Verna S, friese merrie aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Verna S, friese merrie aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 15:27

Hoi allemaal!

Afgelopen dagen doet Verna zo goed der best, dat ik dat graag even met jullie wil delen.
Verna is een friese merrie van 7 jaar oud.
Ze heeft met de oude eigenaresse L1 gelopen. Echter toen ze hier kwam was daar niet veel van te merken.
Ze is nu ongeveer een jaar bij ons.
Ik heb toen ze net bij ons was een aantal keer met haar les gehad.
Daarna heeft ze helaas de hele winter stilgestaan ivm bevroren of veel te natte bak. Conditie was daarna nergens meer te vinden en ze liep met een behoorlijke buik rond ivm met haar dracht.
Ik heb haar nog een paar keer licht gereden, maar verder heeft ze eigenlijk niet veel meer gedaan.
Nu kan der veulen inmiddels rustig alleen staan en is het dus weer tijd om Verna aan t werk te zetten :)
En ze doet t beter dan voorheen! Ze is weer hartstikke werkwillig en doet goed der best.

De rechterhand vind ze erg moeilijk, daarom probeer ik ook veel buigoefeningetjes mee te nemen zodat ze wat soepeler wordt.
Wanneer ze weer iets meer conditie heeft gaan we weer lekker lessen :)

Vorige week heb ik er voor t eerst zonder zadel op gezeten. Erg spannend voor Verna, want t opstappen is toch iets wat bij haar stress opleverd. Na een paar keer hangen kon ik er dan toch op en wat was ze braaf!
Zondag heb ik wat meer gevraagd zonder zadel en der kon zelfs een galopje af, wat totaal niet ons sterkste punt is.

Dit zijn wij!
1.
Afbeelding

Eerst maar wat fotootjes van het zonder zadel rijden van zondag :)
2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. (te strenge binnenhand. Voor t eerst zonder zadel in galop, dus was bij ons beide nog wat spanning)
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. en rechtsom ook een galopje, wat nog wel wat moeilijk is.
Afbeelding

En dan vandaag, manen los gegooid, der in m'n blauwe set gestoken en rijden maar!
7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Trots op paardie! Galop is altijd erg moeilijk voor haar. Maar wat galoppeerde ze ontzettend netjes. Na 1 volte viel het helaas weg, maar het begin is er!
Afbeelding

11. Netjes stilstaan
Afbeelding

12. stukje doorzitten. Echt jammer van m'n ingezakte houding!
Afbeelding

13. middendrafje :)
Afbeelding

14. Erg blij met dit beeld! Zeker voor rechtsom.
Afbeelding

15. Galopje rechtsom, hier zie je dat we er beide nog moeite mee hebben.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! Laat je een reactie achter?
Ik ontvang graag tips!

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Re: Verna S, friese merrie aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:31

Leuk dier!

Op sommige foto's krijg ik een wat 'slome' indruk. Hou haar mooi actief en rijd van achter naar voren!
Probeer voor je te kijken trouwens! :)

xsael

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:34

Wat een leuke foto's! Ook erg leuk om te zien hoe vaak je wel niet lachend op de foto's staat, lekker doorgaan zo!

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:37

Wat een knappe merrie zeg <3 Ziet er goed uit, en je rijd vriendelijk. Met lessen gaan die kleine probleempjes er vast wel uit :D

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:40

Wat een fijn beeld al naar een paar keer rijden!
En op foto 15 zie ik geen ''moeite hebben'' maar alleen maar lol met je knol hebben O:)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:46

Mooie fries hoor! Ze loopt in elk geval niet opgekruld, super!
Tip: af en toe wat meer toestaan met je binnenhand, doe doe opzij voor de stelling maar trek hem minder naar je toe.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:48

Lau, ik zeg het nog maar een keer, wat ben jij enorm vooruit gegaan zeg, je zit is zo ontzettend verbeterd, heel goed! Ga zo door!

Wat Verna betekent, je ziet inderdaad dat de galop nog moeilijker is. Let erop dat je een goede sprong blijft behouden, goed gesloten houden zonder dat ze het ritme verbreekt. Komt goed!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 15:51

Wat een leuke reacties en zo snel al!

Nadja, ben het met je eens, af en toe mag ze wat actiever. Ben er wel mee bezig dat ze met overgangen enzo gewoon direct goed weg moet draven en niet eerst een sukkeldrafje.
Het naar beneden kijken is indd ook wel een irritante gewoonte. Tja wie weet vind je geld hè O:) Maar die moet ik indd afleren! Dankje!

xsael, bedankt voor je reactie! Superleuk om te horen :)

josje4, haha, ze sprong heel braaf aan en versnelde toen ineens, tja dan schiet ik in de lach :') maf beest :+
Vooral zij heeft moeite met de galop en ik dan vervolgens met het uitzitten ervan. Ze lijkt de kracht gewoon nog niet te hebben. Maar dat zal wel komen :)

Muppett, helemaal met je eens! Vooral rechtsom merk ik zelf vaak dat ik indd te streng ben met m'n binnenhand en dan wil ze ook nog wel eens wat kantelen. Voor mij een goed teken van oja, binnenhand wat meer toestaan en buiten begrenzen. Wordt aan gewerkt!

Kim, superleuke reactie! Galop is indd een puntje. Vaak gaat ze ontzettend hard en zodra je maar iets terug gaat zitten of der bij je wil houden, valt ze terug in draf. Werkpuntje dus :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:54

Je weet me te vinden :-)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:00

Ziet er goed uit! De galop is vaak een punt als je weer moet her-opppakken, zeker bij Friezen, maar dat komt wel goed... je zit er over het algemeen erg fijn op, qua houding, je zult het samen weer goed op moeten pakken, zo te zien gaat dat helemaal goed komen!

Trouwens: onwijs mooie V-vormige witte frontriem op je eerste foto's. Waar heb je die vandaan? Wil ik ook voor mijn Fries x Tinker!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 16:02

terpentijn schreef:
Ziet er goed uit! De galop is vaak een punt als je weer moet her-opppakken, zeker bij Friezen, maar dat komt wel goed... je zit er over het algemeen erg fijn op, qua houding, je zult het samen weer goed op moeten pakken, zo te zien gaat dat helemaal goed komen!

Trouwens: onwijs mooie V-vormige witte frontriem op je eerste foto's. Waar heb je die vandaan? Wil ik ook voor mijn Fries x Tinker!

Bedankt voor je reactie!

Die frontriem heb ik zelf gemaakt :)
Ik verkoop ze, vandaar dat ie even om moest voor de foto's en had daarna geen zin om te wisselen dus ben er maar mee gaan rijden :P
Deze heb ik nog liggen en zou je van me over mogen nemen, bij interesse kun je pben, is maatje full voor een gedeeld kopstuk.
Kan ook nog wel gemaakt worden voor een gewoon kopstuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:07

Heel fijn plaatje! Je rijdt vriendelijk, mooi lengte in de hals ook. De rest is wel genoemd, en je weet het zelf ook wel. Heel netjes :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:04

Wat een fijne foto's om naar te kijken, Zo fijn dat je haar lekker met dr neus naar voor rijd, echt top!
En zeker voor dat ze nog maar kort weer aan het werk is, netjes!

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:10

Wat een heerlijk mooie fries heb je zeg. Denk er wel aan dat je niet te veel inzakt en rechtop blijft zitten, maar dat kan ook aan de foto liggen. Ga zo door!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 07:40

Bedankt voor alle reacties!
ik neem ze allemaal mee.

van de houding is indd nog steeds een puntje. Al gaat t duizend keer beter dan voorheen. Toen zat ik ongeveer op elke foto ingezakt.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:36

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:21

Inderdaad, iets meer naar voren kijken en met het lichtrijden heb je je been vaak een stuk verder naar achteren. Probeer je te laten opgooien door je paard, in plaats van zelf gaan staan.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 18:49

xChanelx schreef:
Inderdaad, iets meer naar voren kijken en met het lichtrijden heb je je been vaak een stuk verder naar achteren. Probeer je te laten opgooien door je paard, in plaats van zelf gaan staan.

bedankt voor je reactie.
echter van benen naar achter met lichtrijden ben ik nietbhelemaal met je eens. Ik zie dit op 1 foto en gier probeer ik haar om mn binnenbeen heen te laten buigen. Dan heb ik wel eens de neiging om mn been op te trekken of iets naar achter te leggen. Ook iets wat ik echt af moet gaan leren

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:53

mijn complimenten dat je haar zo lekker lang in de hals hebt,
voor de rest zit jij wat ingekakt zeg maar probeer wat trotser te zitten ,

probeer haar in de rechter galop op een volte te houden totdat ze na gaat geven en probeer de galop wat kleiner te houden dat ze niet zo lang kan worden

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 19:00

Bedankt voor je reactie little_birdy!
Ben het helemaal met je eens.

Madam was vandaag wel redelijk fijn. Rechtsom was er alleen niet veel beweging in te krijgen.
Heb maar weer aan de stap-galop knop gewerkt, aangezien ik altijd merkte bij andere paarden dat ze daardoor die achterhand er net wat beter onder zetten in de galop.
Werd ze erg enthousiast van haha. Maar ze galoppeerde wel echt fijn! Het zijn nog kleine stukjes, maar er zit zeker verbetering in :)

Heb voor dinsdag een lesje gepland staan, dus ben erg benieuwd :) Genoeg puntjes om aan te werken in ieder geval

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:44

Leuk setje en leuke fries!
Klein aandachtspuntje, je zakt in naar links en zit dus scheef op je paard, probeer daarop te letten want dan kan je paard nooit goed rechtsom lopen, ook niet linksom maar rechtsom maak je het een stuk moeilijker voor haar op deze manier.

succes met lessen en veel plezier met rijden!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:39

Wat rijd je haar netjes! Lekker luchtig van voren en geen opgekropte hals. Fijn om naar te kijken. Ik denk dat je er best wat meer aan mag durven rijden, maar dat komt met les best goed.

Wat is het probleem met galop precies? Het galopperen op zich of de nageeflijkheid in galop? Rijd je ook buiten met haar? Als je mooie rechte stukken hebt, kan je daar ook aan je galop werken. Dan hoeft ze niet gelijk een hoek om en kan ze kilometers maken. Ook voor jezelf omdat je aangeeft moeite te hebben met uitzitten. Pak maar verlichte zit en dan steeds een stapje (meer) doorzitten.

Lekker zo doorrijden samen :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:12

Zap, bij de galop ligt t probleem eigenlijk bij beide punten. T is lastig voor der omdat ze volgens mij nog wat kracht mist. Al gaat t steeds beter. Kan helaas niet naar buiten met der. Wil het wel heel graag, maar heb helaas de mogelijkheid niet.

DinamiteS, haha ben ook heel erg blij met t hoofdstel! Lang voor gespaard en vond t ook een hoop geld voor iets wat ik eigenlijk niet nodig had, maar ben er elke dag nog blij mee :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:28

Fijne plaatjes zeg! :j Ik denk dat je echt heel goed op weg bent op een goede combinatie te worden!

Wat de galop betreft: veel Friezen hebben hier moeite mee (althans, in mijn ervaring). Wat bij mij destijds goed heeft geholpen is er voor te zorgen dat in stap en draf alles 100% onder controle was en het paard ook al sterker werd in de lengtebuiging dmv schoudervoor, enz. Het is namelijk vaak een balansprobleem wat voornamelijk sterke paarden als Friezen oplossen door hard te gaan en zo te compenseren.

Destijds heb ik 100x op dezelfde plek aangesprongen, klein stukje galopperen, terug, rust, en opnieuw. Elke keer maar weer. Uiteindelijk worden die stukjes steeds langer waardoor je ook in galop buiging kunt gaan vragen die je vanuit de andere gangen al wel in de vingers hebt :) Kilometers maken is inderdaad ook heerlijk, mits je daar de juiste mogelijkheden voor hebt (en vertrouwen!) maar als ik jullie zo zie, denk ik dat dit wel goed moet komen :)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:56

Fijn hoor, ik vind je houding hartstikke netjes! Enige puntje is dat je moet oppassen dat je je binnenschouder wel op gelijke hoogte aan je buitenschouder moet houden. Vooruit blijven kijken, dat zal ook zeker helpen qua balans. Over de galop; hele kleine stukjes pakken, zorgen dat de overgangen helemaal van jou zijn. In de galop je lichaam los houden, laat je handen en armen de beweging volgen, niet (onbewust) gaan vasthouden. Volgens mij komt het wel goed met jullie! :)