rechtrichten oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

rechtrichten oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 10:41

Hallo iedereen,

nu dat het aan de teugel lopen al aardig begint te lukken, willen we de trainingen al eens afwisselen. En een volgend werkpunt voor mij en mijn paardje is het rechtrichten.
Mijn paard is namelijk meer linksgebogen. Wat we al doen als oefening is rechte lijnen rijden, weg van de bakrand. Het is dan echter heel moeilijk om haar recht te houden tussen je benen en ze begint nogal te zwalpen (net of ze dronken is), na een aantal keer merk je wel dat ze al wat rechter loopt, dus deoefening helpt wel.
Maar weten jullie misschien nog oefeningen die ik zou kunnen doen (behalve veel voltes op de rechterhand rijden, want dit doe ik ook)??
Voor alle duidelijkheid, ik neem privé lessen en we gaan er zienderogen op vooruit, maar dan kan ik buiten de lessen als eens andere oefeningen doen ook.

Maureen95

Re: rechtrichten oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:41

Kijk eens op google naar marijke de jong. Zij heeft een online site waar je ook oefeningen af kunt halen

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:42

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 10:46

Ik heb het filmpje van Marijke de jong reeds aangevraagd Maureen95

@Plovesb: ben net al vlug een kijkje gaan nemen en er staan zaken in die ik ook moet doen van mijn instructeur (maar wist zelfs niet dat dit hielp bij het rechtrichten), namelijk de schouder binnenwaarts (nog moeilijk trouwens voor mijn paardje)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:11

Het is idd erg moeilijk een paard in balans tussen je benen en teugels te houden dat is een ver gevorderde oefening, daarom moet je altijd met rechtricht oefeningen bezig zijn, als jou instructrice jou al tussen 2 teugels wil laten lopen, weet zij niet wat rechtrichten is , zij zou jou ook de theorie moeten kunnen vertellen, waarom de schouderbinnen en waarom de travers hele belangrijke basis oefeningen zijn.

Helaas worden deze oefeningen vaak gezien als kunstjes voor op een wedstrijd te laten zien door heel veel ruiters, miss eens een instructrice nemen die wel weet wat rechtricht oefeningen zijn en belangrijk is ok jou zit en gevoel daarbij, weet jij als ruiter b.v wanneer je het paard een hulp moet geven , op welk moment en waar en waarom??

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 12:32

Volgens mij weet mijn instructeur wel wat rechtrichten is, aangezien hij mij enkel met dat doel schouderbinnenwaarts laat vragen (ook in de hoeken). Het rechte lijnen lopen doen we ook omdat mijn paard altijd de steun zoekt van de wand (dus misschien dubbele reden voor dit te doen)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:56

....om de discussie iets "breder" te maken:

...voor we het liefste "spaans" rijdt, gelden rechtricht oefeningen als basisioefeningen. Okee, wellicht niet de eerste oefeningen waarmee je een jong paard start, maar je begint er wel zo vroeg mogelijk mee.

...en veel ruiters en instructeurs rijden "duits", waarbij vaak geldt, dat de 'ausbilding' begint met paard aan de teugel en daarna komt 'de rest'.

...en ik doe al jarenlang bij het instappen, aan een los teugeltje even schoudervoor links en rechts. (Bijv. op rechterhand: mooie stelling en buiging aan los teugeltje op de korte zijde - en dan contrastelling op de lange zijde.) Gaat dat leuk, dan misschien nog contrastelling in de hoeken/ korte zijde.
Neem je daarna de teugels in contact, loopt er een soepel paard onder je, dat vaak al lekker gestreched is.

En ik geloof grif, dat Debra's instructeur "weet van recht richten". (Ook "duitse", dan wel "nederduiste" instucteurs krijgen daar les over.)
Maar als een basisoefening zal hij het waarschijnlijk niet zien...

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 08:00

Janneke2 schreef:
....om de discussie iets "breder" te maken:

...voor we het liefste "spaans" rijdt, gelden rechtricht oefeningen als basisioefeningen. Okee, wellicht niet de eerste oefeningen waarmee je een jong paard start, maar je begint er wel zo vroeg mogelijk mee.

...en veel ruiters en instructeurs rijden "duits", waarbij vaak geldt, dat de 'ausbilding' begint met paard aan de teugel en daarna komt 'de rest'.

...en ik doe al jarenlang bij het instappen, aan een los teugeltje even schoudervoor links en rechts. (Bijv. op rechterhand: mooie stelling en buiging aan los teugeltje op de korte zijde - en dan contrastelling op de lange zijde.) Gaat dat leuk, dan misschien nog contrastelling in de hoeken/ korte zijde.
Neem je daarna de teugels in contact, loopt er een soepel paard onder je, dat vaak al lekker gestreched is.

En ik geloof grif, dat Debra's instructeur "weet van recht richten". (Ook "duitse", dan wel "nederduiste" instucteurs krijgen daar les over.)
Maar als een basisoefening zal hij het waarschijnlijk niet zien...

Aan de teugel lopen kreeg inderdaad voorang van mijn instructeur (duitse manier dus)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 08:09

midgie schreef:
......... als jou instructrice jou al tussen 2 teugels wil laten lopen, weet zij niet wat rechtrichten is , ..............

die snap ik niet.

Ik hoop toch dat jij je paard in de travers en SB ook tussen 2 teugels wilt laten lopen?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 08:13

uiteraard. Maar mijn paard zoekt heel veel steun aan de wand van de bak, daarom doen we dit op de binnen hoefslag of middelijn en dan moet ik haar tussen teugels en benen houden anders gaat ze richting bankrand

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:26

Door travers en SB op de binnenhoefslag te laten uitvoeren leert een paard idd op eigen benen lopen. Juist in die oefeningen moet je je paard goed tussen 2 teugels houden. Anders rij je je paard juist scheef en is de oefening niets meer dan een kunstje 'pootje over'. Dat is precies wat ik bedoel Debra.

Maar daarom snap ik de opmerking van Midgie niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:41

debravanesch schreef:
uiteraard. Maar mijn paard zoekt heel veel steun aan de wand van de bak, daarom doen we dit op de binnen hoefslag of middelijn en dan moet ik haar tussen teugels en benen houden anders gaat ze richting bankrand

Ja, ik ben geneigd te zeggen: dit geldt voor ieder jong paard.
En de valkuil is: paard gaat op je handen hangen. (Wat bij de duitse methode vaak lastig is om in de gaten te hebben; spaanse lui richten zich op een bijna doorhangende teugel, dan valt dat snel op.)

Verder: de "spaansen" leggen er ook de nadruk op, dat 'het schot het paard scheef maakt'.
(Een paard is van voren smaller dan van achter: vergelijk maar de neus, de schouders en het bekken.)
Een paard loopt het liefste met de neus vlak langs die bakrand, schouder idem dito - en als je dan de lijn van de wervelkolom neemt, dan is die wervelkolom niet netjes paralel aan de hoefslag.
Oplossing: met een zachte binnenhand en die bijna doorhangende teugel doe je je binnenhand iets naar binnen en naar voor, tot je het oog ziet schemeren.
Ook dat is al rechtrichten!
En als dat lukt: ook dan als je op de lange zijde op de hoefslag rijdt: handen ietsje naar binnen - alleen op de diagonalen etc. heb je je handen in het midden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:04

Abacab schreef:
midgie schreef:
......... als jou instructrice jou al tussen 2 teugels wil laten lopen, weet zij niet wat rechtrichten is , ..............

die snap ik niet.

Ik hoop toch dat jij je paard in de travers en SB ook tussen 2 teugels wilt laten lopen?

Ze heeft het over rechten lijnen tussen twee teugels en benen, dat is een best lastige oefening voor een beginnende ruiter en een scheef paard.
Schouder binnen en travers is de weg er naar toe en ja wat die teugels betreft in principe heb je die met beide oefeningen niet nodig als je paard goed op je zit reageert toch,
Veel paarden missen de buiging in de schouder binnen en de travers, meer gevende buiten teugel kan daar al heel veel verandering in brengen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:09

Janneke2 schreef:
spaanse lui richten zich op een bijna doorhangende teugel, dan valt dat snel op.

Daar wil ik wel een kanttekening bij plaatsen;
In de Spaanse dressuur rijdt men ook met heel andere bitten, doorgaans een dunne stang met lange scharen.
Verder steekt een Spaans paard fysiek echt anders in elkaar dan een warmbloed [ik heb beiden met veel plezier getraind]. Spaanse paarden zijn ze beknopt en kort in de rug dat ze daardoor makkelijker recht te maken zijn dan de warmbloeden met lange ruggen [vaak zijn ze van nature al rechter]. Probleem bij de Spaanse paarden is dat lengtebuiging een stuk moeilijker is. Door hun korte rug komen ze veel makkelijker tot verzamelen en is piaffe heel eenvoudig te leren. Voor warmbloeden met een lange rug is dat soms echt een probleem. SPaanse paarden doen vaak makkeljk een galopspirouette, maar het is moeilijk dat met lengtebuiding uit te voeren, door gegrek aan souplesse. Warmbloeden hebben doorgaans meer problemen om echt op een achterbeen te komen en missen dan een stukje kracht.

Je moet het trainen van spaanse paarden niet gaan toepassen op een warmbloed en andersom, daar doe je je paard echt mee tekort.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:20

midgie schreef:
Ze heeft het over rechten lijnen tussen twee teugels en benen, dat is een best lastige oefening voor een beginnende ruiter en een scheef paard.
Schouder binnen en travers is de weg er naar toe en ja wat die teugels betreft in principe heb je die met beide oefeningen niet nodig als je paard goed op je zit reageert toch,
Veel paarden missen de buiging in de schouder binnen en de travers, meer gevende buiten teugel kan daar al heel veel verandering in brengen.

Een paard laten sporen is idd heel moeilijk. En volgens mij is dat iets waar je altijd mee bezig blijft.

Ik denk dat je je teugels zeker wel nodig hebt. Het paard heeft de aanleuning nodig om tot enige mate van verzameling te komen. In het Scala der Ausbildung moet een paard eerst tact en aanleuning hebben. Travers [en in zekere mate ook de SB] is een verzamelde oefening [mits in draf of galop] en komt veel later pas als een paard daar sterk genoeg voor is. Travers of SB rijden in stap heeft veel nut voor de souplesse maar maakt een paard niet sterker.

Het valt me op dat paarden de buiging in de schouder bijna altijd wel maken, maar dat de paarden geen lengtebuiging vertonen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:04

Abacab schreef:
Janneke2 schreef:
spaanse lui richten zich op een bijna doorhangende teugel, dan valt dat snel op.

Daar wil ik wel een kanttekening bij plaatsen;
In de Spaanse dressuur rijdt men ook met heel andere bitten, doorgaans een dunne stang met lange scharen.
Verder steekt een Spaans paard fysiek echt anders in elkaar dan een warmbloed [ik heb beiden met veel plezier getraind].

Daar zit iets in, maar ik rijd gewoon op trens, daar gaat het ook mee.
Mijn Knollie schijnt arabisch bloed te hebben, maar is voor driekwart gewoon een hollands warmbloed. (Ja, met een lange rug...)

Het gaat me om een manier van rijden - met een ijslander of een fjord kun je je ook richten op contact van net een halve gram.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:11

Deze is interresant...

Ik wil deze ook even doorlezen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:12

Abacab schreef:
Een paard laten sporen is idd heel moeilijk. En volgens mij is dat iets waar je altijd mee bezig blijft.

Ja, mee eens.
(Maar vroeg beginnen geeft wel goed resultaat.)

Abacab schreef:
Ik denk dat je je teugels zeker wel nodig hebt. Het paard heeft de aanleuning nodig om tot enige mate van verzameling te komen.

Dat denk ik niet: kijk maar in de wei: een stel hengsten dat tegen elkaar opbiedt, een merrie in season, verzameling is een natuurlijk gegeven.
(Okee, daarna gana wij er op zitten en dan is dat allemaal een stuk lastiger, maar dat wil niet zeggegn, dat ene paard zonder aanleuning niet kan verzamelen. Uiteraard: of hij snapt wat wij willen zonder teigel, dat is ook nog een vraag....)

Abacab schreef:
In het Scala der Ausbildung moet een paard eerst tact en aanleuning hebben. Travers [en in zekere mate ook de SB] is een verzamelde oefening [mits in draf of galop] en komt veel later pas als een paard daar sterk genoeg voor is. Travers of SB rijden in stap heeft veel nut voor de souplesse maar maakt een paard niet sterker.

Eh, is dit jouw ervaring...?
De mijne is een andere.

Okee, het "Scala der Ausbildung" lees ik net niet als een volgorde: "eerst moet dit, dan moet dat". Ik streef ze alle 6 tegelijk na, maar de volgorde zelf, daar is ooit wel over nagedacht.

Verder is met name SB (maar eigenlijk iedere oefening) een middel, niet zo zeer een doel.
Je "pakt SB uit de kast" als je redenen hebt, te denken dat je dier het redelijekrwijs zou moeten kunnen/ er aan toe is het te leren,
en je doet het, om souplesse, kracht en gehoorzaamheid te verbeteren.

Ooit reed ik een dier, dat een matige overgang stap-draf had. Nou, als je dan in stap travers deed voor je aandraafde, dan steeg je werkelijk op. Dus behalve souplesse, werkt het ook in stap op kracht.
(Waarom tenslotte ook niet? Om ondanks de extra strekking aan de buitenzijde toch voorwaarts te blijven stappen, het buitenachterbeen onder de massa te blijven zetten IS kracht nodig.)

Het valt me op dat paarden de buiging in de schouder bijna altijd wel maken, maar dat de paarden geen lengtebuiging vertonen.[/quote]

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:18

Paard tussen je binnenbeen en buitenteugel houden, hoppa recht paard. Kilometers maken, hoppa balans..

Vind het hele 'rechtrichten' gedoe altijd zo'n gezweef.. Paardje krijg je echt niet ineens recht door hem eindeloos te pesten met schouderbinnenwaarts en travers, worden ze hooguit los van in de schouders.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:00

Amaranth7 schreef:
Paard tussen je binnenbeen en buitenteugel houden, hoppa recht paard.

Tjonge...
Amaranth7 schreef:
Kilometers maken, hoppa balans..
Zou dat echt zo zijn...?

Amaranth7 schreef:
Vind het hele 'rechtrichten' gedoe altijd zo'n gezweef.

Dat geloof ik grif. Mijn indruk is helaas, dat je na 3 woorden ophoudt met lezen en ja, dan kun je die losse kreten idd goed wegredeneneren... ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:24

Amaranth7 schreef:
Paard tussen je binnenbeen en buitenteugel houden, hoppa recht paard. Kilometers maken, hoppa balans..

Vind het hele 'rechtrichten' gedoe altijd zo'n gezweef.. Paardje krijg je echt niet ineens recht door hem eindeloos te pesten met schouderbinnenwaarts en travers, worden ze hooguit los van in de schouders.

Dan heb je echt geen idee waarvoor de oefeningen zijn, kan voor jou gezweef zijn , maar geloof me ik heb een aantal paarden staan die zonder deze oefeningen echt niet meer zo hadden kunnen lopen als ze nu doen. dus meisje ga je eens serieus verdiepen in het trainen van paarden.
Zeker moet je kilometers maken, maar doe het dan op de juiste manier , wat voor jou als balans voelt kan voor het paard een lichamelijke belasting zijn, heb je wel eens op een paard gezeten wat echt in balans loopt?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 07:05

Amaranth7 schreef:

Oja....??

Binnen been en buiten teugel. Dan heeft mijn paard op links zijn stelling naar buiten hoor! En word hij nog schever als dat hij was.
Links om issie scheef, dan stel ik m naar binnen. Binnen teugel open, buiten teugel aan. Binnen been op de singel buiten knie alleen tegen het zadel.
Buigt hij naar binnen in, op links. En zo, kleine stapjes, word zijn lengtespier in zijn rechter kant van zijn rug langer.

Recht richten is de basis voor paardrijden. Omdat een paard een natuurlijke scheve kant heeft, moet jij als ruiter dat zien op te lossen.

Kilometers maken balans? Jaaaja. Nee sorry.

EERST de ruiter in balans maken. Dan het paard leren waarvoor hij achterbenen en voorbenen heeft.
Van achteren naar voren rijden. Door buigingen word hij gedwongen om zijn binnen achterbeen er onder te zetten, zodat het gewicht op de massa word verdeeld.
Men kan het na veel werken merken, doordat een paard niet meer plat door de bocht gaat.

Zonder dat de ruiter niets aan zichzlef doet? Kan een paard ook niet verbeteren.

Spijt me. Tijd dat jij eens dieper in het rijden, gymnastisatie en de anatomie van het paard gaat.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 07:13

Ik rij zelf op antoine de both, dat is alleen maar rechtrichten en alles uit pure ontspanning, ik gebruik deze oefeningen:

-contra stelling
- vierkante volte
- slangenlijn door het midden van de bak (alsof je tussen paaltjes loopt)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 11:01

maralyn schreef:
Recht richten is de basis voor paardrijden. Omdat een paard een natuurlijke scheve kant heeft, moet jij als ruiter dat zien op te lossen.

EERST de ruiter in balans maken. Dan het paard leren waarvoor hij achterbenen en voorbenen heeft.
Van achteren naar voren rijden. Door buigingen word hij gedwongen om zijn binnen achterbeen er onder te zetten, zodat het gewicht op de massa word verdeeld.
Men kan het na veel werken merken, doordat een paard niet meer plat door de bocht gaat.

Alle paarden hebb idd een scheve kant, is een beetje zoals linkshandig of rechtshandig zijn ;-)

Ik hoor mijn instructeur vaak zeggen dat mijn paardje haar achterbeen moet leren onderin zeten en daarom veel buigingn maken (en bij longeren durft ze zich inderdaad plat leggen) dus hierin kan ik je volgen en we zijn hier dus mee bezig ;-)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:03

Daar heeft je instructeur helemaal gelijk in.

This eigenlijk best wel simpel als je na denkt over de bio mechanika van het paard. En hoe je het kan oplossen.
Longeren is een super oplossing. Heb je iemand met ervaring? (die jou helpt?) Je zou een keer kunnen vragen naar dubbele lijnen :D