Oké, ik weet hier geen titel voor, sorry...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

Oké, ik weet hier geen titel voor, sorry...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 17:49

Allereerst sorry, ik weet echt geen titel.

Mijn vraag! :P
Om maar even simpel uit te leggen ga ik een privéles rijden, dit wordt al zwaar genoeg voor me want de instructrice let de hele les alleen op jou. Dus nu wilde ik jullie wat 'tips' vragne voor wat ik alvast kan gaan veranderen aan mezelf. Ik weet zelf dat ik m'n hakken gewoon echt niet uitdruk, want daar heb ik moeite mee, dus die tips zullen niet helpen. ;) Bijvoorbeeld zoiets van; houd je rug recht tijdens het aangalloperen enz. Alvast bedankt!

Groetjes

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:50

Neem een pen en papier mee en schrijf de verbeterpunten van de les op :) (of laat het opschrijven door je instructrice) eventueel met tips/tops en oefeningen voor thuis (ja ook zonder paard kun je thuis oefenen met bv balans)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-06-13 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:51

Maar wij hebben geen foto/filmpje om te beoordelen.
Dus we kunnen je eigenlijk niet helpen als we niet zien wat je 'fout' doet. Of wat er verbeterd kan worden...

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:51

Misschien een paar foto's, of een filmpje, zodat we kunnen zien wat voor tips je nodig hebt, en wat wel al gaat :)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:52

Idd foto's/filmpjes?

En even tegen je instructrice zeggen dat je het wel spannend/zwaar vindt om privéles te rijden, dan kan ze daar rekening mee houden?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 17:53

Iolanthe schreef:
Misschien een paar foto's, of een filmpje, zodat we kunnen zien wat voor tips je nodig hebt, en wat wel al gaat :)

fresley schreef:
Maar wij hebben geen foto/filmpje om te beoordelen.
Dus we kunnen je eigenlijk niet helpen als we niet zien wat je 'fout' doet. Of wat er verbeterd kan worden...

Dáárom wist ik hier dus helemaal geen titel voor, ik wil gewoon ja, 'tips'. Ik word chagrijnig op mezelf, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen. Alsjeblieft, begrijp me... :')

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:53

Ik denk niet dat veel mensen echt nuttige tips kunnen geven. Iedereen heeft andere aandachtspunten. Waarom neem je prive-les? Is het zitles? Of waar zijn jullie nu mee bezig in de groepsles? Wordt er in de groepsles vaker dezelfde dingen tegen je gezegd (naast je hakken uitdrukken)? Heb jij verteld aan de instructrice wat je graag wilt leren of waar jij wilt dat zij op let?

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:54

Eigenlijk moet je precies zo rijden als je altijd rijdt. Want dan ziet je instructrice het best waar je hulp mee nodig hebt. Een goede indruk maken is leuk, maar een les is om van te leren.

Succes!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 17:55

nambi schreef:
Ik denk niet dat veel mensen echt nuttige tips kunnen geven. Iedereen heeft andere aandachtspunten. Waarom neem je prive-les? Is het zitles? Of waar zijn jullie nu mee bezig in de groepsles? Wordt er in de groepsles vaker dezelfde dingen tegen je gezegd (naast je hakken uitdrukken)? Heb jij verteld aan de instructrice wat je graag wilt leren of waar jij wilt dat zij op let?

Sorry, jullie snappen het allemaal niet ;) . Ik kan het niet uitleggen maar ik vraag gewoon om tips en advies wat je nou het beste zou kunne doen. Aarghh... dat is óók weer geen goede uitleg.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:55

Je wilt dat we je tips geven voor het rijden dus bijv.

*hakken omlaag
*rechte rug
*handen laag
*goed de figuren door de hoeken rijden
zoiets?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:55

Bijvoorbeeld dat je op moet letten met door de hoeken rijden? Eerst zelf langs de letter rijden voordat je aan het figuur begint? Dat soort dingen?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 17:56

_Mikey_ schreef:
Eigenlijk moet je precies zo rijden als je altijd rijdt. Want dan ziet je instructrice het best waar je hulp mee nodig hebt. Een goede indruk maken is leuk, maar een les is om van te leren.

Succes!

Dankje, het gaat niet om de indruk ;) Maar dat ik het niet zo druk en zwaar krijg. Ik heb wel vaker privélessen, ook van mijn vriendin. En ze zijn héél intensief...

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:56

Het paard tussen jou en de grond houden :Y)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 17:57

NaomiJouke schreef:
Je wilt dat we je tips geven voor het rijden dus bijv.

*hakken omlaag
*rechte rug
*handen laag
*goed de figuren door de hoeken rijden
zoiets?

phormicola schreef:
Bijvoorbeeld dat je op moet letten met door de hoeken rijden? Eerst zelf langs de letter rijden voordat je aan het figuur begint? Dat soort dingen?

Ja, zo zijn jullie een beetje op weg!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 17:57

IngeK schreef:
Het paard tussen jou en de grond houden :Y)

_/-\o_

NaomiJouke

Re: Oké, ik weet hier geen titel voor, sorry...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:00

*kijken of je op het goede been zit
van de rest ja je kan nu wel alles goed doen maar dan leer je niks rij gewoon zoals je normaal doet dan kan ze je verbeterpunten geven ;)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 18:02

NaomiJouke schreef:
*kijken of je op het goede been zit
van de rest ja je kan nu wel alles goed doen maar dan leer je niks rij gewoon zoals je normaal doet dan kan ze je verbeterpunten geven ;)

:D

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:03

Ik weet niet hoe lang je les gaat de duren maar de eerste keer/paar keren valt het nogal zwaar, omdat je de hele tijd bezig bent

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 18:04

xNK schreef:
Ik weet niet hoe lang je les gaat de duren maar de eerste keer/paar keren valt het nogal zwaar, omdat je de hele tijd bezig bent

Geloof me maar, ik heb al zat privélessen achter de rug, en ze worden telkens een tikkie zwaarder :o

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:05

De taak van een instructrice is om jou beter te leren rijden.
Daar hoort bij dat ze je wijst op je leerpunten, maar ook op wat je al goed doet.
Een goede instructrice geeft je vertrouwen en plezier in je sport.
Juist door complimenten en je sterke punten benadrukken, zul je sneller verbetering zien.
Dat betekent niet dat je niet hard hoeft te werken. Maar het is ook dan de bedoeling dat je dat met plezier doet.

Helaas zijn er nogal wat instructeurs (m/v) die denken dat les geven bestaat uit het hameren op verbeterpunten. Paardrijden is van oorsprong een militaristische tak van sport. Daar zie je soms nog de restanten van.
Mijn tip: zoek een instructrice/instructeur die bij je past. Eentje die werkt aan je zelfvertrouwen.
Dan gaat het vast goed komen.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 18:09

senna21 schreef:
De taak van een instructrice is om jou beter te leren rijden.
Daar hoort bij dat ze je wijst op je leerpunten, maar ook op wat je al goed doet.
Een goede instructrice geeft je vertrouwen en plezier in je sport.
Juist door complimenten en je sterke punten benadrukken, zul je sneller verbetering zien.
Dat betekent niet dat je niet hard hoeft te werken. Maar het is ook dan de bedoeling dat je dat met plezier doet.

Helaas zijn er nogal wat instructeurs (m/v) die denken dat les geven bestaat uit het hameren op verbeterpunten. Paardrijden is van oorsprong een militaristische tak van sport. Daar zie je soms nog de restanten van.
Mijn tip: zoek een instructrice/instructeur die bij je past. Eentje die werkt aan je zelfvertrouwen.
Dan gaat het vast goed komen.

Heel erg bedankt hiervoor. Ik heb een hele goede instructrice ;) En !!!gelukkig!!! hamert ze niet op de verbeterpunten maar helpt ze je. Eens in de 2 maanden heb ik een half uur zeg maar een beetje een 'hamerles'. Hierop zijn het paard, de intructrice en ik bezig met mijn vrebeterpunten. Hier heb ik zelf bewust voor gekozen!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:07

gewoon lekker gaan rijden en afwachten wat er op je af komt. wanneer het te veel wordt kun je dat toch even aangeven aan je instuctrice..

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:39

Hoe was het gegaan?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:34

De beste tip die ik je mee kan geven is ontspannen en je verdiepen in de gangen van het paard en wat het paard moet doen met rijden. Bijvoorbeeld op de volte: http://www.klassiekpaardrijden.nl/53/de-volte.html

Hakken moet je niet uitdrukken, daar krijg je alleen een gespannen been van. Je moet het eigenlijk zo denken: alles komt vanuit de bekken. Heb je die goed, dan werk je van daaruit naar beneden om dus uiteindelijk de hakken op de goeie plek te krijgen. Maar dit is dus een gevolg, geen taak.
Hetzelfde geld voor rechtop zitten: je bekken moeten de goede beweging maken, vandaaruit werk je weer omhoog. Door goed bekkengebruik kan je je rug goedbewegen, waardoor je je schouders goed kan houden etc.

En last but not least: je moet met je paard meebewegen. Lichtrijden is dus niet gewoon gaan staan en zitten, maar je laat je opgooien door het paard, waardoor je even uit je zadel komt. Ditzelfde geld voor een 'stille hand'. Die is namelijk niet stil als in gefixeerd, maar stil ten opzichte van het hoofd van het paard. Dit houdt dus in dat als het hoofd van het paard naar voren gaat, jouw handen dit ook doen.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:38

Als je de priveles echt maar dan ook ECHT wil benutten:

Kies een bepaald punt voor jezelf uit, of het nou zit, handen, overgangen of figuren zijn. Kies EEN punt.
Leg hier je focus op. Aan dat punt kun je dan de hele les werken. Geef dit ook aan bij je instructeur zodat hij of zij je extra kan helpen. Het is namelijk nog altijd jouw les, niet die van de instructeur;)

Op deze manier kun je jezelf veel sneller verbeteren dan dat je meteen aan alle dingen gelijk probeert te sleutelen.