Steigeren tijdens het rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yoni_Florus

Steigeren tijdens het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 17:48

Heey (;

Ik heb een probleem mijn pony steigert constant wanneer ik rijd op hem, Soms gaat doet hij het niet en soms doet hij het de heletijd...Hij is nu wel een hengst maar toch wel al even zadelmak. Ik ree in het begin altijd met bit maar ik dacht dat het door dat kwam dat hij begon te steigeren omdat hij heel gevoelig is in zijn mond. Dus ik begon bitloos te rijden maar dan deed hij dat nog, Nu weet ik echt niet meer wat ik moet doen. Dus mss iemand tips voor mij? (;

Dankje (:

miszblueeyes

Re: Steigeren tijdens het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:49

medisch alles uitgesloten? miss last vam de rug, past het zadel?

Yoni_Florus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 17:52

miszblueeyes schreef:
medisch alles uitgesloten? miss last vam de rug, past het zadel?

Nee hij heeft zeker niets aan zijn rug en zijn zadel past ook goed Of hij heeft van niets anders last dus ik zou het echt niet weten maar toch bedankt (;

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:54

Hoe weet je het zo zeker dat hij medisch goed is?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:19

Les?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:45

Op welke momenten steigert hij precies? Is dat als je stil wilt staan? Als hij andere paarden ziet? Als je een oefening aan hem vraagt?

Zitten en verder verschillen in de dagen waarop hij amper steigert en waarop hij heel veel steigert? Zoals meer of minder vrije beweging of voer voor hem?

Fleurlovexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:58

Misschien veranderen van voer ?

sromee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 07:17

Kan zijn dat die zijn wilde jaren gewoon nog niet kwijt is.. Veel beweging geven zodat hij z'n energie kwijt kan! Dit hoeft natuurlijk niet met rijden wat ze altijd bij mijn verzorgpony op m'n manege doen (druktemaker die het heerlijk vind om als een gek te bokken en te rennen) is hem voor de les even lekker opjagen. Zorg wel dat je duidelijk maakt dat dit een spel is beloon hem gebruik een hoge stem. Ook heb ik gehoord dat als je het hem op commando leert hij het alleen nog doet als je day commando geeft maar dit is erg risicovol als hij het namelijk niet ziet als commando maar alleen als iets dat die goed doet kan het zijn dat het erger word dus dit is echt je eigen risico.

sonjamoelaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:08

mijn paard deed dit ook in het begin.
Lekker voorwaarts houden en afleiding in de vorm van veel oefeningen en overgangen rijden hielp voor mij erg goed.

Opjagen zoals hierboven word genoemd ben ik persoonlijk geen voorstander van. Je maakt je paard alleen maar gekker in z'n koppie naar mijn idee.. maar die mening is voor iedereen anders natuurlijk ;)

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:36

Inderdaad veel laten bewegen, losgooien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:48

Je zult eerst moeten weten waarom hij het doet.
Heeft hij last van zijn rug, van zijn tanden, van zijn benen, van zijn hals, ligt het zadel niet goed, vindt hij het bit of de neusriem niet prettig, zit jij hem in de weg/in zijn mond/onstabiel/in de rug/..., heb je teveel van hem gevraagd, heb je zelf toegegeven aan hem toen hij er een dag gewoon geen zin in had, vindt hij het rijden niet interessant genoeg en begint hij het zelf interessanter te maken, is het vanuit discomfort of een angstig moment ontstaan en is het nu een aanwensel geworden,....?

Die oorzaak moet je natuurlijk oplossen. ;)

Het steigeren zelf moet je oplossen door ten eerste te voorkomen dat hij trager wordt of achter je been kruipt, hij moet ten allen tijde voorwaarts gaan voor je been. Voel je dat hij niet reageert dan pak je dat al gelijk aan, dus voor hij omhoog komt al scherp zijn op signalen. Staat hij al stil dan voorkom je steigeren door hem met je buitenteugel omlaag te houden (hij kan niet omhoog als je hem dubbelvouwt :+ ) en dan hop in een keer echt goed naar voren te zetten. Is hij al omhoog gekomen dan ga je zelf wat naar voren zitten om je balans te houden, je trekt niet aan de teugel (gevaar dat hij omklapt) maar je gooit ook niet alles los (beloning voor het gedrag) en zodra hij naar beneden komt, hij hoeft niet eens echt op de grond te zijn, rij je hem al naar voren. Evt. kan het helpen als er tijdelijk iemand met een longeerzweep mee in de bak komt staan als je hem zelf niet meer naar voren krijgt.
O ja, als hij echt kaarsrecht omhoog komt, NIET op zijn kont slaan met de zweep, sommige paarden hupsen in een reflex op hun achterbenen naar voren en als de achterhand dan voor de voorhand komt, slaat hij om en lig je eronder.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:28

-> RT-P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:04

Dit paard is een maatje te groot voor je denk ik. Een hengst die niet doorgereden is, is best een zware kluif.

Een paard steigert als hij van achteren aangedreven wordt, maar van voren gestopt. Dat kan zijn dat jouw hulpen dat doen, maar het kan ook zijn dat jij hem naar voren drijft, terwijl hij geen drang naar voren heeft.
Of dat jij bijdrijft, maar hij ergens pijn heeft wat de voorwaartse drang stopt.

Is er een tandarts bij geweest? Ook een bitloos hoofdstel kan tegen de kaak drukken en pijn veroorzaken.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:06

Mijn kennis heeft mij een gekke oplossing gegeven. Als je paard omhoog komt, sla je een rauw ei stuk op zijn hoofd. Het paard zal op die manier denken dat zijn hoofd bloed. En dan durven ze niet meer te steigeren, bang voor een bloedbad ;)

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:10

Viktor238 schreef:
Mijn kennis heeft mij een gekke oplossing gegeven. Als je paard omhoog komt, sla je een rauw ei stuk op zijn hoofd. Het paard zal op die manier denken dat zijn hoofd bloed. En dan durven ze niet meer te steigeren, bang voor een bloedbad ;)

Vraag me nu echt af hoe je een rauw niet breekt in de periode dat ie het niet doet :P snap het idee. water werkt vaak ook

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:21

Viktor238 schreef:

Je kan ook een emmer water over je eigen hoofd gooien zodat je misschien een beetje helder na kan denken. Bij 90% van de paarden is het probleem niet 'het zadel'of de 'rug of wat dan ook. Maar de ruiter. En dat is iets dat veel mensen vergeten.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:30

Ja, inderdaad zeker niet naar rare achterhaalde boeren 'wijsheden' luisteren als rauw ei stuk slaan op zijn hoofd.... Ga in plaats daarvan heel goed nadenken over waarom hij dit gedrag vertoont en hoe jij aan jezelf kan werken zodat hij dit niet meer doet. Steigeren is het uiten van pijn/ongemak/onbegrip, al dan niet veroorzaakt door de ruiter (meeste gevallen) of iets lichamelijks. Heb je les?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 07:14

maxxlover schreef:
Viktor238 schreef:

Je kan ook een emmer water over je eigen hoofd gooien zodat je misschien een beetje helder na kan denken. Bij 90% van de paarden is het probleem niet 'het zadel'of de 'rug of wat dan ook. Maar de ruiter. En dat is iets dat veel mensen vergeten.

:(

Ze heeft hier in bovenstaande reacties verteld dat het iig niet aan het zadel ligt. Ze heeft geen foto gestuurd over hoe ze op het paard zit, of beter nog een filmpje. Als het niet aan haar ligt zou het ook dominantie kunnen zijn. En geloof me, ik denk goed na....

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 07:17

xDreamerx schreef:
Ja, inderdaad zeker niet naar rare achterhaalde boeren 'wijsheden' luisteren als rauw ei stuk slaan op zijn hoofd.... Ga in plaats daarvan heel goed nadenken over waarom hij dit gedrag vertoont en hoe jij aan jezelf kan werken zodat hij dit niet meer doet. Steigeren is het uiten van pijn/ongemak/onbegrip, al dan niet veroorzaakt door de ruiter (meeste gevallen) of iets lichamelijks. Heb je les?

Ik weet niet hoe zij zit, ik heb geen foto van hoe het zadel ligt. Ik kan zijn hoofdje niet zien als zij he zadel op zijn rug ligt. Bij mijn pony was het steigeren vooral dominantie. Ik gaf maar een tip hoor....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:13

Miss leren rijden, denk dat het probleem bij jou ligt en niet bij het dier.
Steigeren is een teken van verzet, dus zoek daar de oorzaak van , een paard steigert echt niet zomaar .
Miss zijn jou hulpen wel te groot, je zit niet goed, ja verzin het maar.
Met hengst zijn heeft dat niks te maken, juist een hengst wil vaak graag voor je werken,maar dan zul je wel respect moeten hebben, dus miss les nemen van iemand die jou leert hoe een paard te trainen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:17

Hoe oud ben jij, hoe oud is de pony en hoe groot?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:17

Natuurlijk komen de rauwe eieren theorieën weer voorbij.
Een paard steigert in veel gevallen omdat hij van voor te veel wordt tegen gehouden.
Een ruiter met te strakke hand. ( en de ruiter vind zelden zelf dat dit zo is)
En zolang wij hier geen filmpje zien zou ik de maffe theorieën maar achterwege laten.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:19

little_king schreef:
Natuurlijk komen de rauwe eieren theorieën weer voorbij.
Een paard steigert in veel gevallen omdat hij van voor te veel wordt tegen gehouden.
Een ruiter met te strakke hand. ( en de ruiter vind zelden zelf dat dit zo is)
En zolang wij hier geen filmpje zien zou ik de maffe theorieën maar achterwege laten.

Maar als zij beweert dat het niet gaatbom de ruiter, het zadel, tegenhouden etc. Dan moet je toch wat..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:21

9 van de 10 ruiters met een paard dat steigert zal zelf beweren dat het geen vaste hand heeft.
Maar zie je ze rijden weet je wel zeker dat daar het probleem zit.
Zelf inzicht is erg moeilijk en als we bokt moeten geloven heeft iedereen een geweldige zachte hand, maar kijk je om je heen is het zo anders en verbaasd het me dat er niet meer paarden eens flink omhoog komen, de goedzakken.

En dan zijn de maffe tips als zakjes water nog steeds niet de oplossing, rijtechnisch je paard te slim af zijn wel.
Laatst bijgewerkt door little_king op 07-07-13 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:22

Viktor238 schreef:
Maar als zij beweert dat het niet gaatbom de ruiter, het zadel, tegenhouden etc. Dan moet je toch wat..

Maar dat beweert ze niet ;)