Paard is thuis niet te rijden. Tips gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1589

Paard is thuis niet te rijden. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 20:39

Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden (ongeveer maart 2013) is mijn bijrijdpaard niet meer te rijden wanneer ik 'thuis' (waar hij staat) in het weiland rijdt. Het probleem is met name dat vanaf het moment dat ik aandraaf, hij zijn hoofd in de lucht gooit en gewoon met z'n hoofd in de lucht keihard gaat draven of galloperen. Ik kan dan niet meer sturen, laat staan hem terug nemen. En ik snap er echt helemaal niks van!
Neem ik hem mee naar de les, naar buiten, op wedstrijd of naar welke andere plek dan ook dan is er niks aan de hand en is hij super braaf. Alleen als ik niet zo veel tijd heb vind ik het ook wel eens lekker om thuis in de weide te kunnen rijden. Eerder heb ik dit ook altijd gedaan en toen was er niks aan de hand.
Paard is verder vrolijk en goed gezond, krijgt genoeg beweging, staat 24 uur per dag buiten. En zoals ik al zei, buiten die weide is er niks aan de hand. Voor zover ik weet is er in de wei ook niks geks/engs gebeurt. Longeren in de wei is trouwens geen probleem, dan hij gedraagt hij zich gewoon.

Mijn instructrice heeft geen idee wat ik eraan kan doen, behalve eens een keer een slof eraan doen. Maar daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van en bovendien is het natuurlijk maar een tijdelijke 'oplossing'.

Ik hoop dat jullie misschien tips, adviezen of ideeën hebben!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:01

Oefff lekkere instructie.

Ik zou ik hem lekker uit laten razen, als hij wilt stoppen of langzamer gaat ga je gewoon door draven of galopperen in het tempo wat hij zelf ging. Je gaat door tot JIJ wilt dat hij stopt. Je paard snapt er geen reet van omdat je het tegenovergestelde doet dan normaal maar zo leren de meesten het rennen meteen af.. omdat ze er erg moe van worden en daarna ook nog aan het werk moeten.

Versla hem in zijn eigen spel :')

Oh en vergeet niet te belonen als hij het goed doet, en stop er gewoon mee als je even lekker ontspannen hebt gereden.

SaphiraR

Re: Paard is thuis niet te rijden. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:11

Wat degene hier boven zegt helpt. Laat hem lekker gaan en zet door als hij weer terug wilt vallen. Zo leert hij het vast wel af en gewoon terugnemen na een tijdje.

Succes in iedergeval

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:18

Niks mis met een slof mits verstandig gebruikt.

Ik zou hem NIET laten rennen, tenzij heel beheerst juist misschien en met veel tempowisselingen en wel gewoon nageeflijk.

Kop omhoog en laten razen, daar worden ze NIET braver van, vandaag niet, niet na een half uur.

met een slof op voldoende lengte kun je met weinig gevecht en druk in enkele seconden al vaak fijn aan het werk (en dan mag je best een beetje uitdagen en tempo opzoeken als hij dat echt nodig heeft).

het is het soort getrut dat ik nooit zomaar zou in meegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:21

ik kende ook iemand die dit had, niks werkte en toen hij begon te rennen dacht ze; wil jij rennen? ga maar rennen dan! en hij mocht niet meer stoppen, totdat zij het zei. ze heeft hem echt een tijdje de bak door ''gejaagd'' en daarna was het over... :)

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:22

Nou ben ik zelf ook helemaal geen voorstander van de slof, maar hem lekker uit laten razen vind ik persoonlijk nog een veel dommer advies ! :n
Er kunnen allerlei redenen zijn voor je paard om dit alleen in het weiland te doen, maar dat is toch
heel moeilijk te achterhalen.
Dus wie weet helpt het wel als je een paar keer de slof eraan doet en die echt alleen gebruikt op het moment dat je paard wil gaan rennen. Zo kun je hem wel meteen goed terug nemen en snapt je paard misschien na een paar keer dat dit toch echt geen leuk spelletje is.
Waarschijnlijk is dit ook de gedachte van je instructrice en is die nog niet zo dom ;)
Succes en ik hoop dat je het snel onder controle krijgt :j

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:23

Door laten rennen wanneer het paard wil stoppen werkt bij sommige paarden, maar ken er genoeg die de volgende dag vrolijk opnieuw gaan rennen ;)

Hoe is je paard in de stap? Kan je hem dan netjes stilzetten? Is hij goed aan je hulpen? En heb je al geprobeerd of het helpt om van te voren te longeren?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:26

Haha ik zou je uitlachen als je gelooft dat ik een paard als een ongeleid projectiel de bak door zou laten rennen. 8)7.
Ik heb het eigenlijk nog nooit niet zien 'lukken'.

o lekker zijn kop tussen zijn benen trekken als hij wilt rennen, dat is een goed advies zeg! Steek je kop maar in het zand en hang er hulpteugels eraan. hiep hoi.
Zo een paard moet door krijgen dat het geen zin heeft en dat hij verslagen wordt in zijn eigen spelletje. 9 van de tien keer werkt het... (tenzij hij een lichemalijk probleem heeft maar dat lijkt me uitgesloten aangezien hij buitenshuis erg braaf is.)

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:33

Ik heb t ook gehad met mijn paard. Beestje was in het begin veel te enthousiast en ik had veel te weinig controle. Ik heb het er na ruim een jaar eindelijk uit gekregen. Nog nooit een hulpteugel aangehangen. Eerst inderdaad geprobeerd met dat 'uit laten razen', maar dat werkte maar heel kort. Na 10 minuten had ie al weer energie en mocht ik weer opnieuw beginnen. Dus toen gezocht naar een andere oplossing. Samen met een goede instructrice hebben we gezien dat extreem veel schakelen en goed met stelling werken echt bij hem helpt. Dan houd ie z'n aandacht bij mij en heb ik eindelijk wat te zeggen. In de bak gaat dat nu super, op het crossterrein gaat het ook steeds beter. Alleen op buitenritten wil het nog niet echt lukken. Maar we werken er nog steeds aan. Als ik jou was zou ik gewoon kijken wat het beste met jou paardje werkt. Maar bijna alles is rijtechnisch op te lossen, ik raad je dus niet aan om er een slof aan te hangen.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:39

Nou inderdaad HAHA......een paard die gaat rennen en niet meer te sturen is of terug te nemen is
vind ik toch echt een ongeleid projectiel 8)7
En er zit een groot verschil tussen je paard zijn hoofd tussen de benen trekken of het door middel
van een slof teugel begrensen. Nogmaals ik ben echt niet voor het gebruik van hulpteugels sterker nog ik ben er eerder op tegen. Maar soms moet je kiezen tussen 2 kwade en dan is dit een veiliger oplossing dan het laten razen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:47

Waar zie jij dat ik heb geschreven dat hij onbestuurbaar en niet terug te nemen is dan? Dat 1 ding er niet staat betekend niet dat ik het tegenovergestelde bedoel. Best grappig sommige redenaties.

Ik mag aannemen dat zij haar paard best kan rijden, maar dat hij dit gewoon uit zijn kop moet krijgen. Bij de een mag het helpen en bij de ander niet, wie niet waagt wie niet wint dus.. Overigens vind ik nanniepannie ook een mooi voorbeeld van verschillende dingen die werken bij verschillende paarden... Zonder! hulpteugels :)*

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:22

Die van mij kent dat kunstje ook, en bij mij helpt uitrazen ZEKER! Jij wil rennen? Prima, je doet maar, en doorgaan tot ik wil dat je stopt en niet jij. Dan is hij er gelukkig ook heel snel klaar mee want dan vindt hij het niet meer leuk. Hier moet ik wel bij zeggen dat hij veel vluchtgedrag vertoont, dat is dus de reden waarom hij gaat rennen. Om een zuchtje wind is hij weg. Als er een onbekende of zelfs lichamelijke reden voor is dan zou ik dit inderdaad ook zeker niet aanraden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:35

Ik zou hem eerst longeren in de wei en daarna erop uitstappen...
Steeds meer uitbreiden tot het longeren niet meer nodig is :-)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:45

Ik ben geen voorstander van je paard moe maken door hem in het tempo dat hij eerst aangaf te laten rennen. Is bij mij een oplossing die vaak voortkomt uit frustratie 'jij wilt rennen, rennen zul je'. Zeker in een weiland vind ik dat heel onverstandig, want op gras kun je nare dingen krijgen van rijden zonder goede stelling en tempocontrole, ik heb zelf al tot twee keer op mijn muil gelegen met paard en al.

Ik zou gaan voor het advies veel overgangen rijden. Bij spanning teruggaan naar stap, vanuit daar weer terug rijden naar ontspanning, en weer aandraven. Ook dan wordt je paard het op een gegeven moment echt wel zat, en je werkt meteen aan je ontspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 04:20

Regel 1 bij werkjes: er wordt niet als een debiel rondgerend.
Ik zie het probleem van begrenzing dmv een hulpteugel niet. Prima advies van de instructice. Dat Bokt vol zit met Pennyhuppeltjes die nog steeds niet weten hoe een slof fatsoenlijk gebruikt kan worden, staat daar los van.

Zsm doorbreken, dit patroon. Mét je instucteur erbij zodat je hulp hebt.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 05:55

Als je paard op het gras het op een rennen zet is dat niet zonder gevaar.
Als hij onderuit gaat dan lig je er wel onder.
Om deze reden zou ik een hulp teugel zeker het proberen waard vinden.
Maar in ieder geval vind ik het advies van je instructie helemaal zo gek nog niet.
Als hij zijn hoofd omhoog gooit en zijn nek erop zet dan ben je alle controle kwijt.
In de bak zou ik dit niet zo snel doen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 06:00

Ik zou eerst eens kijken en uitsluiten dat er medisch niet aan de hand is. Misschien gebitsproblemen? Last van de rug?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 06:06

Ik zou helemaal geen moeite hebben om een keer de slof er aan te hangen. Hij is verder toch braaf alleen in die wei niet. Als je een slof gebruikt als begrenzing is er niks mis mee. Paard moet alleen even weten dat wat ie nu doet niet mag. Laten rennen enz zou ik niet doen, vooral niet in een weide. Het hoeft maar iets glad te zijn en je ligt (tenzij je elke keer stiften indraait) Dus zou niet zoals meerdere mensen hier zeggen dat je instructrice slecht is, je paard is stout! En als ie niet luistert en jou buitenspel zet mag je best een keer ingrijpen. Slofje aan de zijkant en gewoon als begrenzing :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 06:12

Hoezo moet dit paard uitrazen of eerst worden gelongeerd? Hij staat de hele dag in de wei. Tijd genoeg zou ik zeggen. Ik denk dat hij er niet zoveel zin in heeft op het weiland want dat is natuurlijk zijn voortuin. Maar ja onder het zadel moet hij gewoon luisteren dus ook op het land. Door dit probleem op te lossen (evt met tijdelijk een slof) kun je een grote sprong maken in de opleiding van het paard. Nl hij moet onder alle omstandigheden goed aan de hulpen blijven.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 06:29

Ik zou een paard met dit gedrag ook nooit laten uitrazen, ik wil ten allentijden de baas zijn en dat ben je niet als je hem zijn gang laat gaan.

Hij heeft nu gewoon door dat ie dit kan flikken, dus ook bij mij zou het een slof erop zijn en patroon doorbreken. Ik blijf graag de baas op een paard en als dat moet met slof, dan met slof. Slof erop, begrenzen, en uitbraak is dan prima te voorkomen. Goed aan het werk zetten en slof afbouwen.
Niks mis mee.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:29

[quote="Poiuytrewq"]Waar zie jij dat ik heb geschreven dat hij onbestuurbaar en niet terug te nemen is dan? Dat 1 ding er niet staat betekend niet dat ik het tegenovergestelde bedoel. Best grappig sommige redenaties.

Misschien is het handig als je de openingspost even leest van de TS :D
Zij geeft nml zelf aan dat ze geen controle meer heeft op het moment dat paard
het hoofd omhoog doet :j
Ik heb niet gezegt dat jij geen controle hebt, want we hebben het immers niet over jou rijkunsten :=

Dus wie leest er nu niet goed ???? Maar ja jij je gelijk hoor _/-\o_ maakt mij niet uit :D

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:36

Doet ie het het hele jaar door? Of alleen in het voorjaar/ lente?
Misschien een allergie?? Bv een vreemd plantje in het land......

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:45

TS je bent bijrijder.
Wat vindt en doet de eigenaar(esse) van het paard tegen dit gedrag?
En is deze het er mee eens dat jij eventueel een slof wilt gaan gebruiken?

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:55

Ik zou ook zeggen, laat maar rennen. Maar omdat her op het weiland is, doe toch maar niet. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat bet paard valt en er iets mee gebeurt doordat ik heb gezegd: "Laat hem rennen". Dus dan zou ik toch vvoor de slof gaan. Ik houd niet zo van hulptels, maar soms is het toch wel de juiste oplossing. Maar dat wel alleen als je hem goed gebruikt. Dus succes, ik hoop dat het lukt en het rijden weer leuker wordt !! :)

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:57

Ik zou er voor proberen te zorgen dat het paard echt zijn aandacht bij jou moet houden dus: non stop figuren rijden, voltes vergroten/verkleinen en tempo wisselingen. Als dat niet werkt zou je onder begeleiding van je instructrice met een slof aan het werk kunnen. Dit zou ik wel echt onder begeleiding doen.