Anglo-Arabier Lynn @ work (v. Dosator)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Anglo-Arabier Lynn @ work (v. Dosator)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:21

Lynn is nu inmiddels een tijdje bij mij, en in die tijd zijn we rustig begonnen met lessen en zodoende verder doorrijden.
Ik heb inmiddels een andere instructeur, over wie ik erg tevreden ben, hij heeft heel veel ervaring, en heeft zich steeds bijgeschoold, waardoor ik nu profiteer van 50 jaar ervaring, vanuit een grotendeels klassieke opleiding, aangevuld met modernere technieken.

Lynn is 4 jaar, Anglo-Arabier, en ons niveau is zadelmak.

Waar we nu aan werken:
- Lynn moet elektrisch aan het been worden, en voorwaarts gaan denken
- ik moet Lynn uitnodigen om over de bovenlijn lang te willen worden, en vanuit dat voorwaartse de hand op te zoeken en aanleuning te nemen, waardoor we een fijne verbinding van achter naar voor gaan krijgen.
- we stoeien daarin met verschillende tempi in stap, en een beetje in draf, tempocontrole. Ik controleer dus niet elke pas van haar, maar het tempo moet van ons samen zijn, zodat ik én niet hoef te remmen, én niet hoeft te drijven, op die manier installeren we cruise control.
- ik moet leren ontspannen, vooral in bovenbenen (ik zit als een wasknijper soms :') ) en armen, in Lynn haar beweging meegaan, en vanuit een harmonie die dan ontstaat, het tempo controleren
- minder redeneren en meer intuïtief gaan rijden, ik rationaliseer teveel, waardoor ik dan niet meer voel.
- op mijn billen gaan zitten :D

Wees een beetje lief voor ons alsjeblieft, we zijn nog niet zo lang een team. Lynn is vanaf januari van mij, maar samen aan het werk doen we nog maar tweeënhalve week. Uiteraard heb ik er voor die tijd ook weleens opgezeten, maar dat was ook niets meer dan dat. We willen vooral samen een stuk harmonie tussen paard en ruiter, een combinatie worden...... verder zien we wel.

Instappen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En aan het werk.
Iets meer doorsluiten:
Afbeelding

Afbeelding
We krijgen uitleg.

Afbeelding
En weer door, Lynn is nog wat overbouwd, maar hier ook op de voorhand, en ze mag er meer door. Ik ben te streng met mijn been, en moet hem niet draaien.

Afbeelding
Even wat dieper en ronder vragen, hier is ze fijn, ze voelt dan super! :D Dit doe ik overigens maar heel kort, en alleen onder begeleiding, het is zwaar, maar hoort er soms even bij. We wisselen overigens veel af in houding.
Mijn been ligt goed, onderbeen mag een paar cm naar achter, maar ik moet m'n bekken kantelen en meer op mijn billen gaan zitten.

Afbeelding
En weer uitleg over mijn schouders en ellebogen (die knik wil ik zien!)

Afbeelding
Zoiets bedoel je?

Afbeelding
En nog ff draven met losse teugels :D

Uiteraard heb ik tussendoor ook lange teugel gegeven en uitgestapt, maar daar geen foto's van.

44Myrthe44

Re: Anglo-Arabier Lynn @ work (v. Dosator)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:53

Ziet er uit alsof je een hele goede instructeur hebt gevonden!
Leuke combinatie zijn jullie, lekker blijven lessen en dan zijn jullie straks echt een eenheid ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:27

Dank je! Ben ook echt blij met hem! En doorgaan met lessen doen we zeker!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:57

Leuk paard :j Maar wat ik vooral zie is veel spanning bij jou! Als dit wat minder wordt kan dat beestje volgens mij heel knap lopen. Vooral je rug is hol, en zelf zit je wat scheef op je paard. Heeft je instructeur het wel eens gehad over 'tussen de benen rijden'? Dat er nog wat spanning is, is normaal natuurlijk. Jullie zijn nog niet zo lang een combi, maar dat komt vast goed met veel oefenen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 08:32

Mijn spanning heeft niet zoveel te maken met Lynn :)
ik heb gewoon jarenlang gereden, zonder dat er aandacht voor mijn houding was :) en dat moet er weer uit :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 08:40

Wat leuk om jullie nu es samen te zien! :)
Je weet zelf heel goed waar je aan moet werken en met een nieuwe instructeur komt dat vast helemaal goed. :j
Ik kom snel een keertje kijken bij een les. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 08:43

Je bent welkom hoor! :D

Lynn zal het ook gezellig vinden denk ik :D ze is dol op bezoek :D

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 08:54

Bij de eerste foto's dacht ik die moet haar armen meer dragen, wat je vervolgens ook doet op de volgende foto's ;) alleen er ontstaat daardoor wel enorm veel spanning! Kijk maar naar de foto waar ze zo fijn
Oopt volgens jou.
Oh en ik vroeg me af of je zadel niet 'klepperd'.. Op sommige foto's lijkt hij niet helemaal aan te sluiten op de rug..

Edit: ik vind overigens dat je haar al fijn hebt lopen voor zon korte periode ohz! En het ziet er erg vriendelijk uit! Mag ook gezegd worden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:02

Lynn is momenteel heel hard aan het groeien weer, heb idd weer een afspraak gemaakt om hem te laten nakijken, was me ook opgevallen, het is niet constant, maar een zadelmaker heeft daar meer verstand van dan ik en ik wil niet dat ze problemen krijgt.
Vorige week lag hij best, maar 't verandert erg snel. Klopt, op het moment dat ik mijn armen en handen meer draag, heb ik spanning, overigens op die foto waarop jij doelt, wordt ze wat zwaar op de buitenteugel, wat imo ook niet heel vreemd is daar. Daar zit de spanning in mijn onderarm, naar mijn idee, daar gaat de verbinding sowieso zwaar worden. Ik verwacht dat zij lichter wordt als ze sterker wordt, en intussen blijf ik heel hard aan de ontspanning werken, want ik vind dat echt een serieus punt, en dan moet het wel goed komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:47

Je ziet bij jou heel mooi in de les door de spanning wat afnemen. Op de eerste foto ben je wat streng in je hand, je drukt deze namelijk omlaag waardoor je onbewust stug in je handen en schouders wordt. Naarmate de les vordert ga je beter zitten en ook beter in je bovenlijf ontspannen ;) Probeer van begin af aan bewust te zijn van je eigen spanning. Men wilt altijd een fijne, rustige en ontspannen aanleuning, dan is het aan de ruiter om deze aan te bieden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:32

Joolien schreef:
Je ziet bij jou heel mooi in de les door de spanning wat afnemen. Op de eerste foto ben je wat streng in je hand, je drukt deze namelijk omlaag waardoor je onbewust stug in je handen en schouders wordt. Naarmate de les vordert ga je beter zitten en ook beter in je bovenlijf ontspannen ;) Probeer van begin af aan bewust te zijn van je eigen spanning. Men wilt altijd een fijne, rustige en ontspannen aanleuning, dan is het aan de ruiter om deze aan te bieden :)
thanks Jolien!
Dank voor de tip!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:44

Wat mij ook opvalt dat jij in het begin scheef zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:03

:D klopt, dat is echt een lastig ding, ik heb me aangewend in te knikken op rechts, en nu kan ik het op beide kanten :')

Maar 't is verrot lastig om dat er weer uit te krijgen joh...... maar aangezien ik er elke les wel een keer of 20 op gewezen word, en mijn best doe het zelf te leren voelen en te corrigeren, verwacht ik wel dat het op den duur beter wordt :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:04

Tja, weet dat als je iets verkeerd hebt aangeleerd. Het er weer moeilijk uit te krijgen is. Heb zelf ook een hele tijd scheef op mijn paard gezeten. Nu gelukkig niet meer, daarom viel het mij ook op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:06

:j exact :j

ik herken het ook altijd op een foto bij anderen, en IRL nog veel beter, en ik herken het gevoel nu ook bij mezelf, maar het is echt lastig. Maar jouw verhaal geeft me goede hoop, het is echt een frustrerend iets vind ik :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:08

Wat leuk, een Dosatortje! Plak er een bles op en je hebt die van mij! :D Je pikt ze er ook zo uit!

Omdat het HAW is, en commentaar dus verplicht :+ : Probeer wat meer te ontspannen in je armen, lijkt wat spanning te zitten. Ziet er goed uit verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:11

Heb jij ook een Dos?
Foto please? Edit: al in je profiel gekeken, mooi is ze! Ja, zijn herkenbaar hè? En zo :+:

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:14

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:18

Yamcha schreef:
:j exact :j

ik herken het ook altijd op een foto bij anderen, en IRL nog veel beter, en ik herken het gevoel nu ook bij mezelf, maar het is echt lastig. Maar jouw verhaal geeft me goede hoop, het is echt een frustrerend iets vind ik :j

Is het ook. Alleen ik ging altijd voorover zitten. Doordat het heel vaak tegen me gezegd werd dat ik recht moest gaan zitten is het er bij mij zo goed als uit. Heb nog wel eens een momentje dat het mis gaat. Maar heb dat nu zelf door en corrigeer mijzelf dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:21

@ Focussed: Heb al gekeken, stiekem, ze is mooi vind ik :)

Ja, echt geweldig, goudeerlijk, nuchter, lief, heerlijke knuffel en waar het nodig is kan ze weleens bitchen, maar dan heeft een ander paard het er ook naar gemaakt hoor :) vanmorgen haar samen met een stel kids gepoetst, dat kan gewoon, en ze is doodvoorzichtig met ze :+:
ik geloof ook niet dat ik nog wat anders zou willen, hopelijk wordt ze net zo oud als haar vader, dan hoef ik daar niet over na te denken ook :D

@ FriesWytske: dat helpt echt hè, dat het veel tegen je gezegd wordt, dat is zó fijn! :)
't is idd herkennen en zelf leren corrigeren ook, maar het stomme is in het begin, dat wat niet goed is, wel goed voelt...... op een gegeven moment wordt dat wel anders, weet ik inmiddels :)

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:28

Leuke anglo arabrier, ik mis alleen nog 1 vitaal ding in je lijstje met plan van aanpak.
Dat is namelijk, heel veel plezier hebben.
En lach eens wat meer als er foto's van je gemaakt worden. :D

Goed bezig _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:15

*Grinnik*

Klopt, als ik geconcentreerd ben, kijk ik heel boos en ik ben het helemaal niet :D

En plezier maken is idd erg belangrijk :j

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:20

Leuke foto's, mooi paardje. Meeste dingen zijn al gezegd, ik vraag me ook af of het zadel wel goed past en je zit af en toe wat scheef.
Probeer je handen in stap iets meer te dragen, het ziet er op de foto's uit alsof je die nogal naar beneden drukt.
Fijn dat je goed les hebt, daar kun je mee vooruit.

Wat ik me afvraag: waarom geen sperriem? En ik heb het idee dat de keelriem nogal strak zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:36

De keelriem kan neit losser, die zit al op het laatste gaatje :)

En geen sperriem is omdat mijn paard de pest heeft aan het ding, terwijl ik hem heus niet aansnoer. Dus laten we de sperriem eraf.

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:54

Zo te zien ben je nog erg in de weer je balans te vinden is het niet ?