Het rijden van een zeer dominante citango ruin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wembleyk

Het rijden van een zeer dominante citango ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 12:01

Hallo, ik vraag me af of er iemand is die mij kan helpen. Ik heb een 4jarige citango x Esteban ruin.
Dit beestje heb ik van veulen af aan en is altijd al een karakter paardje geweest.
Toen hij eenmaal beleerd was bleek hij super braaf, nooit 1 pas verkeerd.
Nu half jaar verder begint hij met dominant gedrag. Sinds 4dagen is het heel erg, hij reageerd niet op been of zweep en bij gebruik hiervan staat hij recht om hoog en vooral slaat hij met z'n voor benen in de lucht. Hij is verder gezond ook de tanden zijn goed. maar ik blijf steeds proberen of hij het nu misschien wel braaf doet maar hij krijgt steeds minder ontzag en geloof me slaan en schoppen verergert alles dubbel z'n ogen rollen er bijna uit. Ook heb ik hem aan de longe gedaan en ook aan de longe is het 2 rondjes en dan komt hij op z'n achter benen op me af dit alleen als ik zweep of stem gebruikt.
Mijn paard is 1.76 hoog dus je bent ook gelijk redelijk hoog van de grond vind het toch niet zo prettig. Iemand tips of ook een gelijk probleem? Ik hoorde wel dat citango ook moeilijk is maar geen idee
Ben benieuwd naar jullie hulp

Elodie1

Re: Het rijden van een zeer dominante citango ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:50

Met inrijden ging die van mij in de staak (niet zo extreem zoals jij hier boven omschrijft) Wat bij mijn paard heeft geholpen is iemand in het midden van de baan met een lange zweep, ze heeft er nooit een harde tik mee gehad.. persoon met zweep opzich was al voldoende. Mischien een idee? (mits het echt dominantie is en geen angst omdat je zegt zijn ogen rollen er bijna uit??) Heb je les? Wat zegt je instructeur/instructrise? succes!

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 15:07

Dankje en heb dit al geprobeerd en ook dit wil niet hij heeft echt schijt aan de persoon in het midden en de zweep al helemaal.pff echt heel moeilijk ik zal deze week gaan lessen met hem met m'n andere paarden wel les. Maar als ik hem niet van z'n plek krijg vind ik lessen geen optie

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:53

Net dan is lessen een goede oplossing, mensen die erop staan te zien zien rapper de oplossing dan dat jij het voelt.

En hoe is hij aan de hand? Al gedacht aan grondwerkgewijs zelf dominanter te worden zodat jij de leider kunt zijn?

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 08:20

Ja weet ik lessen is ook belangrijk maar wel met een paard die lopen wil deze staat alleen maar stil. En nee heb geen idee hoe ik grondwerk doe

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:24

Ik denk dat je veel baat erbij hebt om een keer het paard door te laten rijden door een professional ..
Hij ziet jou waarschijnlijk nog steeds als het speelmaatje dat je waarschijnlijk was toen ie nog klein was..

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:26

Misschien zien hun wel de oplossing hoe je je paard wel voorwaarts krijgt...Ik heb 2 jaar geleden ook een dominant paard in gereden en weigerde ook als ik met de zweep een tikkie bij gaf. Ze pikte dat gewoon niet. Nu doe ik het gewoon met me stem.

Miss_Ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:10

Ik heb een paard die ook erg dominant is. Misschien niet zo erg als die van jou, maar ik wist me soms ook geen raad meer met hem.
Ik ben sinds kort bezig met Bach Bloesems. Merk nu al het verschil. Hij word er wat 'rustiger en neutraler' van. Dit is een natuurlijk product wat negatieve karaktertrekken van je paard neutraliseert. Als je dit een periode hebt gegeven (een paar druppeltjes per dag) zal hij dit gedrag door de bloesems aannemen en dit houden ook als de periode van ongeveer 3 maanden voorbij is. Hierbij raad ik wel aan om iemand te laten komen zodat degene die hiervoor heeft geleerd het onderliggende probleem kan zien en daarvoor de bijhorende bloesems gebruiken.

Misschien is dit een idee? Hoor veel positieve reacties, terwijl ik er zelf eerst niet echt in geloofde maar nu toch ook wel om ben.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:22

herkenbaar.....dit verhaal lees je vaak op bokt met jonge paarden en ik zie het ook in mijn omgeving veel :o

Wat ik denk:

paard proeft na een half jaar (met wat meer conditie) de onkunde, inconsequentie, afwachtendheid (angst) van de ruiter :7

Dus het paard is niet dominant, de ruiter moet gewoon duidelijk en consequent zijn.
Paard heeft gewoon een leider nodig en dat ziet hij dus niet in jou....
Als je het niet alleen kan (gaat meestal van kwaad tot erger) professionele hulp zoeken!

Voor je het weet heb je weer on onhandelbaar gevaarlijk paard te koop staan (zal niet de eerste zijn) :(:)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:21

listiglistje schreef:
herkenbaar.....dit verhaal lees je vaak op bokt met jonge paarden en ik zie het ook in mijn omgeving veel :o

Wat ik denk:

paard proeft na een half jaar (met wat meer conditie) de onkunde, inconsequentie, afwachtendheid (angst) van de ruiter :7

Dus het paard is niet dominant, de ruiter moet gewoon duidelijk en consequent zijn.
Paard heeft gewoon een leider nodig en dat ziet hij dus niet in jou....
Als je het niet alleen kan (gaat meestal van kwaad tot erger) professionele hulp zoeken!

Voor je het weet heb je weer on onhandelbaar gevaarlijk paard te koop staan (zal niet de eerste zijn) :(:)

Mee eens.
Een rangorde probleem.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 01:24

Hij is wel dominant en ben helemaal niet afwachten of angstig met hem. Heb juist vertrouwen dat het goed komt maar hoe? Over die bloesems kun je daar meer over vertellen

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 01:26

Listilisje klopt niet wat je zegt hij slaat ook echt met de voorbenen

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:43

Ik denk dat het paard door gebrek aan leiderschap niet graag met je samenwerkt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:36

Een paard is dominant tot het op zijn plaats gezet wordt door de ruiter, daarna volgt het zijn leider als een lammetje.
Eerst de rangorde bepalen dus.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:00

wembleyk schreef:
Hallo, ik vraag me af of er iemand is die mij kan helpen. Ik heb een 4jarige citango x Esteban ruin.
Dit beestje heb ik van veulen af aan en is altijd al een karakter paardje geweest.
Toen hij eenmaal beleerd was bleek hij super braaf, nooit 1 pas verkeerd.
Nu half jaar verder begint hij met dominant gedrag. Sinds 4dagen is het heel erg, hij reageerd niet op been of zweep en bij gebruik hiervan staat hij recht om hoog en vooral slaat hij met z'n voor benen in de lucht. Hij is verder gezond ook de tanden zijn goed. maar ik blijf steeds proberen of hij het nu misschien wel braaf doet maar hij krijgt steeds minder ontzag en geloof me slaan en schoppen verergert alles dubbel z'n ogen rollen er bijna uit. Ook heb ik hem aan de longe gedaan en ook aan de longe is het 2 rondjes en dan komt hij op z'n achter benen op me af dit alleen als ik zweep of stem gebruikt.
Mijn paard is 1.76 hoog dus je bent ook gelijk redelijk hoog van de grond vind het toch niet zo prettig. Iemand tips of ook een gelijk probleem? Ik hoorde wel dat citango ook moeilijk is maar geen idee
Ben benieuwd naar jullie hulp

Ik las je probleem en weet toevallig dat Daan Zeegers veel mensen met 'probleem paarden' geholpen heeft. Misschien dat hij je kan helpen? Zijn website is http://www.dzhorses.nl

Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:18

Zoals er al door anderen werd gezegd, dit is enkel een rangorde probleem, heeft niets met dominant of gevaarlijk paard te maken.
Zoek dus de fout bij jezelf en je hebt ineens een heel ander paard voor je staan.
Dit is zelfs niet eens zo heel moeilijk, maar zelf ga je er niet in lukken, doe dit dus onder goede begeleiding.
Het is eigenlijk heel spijtig dat het al zo erg is geworden ondertussen, dit maakt het moeilijker om het weer te corrigeren, jij hebt dit paard dus eigenlijk tot dit resultaat gebracht en das spijtig.

wembleyk schreef:
Hij is wel dominant en ben helemaal niet afwachten of angstig met hem. Heb juist vertrouwen dat het goed komt maar hoe? Over die bloesems kun je daar meer over vertellen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:27

wembleyk schreef:

Toch doe je zelf iets verkeerd of het paard is gewoonweg "teveel" paard voor je :)

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:34

Kan je hem niet een paar keer laten rijden door een professional? Die kan misschien sneller het probleem zien en daar gepast op reageren.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:37

ik herken het probleem, ik heb het zelf ook gehad met mijn paard.
hoe banketstaaf het ook klink het is wel het gebrek aan leiderschap, ik wilde er niet aan, mijn paard ziet mij echt wel als baas zei ik altijd, nu weet ik dat daar wel het probleem lag.
Ik heb super veel grondwerk gedaan en als rijden dus niet lukt zou ik dat gaan proberen koop boeken kijk filmpjes en ga een gezonde band opbouwen waarin jij de leiding neemt, geef het tijd en laat hem tot die tijd door een ander rijden. zo is het bij mij ook goed gekomen, en ik kan nu alles met mijn paard, ondanks zijn streken en uitspattingen.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 07:54

Aeosn nog wat denk je dat ik nooit op een paard heb gezeten ofzo. Haha heb er meerdere dan zullen deze het toch ook doen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:00

wembleyk schreef:
Aeosn nog wat denk je dat ik nooit op een paard heb gezeten ofzo. Haha heb er meerdere dan zullen deze het toch ook doen.

Hoeft niet per se. Het 1 paard is de ander niet. En de 1 gaat geen misbruik maken van een ruiter/handelingsfout en de ander wel.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:12

wembleyk schreef:

Nou dat hoeft natuurlijk niet he, geen paard is hetzelfde qua karatker ;)
En ondanks dat je veel ervaring hebt kan ook jij leren en dingen verkeerd doen. Er worden hier een paar erg goede tips gegeven, je geeft zelf aan een dominant paard te hebben, houdt dus in dat hij jou niet als leider ziet!! Hier moet je wat mee anders wordt het alleen maar erger. Je zegt ook geen verstand van grondwerk te hebben, verdiep je hierin of doe een cursus, je zult zien dat als hij daarmee jou zal gaan volgen dat het onder het zadel ook makkelijker zal gaan. Ik raad ook aan om hulp in te schakelen van iemand die verstand heeft met grondwerk en omgang met dominante paarden.
Heel veel succes in ieder geval, gaat heus goedkomen als je het goed oppakt :j

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:17

Ik herken dit verhaal maar al te goed, mijn oude paard was ook zo. Hij liet zich zelf vallen als het hem niet aanstond. Medisch helemaal binnenste buiten gekeerd, alles was helemaal goed. Zadel paste perfect, tanden waren goed, wat zou het dan nog anders kunnen zijn dan karakter? Mijn paard was een joekel van 1.80m met een ontzettend arrogant karakter! Zodra de zweep erbij kwam was het afgelopen, ging hij stijgeren, draaide om etc. Ook op het been was hij erg lastig. De enige oplossing was nog arroganter zijn dan hij. Ik heb mijn zweep weg gedaan en ben echt op het been gaan rijden. Zweep had immers toch geen nut. Zodra hij ging staken ging Ik niet het gevecht aan maar negeerde hem totaal. Zodra hij weer op de grond stond ging ik weer verder waar ik mee bezig was. Ik zettd hem dan alleen steeds harder aan het werk. En in het begin heb ik er echt uren opgezeten doordat hij het steeds weer probeerde, maar later ging het steeds beter.let wel op als je dit doet dat je altijd voorwaards blijft denken en voor in je hand genoeg ruimte geeft.

Bedenk ook wat je wil met zo'n paard want karakter veranderd nooit! Je kan ermee leren omgaan maar je kan het niet veranderen. Mijn paard hebben we na een aantal jaren proberen te verkopen ( liep z2) maar er was geen andere ruiter die zomaar op hem weg kon rijden. Menig kijker heeft er af gelegen! Geen makkelijk verkoopbaar paard dus.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:17

Ts, ik wil je toch adviseren hulp te vragen van een professionele ruiter :) En misschien in combinatie met de Bach Bloesem dan (daar zou ik zelf ook wel wat info over willen).

Ik heb mijn paard ook zelf beleerd, nooit proberen gehad. Hij is inmiddels 10 jaar en is nog steeds superbraaf...behalve sinds een aantal maanden bij de SGW's en crosstrainingen. Hij heeft precies uitgevogeld wanneer ik stop met rijden, namelijk: rechtop gaan staan. En dan indd ook maaien met de voorbenen.. Gewoon een dominantieprobleem. Heb daar direct hulp bij gevraagd (bij een ander doet hij het dus niet!!) en we werken er nu weer doorheen.

En op de grond zijn ook alle regeltjes weer wat strakker aangetrokken :Y)

Alleen win je het niet van zo'n groot beest!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:23

Ik denk dat hierboven al een heel aantal goede tips gegeven zijn. Daarnaast schrijf je dat je paard 4 is en sinds een half jaar beleerd - zou het kunnen zijn dat een pauze in het rijden hem wat mentale rust geeft, waardoor je niet telkens verzet zal blijven krijgen?