Ik zit nu al een tijd met een probleem. Ik heb een schat van een merrie. Ze is 12, hartstikke lief en rustig, ze houdt d'r koppie eigenlijk altijd koel en ik kan er bijna alles mee doen. Behalve, een fatsoenlijke buitenrit maken.. En dat vind ik heel erg jammer.
Ze is vroeger altijd van een manege geweest waar ze strandritten liep. Ze is dus super verkeersmak en heel braaf in een groep. In vreemde omgevingen is ze ook lief, ben een aantal keer met haar op vakantie geweest in het bos en dan sloot ik aan bij groepsritten, waarbij ze werkelijk waar geen stap verkeerd zette.
Maar als ik van de manege weg wil gaan voor een simpel stapritje brengt dit vaak getob met zich mee. Ze wil er gewoon niet graag bij vandaan lijkt het. Ik ga meestal met een ander stalgenootje en haar merrie, dan hobbelt ze enthousiast voorop het eerste stuk. Maar als we dan een stuk op pad zijn begint ze om te kijken, gaat ze op een gegeven moment stilstaan en gaat ze draaien, ze wil terug naar de manege.
Hoe ik in zo'n situatie handel: (Dit heb ik onlangs geleerd en ik vind het zelf een fijne manier!)
Ik zet haar stil. Ze mag elke kant op behalve terug naar de manege. Wil ze niet vooruit? Dan maar stilstaan. Maar niet terug naar de manege. Elke stap in de goede richting wordt beloond! Het doel hier van is om haar te leren dat staken en draaien geen zin heeft omdat ik haar toch niet terug laat gaan. Het mooiste zou zijn, dat ze op een gegeven moment toe geeft, dat ik haar kan belonen en dat het 'staakproces' zo steeds van kortere duur zal zijn. (Dat het kwartje steeds sneller gaat vallen bij haar..)
Vorige keer toen hield ze gaat stilstaan en draaien alleen zó lang vol (ik heb een dik half uur gestaan..) dat ik moe werd en dat ik er zelf geen zin meer in had. Ik ben toen afgestapt en heb haar aan de hand verder mee genomen, wat ze dan wel weer braaf doet. -we zijn niet omgekeerd, dus in principe heeft ze niet gewonnen..- Maar ik zou het zo graag ook te paard op kunnen lossen.
Zie ik iets over het hoofd? Wat zou ik nog meer kunnen toepassen? Tips zijn meer dan welkom!
Maar alsjeblieft.. Kom niet aan met 'een paar flinke tikken geven' of 'aanpakken en vooruit met de geit'. Zo ga ik niet met mijn paard om. Ik ben heel consequent met haar en een tik krijgt ze wanneer ze die nodig heeft, maar ik ga geen ruzie maken. Bewezen is dat agressie bij haar zó averechts werkt dat er helemaal niks meer met haar te beginnen valt. En dan verpest ik haar alleen maar.
Ik wil dat buitenrijden een leuke ervaring wordt voor ons beiden, en dat ik uiteindelijk ook alleen met haar op pad kan! Dus als iemand me raad kan geven zou ik erg blij zijn!
Sorry voor het lange verhaal, Alvast bedankt!

, de tips van Ibbel kun je ook mooi meenemen. Vaak werkt inderdaad ook met de trailer op pad en dan te paard terug of inderdaad echt in een hele andere omgeving gaan rijden.