Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
veersche schreef:Misschien vind ie in een bak rijden echt helemaal niet leuk
MariekeB schreef:Er zitten meerder kanten aan je probleem:
-jij wilt dat ze naar je luistert dus daar zul je iets mee moeten doen. Les, want het probleem is te groot om in je eentje op te lossen.
De andere kant is dat ze een hekel heeft aan het rijden in de bak. En je wilt , neem ik aan , vrienden zijn met je paard.
Dus wat je al wel op kan pakken is om hem veel afwisseling te bieden. Nooit twee dagen achter elkaar in de bak.
In de bak ook veel leuke dingen doen, om ervoor te zorgen dat hij de bak ook met leuke dingen associeert.
Denk aan paardenvoetbal, sprongetje, grondwerkachtige spelletjes.
En als derde: 5 jaar is vaak een lastige leeftijd.
saskiakefie schreef:MariekeB schreef:Er zitten meerder kanten aan je probleem:
-jij wilt dat ze naar je luistert dus daar zul je iets mee moeten doen. Les, want het probleem is te groot om in je eentje op te lossen.
De andere kant is dat ze een hekel heeft aan het rijden in de bak. En je wilt , neem ik aan , vrienden zijn met je paard.
Dus wat je al wel op kan pakken is om hem veel afwisseling te bieden. Nooit twee dagen achter elkaar in de bak.
In de bak ook veel leuke dingen doen, om ervoor te zorgen dat hij de bak ook met leuke dingen associeert.
Denk aan paardenvoetbal, sprongetje, grondwerkachtige spelletjes.
En als derde: 5 jaar is vaak een lastige leeftijd.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Je hoeft je niet zo erg te laten trainen door je paard, als jij 2 dagen in de bak wilt rijden achter elkaar moet dat gewoon kunnen. Alleen de ts is waarschijnlijk niet duidelijk genoeg in wat ze wilt waardoor er alleen maar miscommunicaties ontstaan en daardoor vindt het paard het helemaal niet meer leuk en doet alleen nog maar zijn eigen ding. Het paard moet gaat zien wat wél goed is en wat hem wél iets oplevert, (dat kan even lange teugel zijn-dus rust, of op tijd stoppen met de training je hoeft ook niet elke keer een uur te rijden) Af en toe een stembeloning of een aai kan ook al genoeg zijn dat het paard weet dat het goed is. Natuurlijk afwisseling is goed, maar je kunt ook overdrijven om het maar zo perfect mogelijk te maken. Ook is dit niet voor alle paarden goed, sommige paarden hebben gewoon duidelijkheid en structuur nodig dat maakt het al een stuk aangenamer.
Als een paard überhaupt al geen duidelijkheid krijgt dan maakt het niet uit wát je doet je zult toch elke keer tegen problemen op blijven lopen. Of dat nu longeren, buitenrijden, springen of dressuren is.
dagmach schreef:Haflinger is in de bak niet te rijden, negeert hulpen?
Misschien geef je je hulpen niet goed, of tegenstrijdig? Dier is 5 jaar dus wellicht snapt ie je hulp niet, moet de boel nog goed bevestigd worden.
Oftewel, ga lessen, laat iemand met je meekijken en jullie als combinatie tips geven.
Is zo fijn, als je je dier nu goed inrijdt heb je er heel erg lang plezier van![]()
Oja, uiteraard is buitenrijden veel makkelijker, lekker rechtuit, voor jouw als ruiter gewoon een kwestie van meeliften
loveNappi schreef:@dagmach ik ben het hier niet mee eens. tijdens buitenrijden is het volgens mij niet alleen maar meeliften. je moet toch echt bij al die kleine kronkelpaadjes een noodstop kunnen maken en dat moet altijd kunnen. en je moet natuurlijk je eigen weg kunnen kiezen.
!