Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Janneke2 schreef:....om de discussie iets "breder" te maken:
...voor we het liefste "spaans" rijdt, gelden rechtricht oefeningen als basisioefeningen. Okee, wellicht niet de eerste oefeningen waarmee je een jong paard start, maar je begint er wel zo vroeg mogelijk mee.
...en veel ruiters en instructeurs rijden "duits", waarbij vaak geldt, dat de 'ausbilding' begint met paard aan de teugel en daarna komt 'de rest'.
...en ik doe al jarenlang bij het instappen, aan een los teugeltje even schoudervoor links en rechts. (Bijv. op rechterhand: mooie stelling en buiging aan los teugeltje op de korte zijde - en dan contrastelling op de lange zijde.) Gaat dat leuk, dan misschien nog contrastelling in de hoeken/ korte zijde.
Neem je daarna de teugels in contact, loopt er een soepel paard onder je, dat vaak al lekker gestreched is.
En ik geloof grif, dat Debra's instructeur "weet van recht richten". (Ook "duitse", dan wel "nederduiste" instucteurs krijgen daar les over.)
Maar als een basisoefening zal hij het waarschijnlijk niet zien...
debravanesch schreef:uiteraard. Maar mijn paard zoekt heel veel steun aan de wand van de bak, daarom doen we dit op de binnen hoefslag of middelijn en dan moet ik haar tussen teugels en benen houden anders gaat ze richting bankrand
Abacab schreef:midgie schreef:......... als jou instructrice jou al tussen 2 teugels wil laten lopen, weet zij niet wat rechtrichten is , ..............
die snap ik niet.
Ik hoop toch dat jij je paard in de travers en SB ook tussen 2 teugels wilt laten lopen?
Janneke2 schreef:spaanse lui richten zich op een bijna doorhangende teugel, dan valt dat snel op.
midgie schreef:Ze heeft het over rechten lijnen tussen twee teugels en benen, dat is een best lastige oefening voor een beginnende ruiter en een scheef paard.
Schouder binnen en travers is de weg er naar toe en ja wat die teugels betreft in principe heb je die met beide oefeningen niet nodig als je paard goed op je zit reageert toch,
Veel paarden missen de buiging in de schouder binnen en de travers, meer gevende buiten teugel kan daar al heel veel verandering in brengen.
Abacab schreef:Janneke2 schreef:spaanse lui richten zich op een bijna doorhangende teugel, dan valt dat snel op.
Daar wil ik wel een kanttekening bij plaatsen;
In de Spaanse dressuur rijdt men ook met heel andere bitten, doorgaans een dunne stang met lange scharen.
Verder steekt een Spaans paard fysiek echt anders in elkaar dan een warmbloed [ik heb beiden met veel plezier getraind].
Abacab schreef:Een paard laten sporen is idd heel moeilijk. En volgens mij is dat iets waar je altijd mee bezig blijft.
Abacab schreef:Ik denk dat je je teugels zeker wel nodig hebt. Het paard heeft de aanleuning nodig om tot enige mate van verzameling te komen.
Abacab schreef:In het Scala der Ausbildung moet een paard eerst tact en aanleuning hebben. Travers [en in zekere mate ook de SB] is een verzamelde oefening [mits in draf of galop] en komt veel later pas als een paard daar sterk genoeg voor is. Travers of SB rijden in stap heeft veel nut voor de souplesse maar maakt een paard niet sterker.
Amaranth7 schreef:Paard tussen je binnenbeen en buitenteugel houden, hoppa recht paard.
Amaranth7 schreef:Zou dat echt zo zijn...?Kilometers maken, hoppa balans..
Amaranth7 schreef:Vind het hele 'rechtrichten' gedoe altijd zo'n gezweef.
Amaranth7 schreef:Paard tussen je binnenbeen en buitenteugel houden, hoppa recht paard. Kilometers maken, hoppa balans..
Vind het hele 'rechtrichten' gedoe altijd zo'n gezweef.. Paardje krijg je echt niet ineens recht door hem eindeloos te pesten met schouderbinnenwaarts en travers, worden ze hooguit los van in de schouders.
Amaranth7 schreef:Paard tussen je binnenbeen en buitenteugel houden, hoppa recht paard. Kilometers maken, hoppa balans..
Vind het hele 'rechtrichten' gedoe altijd zo'n gezweef.. Paardje krijg je echt niet ineens recht door hem eindeloos te pesten met schouderbinnenwaarts en travers, worden ze hooguit los van in de schouders.
maralyn schreef:Recht richten is de basis voor paardrijden. Omdat een paard een natuurlijke scheve kant heeft, moet jij als ruiter dat zien op te lossen.
EERST de ruiter in balans maken. Dan het paard leren waarvoor hij achterbenen en voorbenen heeft.
Van achteren naar voren rijden. Door buigingen word hij gedwongen om zijn binnen achterbeen er onder te zetten, zodat het gewicht op de massa word verdeeld.
Men kan het na veel werken merken, doordat een paard niet meer plat door de bocht gaat.