Ricardo voor het eerst HAW!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amber27

Ricardo voor het eerst HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 17:13

Na lang twijfelen toch maar besloten hier een topic te openen. Afgelopen 1,5 jaar ging het niet zo goed tussen Ricardo en mij. In de winter kunnen we sowieso niet rijden en toen we vorig jaar weer wouden beginnen moest Ricardo constant hoesten. Na enkele weken was het nog niet weg en toen maar de dierenarts erbij gehaald. Hij bleek dampig te zijn. Gelukkig nog niet in zulke erge mate, maar toch is het iets om rekening mee te houden. Ricardo kreeg medicijnen voor twee weken en daarna was hij al een stuk opgeknapt! Langzamerhand weer beginnen met rijden. Het ging totaal niet zoals de bedoeling was. Ricardo staat er zo'n beetje om bekend hier dat hij een doordrammer is, maar toen was er écht niets meer mee te beginnen...
Toen het eindelijk weer een beetje beter ging, werd hij kreupel -O- . Het werd steeds lekkerder weer en meneer was blij in de wei.. Door gek doen zichzelf gewoon kreupel gelopen. Weer een paar weken rust.
Hierna hadden we gelukkig een betere periode. Het rijden verbeterde enigszins en we gingen op vakantie naar het strand! We hebben allebei even heerlijk uit kunnen waaien. Jammer genoeg ging het daarna rijtechnisch weer flink achteruit. Ricardo bouwde spanning op en ik wist niet wat ik er mee moest. We hebben gelest, zijn door verschillende mensen geholpen, maar verbetering was weinig te zien. Zelfs springen lukte eigenlijk niet meer normaal.
Zo hebben we een beetje doorgesukkeld tot de winter, tot dat de bodem weer veel te slecht werd om te rijden. Ik dacht dat zo'n rustperiode wel even goed zou zijn, zodat we in het voorjaar weer een flinke start konden maken. Afgelopen winter ook gelijk mijn zadel opnieuw op laten meten en op laten vullen, dat was wel even nodig zeg :oo !
Een paar maanden geleden zijn we weer begonnen. In het begin nog steeds veel spanning van allebei de kanten. Hij had zelfs voor het eerst gebokt := , maar afgelopen weken gaat het steeds beter. Toen we begonnen heb ik veel met slof gereden. Daar ben ik nog niet vanaf, maar echt gebruiken doe ik hem niet. Het is meer het idee voor mijzelf en Ricardo dat het eraan hangt.
Tempocontrole en ontspanning zijn de dingen waar we erg mee bezig zijn. Het is nog lang niet perfect, dat heb ik door, maar ik zou graag tips willen hoe we nu verder kunnen verbeteren.

Nou pff.. heel verhaal. Nu Ricardo maar eens voorstellen :D
Naam: Ricardo D
Geslacht: Ruin
Ras: KWPN
Afstamming: Havidoff x Purioso
Geboortedatum: 05/09/1998

Foto's staan niet op volgorde.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Rechtop zitten!
Afbeelding

4. Fijn beeld.
Afbeelding

5. En rek en strek!
Afbeelding

6. Mijn been is op wereldreis denk ik :j
Afbeelding

7. Slof hangt hier tot mijn spijt iets te strak.. Soms pak ik hem onbewust wat strakker, geen idee waarom.
Afbeelding

8. Foei binnenhand _-:(
Afbeelding

9. Voor het goeie iets te diep, maar ben o zo blij met dit beeld.
Afbeelding

10. Linkergalop *\o/* . Het is zoooo lang geleden dat we linksom een beetje normaal hebben kunnen galopperen!
Afbeelding

11. Te veel stelling (loopt over buitenschouder weg).
Afbeelding

En op het eind ook nog even een klein sprongetje gemaakt!

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. En toen gelijk nog even een stukje gedraafd zonder slof. Ben hier toevallig mijn teugels aan het oppakken :')
Afbeelding

Ik ben zo trots op 'm! O, ja. Jammer genoeg heeft Ricardo een valse knik op het moment. We zijn hard bezig deze eruit te werken, maar tips daarvoor zijn ook van harte welkom :) .

DW_Dressage

Re: Ricardo voor het eerst HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:58

Wat een gaaf beest zeg, en wat kan 'ie draven! Je zit er netjes op, let er wel op dat je je handen niet vast zet. :)

Succes!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:00

Op een of andere manier toont het erg gespannen..Zowel bij jou als het paard.
Denk dat dat ook het belangrijkste is om aan te werken. Rust en ontspanning.

Maar dat gaat vast goedkomen..leuk paard!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:26

Valse knik wegwerken? Slof eraf en naar beneden met dat hoofd. Lekker lang en laag terug naar ontspanning, zowel bij jou als bij het paard. Richting het beeld van de laatste foto, daar durft hij lekker te zakken en los te laten, alleen mag hij daar ook zijn rug veel losser laten.

Wat is precies de reden van de slof?

Edit: Wel een heel gaaf paard overigens, mooie combinatie zijn jullie :D

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:29

Jeetje, wat ga je hard! Je kan aan de foto's zien dat je paard continu over zijn tempo loopt, geen wonder dat ie lang en zwaar wordt. De enige prettige foto vind ik d laatste. Jij hebt minder druk op de teugels ivm oppakken en je paard gaat ineens je hand volgen.

Tempo omlaag, slof eraf, zelf veel meer ontspannen. Eerst aan de hulpen krijgen, rechtrichten en je hand willen en kunnen volgen.

Edit: en je sporen af doen.
Laatst bijgewerkt door Rindin op 27-06-13 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:32

Mang nog eens editen na de OP te hebben gelezen ;)

Ik denk dat je bereikt wat je wilt wanneer je klaar bent om naar voren los te laten en hij rustig onder je blijft lopen ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:35

Ik vind de laatste foto waar je zonder slof rijd de enige foto waar jouw paard echt fijn loopt. Overal zie je een open mond, spanning bij jou en bij hem en dat wit van de ogen omdat hij zo aan het kijken is. Ik krijg het idee dat jij de slof er "voor het idee" hebt omhangen, maar dat jouw paard ook het idee heeft dat die slof omhangt en zich daarom ook gespannen toont.
Ben benieuwd hoe het zou zijn als je de teugels wat laat vieren, zonder slof gaat werken en hem meer laat lopen zoals op de laatste foto!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:40

SheeNegro schreef:

Ik denk dat je bereikt wat je wilt wanneer je klaar bent om naar voren los te laten en hij rustig onder je blijft lopen ;)

Er staat in de OP alleen onduidelijk dat ze met een slof is begonnen en er nog niet van af is. Mijn vraag is naar de precieze reden.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:42

Jeetje, geef hem alsjeblieft wat ruimte van voren! Op de foto's zie ik een erg drammerig paard waar jij ook 'terug trekt' en vooral die slof. Eraf ermee.. Het gebruik hier vind ik echt niet relevant, want als je 'm pakt, dan pak je 'm goed en zo kom je echt niet bij de ontspanning.

Sporen af, veel draven en ruimte geven van voren. Laat hem zelf je hand opzoeken en zorg dat hij uit zichzelf gaat ontspannen. Een slof of wat dan ook gaat hier niet bij helpen.

Op de laatste foto vind ik hem juist goed lopen, dat is waar je naar toe moet werken. Succes samen!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:47

mang schreef:
SheeNegro schreef:

Er staat in de OP alleen onduidelijk dat ze met een slof is begonnen en er nog niet van af is. Mijn vraag is naar de precieze reden.

Citaat:
Het is meer het idee voor mijzelf en Ricardo dat het eraan hangt.

Psychologisch, niet?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:53

Leuk paard maar allemaal spanning van jou, heb niets tegen de slof (als noodrem) maar dit beeld is overal strak ookal hangt ie op een paar foto's ietsjes los, naar voren en omlaag kan ie niet zo, verder valt het me op dat je neusriem erg strak zit, nagevelijk en mond dicht moet vanuit het rijden komen, dus tempo, schakelen van achteruit, zonder sporen en slof eraf, als je dat niet goed durft kan je misschien de eerste paar keer iemand die een beetje lef heeft er eerst 20 minuutjes op laten zonder slof en dan jij erop, succes!

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 17:30

Oke, iedereen bedankt voor de tips! kan er veel mee. zal morgen die slof er eens af halen en proberen wat jullie gezegd hebben (teugels laten vieren en zelf naar beneden laten komen). Nog wel een vraagje.
Ricardo is alles behalve voor het been. Hij is snel en loperig maar niet voor het been. Als ik hem laat halthouden moet ik veel moeite doen hem weer vooruit te laten gaan (en met veel moeite bedoel ik vééél moeite). Daarom heb ik de sporen eraan hangen. Om hem juist meer voor het been te laten lopen. Ben ik nu helemaal in de verkeerde richting aan het denken en moet ik mij heel wat meer gaan verdiepen in het correct rijden of moet ik mijn sporen aan laten?

I really need your help :')

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:33

juist je sporen af, want hij reageert niet op je been, zweepje in je hand, een keer been, reageert ie niet, tik achter je been, consequent zijn, als je dit streng doet dan kan ie ook op bijna geen been aandraven, een vlieg voelt ie ook, dit is gewoon aangeleerde luiheid, niet blijven tikken maar alleen bij de overgangen ook als je terug naar de stap gaat, dat moet vloeiend en niet boem ho :)

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 17:34

Miepie77 schreef:
juist je sporen af, want hij reageert niet op je been, zweepje in je hand, een keer been, reageert ie niet, tik, consequent zijn, als je dit streng doet dan kan ie ook op bijna geen been aandraven, een vlieg voelt ie ook, dit is gewoon aangeleerde luiheid, niet blijven tikken maar alleen bij de overgangen ook als je terug naar de stap gaat, dat moet vloeiend en niet boem ho :)

oke dat zal ik eens gaan doen dan :j heel erg bedankt! jullie zien binnenkort nog wel een topic verschijnen!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:38

als ie reageert al is het maar een klein beetje wel enorm belonen, zodat ie gaat snappen dat jij het graag zo hebt, paarden groeien daarvan :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:28

Complimenten hoe je met de reacties omgaat! Top dat je het roer om gaat gooien +:)+

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:19

Miepie77 schreef:
juist je sporen af, want hij reageert niet op je been, zweepje in je hand, een keer been, reageert ie niet, tik achter je been, consequent zijn, als je dit streng doet dan kan ie ook op bijna geen been aandraven, een vlieg voelt ie ook, dit is gewoon aangeleerde luiheid, niet blijven tikken maar alleen bij de overgangen ook als je terug naar de stap gaat, dat moet vloeiend en niet boem ho :)

Ik heb bijna hetzelfde geleerd, alleen iets anders wat mijn paard sneller oppikte;
een zachte kuitdruk geven. Geen of twijfelende reactie? Steviger beendruk. Nog steeds geen of twijfelende reactie? Flinke tik achter t been bijgeven.
Na 20 minuten had mijn paard het door. Als ik het weer even opfris (klein tikje gebruikend) bij het begin van het rijden, kan ik mijn paard met 1 been in een vlotte stap zetten, nog een been in draf en nog eentje in galop. En met mijn dijen knijpend sta ik weer stil.

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 21:58

Haha fijne uitleg nachtlampje :j heb zin om morgen weer aan de slag te gaan!

bedankt mang :')

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:04

Slof staat idd soms wat strak. Als je er voor je idee graag iets om wilt hangen, kan je altijd een martingaal proberen ;). Veel is al gezegd. Probeer daarnaast in galop wat meer op je billen te zitten en je armen wat meer te ontspannen, het lijkt nu of je vrij veel spanning in je armen hebt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:11

Dat de slof te strak zou zitten vind ik echt onzin. :P Maar zou 'm er sowieso afhalen. Het valt me op dat hij nergens écht loslaat, het krulletje is fake, maar je geeft zelf al aan 'valse knik' overal zet ie z'n onderhals erop... behalve de laatste foto! Daar loopt ie echt heel goed, houd dat beeld vast, ik snap dat dat komt doordat ie dan moe is en dan pas echt ontspant, maar het is een huge verschil. Ik zou 'm dan ook vooral laag en rond rijden. Maar tempocontrole is ook erg belangrijk, eerst die basis dan pas verder.

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:24

vindt het er niet echt heel fijn uit zien, heel ´gejaagd´

waarom doe je niet een paar stapjes terug, even niet springen en galopperen maar eerst zorgen dat de stap goed wordt, dat de draf weer goed wordt en dan pas de galop en daarna pas weer springen, volgens mij bereik je daar meer mee dan op deze manier.

de laatste paar foto´s zijn overigens wel veel fijner om te zien.

Marye_Esprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:55

Wat een prachtig paard heb je! Ik heb een tijdje ongeveer dezelfde problemen gehad als jij. Paardlief liep met het hoofd in de lucht, was een brok spanning en rende met een enorme snelheid door de bak. Op aanraden van mijn instructrice ben ik me vooral gaan focussen op buigen. Dan heb ik het niet over lichte stelling, maar flink laten inbuigen. Daarbij moest ik me niet teveel druk maken om het tempo (ging compleet tegen mijn gevoel in). Alleen buigen en zorgen dat je geen druk opbouwt op je teugels. Verder helemaal nergens druk om maken. Het heeft een paar lessen geduurd, maar het resultaat is super. Mijn paard bleek moeite te hebben met buigen en moest daarin eerst losgewerkt worden. Op het moment dat je je paard los hebt gewerkt, zul je zien dat het tempo ook een stuk beter wordt en je hulpen ineens wel goed doorkomen. Als je je paard continu probeert terug te rijden in tempo raak je de spanning niet kwijt. Ik hoop dat je er iets aan hebt, het heeft mij enorm geholpen!

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:02

Ik zie op elke foto dat je paard grote neusgaten heeft. Je schrijft dat je paard dampig is: extra voorzichtigheid m.b.t. intensiteit van het rijden is geboden. Er is veel info te vinden op www over dampigheid en de gevolgen daarvan (verminderde, niet meer herstellende longfunctie).

Heel veel succes met je paard!

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 10:33

Bedankt voor de tips weer! Heb zaterdag weer gereden zonder slof en sporen. In het begin als Ricardo nog aan het klooien is (lees opeens z'n hoofd omhoog gooien, aanspringen in galop enz) moest ik wel even wennen. Normaal had ik op zon moment iets meer grip door die slof. Maar daar wil ik nu wel echt vanaf. Zal vandeweek eens een martingaal halen. Misschien dat dat beter is. Na zon 20 minuten rijden ging het wel beter en ik ben dus best tevreden. Vanmiddag ga ik weer verder. Heb geen fotograaf ter beschikking dus geen foto's helaas maar een verslag komt wel ;)

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:50

waarom een martingaal als ze naar 20 min lekker begint te lopen??

als jij elke keer gewoon volhoudt dan worden die 20 min van zelf 15 min enz dus ik zou gewoon zo lekker door gaan en geen martingaal.

sucses!!!!