Witte reus aan het werk (M1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_FD

Witte reus aan het werk (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 15:23

Hallo, :wave:

dit zijn ik en Verona. Verona is een 11 jarige elite Merrie van Jetset-D x Aktion
we rijden op dit moment M1+6
met trainen gaat het echt heel goed ze pakt fijn aan, ze blijft voorwaarts en treed ook netjes onder.
alleen op wedstrijd lukt dit nog niet echt goed.

in de training zijn we dus bezig met het voor elkaar krijgen van het achterbeen ze mag nog meer ondertreden. ook zijn we aan het oefenen op ontspannen ze vindt het best moeilijk om te ontspannen en dan gaat ze heel erg hangen in je hand enzo

deze filmpjes zijn van wedstrijd afgelopen week
ik zelf vond het wel fijn gaan maar de jury dacht er anders over maakt niks uit want ik was tevreden

hoop dat jullie nog opbouwend commentaar hebben en misschien nog tips !

hier de filmpjes:

een klein stukje van het inrijden

http://youtu.be/8MK29fFvI6E

en de proef

http://www.youtube.com/watch?v=16HqP_0q-Cg

:evaw:

Charisma

Re: Witte reus aan het werk (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:31

Eerst en vooral wil ik zeggen dat je een ongelooflijk knap paard hebt! Wauw seg!!

En over je proef, ik vind het er netjes uitzien, enkel zou het af en toe wat flitsender mogen! Wat actiever maken en meer dragen in de galop (als is dat niet makkelijk met grote paarden, ik spreek uit ervaring). Aanleuning vind ik mooi rustig, je handen soms iets minder. Ook proberen niet elke pas been te geven.

Maar ik vind het gewoon een nette proef hoor! Volgende keer zal je wel hoger scoren, gewoon lekker blijven doordoen, ik vind het er erg vriendelijk uitzien en jullie hebben er beiden plezier in zo lijkt! +:)+

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:34

Leuk paard!! Wat jammer dat de jury lagere punten gaf ondanks dat je er zelf een goed gevoel over had! Ik heb hieronder wat dingen opgeschreven die mij opvielen, maar ik ben absoluut geen dressuurwonder ;) ik zou willen dat ik op jouw niveau reed haha :)
Wat mij opvalt is dat je erg veel aan het drijven bent (of in ieder geval zulke onrustige benen hebt waardoor je continue lijkt te drijven). Ik weet niet of je je hier van bewust bent? Ook in je handen vind ik je vrij onrustig. Je paard blijft wel netjes in de aanleuning, maar beweegt daarbinnen wel veel met haar hoofd. Ik denk dat wanneer je een meer onafhankelijkere zit krijgt je benen stiller worden en je handen ook. Dus ik zou vooral hier veel op oefenen ;)
Ook mis ik het rechtstellen een beetje. Nou staat de camera niet op een ideale positie, maar bijvoorbeeld bij de s wissel je direct tussen de twee stellingen. Ik weet niet hoe het zit in de M, maar mij is altijd geleerd dat daar een duidelijkere overgang (stelling, rechtstellen, stelling andere kant) tussen moet zitten. Bij het uitstrekken doe je dit wel, maar hierbij is het misschien weer net iets te lang voordat je gaat strekken. Daarbij mag het strekken denk ik ook wel met wat meer power.
Wat had de jury trouwens als commentaar gegeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:38

Wat een lief paard heb jij. De goeiigheid straalt er vanaf, en ze wil volgens mij heel graag haar best voor je doen.

Ik vind je proef erg hectisch overkomen. Heb jij zelf je ademhaling op orde?

Probeer je oefeningen een kop, middenstuk en staart te geven, zodat ze sámen een proef gaan worden.

Qua gangwerk heb je nog een pittige klus voor de boeg. Ik vind vooral de draf erg 'hakkerig' en weinig veerkracht en souplesse tonen. Je moet er ook best hard voor werken, zo te zien.

Ik weet dat het niet het leukste is om te horen als je in het M zit, maar blijf werken aan je basis. Láát die voorkant, werk voorwaarts, zorg dat ze die rug los gaat laten. En zelf blijven focussen op sturen op de schouder ipv op het hoofd, anders ga je in het M2 niet rondkomen.
Werk je wel eens met balken en klein springwerk met dit paard?

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 15:48

Klopt inderdaad dat ik wiebelbenen heb het is hier wel al een stuk minder als bij mijn pony's maar toch is het niet goed te praten ben er ook heel erg mee bezig maar ze willen maar niet stil blijven.

We zijn met het gangwerk bezig thuis loopt ze al een heel stuk losser en met meer swung maar op wedstrijd ben ik denk ik nog een beetje zenuwachtig waardoor ik er niet aan blijf rijden en dan ontstaat dit dus

Op mijn coupon stond bijna niks alleen meer verruiming in de middendraf en stap maar dat weet ik is niet ons sterkste punt moeten we nog heel hard aan sleutelen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:58

Ik vind dat je wel een mooie rustige aanleuning hebt :)

Maar je paard komt duidelijk tekort in de beweging in draf.
Ook lijk je wat over je tempo te rijden in de proef, waardoor ze nog korter gaat draven.

Alles lijkt nu zo gehaast en afgeraffeld, neem meer de tijd voor de oefeningen, en oefen thuis met veel schakelen.
En dan vooral eerst terugschakelen en meteen vanuit daar naar voren, zodat paard sterker gaat worden in de beweging.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:05

Allereerst leuk paard! Valt niet eens zo op dat het een reus is onder jou! Ik vind jullie een mooie combinatie. :)
Het is altijd jammer als je gevoel niet overeenkomt met de punten van de jury, maar ik ben wel erg benieuwd naar het commentaar en de punten. Ik had je namelijk eerlijk gezegd met deze proef ook net geen winstpunt gegeven denk ik.
Ik zal eens onder elkaar zetten wat mij opvalt, ben zelf geen jury ofzo, maar misschien heb je er wat aan! ;)
-Volgens mij mag je officieel alleen maar binnenkomen van buiten de ring en het lijkt mij dat er genoeg ruimte hiervoor is, als ik kijk naar hoe je binnen komt zou ik je aanraden dit ook te doen omdat je hierdoor een veel rechtere lijn kunt rijden en geen slinger krijgt zoals je dat in deze proef had!
- Probeer in het door een S van hand veranderen wat meer tijd te nemen voor het rechtrichten, hierdoor krijg je ook meer tijd om je paard op de achterhand te houden, nu duikt hij in beide halve voltes wat in de aanleuning.
- Schouderbinnenwaarts is netjes, maar mag je paard nog wat meer lengtebuiging hebben, op beide kanten. Rechtsom was je inzet slordig doordat je hem te schuin in wou zetten, dat kost je punten, wel goed hersteld.
- Bij de verruimingen vertrek je mooi, maar kak je voor de X alweer in, probeer echt de hele schuine zijde de verruiming te tonen en pas aan het eind weer terug te rijden. Laat hem in de trainingen maar fouten maken, durf de grens op te zoeken! Korte stukjes schakelen en dat uitbouwen. Tweede keer is al beter, maar mag nog meer.
- Overgang naar stap hoort bij H, je was te vroeg, hier kun je ook wat punten op scoren. Dus preciezer op de bordjes gaan rijden. Verder probeer in een overgang terug wel voorwaarts te blijven rijden, zodat ook de eerste stappas actief naar voren is. Stap is zeker niet zijn beste gang, want hij neigt naar telgang, dit wordt in de verruiming beter. Probeer eens diagonaal te drijven. Dus als het linkervoorbeen naar achteren is, dan met jouw linkerbeen drijven en rechtsom net zo, dat is namelijk het moment dat het achterbeen opgetild wordt en dan stimuleer je het om verder naar voren te plaatsen en dus beter onder te treden, dit komt ten goede aan je stap. Verder hoef je pas M-X-K van hand te veranderen in uitgestrekte stap en houd hem er dus aan tot je bij de M bent en niet al bij H lengte gaan geven, op die manier markeer je je overgangen een stuk beter!
- Halthouden en achterwaarts is op zich netjes, maar mag wat overtuigender. Verder is het 4 tot 6 passen achterwaarts en maak jij er 3. Probeer na de laatste pas niet eerst weer halt en dan draf, maar achterwaarts-draf. Ik zie dat jij net iets je gewicht naar voren plaats in het vertrekken, hierdoor valt hij net iets teveel op de voorhand, probeer te wachten tot je paard gaat en niet voor hem uit te gaan zitten.
- Overgang naar galop is netjes, prima! Maar je paard mist in de gehele galopgedeeltes impuls, waardoor je foutjes krijgt zoals in de eerste gebroken lijn. Probeer sprong te houden, dan nog maar iets minder verzameld, dat komt vanzelf. Ik vind het wel goed om te zien hoe klein jouw reus al kan galopperen, nu moet het ritme nog wat sneller. De middengalop moet veel meer! Trap het gas maar eens flink in in de trainingen, dus probeer in 10 galopsprongen naar het maximum te rijden en dan in 10 galopsprongen weer terug naar het minimum, maar met voorwaartse drang! En dan het aantal galopsprongen steeds verkleinen, dus dan 8 naar voren en weer 8 terug.
- Voor de overgangen terug naar draf geldt het zelfde als voor de stap, blijf naar voren rijden!
- Voor de voltes 10 meter geldt hetzelfde als voor het door een S van hand veranderen. In de trainingen kleine ophoudingen geven en die aanvullen met je been om het achterbeen te stimuleren.

Verder vind ik je houding wel erg prettig en ik vind helemaal niet dat je onrustig bent met je handen of benen. Het algehele beeld is mooi constant en ontspannen, probeer nog wat meer te durven rijden.

Oeps, het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat je er iets aan hebt! Veel succes met je leuke paard. :)

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 16:10

Wat een fijne tips! Dankjewel ga ik mee aan de slag

Ja dat binnenkomen was een probleem want het hekje kon niet open dus je kon niet bij a binnenkomen moest dus van de jury vanuit de ring binnenkomen

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:13

Sonja schreef:
Qua gangwerk heb je nog een pittige klus voor de boeg. Ik vind vooral de draf erg 'hakkerig' en weinig veerkracht en souplesse tonen. Je moet er ook best hard voor werken, zo te zien.

Ik ben wel benieuwd wat jij hakkerig vindt? Ik zie een correcte tweetakt, met een correcte diagonale beenzetting en zweefmoment. Het paard mist nog kracht om afdruk te ontwikkelen, maar dit komt wel goed met de tijd. Als ik eerlijk ben denk ik dat veel meer souplesse en veerkracht (ik denk dat jij ook afdruk bedoelt?) er niet in zit. Het paard beweegt correct door het lichaam, dus daarin kan niet veel winst worden behaald naar mijn idee. Verder ben ik het met je eens dat het altijd verbeterd kan worden, maar een hele verandering zie ik niet gebeuren eerlijk gezegd. Maar zoals ik al zei hoe meer kracht hij zal ontwikkelen, hoe beter dit wel zal worden.

_FD: Wat vervelend van dat hekje, maar dan is dat volgende keer dus niet aan de orde haha!
Graag gedaan! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:36

Kort, weinig schwung. Niet in de zin van onregelmatig. Zit nog wel wat verbeterruimte als het paard sterker en losser wordt. Maar een bewegingstopper gaat het idd niet woren; wt er niet in zit zul je er ook nooit uitrijden.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:17

lisannee93 schreef:
-Volgens mij mag je officieel alleen maar binnenkomen van buiten de ring en het lijkt mij dat er genoeg ruimte hiervoor is, als ik kijk naar hoe je binnen komt zou ik je aanraden dit ook te doen omdat je hierdoor een veel rechtere lijn kunt rijden en geen slinger krijgt zoals je dat in deze proef had!

)

Hier haak ik ff in. Ik heb als 2e gestart in deze ring, en extra gevraagd aan de jury, of we bin de ring mochten? Want zoals je ziet bij A staat er een hek, en de jury was te lui om hem te verplaatsen.

Ff een stipje, ik reageer en kijk het filmpje vanavond :)

Edit: verder lezen dan me neus lang is :p het is al ter sprake geweest

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:25

Ik vind het er netjes uitzien, jammer dat de jury het geen wp waard vond dat vind ik eigenlijk wel ;). Vind dat je je paard goed met de juiste stelling en buiging rijdt, dat zou je meer moeten zien!
Toch een paar dingen die me opvielen in je proef:
- je snijdt de hoeken enorm af, zonde! Hoeken doorrijden en je hebt zo 10 punten meer ;).
- Middendraf en middengalop vind ik echt ondermaats, je paard gaat wel harder maar hij verruimt geen pas.
- Middenstap: wederom geen verruiming, icm taktfouten.
- Achterwaarts: de laatste stap is een halve stap, probeer die ook mooi af te maken, scheelt weer 1 of 2 punten!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:23

Denk dat ik het wel met de jury eens is. Er zitten teveel foutjes in. Ga ook aan je eigen houding werken. Vind je eigenlijk constant naar achteren hangen. Je paard mag nog meer op de achterhand lopen. Ben het dan ook helemaal eens met het commentaar van Sonja en lisannee93. Vind het ook erg vreemd dat je van deze jury in de ring mocht starten. Er is genoeg ruimte om om de baan te gaan. En zo te horen had je genoeg supporters mee, die het hekje even aan de kant konden zetten.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 20:27

Nee dat kon dus niet want het was een vast hekje waar de a precies in het midden stond dus als je vanuit buitenom naar binnen moest moest je over het hekje springen Hihi

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:36

Wat is Verona toch een knappe merrie! Leuk om bewegende beelden te zien. Ze valt enorm op tussen alle bruintjes in het losrijden *blink blink shiny & white* :D Heb niet alles kunnen zien helaas, maar wel een paar stukken uit losrijden en proef eruit gepikt.

Ik vind het beeld fijn ontspannen en vrij constant, zeker niet verkeerd om te zien :) Er valt denk ik vooral een hoop te winnen aan "activiteit". Ze lijkt nu wat te blokkeren in de rug, voor- en achterhand bewegen correct maar er komt geen activiteit vanuit achter door waardoor het wat kort en braafjes eruit ziet. Voor de M heb je wat dat betreft echt meer nodig. Het is niet direct in een houdinkje, maar het lichaamsgebruik kan beter. Waarschijnlijk kom je daardoor ook niet aan je winstpunt in deze proef, uit gebrek aan lichaamsgebruik komen nl ook de versnelling ipv verruiming en de tactfoutjes daarbij denk ik :)

Ik denk dat je door veel vlot en klein schakelen haar van achter meer kracht zou kunnen opbouwen en tegelijkertijd daardoor dan ook meer schwung en afdruk kunt krijgen. Zo krijg je haar ws ook beter voor je been, heel scherp zijn op de reactie voor je been. Ook opletten dat je met training gaat wisselen in hoofd-halshouding, zet de buikspieren aan het werk zodat de rug los kan laten :) Ben heel benieuwd naar jullie vorderingen!

nedermeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:24

Sluit me volledig aan bij al het bovenstaande, alleen vind ik dat de rust en ontspanning die jullie als team uitstralen echt opweegt tegen het 'minder flitsende'. Ik zie veeeeel liever dit lekkere ontspannen plaatje dan al dat in de krul getrokken spul. Valt natuurlijk nog veel te verbeteren maar ik vind het echt de goede kant op gaan!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:41

Fd,

De meeste punten zijn al genoemd.
Wel een hele mooie rustige en nette aanleuning/hoofdhalshouding! Mogen meer mensen eens naar kijken.

Mr het is over het algemeen beter voor bereiden en afmaken.
Schouderbinnenwaarts rechtsom is ze in de hoek heeft ze al geen goeie buiging, waardoor de inzet en het sb verder slordig is, en geen goeie buiging heeft.
Ook het achterwaarts waren maar 3,5 pas ipv 4-6. Ik zou voor 5 gaan, want ze doet wel heel mooi diagonaal achteruit gaan,
Tja en de middendraf/galop is gewoon geen voldoende verruiming, al is de 2e middendraf beter, mr de eerste middengalop zie je heel god dat ze niet verruimd.

Verder is je zit wel vele malen verbeterd! Al beter dan het filmpje van de binnenwedstrijd in Susteren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 02:54

nedermeijer schreef:
Sluit me volledig aan bij al het bovenstaande, alleen vind ik dat de rust en ontspanning die jullie als team uitstralen echt opweegt tegen het 'minder flitsende'. Ik zie veeeeel liever dit lekkere ontspannen plaatje dan al dat in de krul getrokken spul. Valt natuurlijk nog veel te verbeteren maar ik vind het echt de goede kant op gaan!

Waarom vergeliken met iets wat ook niet goed cq nog erger is?
Ik vind dat altijd zo'n dooddoener :o

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:06

absoluut geen verkeerde proef! ziet er beheerst en ontspannen uit.
hoofd hals houding is heel netjes,oefeningen zijn beheerst.
maar ze mag idd veel meer flitsen.
helaas zijn sommige juryleden daar gevoelig voor en geven je minder punten.
je basis is goed, dat flitsen geef je zelf ook al aan, dus komt helemaal goed!
lekker werken eraan! succes :D

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:13

Mocht je een andere jury naar je proef willen laten kijken kun je eens contact opnemen met bokker Jurroen (hij heeft verschillende jureer topics lopen).. Alleen weet niet of ie dit filmpje goed kan beoordelen door de stand van de camera

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:09

Saintelette schreef:
Mocht je een andere jury naar je proef willen laten kijken kun je eens contact opnemen met bokker Jurroen (hij heeft verschillende jureer topics lopen).. Alleen weet niet of ie dit filmpje goed kan beoordelen door de stand van de camera

Die wil alleen proeven via bokt jureren die nog niet beoordeeld zijn. Staat ook in zijn topic.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:35

Wat grappig, ik keek het filmpje en dacht: wat lijkt dat hoofd op het hoofd van Pion.
Dezelfde geconcentreerde blik als Pion.

Nu zie ik dat Pion de opa is. Grappig dat je na een aantal generaties toch Pion weer terug ziet. Leuk <3 Pion was de zoon van mijn verzorgpaard Irma La Douce.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:08

Als eerste, mooi paard.

Dan zou ik ook nog wat toevoegen, je zit netjes en alles is bijna perfect. Wat ik wel merk is dat in het begin en tussendoor je voet meer naar achteren verschuift in de beugel. Daar zou je wat meer op moeten letten. En ik vind ook dat je je handen heel erg omhoog houdt, misschien iets lager?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:31

FriesWytske schreef:
Saintelette schreef:

Die wil alleen proeven via bokt jureren die nog niet beoordeeld zijn. Staat ook in zijn topic.

Oh sorry ;)

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:37

Wat zijn jullie ene ontzettende leuke combinatie! Prachtig paard, en wat heb jij een zachte hand! +:)+