Graag hulp, Mijn paard wil niet graag op buitenrit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne_Mika

Graag hulp, Mijn paard wil niet graag op buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 22:36

Hoi lieve bokkers,

Ik zit nu al een tijd met een probleem. Ik heb een schat van een merrie. Ze is 12, hartstikke lief en rustig, ze houdt d'r koppie eigenlijk altijd koel en ik kan er bijna alles mee doen. Behalve, een fatsoenlijke buitenrit maken.. En dat vind ik heel erg jammer.

Ze is vroeger altijd van een manege geweest waar ze strandritten liep. Ze is dus super verkeersmak en heel braaf in een groep. In vreemde omgevingen is ze ook lief, ben een aantal keer met haar op vakantie geweest in het bos en dan sloot ik aan bij groepsritten, waarbij ze werkelijk waar geen stap verkeerd zette.

Maar als ik van de manege weg wil gaan voor een simpel stapritje brengt dit vaak getob met zich mee. Ze wil er gewoon niet graag bij vandaan lijkt het. Ik ga meestal met een ander stalgenootje en haar merrie, dan hobbelt ze enthousiast voorop het eerste stuk. Maar als we dan een stuk op pad zijn begint ze om te kijken, gaat ze op een gegeven moment stilstaan en gaat ze draaien, ze wil terug naar de manege.

Hoe ik in zo'n situatie handel: (Dit heb ik onlangs geleerd en ik vind het zelf een fijne manier!)
Ik zet haar stil. Ze mag elke kant op behalve terug naar de manege. Wil ze niet vooruit? Dan maar stilstaan. Maar niet terug naar de manege. Elke stap in de goede richting wordt beloond! Het doel hier van is om haar te leren dat staken en draaien geen zin heeft omdat ik haar toch niet terug laat gaan. Het mooiste zou zijn, dat ze op een gegeven moment toe geeft, dat ik haar kan belonen en dat het 'staakproces' zo steeds van kortere duur zal zijn. (Dat het kwartje steeds sneller gaat vallen bij haar..)

Vorige keer toen hield ze gaat stilstaan en draaien alleen zó lang vol (ik heb een dik half uur gestaan..) dat ik moe werd en dat ik er zelf geen zin meer in had. Ik ben toen afgestapt en heb haar aan de hand verder mee genomen, wat ze dan wel weer braaf doet. -we zijn niet omgekeerd, dus in principe heeft ze niet gewonnen..- Maar ik zou het zo graag ook te paard op kunnen lossen.

Zie ik iets over het hoofd? Wat zou ik nog meer kunnen toepassen? Tips zijn meer dan welkom!

Maar alsjeblieft.. Kom niet aan met 'een paar flinke tikken geven' of 'aanpakken en vooruit met de geit'. Zo ga ik niet met mijn paard om. Ik ben heel consequent met haar en een tik krijgt ze wanneer ze die nodig heeft, maar ik ga geen ruzie maken. Bewezen is dat agressie bij haar zó averechts werkt dat er helemaal niks meer met haar te beginnen valt. En dan verpest ik haar alleen maar.

Ik wil dat buitenrijden een leuke ervaring wordt voor ons beiden, en dat ik uiteindelijk ook alleen met haar op pad kan! Dus als iemand me raad kan geven zou ik erg blij zijn!

Sorry voor het lange verhaal, Alvast bedankt! :)

Ibbel

Re: Graag hulp, Mijn paard wil niet graag op buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 07:08

Je kunt nog verschillende andere dingen doen. Je huidige aanpak is idd ook goed, maar alleen als je bereid bent desnoods 6 uur en tot na donker op je paard te zitten :D

1e: terug naar de manege voordat ze begint te klieren, en dat punt steeds verder weg leggen. In principe de makkelijkste manier, maar ook één van de lange adem.
2e: kijk of het mogelijk is verschillende cirkelvormige routes te bedenken, zodat je uberhaupt nergens hoeft om te keren, en steeds vanaf een ander punt weer terug naar de manege komt, en ook als het kan iedere keer een andere kant op vertrekt. Alleen mogelijk als dit kan, qua ligging van de manege.
3e: ga eerst eens een aantal keren met de trailer weg, waarbij je route in het begin altijd terug naar de manege is, maar later ook gewoon terug naar de trailer. Alleen mogelijk als je een trailer (tot je beschikking) hebt, natuurlijk.

Alle methodes zijn bedoeld om het kringetje te doorbreken dat het einde van de rit altijd de manege is, en omkeren de kortste weg naar de manege (en het einde van de rit) is.

Als je een trailer tot je beschikking hebt, en je probeert de "ik geef niet op" techniek en het wordt laat en donker en je bent het zat, zorg dan dat je die op kunt roepen om je met de trailer op te laten halen. Dat is ook een goede manier om je paard niet te laten winnen. Laat je dan desnoods ergens droppen waarvandaan je dan weer naar huis komt rijden, uit een richting die je paard niet kent.

Succes!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 09:59

Ik denk dat je op de goede manier bezig bent. In het verleden heb ik dit zo ook opgelost. Heel vervelend maar toch volhouden lijkt mij.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:09

OPG --> RT-P

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:17

misschien naar annemarie van toorn
geloof dat ze zo heet
zij kan je misschien verder helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:41

Ze loopt aan de hand braaf mee?
Weg wandelen van de manege. En niet tutten, maar doorlopen en wat gehoorzaanheidsoefeningen aan de hand. Focus moet bij jou zijn. Vlot opstappen. 50 meter flink doorstappen en verderop omdraaien of pad richting manege inslaan en rustig terugrijden.
Volgende dag rij je 100 meter voor je teruggaat, keer daarop 200 meter, en binnen 2 weken maak je zonder schoppen/slaan/schelden een buitenrit omdat je paard door die steeds opvolgende sessies doorheeft dat ze gewoon weer naar huis terug mag.

Je paard heeft altijd in een groep gelopen, die vind alleen weggaan eng, en ziet in jou onvoloende leiderschap en veiligheid. Bovendien ben jij 'weg' als je op haar rug zit.

xfalcka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:49

Het komt goed je moet niet opgevwm!
Mijn pony had het ook maar laat zien wie de
Baas is:)
Xxme

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:52

xfalcka schreef:
Het komt goed je moet niet opgevwm!
Mijn pony had het ook maar laat zien wie de
Baas is:)
Xxme

Vertel ook eens HOE?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:53

Je methode is goed :j , de tips van Ibbel kun je ook mooi meenemen. Vaak werkt inderdaad ook met de trailer op pad en dan te paard terug of inderdaad echt in een hele andere omgeving gaan rijden.

Wij hebben ooit zo het buitenrijden ook op die manier langzaam uitgebreid :-)

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 22:44

@Apple
Ja dat zou een goede optie zijn. Alleen trailerladen is ook niet bepaald een eitje met haar.. Gaan we binnenkort een cursus voor volgen! :)

Vanavond weer een verdrietig momentje..
Vol goede moed het erf verlaten met Mika en een vriendin mee op haar pony. (Onze paardjes kunnen het leuk met elkaar vinden!)
Maar toen we pak 'm beet 50 meter van het erf waren ging het weer mis..
Ik voelde haar al aarzelen maar toen zette ik niet snel genoeg door, met als gevolg: Omdraaien, hupsen, pogingen tot steigeren (ze hield zich nog in gelukkig).
Ze maakte zich beren sterk en voor dat ik het wist stonden we weer op het erf.
Aan de hand nog eens proberen, idem dito.

Toen kwam een stalgenootje aanlopen, even mee staan praten..
Die merkte op dat ik geen goede leider ben. (heeft ze gelijk in!)
Ze vroeg of zij het eens mocht proberen dus ze nam Mika mee aan de hand, tolereerde geen tegenspraak en liep stevig met haar door, zo terug de dijk op.
En Mika? Die liep mee. Weliswaar met tegenzin, oren plat in d'r nek..
Heel pijnlijk om te zien, dat iemand anders het wél lukt en dat het dus écht aan mezelf en mijn onzekere houding ligt..
Daarna ik weer proberen onder toeziend oog van dat stalgenootje en met haar tips (groot maken, schouders naar achter, niet omkijken en tempo houden) lukte het wel.

Zo heb ik een paar stukken gelopen met haar, heen en weer, dijkje op en af, en uiteraard was ik blij dat ze met me mee liep! Ze was weer ontspannen en ik was weer blij.
Dus zei ik tegen de vriendin waarmee ik aan het rijden was, en die al die tijd op me heeft staan wachten; Okee! Poging twee, het voelt weer goed! :)
Maar zodra ik mezelf in het zadel bevond begon ze weer te draaien, om te keren en te hupsen. Even aangezien en nog geprobeerd om haar stil te zetten en rustig stapje voor stapje de goede richting op te rijden maar ook dat mocht niet baten. Ik was met een onwijs rot gevoel af gestapt en heb nog even op het terrein met haar staan grazen, terwijl ik er jankend naast stond, zat er helemaal doorheen. ;(

Ik word er zo verdrietig van!! Als we eenmaal op pad zijn zie je dat Mika geniet, dan vindt ze het heerlijk!! Bomproof is ze buiten, verkeersmak en ontzettend braaf en makkelijk te rijden/sturen/stoppen. Alleen die strijd om de manege uit het zicht te verlaten is gewoon niet leuk, op z'n zachts gezegd.. :(

Nu besloten dat ik opnieuw ga beginnen, helemaal.
Aan de hand wandelen, oefenen aan mijn houding, werken aan het leiderschap, kleine stukjes op het erf stappen en steeds een stukje verder..
Wou dit toch nog even er uit gooien, voel me op dit moment echt een mislukkeling..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:51

Je hoeft je echt geen mislukkeling te voelen. Als ik je uitleg geef hoe je dit aan kunt pakken, is ook jouw probleem met je paard te verhelpen.

Je merrie is een klever. Wat is een klever? Een klever is een paard die niet bij stal of bij andere maatjes vandaan wil.

Je aanpak om je paard stil te zetten en dat ze alle kanten uit kan maar niet naar huis, is in principe goed. Je dient het echter nog een stapje verder door te zetten. Je paard ziet stal als veilig. Daar staan vriendjes, daar krijgt ze rust. Buitenrit is werk en een vreemde omgeving is eng.

Je zult de situatie om moeten draaien. Stal is werk en buitenrit is rust. Dat kun je doen door je paard bij stal hard aan het werk te zetten, en bij stal vandaan uit te laten rusten. Maak de periodes van werk bij stal en rust bij stal vandaan qua tijd even lang.

Misschien wordt eea duidelijk als je volgend filmpje bekijkt. Ik hoop dat je de Engelse taal machtig bent:

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:59

Jou probleem klinkt als dat van mij. Ik wil graag alleen rijden maar ook dat is moeilijk. Ik ben nu aan het grondwerken en dus mijn leidersrol aan het opeisen. Dat is mijn advies voor jouw ook als jij zekerder bent in de omgang zal ze jou ook als leider gaan zien. Ik werk met parelli en dingen van Voest. Ik sla niet ik heb respect voor haar en ze moet dat ook voor mij krijgen.Succes er zijn zat boeken en ander materiaal over grondwerk te vinden...

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 23:10

@Cassidy
Dankjewel, wat een creatieve oplossing van die man. Had nooit in me op gekomen! Duidelijke, logische manier lijkt dit me ook voor het paard zelf. Dit ga ik zeker toepassen!

@Torgil
Dankjewel, ik wil hier ook graag weer mee aan de slag. Had ooit een begin gemaakt in het grondwerk tijdens een leervakantie op de 2 lazy 7 ranch in België maar dat heb ik toen niet doorgezet. Zonde, want het begin was er en nu moet ik weer opnieuw beginnen..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:23

hey TS je hebt jouw verhaal heel open en eerlijk verteld, en idd het is pijnlijk om even te zien dat een ander het wel kan, maar het is dan ook een teken dat je aan jezelf moet werken, daar zit de oplossing van heel het probleem.
Ik ben bijna altijd geneigd te zeggen dat het probleem altijd bij de ruiter zit en nooit bij het paard, en eigenlijk is dat ook zo, maar toch er zijn idd soms wel verzachtende omstandigheden.
Om buiten alleen te rijden heb je in het beste geval een leiderspaard nodig, en die lopen er niet dik rond, amper 2 op de 10 paarden zijn of horen bij die leidersgroep en dat maakt het probleem dus eigenlijk wel groter.(jouw paard zal heel waarschijnlijk niet tot die leidersgroep behoren)
Maar voor elk type paard is en blijft het natuurlijk wel de zaak dat de ruiter de hoofdleider moet zijn en blijven.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 00:01

Mijn paard wilde in het begin ook niet weg van de kudde. Samen met anderen was geen probleem maar alleen was eng.

Ik ben gewoon begonnen met na het rijden in de bak om te gaan uitstappen langs de weg. En zo steeds verder. We gaan pas terug als ze een stukje zonder dwang braaf heeft doorgelopen en jij aangeeft dat ze terug mag.
Begin met 10 meter en ga steeds iets verder.
Als ze stopt moedig haar dan aan om toch verder te gaan en beloon haar ook als ze dit doet.
Wees wel consequent en straf haar als ze om probeert te draaien.

Door dit dagelijks te doen en uit te breiden vertrouwd ze me nu en kan ik gewoon een uur alleen op buitenrit.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 00:04

Overigens kan een paard best een leiderspaard worden hoor. Als ze maar op je vertrouwen.
Ik ben zelf rustig en zelfverzekerd. In het begin durfde mijn paard niet voorop te lopen en kroop ze constant achter de anderen.
Na veel oefenen kunnen we alleen op pad en in een groep kan ze ook voorop. Al zal haar voorkeur daar niet liggen het liefst kruipt ze nog achter een ander.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 00:56

Heel herkenbaar.

Wat ik altijd deed was op die momenten aandraven.
Wel brutaal rijden.
Dus ik zorgde ervoor dat ik haar dan wel in de aanleuning had en mijn been er goed aan.
Zo kom je zeker over.
Nu zou ik zorgen dat je voordat je het punt bereikt waar ze meestal terug wil al in draf zit.

Als je straks wat verder bent kun je gaan aandraven op het moment dat je voelt dat ze terug gaat willen.
Zorg altijd dat je het voorwaarts oplost.

Op een gegeven moment was het bij mijn merrie niet meer nodig alleen als er iets engs was wat er daarvoor bijvoorbeeld niet was.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 00:58

Cassidy schreef:
Je hoeft je echt geen mislukkeling te voelen. Als ik je uitleg geef hoe je dit aan kunt pakken, is ook jouw probleem met je paard te verhelpen.

Je merrie is een klever. Wat is een klever? Een klever is een paard die niet bij stal of bij andere maatjes vandaan wil.

Je aanpak om je paard stil te zetten en dat ze alle kanten uit kan maar niet naar huis, is in principe goed. Je dient het echter nog een stapje verder door te zetten. Je paard ziet stal als veilig. Daar staan vriendjes, daar krijgt ze rust. Buitenrit is werk en een vreemde omgeving is eng.

Je zult de situatie om moeten draaien. Stal is werk en buitenrit is rust. Dat kun je doen door je paard bij stal hard aan het werk te zetten, en bij stal vandaan uit te laten rusten. Maak de periodes van werk bij stal en rust bij stal vandaan qua tijd even lang.

Misschien wordt eea duidelijk als je volgend filmpje bekijkt. Ik hoop dat je de Engelse taal machtig bent:

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Is eigenlijk een beetje het tegenovergestelde van hoe ik het oploste.
Maar goed, er zijn meerdere wegen naar Rome.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 05:23

Oeh, heel herkenbaar. Mijn merrie liep 5 jaar bij stal weg zonder gedoe (ff een keer extra drijven of zweep aanleggen en klaar). Sinds een half jaar besloot ze zich dat ze niet meer bij stal wegwou. Mn merrie is er ook zoeen, als je die doordrukt flipt ze uiteindelijk, dus met een hele hoop geduld, op de manier zoals jij het ook doet gaat ze nu weer gewoon weg.
Weetje wat je ook eens kan proberen, aan de hand uitstappen buiten. Ookal is het maar 50 m heen en terug.
Dus 1 tip, volhouden en rustig blijven. Rustig blijven doe je zo te lezen!
Ik heb er ook van kunnen janken dat ze zo deed maarja, nu kan ik er gelukkig weer om lachen..... misschien dat het stalgenootje die dr wel mee de dijk op kreeg je eens kan helpen? Mn met jouw lichaamstaal ed.
Succes he!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 06:30

daantjuhhh schreef:

Als je het met overbluffen red, dan is het toch goed? Maar wat ga je doen bij een paard waar dat op jouw manier niet lukt en die zelfs recht overeind komt op het moment dat hij het erf niet af wil? Op het moment dat je met een steigerend paard te maken krijgt dien je dat idd voorwaarts op te lossen, maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Ook niet als je paard normaal wel aan de hulpen staat.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:27

Vertrouwen is hier idd één van de hoofdzaken, alsook goed leiderschap, en goed aan de hulpen staand paard en voldoende training.
Ik ga er wel mee akkoord , jij bent er in gelukt om toch met jouw paard alleen buiten te gaan wandelen, ik weet ook wel dat zoiets kan.
Maar er is een groot verschil of je dat met een volger doet of met een leider, dat verschil is bijna zo groot als met een brommer-auto op vakantie gaan of die zelfde reis met een Lamborghini of Ferrari.
En een paard is een leider of het paard is geen leider, dat kan je niet veranderen met training.

Amvbeek schreef:
Overigens kan een paard best een leiderspaard worden hoor. Als ze maar op je vertrouwen.
Ik ben zelf rustig en zelfverzekerd. In het begin durfde mijn paard niet voorop te lopen en kroop ze constant achter de anderen.
Na veel oefenen kunnen we alleen op pad en in een groep kan ze ook voorop. Al zal haar voorkeur daar niet liggen het liefst kruipt ze nog achter een ander.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 18-07-13 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:28

Je paard kan wel degelijk meer vertrouwen krijgen door training. Net zoals een paard in rangorde van een kudde op kan klimmen of af kan zakken. Het is niet zo statisch als jij dat omschrijft.

xlouise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:38

ik denk dat het afstappen een goede zet is geweest. hiermee laat je haar zien dat het niet eng is en er niks ergs gebeurt als ze verder loopt. dus denk dat elke keer als hij niet meer verder wilt je gewoon moet afstappen en met hem verder lopen dan even.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:42

Cassidy schreef:
daantjuhhh schreef:

Als je het met overbluffen red, dan is het toch goed? Maar wat ga je doen bij een paard waar dat op jouw manier niet lukt en die zelfs recht overeind komt op het moment dat hij het erf niet af wil? Op het moment dat je met een steigerend paard te maken krijgt dien je dat idd voorwaarts op te lossen, maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Ook niet als je paard normaal wel aan de hulpen staat.

Nee dat klopt hoor!
Ik ken er inderdaad 1 die je niet kunt overbluffen maar waar je juist een compromie mee moet sluiten.

Ik los het zelf normaal altijd voorwaarts inderdaad op.
Maar dat zal vast niet bij elk paard werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:45

Het werkt idd niet bij ieder paard.
Ts heeft zich niet meer gemeld, ik vraag me af hoe de situatie nu is?