Hoe 23 jaar oude pony fijne b-proef laten lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Regenpier

Hoe 23 jaar oude pony fijne b-proef laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 16:36

Hallo bokkers :)

Izo wordt volgende maand al weer 23! Even een geschiedenisje vooraf, zodat jullie ons verhaal een beetje kennen.
Ik kreeg Izo 3 jaar geleden, we kochten haar omdat ik heel erg bang was en mijn vertrouwen weer terug moest krijgen. Het doel voor ons was dus eigenlijk weer plezier krijgen in het paardrijden!
Izo had toen al jarenlang niet meer onder de man gereden, alleen maar aangespannen. Voor mij was dat toen nog helemaal geen probleem, omdat ik zelf ook nog niet zo goed kon rijden. Om even een beeld te geven: Beenhulpen kon ze nog niet onderscheiden van 1 of 2 benen (dus binnenbeen was meteen zjoeff :P ) De galop was (en is) ons grootste struikelblok, de eerste 2 jaar was het alleen maar hard, plat en kort. Ook nageeflijk lopen, stelling enz. Is helemaal niet vanzelfsprekend voor haar. Na een ongeveer 1,5 jaar ging het zo goed met rijden en zijn we zoveel verbeterd dat we een startkaart hebben aangevraagd.
Ik rijd nu lekker wedstrijdjes met haar, maar ik blijf nogal hangen in de B...

Ik vind het super leuk om met Izo te rijden, en ik vind het super om het haar allemaal te leren, maar soms is het wel erg vervelend als je ziet dat het bijv. met mijn zusje en haar pony helemaal lukt binnen een half jaar waar ik al 3 jaar mee bezig ben. Als ik dan op de pony van mijn zusje rijd lukt het mij ook, om haar lekker te laten lopen, actief, aan de teugel, over de rug enz. Terug op Izo merk ik dat wat ik toepas op haar pony, dat gewoon echt niet werkt bij Izo.

Het probleem is dus dat het allemaal niet echt op zn plek valt, en vooral tijdens wedstrijd. Thuis en op les (ik heb 2x per week les van een super fijne instructrice waarmee ik al heel ver ben gekomen) gaat het eigenlijk best wel goed! Zeker B-waardig!
Maar op wedstrijd krijgen Izo en ik het nog niet echt voor elkaar. Ik begin dan volgens kennissen anders te rijden dan thuis. Van wedstrijdspanning heb ik niet echt last, gezonde spanning maar ik ben wel erg perfectionistisch.

Morgen heb ik weer selectiewedstrijd en dan gaat mijn instructrice ook mee.
Maar hebben jullie misschien nog tips hoe ik morgen lekker met mijn 23 jaar oude paardje mijn proef kan rijden?

(dierenartsen, zadelmaker, tandarts, instructeurs, iig professionals schatten haar altijd rond de 16 jaar en vinden dat ik nog zeker door moet gaan met wat ik doe in het rijden. Niet verwachten dat ik meer Z kan gaan rijden, maar wat ze zeggen: rust roest ;) )

Regenpier

Re: Hoe 23 jaar oude pony fijne b-proef laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 16:42

Oja, voor ik het vergeet te melden, morgen word mijn proef gefilmd :D
Ik zal die dan wel even hierzo posten, zodat jullie kunnen oordelen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:56

Zorg dat je zelf ontspant en bereid de oudjes optimaal voor door lekker los over de rug te rijden dmv overgangen en voltewerk. Zorg dat ze lekker los zijn en voldoende voer krijgen.

Wees wel bewust dat je misschien ook niet meer verder zult komen dan de B. Als je zegt dat je op wedstrijd anders rijdt dan moet je dat eerst oplossen (ontspan en relax), maar realiseer je ook dat je pony ook misschien niet meer kan dan zo als het nu gaat. En dat kan best in 1 keer 'over' zijn.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:12

Sammie schreef:
Zorg dat je zelf ontspant en bereid de oudjes optimaal voor door lekker los over de rug te rijden dmv overgangen en voltewerk. Zorg dat ze lekker los zijn en voldoende voer krijgen.

Wees wel bewust dat je misschien ook niet meer verder zult komen dan de B. Als je zegt dat je op wedstrijd anders rijdt dan moet je dat eerst oplossen (ontspan en relax), maar realiseer je ook dat je pony ook misschien niet meer kan dan zo als het nu gaat. En dat kan best in 1 keer 'over' zijn.

Bedankt! :D
Ik ben me er zeker van bewust dat heel veel meer dan de B niet meer haalbaar is :) Soms vergeet ik een dat ze al 23 word, haha vooral als ik haar bergelijk met andere 23 jarige!
Ik denk dat L1 nog wel haalbaar is en doe stap hoop ik nog met Izo te mogen maken!

Morgen zal ik er zeker op letten dat ik me niet druk ga maken als het wat minder gaat en idd wat je zei, relax :)

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:37

Zoals al gezegd is, ontspan zelf ook goed! Misschien helpt het om wat langer los te rijden (heeft bij mij toch wel goed geholpen).
En zijn er veel mensen bij die je kent (je fans :P) als je een wedstrijd rijdt? Zo ja, dan is het een idee om een keer met alleen je instructrice te gaan. Succes!! :)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 21:41

MultiWampie schreef:
Zoals al gezegd is, ontspan zelf ook goed! Misschien helpt het om wat langer los te rijden (heeft bij mij toch wel goed geholpen).
En zijn er veel mensen bij die je kent (je fans :P) als je een wedstrijd rijdt? Zo ja, dan is het een idee om een keer met alleen je instructrice te gaan. Succes!! :)

Langer losrijden werkt wel ja! Maar dan vooral langer losstappen, dan ontspannen ik en izo allebei :)
Maar er zijn inderdaad altijd veel mensen bij, ouders en mensen van de club, vooral op selecties want dan gaan we met de hele club! Ik wil dan wel altijd goed presteren, dan doe ik teveel mijn best en dan werkt dat alleen maar negatief eigenlijk... (Sorry fans :P ) al bind ik het wel leuk als er veel mensen zijn!
Bedankt voor je tips! :D

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:51

Regenpier schreef:
MultiWampie schreef:

Langer losrijden werkt wel ja! Maar dan vooral langer losstappen, dan ontspannen ik en izo allebei :)
Maar er zijn inderdaad altijd veel mensen bij, ouders en mensen van de club, vooral op selecties want dan gaan we met de hele club! Ik wil dan wel altijd goed presteren, dan doe ik teveel mijn best en dan werkt dat alleen maar negatief eigenlijk... (Sorry fans :P ) al bind ik het wel leuk als er veel mensen zijn!
Bedankt voor je tips! :D

Ik vind tt zelf ook wel leuker hoor! En aan de andere kant, leer je daardoor wel met wedstrijdspanning om te gaan.
Maar gewoon voor 2/3 keer eerst proberen.Als je dan merkt dat het toch wel beter gaat, kunnen de fans weer mee :)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 21:56

Goede tip! Heel erg bedankt :)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:56

Lekker losstappen, en vooral al die kijkers wegdenken, of denken dat ze in hun blote billen staan. Als je goed kan visualiseren, dan lach je je rot, met als gevolg dat je heerlijk ontspannen je proef in gaat.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 21:59

Mijati schreef:
Lekker losstappen, en vooral al die kijkers wegdenken, of denken dat ze in hun blote billen staan. Als je goed kan visualiseren, dan lach je je rot, met als gevolg dat je heerlijk ontspannen je proef in gaat.

Haha, als ik dat doe ik het wss bye bye concentratie :P :=

Iemand misschien nog tips hoe ik Izo actief en lekker nageeflijk kan laten lopen? (Hoe alles op zn plek laten vallen?)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:05

Probeer voor ogen te houden waarom je op wedstrijd gaat.

Dat je wil presteren is goed maar dat brengt ook druk met zich mee.

Misschien een tip om als doel voor je zelf een lekkere proef te rijden en niet rijden omdat je de top 3 fozo wil bereiken.

Niet voor anderen rijden maar rij voor jezelf.

Ow ja en wat voor mij zelf werkt.

Ga terug kijken in proeven wat zijn dingen die steeds terug komen die minder gaan. Kies er voor om elke wedstrijd 1,2 of 3 puntjes waar je extra goed je best voor doet om inplaast van een 5 een 6 te halen

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:46

het is best wel goed gegaan!!
voor mijn gevoel heb ik nog nooit zo'n fijne proef gereden :)

Ik had 177 en 176 punten, opzich goed, maar ik had net een winstpuntje gedacht, maarja het was selectie dus strenge jurering!
Helaas was ik met de selectieproef 9e en met de andere 5e haha, dat had beter omgedraaid kunnen zijn :P

ook was paps vergeten te filmen.... aankomend weekend zal er gefilmd worden!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:51

Maar je bent toch al b met 15 wp dan ben je toch door de b?

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:05

Ja klopt, maar daar doe ik al een lange tijd over!
Ik ben nu ook nog niet echt klaar voor de L, rijd vaak maar krap net wel of net niet een winstpuntje!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:15

Maar thuis loopt die wel aan de teugel ? Heb je geen foto's?

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 12:04

Redelijk, ze loopt wel in de aanleuning maar ik mis altijd net het laatste stukje waardoor ze echt aan de teugel gaat lopen! Ik merk bij andere paarden dat dit heel makkelijk gaat, maar bij Izo moet echt alles 100% kloppen voor ze aan de teugel gaat lopen. Ze doet niks uit zichzelf ;)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:19

regenpier

oefen je wel ene voorwaarts neerwaart?
en ook bewust hand volgen. Dus bijvoorbeeld je doen alsof je wil halssrekken gewoon kijke of ze volgt

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:40

haffylover schreef:
regenpier

oefen je wel ene voorwaarts neerwaart?
en ook bewust hand volgen. Dus bijvoorbeeld je doen alsof je wil halssrekken gewoon kijke of ze volgt

Ja dit lukt vaak wel goed! Halsstrekken doet ze erg goed en dan volgt ze mijn hand goed. Ook over de schouder, vwnw gaat vaak erg goed. Ik gebruik dit ook altijd in mijn losrijden.
Maar ze zakt sws erg makkelijk, ontspannen doet ze heel netjes, maar het daarna weer aanspannen, daar gaat het nog mis ;)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:47

Probeer eens niet te focussen op hoe ze loopt :)
Ga lekker rijden, beetje rondhobbelen, maar wel zo dat ze wel doorloopt en jij haar niet in de weg zit. Gewoon contact houden en niets forceren. Jouw beeld van 'netjes lopen en fijn rijden' is gewoon dat ze precies goed loopt. En dat is ook waar, dan is het beeld het mooiste en rijd het het fijnste. Maar hebben we allemaal een perfect paard op stal staan? Nee, helaas niet. Dat het een keer niet wil tijdens het rijden, ach, dan ga je wat anders doen. Jij hebt ook wel eens een mindere dag en doet ook niet altijd alles goed, ook al wil je dat zo graag! ;)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:04

nadja15 schreef:
Probeer eens niet te focussen op hoe ze loopt :)
Ga lekker rijden, beetje rondhobbelen, maar wel zo dat ze wel doorloopt en jij haar niet in de weg zit. Gewoon contact houden en niets forceren. Jouw beeld van 'netjes lopen en fijn rijden' is gewoon dat ze precies goed loopt. En dat is ook waar, dan is het beeld het mooiste en rijd het het fijnste. Maar hebben we allemaal een perfect paard op stal staan? Nee, helaas niet. Dat het een keer niet wil tijdens het rijden, ach, dan ga je wat anders doen. Jij hebt ook wel eens een mindere dag en doet ook niet altijd alles goed, ook al wil je dat zo graag! ;)

heel mooi gezegd :D
Dit klopt wel haha, ik wil het altijd helemaal goed doen en ik kijk te veel naar de negatieve punten!
Over een paar weken ga ik met de paarden op vakantie, een weekje lekker boscrossen door de veluwe, daar wordt het dus gewoon een beetje rondhobbelen :) Daarna zien we wel weer verder!

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:15

Je zegt dat je zelf erg perfectionistisch bent...dan ben je dus bang om te falen en iets niet goed te doen. Waar ben je dan bang voor? wat is het allerergste wat er kan gebeuren als jij een keer niet goed je proefje rijdt? Als je het zo in perspectief plaatst (want het is geen natuurramp) ga je misschien wat makkelijker denken over zo'n proefje en ga je onbewust meer ontspannen. Ga nadenken over wat je precies op wedstrijd anders doet dan thuis. Geef je ineens meer hulpen of verstijf je je juist? Gaat het met losrijden al wel zoals thuis, maar in de proef nog niet? Is het de spanning omdat je in de proef geen 2e kans hebt en alles meteen goed moet gaan?
Oefen je de proefjes thuis in de les wel eens?

Succes ermee

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:20

orion456 schreef:
Je zegt dat je zelf erg perfectionistisch bent...dan ben je dus bang om te falen en iets niet goed te doen. Waar ben je dan bang voor? wat is het allerergste wat er kan gebeuren als jij een keer niet goed je proefje rijdt? Als je het zo in perspectief plaatst (want het is geen natuurramp) ga je misschien wat makkelijker denken over zo'n proefje en ga je onbewust meer ontspannen. Ga nadenken over wat je precies op wedstrijd anders doet dan thuis. Geef je ineens meer hulpen of verstijf je je juist? Gaat het met losrijden al wel zoals thuis, maar in de proef nog niet? Is het de spanning omdat je in de proef geen 2e kans hebt en alles meteen goed moet gaan?
Oefen je de proefjes thuis in de les wel eens?

Succes ermee

ja haha het klopt helemaal dat het niet erg is dat een proefje een keer niet goed gaat, maar dit vind ik zelf nog heel moeilijk! ik kan nog niet makkelijk zeggen: ooh laat maar joh, maakt allemaal niet uit :P
Tijdens een proef verstijf ik juist. Ik wil in het losrijden vaak alles helemaal goed hebben, dit lukt dan niet omdat dit thuis ook nog niet lukt ;) En dan tijdens de proef ben ik bang dat als ik teveel op Izo focus, ik bijv. niet meer netjes stuur enzo.

Afgelopen zondag heb ik dus samen met mijn instructrice het losrijden gedaan. Zij heeft er extra op gelet dat ik hetzelfde reed daar als in de les. Daardoor ging het losrijden als stukken beter dan normaal! *\o/*
In de proef heb ik er op gelet niet te verstijven en gewoon lekker blijven rijden. Risico's nemen in de proef is ook niet erg, heb ik geleerd :)

maar er valt op dit opzicht nog een hoop te verbeteren ;)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:24

Maar zeg nou zelf, wat is fijner?
Een fijne proef rijden waar je zelf tevreden over bent, maar misschien niet de hoogste punten en een 1e plaats? Of een proef waarbij je afstapt en het gevoel hebt dat je niet langer meer op wedstrijd hoeft omdat het zo niks waard is en dan toch maar een eerste plaats?

Waarom ben je begonnen met paardrijden? Omdat het je leuk leek, toch? Omdat je er plezier in beleeft, toch? En niet om een eerste plaats te behalen ;)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:29

nadja15 schreef:
Maar zeg nou zelf, wat is fijner?
Een fijne proef rijden waar je zelf tevreden over bent, maar misschien niet de hoogste punten en een 1e plaats? Of een proef waarbij je afstapt en het gevoel hebt dat je niet langer meer op wedstrijd hoeft omdat het zo niks waard is en dan toch maar een eerste plaats?

Waarom ben je begonnen met paardrijden? Omdat het je leuk leek, toch? Omdat je er plezier in beleeft, toch? En niet om een eerste plaats te behalen ;)

klopt helemaal! en ik rijd eigenlijk altijd al volgens je eerste zin haha, voor mij staat voorop dat ik zelf fijn heb gereden, omdat ik weet dat mijn 23 jarige paardje niet meer zo loopt als de 6 jarige sportpony's ;)
Maar het betekend niet dat ik niet mijn best wil doen, om toch een stel mooie punten binnen te halen!

Rachel_Gipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:53

Probeer het idd gewoon lekker te rijden! Ik rij zelf ook wedstrijden met een 24-jarige pony bij de paarden :) En vaak denk je dan achteraf, waar maak ik me druk om? Dus gewoon lekker gaan rijden en niet te veel trainen/ verwachten, dan gaan de punten veel sneller!