal in orde dus daar kon het niet vandaan komen. Osteopate er bij geweest en probleem opgelost. Lijkt mij toch een strakker plan dan erop te gaan zitten en het dressuurmatig proberen op te lossen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:55

xMercury schreef:
Jij hebt het over een paard goed dressuurmatig rijden. Wat bedoel je daar dan mee? Er zijn maar weinig ruiters die zelf helemaal recht zijn in hun lijf. Je zal altijd ruiters hebben die hun rechterhand net een tikje strakker houden, die links in hun heup net een beetje doorknikken. Daar kan zo'n paard op reageren en van nature is een paard natuurlijk ook niet recht.

Het paard rechtrichten, los in het lijf houden, gewoon nageeflijk rijden (dan wel in een horizontaal evenwicht op z'n minst), met als gevolg een goede bespiering, geen blokkades etc. Kortom: het paard kan je dan goed dragen (wat ze anders niet kunnen waardoor ze dus blokkades krijgen).

Als je je eigen mankementen kent, je bent een goede ruiter en kan daar goed mee omgaan, geeft het niet zo'n hinder aan het paard. Tenzij je natuurlijk wel érg scheef bent oid, maar dat is ook niet gezond voor jezelf en moet wat aan gedaan worden.

Laten controleren is natuurlijk heel goed. Maar het zou niet nodig moeten zijn, dat blokkades wegens het rijden opgelost zouden moeten worden. En dat zie je wel heel vaak terug op bokt.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:56

Ah oke ik begrijp je :) Ik vind dat je gelijk hebt wat dat betreft!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:02

Ik laat mijn pony ieder jaar controleren door de osteopate.
Mijn pony heeft een oude blessure en ik doe dit om te checken of alles nog goed is wat betreft die blessure.
Daarnaast vind ik het absoluut geen kwaad kunnen om die controle te doen ook voor de rest.
Mijn osteopate heeft mij al van enorm veel goede adviezen voorzien en daarom laat ik haar ieder jaar terug komen.
Mijn pony heeft eigenlijk nooit grote dingen. Maar soms zijn het de kleine dingen die erdoor worden verbeterd waardoor je net weer een stuk vooruit kan.
Mijn pony wordt op Z niveau gereden en ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat mijn bijrijdster (ik rijd zelf niet)dressuurmatig heel goed weet waar ze mee bezig is. Maar niemand is perfect. Ieder heeft zo zijn verbeterpunten en dingen.
Heel veel kan worden opgelost met dressuurmatig goed rijden, dat vind ik ook. Dat moet ook je basis zijn en daar moet iedereen zich goed bewust van blijven. Maar niet alle ongemakken worden door het rijden veroorzaakt en als een osteopaat hierbij een steuntje in de rug kan zijn, ben ik voor.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:05

Mijn paard heeft een chronisch bekken probleem en zit daarnaast af en toe vast in de schouders. Het bekken probleem is rijtechnisch zeker wel te verbeteren maar nooit 100% op te lossen. Het is in de laatste jaren ook al zodanig verbeterd dat er niet veel meer van te merken is maar de osteopaat moet toch nog minimaal één keer per jaar komen.

Ik heb zelf scheve heupen maar dit heeft geen invloed op het bekken van mijn paard (niet scheef maar gekanteld). Wat de schouders van mijn paard betreft ligt het wel aan mij dat ze daar iedere keer vast komt te zitten, daar heb ik inmiddels ook zitles voor. Meer kan ik zelf helaas niet doen. Ze wordt inmiddels correct gereden en heeft goede spieren gekregen maar dat bekken probleem zal ik nooit vanaf komen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:31

Volgens mij heeft TS vooral bedoeld dat rijtechnische problemen regelmatig 'opgelost' worden door osteopaten. Het is natuurlijk een open deur om hier aan te komen met reacties als 'ja maar als het paard gevallen is enz.' Iedereen begrijpt dat je er dan een da of osteo (wat dan ook nodig is) erbij laat komen. Het gaat om rijtechnische problemen, een ruiter die zelf zijn paard vast rijdt doordat er geen goede trainingsopbouw is, vaak onwetendheid (helaas ook door/van instructie) en er dan een osteo bij roepen om het paard weer los te krijgen. Terwijl een paard die zijn ruiter in evenwicht kan dragen (sterk genoeg gemaakt wordt) en rechtgericht door de baan kan gaan (soepel genoeg is) eigenlijk een gevolg moet zijn van je dressuurmatige training..
En verder is er ook niets mis mee om af en toe een check te laten doen om te kijken of je goed bezig bent, zeker bij een paard met een blessureverleden (net zoals je preventief een tandartscontrole laat doen). Maar het hoort niet een standaard te zijn voor een paard wat door zijn ruiter vast wordt gereden, dan moet die ruiter eens kritisch gaan bedenken en bekijken wat er fout gaat en dat gebeurt niet altijd. Dat is denk ik wat TS aan wil geven.