Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Neem ik even mezelf als voorbeeld: ik blijk (als ik al die tijd terugkijk) al bijna zeven jaar scheef in mijn heupen te zijn. Laatste tijd viel het me zelfs op als ik gewoon stond.
Paard is inmiddels om andere reden al bijna vier jaar verkocht en nu heb ik een bijrijdpaard, waarop ik evengoed zit te wringen. Gelukkig is dit paard puik opgeleid en daarnaast ook nog de Braverd van de Maand en daardoor krijg ik gewoon de rechtergalop als ik hem vraag. Maar feitelijk...... vroeg/vraag ik met mijn lichaam/heupen de linker. Nog steeds. Scheef zitten, been aan een kant meer optrekken, een kant op duidelijk beter/lekkerder kunnen werken als aan de andere kant...
Nu kwam ik pas eigenlijk bij toeval bij iemand terecht voor iets anders en.... hij zette mijn heupen binnen een paar minuten recht. Niks kraken
Eerst niet veel te merken met rijden, maar tijdens een buitenrit (veel rechtuit) viel het me op dat ik al veel 'rechter' aanvoelde. Dag erna in de bak gereden en ook daar een heel andere gevoel. Kon gewoon omschakelen van linker naar rechterbuiging zonder dat daar bij het paard iets aan te merken was.
Ze zijn overal wel geweest met hun paard en telkens ging het 1 a 2 maanden goed en zakte dit zo weer af. Jammer genoeg is het paard vaak de dupe van alles en word het daarom gauw bestempelt als gemeen paard of dat het tussen de oren van het paard zit...
. Ik moet zeggen dat ik mezelf er ook op betrap, als er weer iets mis ging in de training
! Als zoiets gebeurde dan probeerde ik na die tijd, voor de volgende keer wel weer een oplossing te zoeken! Al gaat dat natuurlijk niet in 1,2 a 3 keer!
. 
Mijn paard gaat naar de osteopaat als ik denk dat het nodig is, mijn osteopate controleer dan ook meteen weer het zadel en laat goed zien aan welke kant ze problemen heeft met buigen. Hierdoor kan ik dat ook weer op mezelf betrekken 
xMercury schreef:Goh interessantMijn paard gaat naar de osteopaat als ik denk dat het nodig is, mijn osteopate controleer dan ook meteen weer het zadel en laat goed zien aan welke kant ze problemen heeft met buigen. Hierdoor kan ik dat ook weer op mezelf betrekken
Er moet natuurlijk wel vooruitgang zitten in het paard zijn lijf als de osteopaat voor de tweede/derde keer komt, anders heeft het inderdaad geen nut.
Ik had zelf heel veel moeite met recht zitten, nou ben ik ook bij een osteopaat geweest en ik merk wel echt verschil. Ruiters moeten bewuster van zichelf worden!
Geryon schreef:Erg zonde. Een osteopaat heb je helemaal niet nodig, als je het paard gewoon goed dressuurmatig rijdt en blijft rijden. Ja, tenzij je het paard net krijgt en helemaal vast zit oid. Maar dan nog vind ik het fijner om dat zélf dressuurmatig op te lossen.
janouk schreef:Geryon schreef:Erg zonde. Een osteopaat heb je helemaal niet nodig, als je het paard gewoon goed dressuurmatig rijdt en blijft rijden. Ja, tenzij je het paard net krijgt en helemaal vast zit oid. Maar dan nog vind ik het fijner om dat zélf dressuurmatig op te lossen.
Niet helemaal waar: als je paard vast heeft gelegen in de box, of in het parcours onder uit is gegaan. Dat heeft niet veel te maken met goed rijden. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een paard kan zich ook verstappen. En dat is rijtechnisch niet altijd op te lossen.
Dan blijft een osteopaat, fysiotherapeut, etc. toch welkome aanvulling aan een goede begeleiding van je paard in de sport.
Geryon schreef:xMercury schreef:Goh interessantMijn paard gaat naar de osteopaat als ik denk dat het nodig is, mijn osteopate controleer dan ook meteen weer het zadel en laat goed zien aan welke kant ze problemen heeft met buigen. Hierdoor kan ik dat ook weer op mezelf betrekken
Er moet natuurlijk wel vooruitgang zitten in het paard zijn lijf als de osteopaat voor de tweede/derde keer komt, anders heeft het inderdaad geen nut.
Ik had zelf heel veel moeite met recht zitten, nou ben ik ook bij een osteopaat geweest en ik merk wel echt verschil. Ruiters moeten bewuster van zichelf worden!
Wat denk je dat de reden is dat je paard een osteopaat nodig heeft? En dat ook nog eens regelmatig?
xMercury schreef:Geryon schreef:
Wat denk je dat de reden is dat je paard een osteopaat nodig heeft? En dat ook nog eens regelmatig?
Zelfde reden als dat een mens een osteopaat nodig heeft
janouk schreef:Geryon schreef:Erg zonde. Een osteopaat heb je helemaal niet nodig, als je het paard gewoon goed dressuurmatig rijdt en blijft rijden. Ja, tenzij je het paard net krijgt en helemaal vast zit oid. Maar dan nog vind ik het fijner om dat zélf dressuurmatig op te lossen.
Niet helemaal waar: als je paard vast heeft gelegen in de box, of in het parcours onder uit is gegaan. Dat heeft niet veel te maken met goed rijden. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een paard kan zich ook verstappen. En dat is rijtechnisch niet altijd op te lossen.
Dan blijft een osteopaat, fysiotherapeut, etc. toch welkome aanvulling aan een goede begeleiding van je paard in de sport.
Ik vind het juist fijn om veel verschillende mensen naar mijn paard te laten kijken. Toen ze haar trailerongeluk net gehad had, liep ze onregelmatig. Benen zijn helemaal in orde dus daar kon het niet vandaan komen. Osteopate er bij geweest en probleem opgelost. Lijkt mij toch een strakker plan dan erop te gaan zitten en het dressuurmatig proberen op te lossen! xMercury schreef:Jij hebt het over een paard goed dressuurmatig rijden. Wat bedoel je daar dan mee? Er zijn maar weinig ruiters die zelf helemaal recht zijn in hun lijf. Je zal altijd ruiters hebben die hun rechterhand net een tikje strakker houden, die links in hun heup net een beetje doorknikken. Daar kan zo'n paard op reageren en van nature is een paard natuurlijk ook niet recht.
Ik vind dat je gelijk hebt wat dat betreft!