stoute pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spekenham

stoute pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 10:04

heb een een hele leuke D pony met een krachtige manier van lopen, loopt m1 dressuur maar is vaak nog een beetje stout vooral als me dochter ( die er dus M1 mee rijd) erop zit, bij mij is het probleem er eigenlijk niet ( rijd de pony bij 1 x p.w). Pony is 6 jaar oud dus geen routinier.

De pony liep gisteren constant zich sterk te maken en steekt doodleuk de kop ( sorry hoofd) in de lucht vooral in de gallop, en vooral op wedstrijd ( ja dan weet ze ook wel dat je het niet zomaar ter plekke op kunt lossen, is een hele slimme pony) na 3 passen doet ze de kop ook wel weer omlaag en ontspant wel weer maar het herhaalt zich wel te vaak, ook legt ze het tempo in gallop wat hoger ( pony kan thuis wel klein galloperen maar in de proef reuzesprongen)dus het wordt ongecontroleerder, draf is super echt goed bevestigd.
Pony is echt heel slim en verder superbraaf.

Rijtechnisch is de pony thuis wel oke , ja dochterlief is pas 11 dus eigenlijk een vlieg op de pony maar zoals gezegd thuis geen probleem lijkt wel of pony het leuk vind om haar te pesten, voorbeeld gisteren tot de gallop ( onderdeel 9) echt alleen 7 op de protocol en daaarna allemaal 4 , 5 en af en toe een 6.

Winstpunten haalt ze wel maar zo kom je er niet verder mee, gallop is na M1 steeds belangrijker en moet goed gecontroleerd zijn.
Thuis houden om galllop meer te bevestigen, tja ze doet het thuis best goed maar op wedstrijd dus niet, daarom mag de pony ook regelmatig mee.

staat er onder de protocol, wat een superleuke combi maar pony is wel een beetje stout!!!

ja fijn maar hoe los ik dit nu op? Pony heeft zoveel in petto zou jammer zijn als we nu stranden door dit pestgedrag.
Een andere ruiter op wedstrijd is ook niet echt een oplossing want bij mij durft de pony het niet, ze probeert het wel eens maar ik ben haar altijd een stapje voor en dan stopt ze er wel mee. Ik verwacht dan ook niet dat er een andere ruiter erop zetten niet voor dochter een oplossing is. Wachten tot dochter ouder wordt, ze is erg fijn gebouwd dus met kracht zal ze he tniet gaan winnen van deze pony wel met een paar goede tips of trucjes denk ik
Ik heb overigens er wel een normaal bustrensje inzitten, misschien iets voor de wedstrijd wat meer in werkt?
wie heeft er de gouden tip?
Laatst bijgewerkt door spekenham op 10-06-13 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: stoute pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:08

Je dochter is 11, pony is 6. Combinatie loopt M?
Wat dacht je van "even" gewoon trainen, bevestigen, les, instructie, kijken, luisteren, oefenen.
Ponies kunnen niet denken in termen van "pesten".

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 10:11

Ja thuis houden hebben we al gedaan maar thuis is er niks aan de hand, juist daar prima gallop , ook in de lessen, je moet het nu niet op haar leeftijd gooien want anders zou het thuis ook wel niet goed gaan.

Op concours is de pony veel meer afgeleid en daar heeft ze wel dit probleem dus alleen maar thuishouden is geen optie.

dat de combi m loopt wil alleen maar zeggen dat ze als een sneltrein door alle klassen zijn gevlogen B_ L1_L2 helmaal uitgereden, en ja ik heb altijd gezegd dat de jury teveel punten aan deze"leuke"combi heeft gegeven en soms dingen zoals controle in de gallop niet genoeg afgestraft heeft.
Noem het dan geen pesten maar iig is de pony wel een stuk slimmer dan mijn dochter en maakt daar misbruik van op concours.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:17

Je leest mijn commentaar niet goed. Ik schrijf nergens "alleen maar thuishouden". Ik heb het over meer ervaring opdoen, rijtechnische ervaring. Les van een goede instructeur. De combinatie laten rijpen. Alletwee en ook als combinatie laten groeien. En dat doe je eenmaal niet op een wedstrijd terrein.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 10:21

Les heeft ze van goede komaf, combi groeit thuis wel maar ik denk dat u niet goed leest, op wedstrijd is het probleem er dus ik denk juist veel meenemen om combi daar juist te laten groeien in het samenwerken. Thuis gaat het prima maar door diverse factoren loopt het op de wedstrijd niet zoals thuis.

denk meer aan tips om dit gedrag vd pony doorbreken.

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:22

Gaat hier om dezelfde pony als in het andere topic?

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 10:25

Nee dit is haar opvolger, andere is c pony.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:28

Misschien is je dochtertje wat gespannen op wedstrijd..?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:29

Misschien lessen volgen op andere locaties? Zo kan de pony rustig aan andere locaties wennen zonder de stress van het hele wedstrijd gedoe, hetzelfde met je dochter. Hoe zij het beste om kan gaan met een wat gestreste pony, hoe ze deze beter kan oppakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:31

Misschien gaan lessen op verschillende locaties?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:36

Eens met de twee boven mij, ga naar andere locatie en maak er een 'nep wedstrijd' van. Pony denkt dat het kan klieren en je dochter voelt zich vrij om hem nu wel even aan te pakken.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:39

Dan is de vraag waarom gaat het thuis wel en op wedstrijd niet. Ligt het aan de pony of aan je dochter die wellicht zenuwachtig is en het spannend vindt. Hoe doet de combinatie het op vreemd terrein zonder dat er een wedstrijd is? Gaat het dan wel goed?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:55

Het klinkt ook niet zo zeer als 'pesten' wat de pony doet. Meer als stressen

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:56

Heel herkenbaar. Mijn dochter heeft een 6 jarige pony. Ze rijdt dressuur en springwedstrijden. Met Dressuur gaat het prima. Maar momenteel met springen iets minder. Tijdens een wedstrijd 4 weken terug zat er een blauwe plastic zak om de geluidsbox. Dat wapperde nogal en dat vond de pony spannend. Toevallig stond die box achter hindernis 4 en dat had als gevolg 2x uitgebeld in beide parcoursen. Mijn dochter was er een beetje onzeker door geworden en op het volgende concours ging het weer mis, weer weigeren. Gister weer op wedstrijd. ze liep relaxed van de trailer naar het inrijterrein. Op het inrijterrein naast het parcours vond de pony de geluidsbox weer spannend. Daardoor bouwden ze beide weer spanning op. En de pony werd sterk en moeilijk stuurbaar en tsja toen wilde ze niet meer springen dus heb ik haar afgemeld. Met dressuur gaat het overigens prima.

Ik probeer het nu op te lossen door haar wel naar dressuurwedstrijd te laten gaan. na de proeven wil ik haar dan even laten rijden bij het inrijden van het springen zodat ze zonder spanning van de wedstrijd samen kennis kunnen maken met alle drukke dingen....

Het blijft lastig hoor dit soort dingen.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:59

Idd rijden op een ander terrein dat lijkt me het beste

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:00

Persoonlijk vind ik de pony vrij jong en dan al M lopen
Ik denk niet dat het pesten is...een paard denkt namelijk niet in die termen
Ik denk dat het even allemaal te veel is voor hem en dat je even een stapje terug moet doen

Is helemaal niet erg maar heb het idee dat het allemaal een beetje te veel gepushed word

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 11:01

Pony is op vreemd terein altijd betrouwbaar en meestal ook goed te rijden maar het lijkt erop dat de pony beinvloed wordt door de drukte om haar heen, veel pony's dus moet dochter ook vaker uitwijken meestal beginnen daarna de problemen. We hebben pony overal mee naar toe genomen en is altijd goed gegaan maar op een wedstrijd ( misschien voelt ze het door de vlechten?) is ook idd met spanning uiteraard vd dochter het net even anders.

overweeg pony mee te nemen maar zomaar even aanpakken lukt dochter dan op dat moment niet pony is dan echt sterk, ( ik rijd ze zelf ook en als ze het bij mij probeert kan ik ze maar net op tijd weer corrigeren , ze doet het ook retesnel) Ik zou met losrijden een thiedeman aan kunnen doen maar mag je daarmee losrijden op wedstrijd?( graag geen discussie over thiedeman < we gebruiken normaal nooit geen hulpmiddel< en ik vind thiedeman niet zo scherp inwerken, maar pony voelt wel meer druk als ze hoofd omhoog steekt)

Even ook belangrijk: op wedstrijd is pony zelf helemaal niet gestresst, ze is gewoon erg vrolijk en hinnikt ook veel en is eigenlijk nooit bezweet ofzo vd stress. Ook het hinniken stoort in de proef .

Pushen hebben we nooit gedaan pony heeft spelenderwijs dit nivo gehaald, zoals hierboven al uitgelegd. En 6 jaar en M dressuur is niet zo bijzonder hoor.
Laatst bijgewerkt door spekenham op 10-06-13 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:03

Ik ben wel benieuwd naar de spanning van je dochter zelf. Omdat je zegt dat de pony op vreemd terrein betrouwbaar is.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 11:05

Dochter oogt heel ontspannen totdat pony gaat vervelen uiteraard. Ik probeer altijd haar het te laten negeren en er niet op te laten reageren maar gewoon eraan blijven rijden ,maar is niet zo gemakkelijk want de pony doet het niet 1 keer maar blijft het vaak herhalen.

als ik eerlijk ben weet ik als de pony begint te hinniken dat ze dan ook met het hoofd gaat vervelen.

maar ja hoe snoer ik haar de mond?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:11

Fijn dat je dochter in elk geval ontspannen oogt. Dat zie je ook wel eens anders. Maar goed dat is natuurlijk geen oplossing voor het probleem. Maar zou wel een verklaring zijn waarom het op wedstrijd mis gaat. Krijgt ze prive les of club les?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:15

Ik ken dit probleem. Het is volgens mij niet echt stout of pesterig gedrag maar komt toch voort uit (misschien maar minieme) spanning bij de amazone. Ondanks dat de ruiter ontspannen leek was het bij ons wel zo dat ze hem net iets te veel vast hield (te laat na gaf) waardoor de pony dit ging doen. Losrijden met een thiedeman is volgens mij toegestaan en vind ik wel een goede oplossing. Hij werkt niet in totdat de pony het ongewenste gedrag vertoont. Daardoor leert de pony dat hij zijn hoofd niet in de lucht mag gooien. Amazone (die natuurlijk nog wel heel jong is voor dit niveau) moet dat nog wel elf goed leren letten op de ontspanning anders komt het gedrag in de proef toch terug. Overigens is abrupt moeten stoppen voor mede-ruiters die in de weg rijden (komt heel vaak voor) wel vaak mede de oorzaak van dit soort problemen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:25

Citaat:
maar is vaak nog een beetje stout vooral als me dochter ( die er dus M1 mee rijd) erop zit, bij mij is het probleem er eigenlijk niet
De pony krijgt bij je dochter dus meer mogelijkheden dan bij jou. Daar maakt ze gebruik van, dat heeft niets te maken met stout, maar gewoon met de (bege)leiding die ze krijgt.

Citaat:
De pony liep gisteren constant zich sterk te maken
Pony kan zich alleen sterk maken als de ruiter daaraan meewerkt.

Citaat:
steekt doodleuk de kop ( sorry hoofd) in de lucht vooral in de gallop, en vooral op wedstrijd ( ja dan weet ze ook wel dat je het niet zomaar ter plekke op kunt lossen, is een hele slimme pony)
De pony is niet heel slim, maar maakt wederom gebruik van de mogelijkheden die het krijgt. Blijkbaar doet de ruiter op wedstrijd iets anders dan thuis. Dat kan heel klein zijn. Een gedachte kan bijv. doorwerken in je hele uitstraling.

Citaat:
ook legt ze het tempo in galop wat hoger
De pony neemt dan dus de leiding over.

Citaat:
Rijtechnisch is de pony thuis wel oke , ja dochterlief is pas 11 dus eigenlijk een vlieg op de pony
Rijden heeft niets te maken met gewicht, wel met kennis en gevoel, maar ik kan me voorstellen dat een meisje van 11 daarin nog volop lerende is.

Citaat:
lijkt wel of pony het leuk vind om haar te pesten,
Paarden kennen niet de emotie leuk, laat staan dat ze weten wat pesten is. Echt, slim zijn ze niet. Ze handelen slechts op hun instinct. Als er niemand is die de veiligheid van de pony voldoende kan garanderen gaat het daar zelf voor zorgen door dan maar zelf de leiding te nemen.
Het probleem wat je tegen komt heeft dan ook puur en alleen te maken met kansen die de pony krijgt en leiding die je dochter niet/onvoldoende geeft.

Citaat:
Winstpunten haalt ze wel maar zo kom je er niet verder mee, galop is na M1 steeds belangrijker en moet goed gecontroleerd zijn.
Tja, en dan, dan kom je er niet verder mee? Voldoet de combinatie dan niet aan de verwachting van jou als moeder? Moet een 11 jarige met een jonge pony meer presteren dan dit? Moet er überhaupt gepresteerd worden? Zomaar wat vragen waar ik persoonlijk over zou na willen denken als ik in zo'n situatie ergens op vast zou lopen.

Citaat:
staat er onder de protocol, wat een superleuke combi maar pony is wel een beetje stout!!!
Natuurlijk heeft de pony het gedaan :D .

Citaat:
ja fijn maar hoe los ik dit nu op? Pony heeft zoveel in petto zou jammer zijn als we nu stranden door dit pestgedrag.
Ga werken aan de basis, leiderschap. Zoek daarnaast uit wat er op wedstrijd precies veranderd. Het zit echt bij de ruiter. Kijk ook waar de pony mogelijkheden ziet en denk na over hoe je dochter op die punten meer leiding kan geven.

Citaat:
Wachten tot dochter ouder wordt, ze is erg fijn gebouwd dus met kracht zal ze he tniet gaan winnen van deze pony wel met een paar goede tips of trucjes denk ik
Kracht is nooit de oplossing. Als een paard een vlieg kan voelen, denk je dan dat ze jouw dochter niet zal voelen?
Je dochter zal volledig aanwezig moeten zijn in het moment, niet met de gedachten ergens anders of al bezig willen zijn met het volgende (tijdens het opstijgen in gedachten al rondrijden bijv.).
Wil jij je dochter leren paardrijden of wil je je dochter trucjes uit laten voeren?
Daarmee kom ik ook bij de vraag, doet de pony mee uit vrije wil (test het eens uit, zonder zadel/hoofdstel in de bak en dan rondsturen) of is de pony zodanig geconditioneerd dat het hele rijden een grote truc is?

Citaat:
Ik heb overigens er wel een normaal bustrensje inzitten, misschien iets voor de wedstrijd wat meer in werkt?
En dus overweeg je om de pony op basis van kracht en pijn te gaan rijden in plaats van op basis van echte samenwerking...

Citaat:
wie heeft er de gouden tip?
Meerdere tips:
- Neem de tijd
- Laat alle verwachtingen los
- Laat alle kunstjes los
- Werk met dat wat er op dat moment is, morgen kan het anders gaan
- Sta open voor de feedback van de pony, op alles wat je doet geeft ze immers een reactie
- Investeer in samenwerken
- Zoek hulp bij bijv.: http://www.zefanjacoaching.nl
- Of: http://www.bontewieven.nl / http://www.2souls.nl

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:33

Oeef...
Pony heeft geen stress maar hinnikt wel veel??
Eehmm:
Misschien toch stress?

Verder: leer zelf én je dochter heeeeel snel dat problemen er zijn om opgelost te worden. Je dochter is duidelijk nu nog niet in staat om je pony hier door te rijden.
Oplossing: net zolang onder begeleiding ( instructeur een keer mee op concours) blijven oefenen totdat het goed gaat.

Dat is namelijk de essentie van (leren) paardrijden...
( ben dan ook stomverbaasd over je post eerlijk gezegd. Iets te veel "de pony doet het niet", in plaats van "Hoe kan ik mijn dochter begeleiden dit probleem netjes op te lossen...")|

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 11:50

Ik kan me goed vinden in het antowoord van bleu sky en ga zeker thiedeman proberen,
Overigens heb ik helemaal geen verwachtingen zoals fjordina zegt maar wij streven wij er wel naar een goed opgeleide pony te krijgen dit heeft dus niets te maken met het moeten presteren maar wel met het goed kunnen rijden aan een pony in alle situaties dus ook op een wedstrijd en niet alleen thuis.

En ja wij zijn mensen die graag wedstrijden rijden dus dan is het wel zo prettig als je ergens naar toe kunt werken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:01

spekenham schreef:
Ik kan me goed vinden in het antowoord van bleu sky en ga zeker thiedeman proberen,
Overigens heb ik helemaal geen verwachtingen zoals fjordina zegt maar wij streven wij er wel naar een goed opgeleide pony te krijgen dit heeft dus niets te maken met het moeten presteren maar wel met het goed kunnen rijden aan een pony in alle situaties dus ook op een wedstrijd en niet alleen thuis.

En ja wij zijn mensen die graag wedstrijden rijden dus dan is het wel zo prettig als je ergens naar toe kunt werken.

Dus heb je wel een verwachting, meerdere zelfs.
- Je verwacht dat je een goed opgeleide pony krijgt/er naartoe werkt
- Je verwacht van de ruiter dat deze goed genoeg kan rijden om de pony goed op te leiden
- Je verwacht dat een pony in alle situaties goed te rijden is
- Je verwacht een prestatie op wedstrijden

Als het niet klopt, moet je het aangeven, maar dit haal ik uit bovenstaande stukje alleen al.

Die Thiedeman gaat je overigens niet helpen --> symptoombestrijding. Zodra het ding eraf is gaat de pony het of opnieuw doen, of niet en heeft hij dus door middel van dwang geleerd dat zijn feedback niet gewenst is. Zo kun je hem dus de mond snoeren, maar werk je beslist niet samen.