Don Matcho: M dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liefmeisje15

Don Matcho: M dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 13:10

Hoi allemaal,

Ik wil graag de foto's van mij met Don Matcho (Don Larino x World Cup II) met jullie delen. Don is een 9 jarige ruin en we starten op dit moment M1 dressuur, we zitten bijna aan de maximum winstpunten dus maken we binnenkort ons M2 debuut.

Waar we op dit moment hard mee aan de slag zijn is dat Don met zijn achterbenen meer door mag treden, dit valt vooral op de draf foto's wel te zien. Waar ik zelf meer aan mag denken is mijn eigen houding en zit. Alle tips zijn welkom.

Hierbij de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken!
:wave:

Michelleex

Re: Don Matcho: M dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:13

Wat een gaaf ding zeg, ziet er onwijs leuk uit!

Je steek volgens mij wel je benen een beetje af, je tenen wijzen op bijna elke foto naar buiten.

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 15:50

Michelleex schreef:
Wat een gaaf ding zeg, ziet er onwijs leuk uit!

Je steek volgens mij wel je benen een beetje af, je tenen wijzen op bijna elke foto naar buiten.

Ja dat klopt, heel onbewust doe ik dat, ik probeer er aan te werken. :-)

Bedankt voor de complimenten!

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:15

Ziet er goed uit :)
Mooi paard :)
Viel mij wel op dat je een beetje gebogen zit op 2 foto`s, maarja dat kan toeval zijn of aan mij liggen

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 16:28

LyannevH schreef:
Ziet er goed uit :)
Mooi paard :)
Viel mij wel op dat je een beetje gebogen zit op 2 foto`s, maarja dat kan toeval zijn of aan mij liggen

Klopt, dat is helaas geen toeval, dat is wat ik bedoel met aan mijn houding werken. :-) Ik ga vooral in draf wat in elkaar zitten, en tijdens de fotoshoot werd er steeds tegen mij gezegd: ''recht op zitten Sharon!'' :o Bedankt voor je reactie!

*knip*

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:31

Gaaf dier <3! Ook prachtige foto's met die bloemen :j

Wat je zelf al zegt, de achterhand mag wel wat actiever in de draf :j Het voorbeen is er al, nu nog die achterbenen mee krijgen!
Verder vind ik het er goed uitzien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:32

Ik denk dat dit een paard is die van nature veel buiging in dr hals aanbied waardoor je neigt je basis te verliezen namelijk over de rug gaant paard. Ik vind hem op sommige fotos behoorlijk strak aan de voorkant en zou graag meer ontspanning en luchtigheid willen zien. Ik denk dat als je meer terug gaat naar de basis dat dat achterbeen vanzelf komt. Dus wat emeer lengte en ronding in se hals om zo de rugspieren los te maken en van daaruit verder borduren.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:20

Heel erg mooi paard!
Ik ga mee met Joolien wat betreft haar commentaar en tips.
Het lijkt alsof hij net niet goed los is in het lichaam!
Leuk dat je ook mee doet met de sponsorship, als ik zelf niet mee deed, had ik zeker op je gestemd :D

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 21:38

Joolien schreef:
Ik denk dat dit een paard is die van nature veel buiging in dr hals aanbied waardoor je neigt je basis te verliezen namelijk over de rug gaant paard. Ik vind hem op sommige fotos behoorlijk strak aan de voorkant en zou graag meer ontspanning en luchtigheid willen zien. Ik denk dat als je meer terug gaat naar de basis dat dat achterbeen vanzelf komt. Dus wat emeer lengte en ronding in se hals om zo de rugspieren los te maken en van daaruit verder borduren.

Klopt helemaal hoor, in de loop van de tijd zijn we inderdaad een beetje de basis vergeten: gewoon laag en los over de rug waardoor hij wat strak is gaan worden.
Sinds een maandje lessen wij ook extra bij een andere instructrice, zij zei tijdens les één al precies wat jij ook zegt, dat daar het probleem ligt.
Daar zijn we nu ook mee aan de slag, het is al beter geworden hoor! Maar we zijn er inderdaad nog niet.

Bedankt voor je commentaar.

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 21:41

Def schreef:
Heel erg mooi paard!
Ik ga mee met Joolien wat betreft haar commentaar en tips.
Het lijkt alsof hij net niet goed los is in het lichaam!
Leuk dat je ook mee doet met de sponsorship, als ik zelf niet mee deed, had ik zeker op je gestemd :D

Concurrentie, haha. :-) Geven we elkaar een reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:40

Je mag toch in het M1 helemaal niet meer met zweep rijden? Zou het dan niet beter zijn om ook zonder zweep te trainen? ( Is maar een ideetje hoor.. :P )

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:11

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling om op deze manier om stemmen te vragen, OP is daarom aangepast.

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 18:50

MarZarascha schreef:
Je mag toch in het M1 helemaal niet meer met zweep rijden? Zou het dan niet beter zijn om ook zonder zweep te trainen? ( Is maar een ideetje hoor.. :P )

Dat klopt, maar waarom zou ik daarom als ik gewoon thuis aan het trainen ben niet met zweep kunnen rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:56

liefmeisje15 schreef:
MarZarascha schreef:

Dat klopt, maar waarom zou ik daarom als ik gewoon thuis aan het trainen ben niet met zweep kunnen rijden?

Als jij zeker weet dat je op wedstrijd je paard wel zonder zweep vooruit krijgt..

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:06

Dat klopt, maar waarom zou ik daarom als ik gewoon thuis aan het trainen ben niet met zweep kunnen rijden?[/quote]

Als jij zeker weet dat je op wedstrijd je paard wel zonder zweep vooruit krijgt..[/quote]

Waarom zou je een zweep nodig hebben om je paard vooruit te krijgen ?
Niet best dan |(
Ik denk dat je een zweep eerder gebruikt om je paard te begeleiden met het leren van de oefeningen :j

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:24

Wauw wat een mooie combinatie, je zit mooi, het paard loopt mooi, je cap is gaaf :j en 't zijn supermooie foto's , ik vind vooraal de wat bruinere gloed over je paard erg mooi!

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:11

MarZarascha schreef:
Als jij zeker weet dat je op wedstrijd je paard wel zonder zweep vooruit krijgt..

Maar natuurlijk krijg ik mijn paard zonder zweep ook vooruit, dat zal anders niet best zijn :P Zoals silvia58 al zegt, ik gebruik mijn zweep om te begeleiden.

Iedereen bedankt voor de leuke complimenten!

Equi_Assist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:41

Wat een knappe combinatie! Ik denk op sommige foto's te zien dat je wat inzakt in je rug en ik zou je paard graag wat meer door zijn lijf zien lopen, hij lijkt wat strak. Ook veel aandacht besteden aan lekker door zijn lijf voorwaarts naarwaarts over de rug rijden. Wel heel spectaculaire plaatjes zeg! Gaat vast helemaal goedkomen!

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 20:09

Equi_Assist schreef:
Wat een knappe combinatie! Ik denk op sommige foto's te zien dat je wat inzakt in je rug en ik zou je paard graag wat meer door zijn lijf zien lopen, hij lijkt wat strak. Ook veel aandacht besteden aan lekker door zijn lijf voorwaarts naarwaarts over de rug rijden. Wel heel spectaculaire plaatjes zeg! Gaat vast helemaal goedkomen!

Klopt hoor, dat was ook al genoemd inderdaad. Het over de rug rijden is ook waar we nu het meeste mee bezig zijn, aangezien daar eigenlijk de rij technische problemen vandaan komen. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:17

Hier gebruiken we onze zweep om hulpen beter door te laten dringen, mag toch hopen dat je dat in het M wel onder controle hebt.. ;) B & L zijn als het ware de basis van de dressuur. ( Ja, ik vind dat wijken en achterwaarts een normale basis.. ) Als je daar die zweep nodig hebt, oke. Maar M t/m Grand Prix moet toch zeker wel zonder zweep kunnen, aangezien die 'verduidelijking' nu niet meer nodig hoeft te zijn aangezien paardlief gewoon hoort te reageren op de gegeven hulp. Voor de verfijning heb je altijd je sporen nog!

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 20:44

MarZarascha schreef:
Hier gebruiken we onze zweep om hulpen beter door te laten dringen, mag toch hopen dat je dat in het M wel onder controle hebt.. ;) B & L zijn als het ware de basis van de dressuur. ( Ja, ik vind dat wijken en achterwaarts een normale basis.. ) Als je daar die zweep nodig hebt, oke. Maar M t/m Grand Prix moet toch zeker wel zonder zweep kunnen, aangezien die 'verduidelijking' nu niet meer nodig hoeft te zijn aangezien paardlief gewoon hoort te reageren op de gegeven hulp. Voor de verfijning heb je altijd je sporen nog!

Het met zweep rijden is toch echt geen schande. Een zweep kun je voor verduidelijking altijd gebruiken, wat voor klasse je ook rijd ookal mag je hem niet in de proef gebruiken. Hij kan heel handig zijn om een paard net even extra te begeleiden bij het aanleren van een oefening als bijv. keertwending, appuyement. Een paard is geen robot, het wil niet zeggen dat als de basis er in zit, hij alles zo klakkeloos maar doet, er komen altijd weer dingen bij wat het paard nog nooit gedaan heeft en als het zweepje het paard kan helpen om het makkelijker op te pakken, waarom dan niet? Kijk eens op concoursen bij het hogere dressuur, hoeveel ruiters/amazones met zweepje los rijden en deze ook meenemen om de baan heen.

Het is niet dat ik mijn zweep vaak gebruik, eigenlijk bijna nooit. Het is voor mij meer een soort automatisme, of ik nou thuis train of op concours ben, ik heb dat gekke ding altijd bij me. :-)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:45

MarZarascha schreef:

Beetje vreemd commentaar, en denk niet dat je zelf genoeg ervaring hebt om dit te concluderen? Gokje hoor, gezien je profiel.. Denk niet dat je helemaal snapt waarvoor een zweep allemaal handig kan zijn in de training.

Vind het een supermooie combi, ontzettend gaaf paard TS! :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:48

MarZarascha schreef:

Wat een onzin, juist in de hogere dressuur kan een zweepje handig zijn om het paard net iets aan te scherpen. ;)
Mijn paard komt bijvoorbeeld terug in tempo in een appuyement en wordt dan vlak. als hij daarin niet snel genoeg actief wordt op mijn been dan is een tikje op zijn kont vaak net dat beetje wat hij nodig heeft om weer te gaan zitten en actief te blijven.
Ook de M t/m GP ruiters trainen hoor schat ;) Het gaat allemaal niet vanzelf en ookal zit de basis er in.. die basis blijf je altijd bevestigen.

Ts GAAF paard en wat een mooie foto's zo voor die roze bloemetjes.
Dat hij niet heel scherp is in zijn achterhand maakt hij met zijn ruime voorbeen gebruik weer helemaal goed :D haha

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 21:55

Fijn om te weten dat ik zeker niet de enige ben die zo over de opmerking van MarZarascha denkt.

Bedankt voor de complimenten! :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:33

Als je je paard verder opleid ja, maar als je traint voor het M (en je rijd M op wedstrijd) ga ik er toch van uit dat je paard die oefeningen wel kan. Als je je paard niet vooruit krijgt tijdens de oefening moet je hem feller op je been maken. En niet alleen op de oefening. Let wel dat het nooit aan het paard ligt, dus je kan wel zeggen 'paard ondersteunen' maar als je paard geen schouder binnenwaarts oid zonder zweep kan moet je ook geen M op wedstrijden gaan rijden maar verder trainen.