Dressuurfjord Vera (M2) een maand later: zoek de verschillen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Dressuurfjord Vera (M2) een maand later: zoek de verschillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:11

Hoi allemaal,

Naar aanleiding van mijn vorige topic [RT-HAW] Dressuurfjord Vera (M2) aan het werk open ik nu een nieuw topic, omdat ik benieuwd ben of jullie ook verschil zien. Ik zie het zelf wel, en ik voel het ook :D

We zijn inmiddels nog maar bijna een maand verder, en Vera is met sprongen vooruit gegaan! Ze is veel sterker geworden, en ik heb veel meer controle over het achterbeen. Ook is de tempocontrole beter geworden.

Daarom dacht ik, ik open nog eens een topic. Ik ben namelijk heel benieuwd of jullie het verschil ook zien! Verder vond ik het vorige topic erg nuttig, ook omdat er dan eens kritisch naar je gekeken wordt, en dan kun je jezelf en je paard weer verbeteren.
Ik heb veel gehad aan de opmerkingen in het vorige topic, dus tips zijn altijd welkom!

Dit achterbeengebruik ben ik heel blij mee :)

Afbeelding

Braaf

Afbeelding

En hier dan het achterbeen! Ze is wel ietwat achter de loodlijn, maar niet storend vind ik zelf

Afbeelding

Afbeelding

Ook op dit punt is het achterbeen sneller geworden :j vergelijk met vorige topic foto 4

Afbeelding

Mooie aanleuning

Afbeelding

Afbeelding

Rechtop zitten!

Afbeelding

Hier ben ik zoo trots op! :D

Afbeelding

Maar... In de contragalop vind ik echt dat de achterhand er vééél meer bij moet.. Sowieso in de gewone galop vind ik dat het buitenachterbeen er nog wat meer bij kan, maar in de contragalop is het nog veel erger! Iemand tips?

Afbeelding

Je kunt ook zien dat ik niet lekker zit

Afbeelding

En hier ook niet.. Ik ben heel benieuwd of iemand een goede tip heeft!

Afbeelding

Ik moet er wel bij zeggen dat de bak superzwaar was, dus ik begrijp ook wel dat Veer het zwaar heeft in contragalop. Gewoonlijk is het ook niet zo erg als op deze foto's, maar ook nog niet perfect. Daarom vind ik juist deze foto's geschikt om duidelijk te laten zien waar het probleem zit, en wie weet komt iemand met de gouden tip!

Verder ben ik gewoon supertrots op Vera, maar dat lijkt me wel duidelijk! :D

anoukyrsa

Re: Dressuurfjord Vera (M2) een maand later: zoek de verschillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:13

waauuw !!!

haha wat me in het vorige topic stoorde was dat je je been erg afstak, wat nu veeel beter is :D en ook de activere achterhand maakt me blij (:

jullie zijn leuk en verdienen het om veeeel verder te komen !!! succes !!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:15

anoukyrsa schreef:
waauuw !!!

haha wat me in het vorige topic stoorde was dat je je been erg afstak, wat nu veeel beter is :D en ook de activere achterhand maakt me blij (:

jullie zijn leuk en verdienen het om veeeel verder te komen !!! succes !!

Thx :D dat afstekende been heb ik idd aan gewerkt.. Er staat nu geloof ik nog 1 foto tussen waar mn been afsteekt, maar zelfs daar trekt Vera dr achterbeen er veel beter bij :)

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:50

Je ziet zeker vooruitgang, ik vind je zit goed en je hebt een hele leuke en zeker weten een mooie fjord. Op de 1 na laatste foto lijkt het een beetje of zij ook niet helemaal ontspannen is, misschien kan je proberen om haar iets losser te laten ( meer ruimte ). Veel succes!!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 07:55

horlynnses schreef:
Je ziet zeker vooruitgang, ik vind je zit goed en je hebt een hele leuke en zeker weten een mooie fjord. Op de 1 na laatste foto lijkt het een beetje of zij ook niet helemaal ontspannen is, misschien kan je proberen om haar iets losser te laten ( meer ruimte ). Veel succes!!

Nee klopt, zeker in zo'n zware bak is contragalop wel lastig als ie sowieso nog niet helemaal bevestigd is..
Ik zal eens proberen wat er gebeurt als ik haar wat meer loslaat, is zeker de moeite waard :) Het lastige is wel dat ze snel uit elkaar valt, het is en blijft een fjord :P

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:09

Ziet er super uit! +:)+

Ik vind je zadel hier beter liggen dan in je vorige topic, of is dat gezichtsbedrog?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 19:10

_tarja_ schreef:

Ik vind je zadel hier beter liggen dan in je vorige topic, of is dat gezichtsbedrog?

Ik weet niet.. Het is hetzelfde zadel, alleen Vera is wat dikker geworden omdat het gras ineens heel hard groeide (maar we hebben nu de wei kleiner gemaakt dus het gaat er wel weer af)
Maar als ze dikker is geworden dan zou het zadel toch juist minder goed moeten liggen?

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:41

Wat een mooie fjord heb je vorige topic niet gelezen maar ziet er netjes uit. En de foto dat je nniet lekker zit..
Die momenten heeft iedereen wel eens ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 23:46

Dat is waar, maar dat ik niet lekker zit heeft wel een oorzaak, en die oorzaak wil ik wegtrainen :j
Daarom heb ik dit topic geopend, hopend op wat tips :)

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:48

Ik vind dat je hem knap aan de gang hebt! Chapeau!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 23:50

Thx! Heb je nog tips waardoor het nog beter kan?

sheyideboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:59

Dorine92 schreef:
_tarja_ schreef:

Ik weet niet.. Het is hetzelfde zadel, alleen Vera is wat dikker geworden omdat het gras ineens heel hard groeide (maar we hebben nu de wei kleiner gemaakt dus het gaat er wel weer af)
Maar als ze dikker is geworden dan zou het zadel toch juist minder goed moeten liggen?

Volgensmij is dat gezichtsberdog, want als je kijkt naar de eerste foto ligt het zadel nog heel mooi maar als je bij de contra kijkt ligt hij eigenlijk te ver naar voren voor mijn gevoel :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 00:02

Heb laatst weer even dr op maat gemaakte zadel geprobeerd, maar die ligt ook niet goed, en ze wil zelf sowieso per sé deze..
Ze lijkt er ook geen last van te hebben want dan zou ze dat wel aangeven

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:57

het verschil is inderdaad heel duidelijk :D krijg het gevoel dat ze meer op het achterbeen loopt en inderdaad actiever is in draf. Nu die galop nog

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 09:35

unicorn_kiss schreef:
het verschil is inderdaad heel duidelijk :D krijg het gevoel dat ze meer op het achterbeen loopt en inderdaad actiever is in draf. Nu die galop nog

Ja idd en dr stap, ik wil beter verschil kunnen laten zien tussen verzameld en uitgestrekt. Maar ga over een paar dagen beginnen met balkjes lopen, wie weet helpt het!

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:42

Super! heel veel vooruitgang! heb ook even in je profiel gekeken, ze loopt erg netjes :)
Nu ik nog met mn fjord haha!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:11

Zo die heb je netjes aan het lopen zeg!

Kwa galop zou ik de teugels eerst een tandje langer laten en je niet zo focussen op hoe ze loopt. Dus meer recht voor je uit kijken op je kont gaan zitten en ook wat meer tempo er in. Eerst wat meer kracht opbouwen in de galop dan pas verzamelen.

Komt vast goed!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 20:37

tanjaatjuhh schreef:
Zo die heb je netjes aan het lopen zeg!

Kwa galop zou ik de teugels eerst een tandje langer laten en je niet zo focussen op hoe ze loopt. Dus meer recht voor je uit kijken op je kont gaan zitten en ook wat meer tempo er in. Eerst wat meer kracht opbouwen in de galop dan pas verzamelen.

Komt vast goed!

Ben ik idd hard mee bezig, schakelen in galop. Helpt ook goed! Had gister 7's voor de contragalop :)

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:59

Probeer haar iets meer ruimte te geven

Verder ziet het er super uit meis :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:31

Moderatoropmerking:
Berichten die tegen de regels van RT-HAW zijn zijn verwijderd

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:15

Ziet er goed uit hoor! Achterbeen wordt ik inderdaad ook blij van, kan menig kwpner in het M2 nog van leren. Voor wat betreft je contragalop. Wat je heel vaak ziet, en dat lijkt jou fjord ook een beetje te doen. Dat is dat ze het hoofd netjes ook in contrastelling houden, maar dan eigenlijk over er binneschouder naar binnen vallen. Dit kan het achterbeen dan niet bijhouden en dan vallen ze eigenlijk uit elkaar.

Wat ik van mij instructeur altijd moest was het paard minder stelling laten aannemen en dan zeer specifiek de schouder recht voor het achterbeen zetten. Of zelfs de schouder iets meer naar de bakrand laten neigen, zodat je als het ware een soort schouderbinnewaarts rijdt, maar dan dus omgekeerd, omdat je galop op "omgekeerd"is. Even voorbeeldje. Als je rechtsom contragalop rijdt, heb je de linkergalop. Dan mag de schouder dus niet naar rechts, maar deze moet naar links, alsof je schouderbinnenwaarts links rijdt. Maar je rijdt dan natuurlijk nog wel rechtsom die contragalop.

Op de rechte lijn rijdt je dan bijna schouderbinnenwaarts, in de wending natuurlijk minder, maar probeer wel de schouder naar buiten voor de achterhand te houden. Dit zullen ze dan eerst heel lastig vinden, maar zodra dit goed gaat en je gaat je contragalop ook weer met iets contrastelling rijden zal je zien dat het achterbeen dan wel mee wil.

Equi_Assist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:26

Mooie plaatjes zeg! Op sommige foto's lijkt het wel alsof ze wat kantelt. Wel erg gave foto's!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:33

Wederom fantastische foto's!! Contragalop komt vanzelf, blijven trainen dan wordt ze vanzelf sterkter. En wat heb jij een fantastische mooie zit. Ik denk dat jij nog ver gaat komen (of dat nou met Vera is of met een ander paard) En ik ben echt verliefd op die knappe fjord!!!

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:47

zeker al hele verbetering weer wat op de fotos te zien is. Leuk dat je dat ook zo goed voelt binnen een maand al die verbetering.
Wat sommigen hier adviseren om de teugels wat losser te laten en haar meer ruimte te geven.....dat zou ik niet doen. Je geeft zelf al aan dat ze makkelijk uit elkaar valt, dus dan moet je haar niet meer ruimte geven, zeker niet in galop, want dan krijg je snel dat ze in 2 of 3 delen gaan galopperen. Om de galop te verbeteren, veel tempowisselingen rijden op de rechte lijn op de binnenhoefslag. Goede oefening voor rechtrichten en achterbeen wordt sterker door de tempowisselingen. Ook goede oefening om achterbeen sterker te maken in de galop, is op een volte de achterhand wat naar binnen laten komen (stelling en buiging naar wending van de volte behouden) en beginnen met een soort arbeidspirouette. Krijg je betere sprong van en dus sterker achterbeen. Voor de contragalop.....begin makkelijk... ga eerst van hand veranderen en rij op de hoefslag een stukje door in contragalop (makkelijkste) en ga dan in draf over voor de hoek. Probeer een keer een gebroken lijn 5m. Als die oefeningen allemaal goed gaan (red. ze blijft goed doorspringen met voldoende sprong) ga je de oefeningen steeds moeilijker maken. Gebroken lijn 10m. van hand veranderen en 1 hoek meepakken, daarna een heel rondje. Daarna volte contragalop. Dit heeeel veel oefenen, dan wordt ze er ook steeds beter in en sterker. Door veel contragalop te oefenen zul je ook merken dat je balans steeds beter wordt.
Zoals hier ook al gezegd werd, let erop in de contra dat je niet te veel stelling aanneemt en op de rechte lijnen zelfs helemaal rechtstellen. Ik zou geen schouderbinnewaarts gaan rijden in de contra wat hier ook gezegd werd, dan leer je je paard om in de contragalop stelling en buiging naar de andere kant aan te nemen zonder om te springen naar de andere galop. Mocht je verder willen komen......en met de galopwissels bezig gaan, krijg je daar moeite mee, omdat ze dan geleerd heeft om niet om te springen bij het omstellen. Terwijl voor de wissels ga je leren om naar andere stelling en buiging om te stellen en dan de hulp voor de andere galop erbij te doen, de wissel moet gaan springen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:11

Ik ben het met bovenstaande eens :) Op de foto's waarvan jezelf zegt dat je niet lekker zit, kun je ook zien dat je paard net niet nageeflijk genoeg is. Door dan de teugels te laten vieren, zal dit niet verbeteren. Probeer haar in de galop juist goed nageeflijk te houden. Echt duidelijk tegen je hand aan rijden en veel tempowisselingen rijden.

Verder vind ik dat je een hele mooie houding hebt en ziet het er goed uit! Top!