hoe trainen bij ongunstige lengte van de ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

hoe trainen bij ongunstige lengte van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 22:04

mijn pony is nu licht onder het zadel en ik klim er nu zelf af en toe op, het probleem is alleen dat het net wel net niet past qua lengte.
ideaal voor de pony zou zijn als ik net wat kleiner was maar dat is nu eenmaal dus niet het geval.

ik vroeg me dus af, omdat het wat ongunstiger is voor de pony omdat ik wat langer ben dan ideaal zou zijn en qua gewicht het maximale zegmaar, wat een fijn trainings schema is.
ik stap er nu om de dag zo ongeveer even op, soms 2 dagen achter elkaar en dan telkens een minuut of 10 a 15.
ik ben nu alleen nog bezig met stap en stuur oefeningen en 1 of 2 lange zijdes rechtuit draven maar dat is het wel.

hoe kan ik dit het beste uit bouwen en hoe leer ik de pony het beste zijn balans te houden met mij op zijn rug. de pony is inmiddels 4,5 en er is een dierenarts bij geweest die het groene licht gegeven heeft wat rijden betreft

unihorses

Re: hoe trainen bij ongunstige lengte van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:06

dit ligt toch echt aan jouw balans, en hoeveel je te groot bent. vooral constant, niet langer dan een half uur ( korte spanningsboog ) en max 3x in de week om niet over te belasten .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:07

Is dit het paardje in je profiel wat je sinds maart hebt?
Zo ja, was het dan niet handiger om een paard op maat te kopen?

Tot waar reiken je benen bijvoorbeeld?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:09

Iemand lichter zoeken om te rijden is het simpelste en het eerlijkste. Een jong paard meteen op het maximale gewicht trainen vind ik te snel een te grote belasting. Training moet opgebouwd worden en van zodra je er meteen een te groot gewicht op zet is die opbouw weg, zelfs al zou je alleen 10 minuten in stap erop zitten.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 22:10

ja ik was niet van plan eigenlijk om nu langer dan een kwartier er op te zitten omdat de pony uiteraard nog de bespiering in moet. ik pak hem ook vaak voor balkjes lopen en dat soort dingen en veel buiten stappen op het harde.

oh mijn benen komen er net niet onder uit ze gaan gelijk op met de buik lijn, alleen is hij wat compact waardoor je niet de indruk hebt dat je wat voor je hebt waardoor de balans iets lastiger te vinden is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:11

Wat zou er dan niet passen kwa lengte als ik vragen mag? Heb je geen foto?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 22:11

hij is beleerd met iemand anders er op die inderdaad lichter en kleiner was dan ik alleen wat betreft het door rijden wil ik hem graag zelf wat gaan op pakken. het is niet zo dat ik er gewoon gelijk zelf op gesprongen ben :)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 22:12

Air schreef:
Wat zou er dan niet passen kwa lengte als ik vragen mag? Heb je geen foto?

mijn bovenlijf is net wat aan de lange kant, en het is een zeer compacte pony waardoor ik iets sneller uit balans raak

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:16

Wat wil je met de pony? Waar heb je hem/haar voor gekocht? Als je hem/haar voor het rijden hebt gekocht betwijfel ik of dit een goede keus is omdat je zelf al aangeeft dat je eigenlijk te groot bent.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 22:21

alleen wat recreatief rijden verder geen wedstrijd ambities. zoals er al vermeld staat gaat het net.
ik wil alleen graag weten hoe ik het het beste aan kan pakken omdat het voor de pony dus net wat lastiger is

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:36

Hangt natuurlijk helemaal van het type pony af. Op een ijslander of haflinger zitten toch ook grote mensen. en hij is al 4 dus die kan heus wel wat hebben. Als het om jou balans gaat zul je daarin moeten oefenen, of een ander zadel of een riem om de hals waar je je aan vast kunt houden, zodat je stiller zit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:59

Indien je te groot bent voor de betreffende pony , tjaaaa dan is het toch duidelijk de verkeerde pony voor jou.
Dan moet je gewoon uitkijken naar een goede maat van paard voor jou, als jij wil gaan fietsen, kies je dan ook een te kleine kinderfiets ?????

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 00:44

Mijn balans zit in principe goed het is dus alleen voor de pony die zijn balans met een lange ruiten op zijn rug moet vinden waardoor hij het dus was lastiger heeft en hoe ik rustig dingen met hem kan opbouwen en waar ik verstandig aan doe

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:03

Nou ja.. Je geeft het zelf al aan :=
Je pony heeft last van jou grootte, en daar valt voor ons weinig aan tips aan te geven.
Je past erop.. Of je past er niet op...
Of je nou recatief of concours gericht gaat rijden, maakt de situatie niet anders, en de belasting en moeilijkheidsgraad voor je pony blijft dan in het geding.
Hoe groot is de pony, en hoe groot en zwaar ben je zelf?

Kijk.. Als je zelf licht ben en redelijk klein van stuk, en je pony is niet een pak hem beet C pony, dan is het een kwestie van een jong dier in onbalans, en los je dit op door eventueel een tijdje er een kleinere ruiter op te zetten tot je pony door training sterker en handiger is geworden, zodat je er zelf zonder problemen op kan.

Maar als het formaat echt niet kan, en je bent er te groot en zwaar voor, dan is er maar een oplossing, en dat is dat je alternatieve dingen met je pony gaat doen, want te groot/zwaar blijft te groot en te zwaar, daar kan geen training tegenop.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:09

Als je echt te groot bent vraag ik me af of je dit echt kunt oplossen. Een jonge pony heeft in het begin vaker wat moeite met balans, maar dat moet na een tijd verdwijnen. Kun je hem niet laten doorrijden door een kleinere ruiter tot hij zijn balans goed heeft gevonden en het dan zelf nog eens proberen? Mocht het dan weer problemen opleveren dan ben je gewoon te groot voor het dier. Als je hem niet kwijt wilt kun je ook overwegen om te gaan mennen. Dat doe ik nu met mijn pony nu ik niet meer op haar rijd. Als ik graag wil rijden kan ik op het paard van een vriendin klimmen, die is 170 en daar pas ik wel prima op.

aanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 07:19

Waarschijnlijk ben jij niet te groot voor de pony maar is het totalen plaatje er gewoon niet. en dat is natuurlijk niet nodig als je gewoon recreatief wilt rijden.
voor de balans van je pony zou ik zeggen, veel op de binnen/tweede hoefslag rijden. en zorgen dat je zelf heel recht en stil zit. de pony zal wat gaan uitzwaaien en niet helemaal rechtlopen maar dat maakt niet uit. zorg ervoor dat je aan allebij de kanten evenveek druk heb in zowel je benen als in je handen daar kan je pony in het begin op steunen zodra het beter gaat met de balans koet je deze druk afbouwen zodat je pony op zijn eigen benen loopt.
ik hoop je te kunnen elpen met deze tips.

groetjesss!

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:00

Kun je misschien een foto plaatsen?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:06

Ts, ik ken je verder niet maar ken wel mensen die jou kennen en hun hebben je gewaarschuwd voor je de pony aanschafte.
Het is een kleine pony en jij bent redelijk lang daar kan echt geen training tegen op.
Ik denk dat je keuzes moet maken, kijken voor een grotere pony of mennen ?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 16:08

Afbeelding
de duidelijkste foto die ik heb nu. Helaas hoofdloos :')

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 16:09

Toevallig ga ik vandaag kijken bij een ander. Ik moet dan alleen nog beslissen of ik wel afstand kan doen van deze of dat ik toch ga mennen

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:15

Als ik het zo van de foto beoordeel (blij dat ik mijn laptop op zijn kant kan leggen :D ) vind ik je bovenlichaam te groot voor hem.

S6 met je keuze.
Mag ik vragen hoe groot het dier is waar je bij gaat kijken ?

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:16

Ehm.. Je bent zoals je zelf al aangaf idd wel te groot, zoals iedereen al een beetje zei zal je hoe moeilijk het ook is voor een groter paardje moeten gaan kijken.. Natuurlijk zijn er ook anderen dingen die je kunt gaan doen wat betreft grondwerk, langelijnen of mennen. Misschien kan je voor het rijden nog een kleinere bijrijder nemen of je zit daar niet op te wachten...

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 16:19

Paard waar ik nu ga kijken is echt flink paard met 1.70+. Opzich heb ik voor deze ook wel een ruitertje maar ze is net even te onervaren om hem door te rijden vandaar dat ik dat zelf wilde doen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:36

Ik wil toch even zeggen dat ik het heel goed van je vind dat je er toch zo bewust mee omgaat.
Hoeveel mensen zouden zich hier niets van aantrekken en gewoon door blijven rijden zelfs als de pony aangeeft van het niet aan te kunnen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 16:52

Ja t is echt een hele lieve pony. Alleen net wat klein. Ik ben benieuwd hoe het gaat straks met het andere paard.