Ik heb inmiddels een andere instructeur, over wie ik erg tevreden ben, hij heeft heel veel ervaring, en heeft zich steeds bijgeschoold, waardoor ik nu profiteer van 50 jaar ervaring, vanuit een grotendeels klassieke opleiding, aangevuld met modernere technieken.
Lynn is 4 jaar, Anglo-Arabier, en ons niveau is zadelmak.
Waar we nu aan werken:
- Lynn moet elektrisch aan het been worden, en voorwaarts gaan denken
- ik moet Lynn uitnodigen om over de bovenlijn lang te willen worden, en vanuit dat voorwaartse de hand op te zoeken en aanleuning te nemen, waardoor we een fijne verbinding van achter naar voor gaan krijgen.
- we stoeien daarin met verschillende tempi in stap, en een beetje in draf, tempocontrole. Ik controleer dus niet elke pas van haar, maar het tempo moet van ons samen zijn, zodat ik én niet hoef te remmen, én niet hoeft te drijven, op die manier installeren we cruise control.
- ik moet leren ontspannen, vooral in bovenbenen (ik zit als een wasknijper soms
) en armen, in Lynn haar beweging meegaan, en vanuit een harmonie die dan ontstaat, het tempo controleren- minder redeneren en meer intuïtief gaan rijden, ik rationaliseer teveel, waardoor ik dan niet meer voel.
- op mijn billen gaan zitten

Wees een beetje lief voor ons alsjeblieft, we zijn nog niet zo lang een team. Lynn is vanaf januari van mij, maar samen aan het werk doen we nog maar tweeënhalve week. Uiteraard heb ik er voor die tijd ook weleens opgezeten, maar dat was ook niets meer dan dat. We willen vooral samen een stuk harmonie tussen paard en ruiter, een combinatie worden...... verder zien we wel.
Instappen:
En aan het werk.
Iets meer doorsluiten:
We krijgen uitleg.
En weer door, Lynn is nog wat overbouwd, maar hier ook op de voorhand, en ze mag er meer door. Ik ben te streng met mijn been, en moet hem niet draaien.
Even wat dieper en ronder vragen, hier is ze fijn, ze voelt dan super!
Dit doe ik overigens maar heel kort, en alleen onder begeleiding, het is zwaar, maar hoort er soms even bij. We wisselen overigens veel af in houding.Mijn been ligt goed, onderbeen mag een paar cm naar achter, maar ik moet m'n bekken kantelen en meer op mijn billen gaan zitten.
En weer uitleg over mijn schouders en ellebogen (die knik wil ik zien!)
Zoiets bedoel je?
En nog ff draven met losse teugels

Uiteraard heb ik tussendoor ook lange teugel gegeven en uitgestapt, maar daar geen foto's van.
.
Maar wat ik vooral zie is veel spanning bij jou! Als dit wat minder wordt kan dat beestje volgens mij heel knap lopen. Vooral je rug is hol, en zelf zit je wat scheef op je paard. Heeft je instructeur het wel eens gehad over 'tussen de benen rijden'? Dat er nog wat spanning is, is normaal natuurlijk. Jullie zijn nog niet zo lang een combi, maar dat komt vast goed met veel oefenen
: Probeer wat meer te ontspannen in je armen, lijkt wat spanning te zitten. Ziet er goed uit verder!