Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
listiglistje schreef:herkenbaar.....dit verhaal lees je vaak op bokt met jonge paarden en ik zie het ook in mijn omgeving veel![]()
Wat ik denk:
paard proeft na een half jaar (met wat meer conditie) de onkunde, inconsequentie, afwachtendheid (angst) van de ruiter![]()
Dus het paard is niet dominant, de ruiter moet gewoon duidelijk en consequent zijn.
Paard heeft gewoon een leider nodig en dat ziet hij dus niet in jou....
Als je het niet alleen kan (gaat meestal van kwaad tot erger) professionele hulp zoeken!
Voor je het weet heb je weer on onhandelbaar gevaarlijk paard te koop staan (zal niet de eerste zijn)
wembleyk schreef:Hallo, ik vraag me af of er iemand is die mij kan helpen. Ik heb een 4jarige citango x Esteban ruin.
Dit beestje heb ik van veulen af aan en is altijd al een karakter paardje geweest.
Toen hij eenmaal beleerd was bleek hij super braaf, nooit 1 pas verkeerd.
Nu half jaar verder begint hij met dominant gedrag. Sinds 4dagen is het heel erg, hij reageerd niet op been of zweep en bij gebruik hiervan staat hij recht om hoog en vooral slaat hij met z'n voor benen in de lucht. Hij is verder gezond ook de tanden zijn goed. maar ik blijf steeds proberen of hij het nu misschien wel braaf doet maar hij krijgt steeds minder ontzag en geloof me slaan en schoppen verergert alles dubbel z'n ogen rollen er bijna uit. Ook heb ik hem aan de longe gedaan en ook aan de longe is het 2 rondjes en dan komt hij op z'n achter benen op me af dit alleen als ik zweep of stem gebruikt.
Mijn paard is 1.76 hoog dus je bent ook gelijk redelijk hoog van de grond vind het toch niet zo prettig. Iemand tips of ook een gelijk probleem? Ik hoorde wel dat citango ook moeilijk is maar geen idee
Ben benieuwd naar jullie hulp
wembleyk schreef:Hij is wel dominant en ben helemaal niet afwachten of angstig met hem. Heb juist vertrouwen dat het goed komt maar hoe? Over die bloesems kun je daar meer over vertellen

wembleyk schreef:Aeosn nog wat denk je dat ik nooit op een paard heb gezeten ofzo. Haha heb er meerdere dan zullen deze het toch ook doen.
En misschien in combinatie met de Bach Bloesem dan (daar zou ik zelf ook wel wat info over willen).