Help!! Jonge hengst eerst super en plots vreselijk te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Len_Stanley

Help!! Jonge hengst eerst super en plots vreselijk te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 22:41

Hallo!
Ik heb een redelijk groot probleem met mijn bijna 5 jarige Hengst, loopt sinds 3 dagen niet meer goed.
Kijk voor meer info en foto's op HAW: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1719441
Ik heb hem sinds kort op een mooie nieuwe pensionstal gezet.
Hij kwam keurig aan en kon nu lekker bij andere paarden op stal staan (stond eerst afgezonderd, heeft nu contact met soortgenoten)
Hij was super tevreden, dat zag ik, was heel erg relaxed en ben er de eerste dag dus maar opgestapt en liep gelijk van het begin super - kon lekker naast een andere ruin met hem instappen en daarna goed oefenen.
Iedereen was zo onder de indruk, zo'n lieve en brave hengst die er naast nog heel goed loopt etc, moest hem lekker hengst houden blabla!
Ben nog met een andere ruiter naar buiten geweest, Stanley voor het eerst op buitenrit / nieuwe stal en omgeving, loopt gelijk voorop en we konden zelfs meteen zwemmen terwijl hij nog nooit water had gezien!! Hij was happy!!
En dan kwam de slag terug, opeens is hij heel dribbelig, irriterend vervelend druk en negeerd mij!! Kop in de lucht oren naar voren en "rennen"!
Goed gangwerk had hij altijd maar nu gooid hij idioot hoog op, opeens heel veel schwung.
Niks meer met voorwaarts afwaards neus zo te zeggen op de grond afrollen en langzaam hoger instellen en van achter naar voren rijden..
0 aanleuning en ontspanning, dat was 3 dagen terug alles super..
Ik sta bij een bekende springruiter, hij zegt dat ik meer moet "rijden" teugels korter en vast nemen waar ik het niet mee eens ben - trekken en zagen kunnen ze allemaal maar ik weet dat hij het anders heeft geleerd!! Ik heb hem klaargemaakt en ga nu niet alles omgooien en met sterke hand dwingen zeg maar.
Heeft ook geen zin, dat helpt alleen de voorkant dus dat kan ik vergeten..
Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn? Kan dit door ander, meer of teveel krachtvoer komen?
AUB help.. Groeten!!
Laatst bijgewerkt door Len_Stanley op 21-06-13 23:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Anomien

Re: Help!! Jonge hengst eerst super en plots vreselijk te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:55

misschien spelen z'n hormonen op? Nieuw huis, nieuwe merriegeuren?
Geef hem ongelijk, het haalt elke man uit z'n concentratie.

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 22:58

Knert schreef:
misschien spelen z'n hormonen op? Nieuw huis, nieuwe merriegeuren?
Geef hem ongelijk, het haalt elke man uit z'n concentratie.

Ja klopt ook, ik maak me misschien teveel zorgen.. Ik denk al gelijk aan voer/gebit/rug probleem.. Maar hij is op een nieuwe echte stal.. Daarvoor afgezonderd alleen en daarvoor op de wei..

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:02

Hoelang heb je hem daar nu staan? Heb geduld, paarden zijn pas na een aantal maanden/half jaar echt gewend op hun nieuwe plek. Dat ie eerst braaf alles deed na de verhuizing zegt niks hoor. Gun je paard de tijd.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:03

Ik denk ook idd dat zijn mannelijke gevoelens naar boven komen! Eerst rustig afgezonderd en nu van alles nieuws daar word je opgewonden van.
Mag ik vragen waarom die hengst is?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:06

jee wat vervelend.. ik las het en kreeg meteen een rare gedachte. Ze zouden hem toch niet hebben laten dekken toen jij niet in de buurt was? Lijkt idd een hormonaal probleem.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:07

Ik ga mee met wat Fransje 70 hier zegt. Hij heeft toch even de tijd nodig om te wennen. Daarbij komt dat hij nog best jong is. Alle nieuwe indrukken moeten even bezinken. Je bent nog maar net verhuisd. En het paard is ook nog niet zo lang onder het zadel. Soms hebben ze mentaal de tijd nodig om te 'groeien'.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:07

Wil je m niet laten ruinen? Als. Een hormonaal probleem is, is dit wellicht een optie?

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 23:16

Tooske schreef:
Ik denk ook idd dat zijn mannelijke gevoelens naar boven komen! Eerst rustig afgezonderd en nu van alles nieuws daar word je opgewonden van.
Mag ik vragen waarom die hengst is?

Ik heb hem van de wei, wist niet wat ik eruit kon halen en heb met de eigenaar een contract dat ik hem een half jaar voor de koop zo mee krijg zeg maar.
Hij wil hem niet castreren tot ik hem gekocht heb, we zijn nu op de helft van de tijd.

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 23:19

Leorah schreef:
jee wat vervelend.. ik las het en kreeg meteen een rare gedachte. Ze zouden hem toch niet hebben laten dekken toen jij niet in de buurt was? Lijkt idd een hormonaal probleem.

Dat zou wat zijn.. Dat weet ik natuurlijk niet maar het kan wat verklaren?!
Ohja belangrijk: zijn ogen!! Als je hem aankijkt, ogen draaien en dat witte is zo te zien.. Echt heel eng nerveus lijkt het

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:22

Oei, hopen dat het niet erger wordt anders toch castreren. Als het echt gaat richting het echte 'hengstengedrag' ben je niet vrolijk :D
Staan er veel merries bij je op stal? Dat zal denk ik een groter verschil maken dan de plek zelf, opeens van geen maatjes naar allemaal lekker ruikende merries. Denk dat je nu zn ware gedrag gaat zien als hengst zijnde.
Maar dat denk ik hoor, weet het niet zeker.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:24

Hoeveel voer krijgt hij, hoeveel beweging excl rijden en wat is zijn omgeving? Hoe lang sta je er nu?

Een verhuizing kost natuurlijk heel veel energie. Nieuwe indrukken, weg uit de vertrouwde omgeving. Daar kan een hoop concentratieverlies verklaren. Geef hem eens de tijd te wennen aan het nieuwe leven ipv direct aan het werk te gaan. Grote kans dat de eerste keer rijden zo goed ging omdat hij overdonderd is.

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 23:25

Carolaaxxxx schreef:
Oei, hopen dat het niet erger wordt anders toch castreren. Als het echt gaat richting het echte 'hengstengedrag' ben je niet vrolijk :D
Staan er veel merries bij je op stal? Dat zal denk ik een groter verschil maken dan de plek zelf, opeens van geen maatjes naar allemaal lekker ruikende merries. Denk dat je nu zn ware gedrag gaat zien als hengst zijnde.
Maar dat denk ik hoor, weet het niet zeker.

Ja.. Dat klopt, er staan redelijk wat merrie's ja.
Als het niet beter word en de eigenaar hem perse niet wil laten castreren en hem echt hengst wil houden voor de koop, kan ik hem terug gaan brengen.. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:28

Misschien wat uit zijn doen? Jij zet hem op een nieuwe stal, nieuwe merries, de eerste dag gelijk aan het werk op de nieuwe stal, ook maar gelijk voor het eerst het water in, voor het eerst op buitenrit. Is ook wel een beetje veel van het goede zo'n eerste dag, vind je zelf ook niet? Gun hem wat tijd.

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 23:29

RianneH schreef:
Hoeveel voer krijgt hij, hoeveel beweging excl rijden en wat is zijn omgeving? Hoe lang sta je er nu?

Een verhuizing kost natuurlijk heel veel energie. Nieuwe indrukken, weg uit de vertrouwde omgeving. Daar kan een hoop concentratieverlies verklaren. Geef hem eens de tijd te wennen aan het nieuwe leven ipv direct aan het werk te gaan. Grote kans dat de eerste keer rijden zo goed ging omdat hij overdonderd is.

Ik ga morgen precies vragen wat hij precies in welke hoeveelheid krijgt!
Het kan ook zijn dat het door hafer komt.
Buiten het rijden heeft hij tot nu toe geen beweging, ik kan hem op wens in de molen laten lopen.
Op wei kan hij pas na castratie / koop

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 23:30

Mindim schreef:
Misschien wat uit zijn doen? Jij zet hem op een nieuwe stal, nieuwe merries, de eerste dag gelijk aan het werk op de nieuwe stal, ook maar gelijk voor het eerst het water in, voor het eerst op buitenrit. Is ook wel een beetje veel van het goede zo'n eerste dag, vind je zelf ook niet? Gun hem wat tijd.

Ja heb je gelijk, ookal heb ik hem de eerste dag maar 20 min gereden en pas de 2e dag naar buiten.. Alsnog ja! Ik kijk het nog aan, laat hem wennen zeker!! Was eerder bang voor iets ernstigs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:32

Kan hij daar niet even op de wei om even de spanning er uit te halen?

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 23:37

Mindim schreef:
Kan hij daar niet even op de wei om even de spanning er uit te halen?

Hij springt graag over hekwerken, maakt niet uit hoe hoog, er is 1 grote wei en daar kan hij nog niet op (merrie's) ik ga vragen of ze een stuk kunnen afzetten op een andere plek, zodat hij in nood (als hij springt) niet kan dekken.. Soort paddock misschien is dat wel mogelijk

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:47

Waarom weet jij niet welk voer jouw paard krijgt? Puur uit interesse waarom je dat aan de stalhouder over laat die het paard nog niet kent?
Als ik zo de foto's bekijk is het nog een vrij jeugdig paard en slap paard. Ik zou het krachtvoer laten zitten, desnoods over op muesli met lage energiewaarde en goed en voldoende ruwvoer. Daarnaast lekker laten bijkomen, even niet rijden en vooral laten wennen. In de molen kan, maar hij kan zich dus helemaal niet vrij bewegen? Zou niet mijn keus zijn voor pensionstal.. Zorg dat hij genoeg ruimte krijgt om even zijn energie vrij te kunnen, zonder te moeten werken. Op stal krijgt hij nu een hele hoop indrukken, maar kan lichamelijk nergens heen. Kijk of hij op het rustigste punt van stal kan staan, ipv aan een gangpad bijvoorbeeld.
En vooral, geef en de tijd te wennen, de komende weken gewoon niet rijden en wandelen, ontspannen longeren en zo veel mogelijk laten wennen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:50

Weinig pensionstallen laten hengsten toe.. Groot gelijk als er ook merries staan en de hengst is nog jong, dus ook erg onvoorspelbaar..
Denk dat naar buiten gooien niet zomaar een optie zal zijn op een stal waar merries buiten staan op hetzelfde moment. Denk dat zowel staleigenaar, als eigenaren van de andere paarden erop tegen zijn..

Is er geen binnenbak beschikbaar waar je regelmatig even hem uit kan laten scheuren? Anders misschien regelmatiger longeren voor het rijden en gewoon zodat hij zijn energie kwijt kan?

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 00:01

Carolaaxxxx schreef:
Weinig pensionstallen laten hengsten toe.. Groot gelijk als er ook merries staan en de hengst is nog jong, dus ook erg onvoorspelbaar..
Denk dat naar buiten gooien niet zomaar een optie zal zijn op een stal waar merries buiten staan op hetzelfde moment. Denk dat zowel staleigenaar, als eigenaren van de andere paarden erop tegen zijn..

Is er geen binnenbak beschikbaar waar je regelmatig even hem uit kan laten scheuren? Anders misschien regelmatiger longeren voor het rijden en gewoon zodat hij zijn energie kwijt kan?

Ja, dat is echt zo.
Klopt, binnenbak! Ja daar moet hij maar scheuren

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 00:04

RianneH schreef:
Waarom weet jij niet welk voer jouw paard krijgt? Puur uit interesse waarom je dat aan de stalhouder over laat die het paard nog niet kent?
Als ik zo de foto's bekijk is het nog een vrij jeugdig paard en slap paard. Ik zou het krachtvoer laten zitten, desnoods over op muesli met lage energiewaarde en goed en voldoende ruwvoer. Daarnaast lekker laten bijkomen, even niet rijden en vooral laten wennen. In de molen kan, maar hij kan zich dus helemaal niet vrij bewegen? Zou niet mijn keus zijn voor pensionstal.. Zorg dat hij genoeg ruimte krijgt om even zijn energie vrij te kunnen, zonder te moeten werken. Op stal krijgt hij nu een hele hoop indrukken, maar kan lichamelijk nergens heen. Kijk of hij op het rustigste punt van stal kan staan, ipv aan een gangpad bijvoorbeeld.
En vooral, geef en de tijd te wennen, de komende weken gewoon niet rijden en wandelen, ontspannen longeren en zo veel mogelijk laten wennen.

Ik weet wat hij krijgt, alleen niet zeker/ precies hoeveel, maar hier kan ik zeker wat mee en ga zijn voer veranderen! :) stal is top, hij kan zich na koop vrij bewegen als hij geruind is..
Laatst bijgewerkt door Len_Stanley op 22-06-13 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 00:05

Hoop dat hij dan af en toe daar zijn overtollige energie kwijt kan! En hopen dat het wenverschijnselen zijn en geen hengstengedrag.
Krijgt ie trouwens haver? Dat zou ik gelijk maar van zn maaltijdje aftrekken. Zou toch naar genoeg ruwvoer gaan en een handje biks of wat muesli voor de smaak! :D
Succes

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 00:08

Carolaaxxxx schreef:
Hoop dat hij dan af en toe daar zijn overtollige energie kwijt kan! En hopen dat het wenverschijnselen zijn en geen hengstengedrag.
Krijgt ie trouwens haver? Dat zou ik gelijk maar van zn maaltijdje aftrekken. Zou toch naar genoeg ruwvoer gaan en een handje biks of wat muesli voor de smaak! :D
Succes

Ja klopt, dat Hafer en kracht voer ga ik morgen gelijk afzetten en ipv daarvan beetje Müsli voeren

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 00:17

Dus als ik het goed begrijp, komt hij alleen van de wei en heb je hem nu op stal?
En dan vind je het raar dat hij zich nu anders gedraagt?
Ik zou zeggen bespreek het met de eigenaar, ik neem aan dat hij ook het beste met het paard voor heeft? En anders als hij bevalt koop je hem toch gewoon en gun je hem wel een paardwaardig leven?