Ik besef me terdege dat het eerste antwoord dat iedereen te binnen zal schieten namelijk "goed les nemen" is, en dat je dat niet vanaf het internet kan leren. Daar ben ik het grotendeels mee eens. Ik zit echter in een situatie dat ik geen eigen paard heb, een keer per week op een manege rij, en momenteel niet de financiële middelen heb (of de tijd) om daar wat aan te veranderen. Dat maakt de mogelijkheden voor mij een stuk beperkter, en vandaar dat ik op zoek ben naar adviezen om zelfstandig mee aan de slag te gaan (met eventuele hulp van de instructrice die ik in mijn (groeps)les heb).Maargoed.... waar het nou eigenlijk om draait

Op de manege leer je voornamelijk aangeleerd "hoe het hoort". Je hakken moeten laag, aandrijven doe je met twee benen tegelijk, als je wil aangalopperen moet je buitenbeen achter de singel, dat soort dingen. Je denkt voornamelijk vanuit jezelf.
Wat ik een beetje mis in mijn eigen rijvaardigheid is het denken vanuit je paard; het gevoel van wat je paard nou eigenlijk aan het doen is, en daar zou ik graag meer aandacht aan besteden tijdens mijn eigen rijden. Hoe leer je voelen hoe je paard onder je beweegt, welk been hij op welk moment naar voren zet? Hoe leer je aanvoelen wanneer je je paard met je eigen zit tegenwerkt, en wanneer je paard zijn balans goed kan vinden? Hoe zorg je dus dat je paard onbelemmerd kan bewegen en dat jij zelf zo rustig mogelijk zit zodat jij je aanwijzingen zo klein mogelijk kunt houden en hij ze uit kan voeren zonder in verwarring te raken.
Dit is een ontzettend breed onderwerp waarbij een heel aantal dingen komen kijken. Een onderdeel daarvan is het aanleren van een correcte zit waarin je je balans vindt en geen onnodige storende bewegingen maakt (en daar ben ik al hard mee aan het werk), maar een ander onderdeel daarvan is het beter leren voelen van je paard, begrijpen wat je paard onder je aan het doen is.
Wat kun je doen om je daar bewuster van te worden? Zijn daar oefeningen voor te bedenken, bijvoorbeeld?
Ik ben benieuwd of andere mensen hun ervaringen willen delen of tips oid hebben.
Dank je voor je reactie!
Denk dat ik met ogen dicht echt tegen iedereen aan zou gaan botsen haha.
, vertrouw je paard, waarom zou hij tegen een ander paard of muur aanlopen? Als hij wel gekke dingen doet mag je echt wel weer je ogen open doen hoor