Harde draf voor galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Harde draf voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 12:30

Ik ken een paard (vz paard van mijn vriendin), dat enorm hard gaat draven als de galophulp gegeven word.
In principe logisch, voor een 4 (5?) jarige fries, maar aangezien het allemaal wat hard gaat, en in augustus de eerste wedstrijd voor hun op de planning staat, vraag ik jullie voor de zekerheid om hulp.
Ik ga van de week met haar mee, omdat ze mij om hulp vraagt met dit "probleem".
Hebben jullie hier tips voor?
Ik heb haar gezegd dat ze de galophulp moet combineren met haar stemhulp, omdat tijdens het longeren het paard direct reageerd om de stemhulp.
Verder heb ik haar gezegd er de tijd voor te nemen. Dus rustig gaan zitten en de galophulp geven. Gaat ze hard draven en galoppeerd dan aan, prima, paar passen door, terug naar draf nemen, en volgende hoek weer aan galopperen. Net zo vaak tot het de goede richting uit gaat. Paard zal vanzelf begrijpen dat er een directe galop gevraagd word, ipv harde draf en dan galop. Verder denk ik dat ze flink wat aan activiteit van het paard mag gaan werken, dus dat even daar gelaten.

Mijn vraag: Denk ik nu een beetje in de goede richting of zit ik er helemaal naast?
Hebben jullie nog wat tips, waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!

0000

Re: Harde draf voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:33

Ik zou juist niet toestaan dat ze hard mag gaan draven. Je creëert daarmee onduidelijkheid, als je het niet corrigeert mag het immers gewoon...Paard gaat dan echt niet leren dat ze ook op een andere manier aan kan springen als niemand haar vertelt dat het zo niet goed is. Dat hoeft echt niet boos of grof, maar gewoon opvangen, hulp opnieuw geven. Eventueel een keer bijtikken in het aangalopperen om het binnenachterbeen even wat vlugger te maken helpt vaak ook prima.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:38

Nee ik zou ook niet hard draven toestaan. Desnoods eerst aan de longe als ze dan wel goed luistert naar de galophulp om zo goed aan te leren en als ze het eigenlijk wel kent, een keer een tik achter je been en dan schrikt ze maar een keer maar als ze dan in galop gaat helemaal belonen natuurlijk. :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 12:41

Bedankt voor de tips.
Dus laten opvangen, en opnieuw. Belonen word uiteraard niet vergeten!
Paard is op de en of andere manier erg bang voor de zweep hoorde ik van haar. Er is echter nooit wat met de zweep gebeurd, want eerst is ze wel met zweep gereden.
Dus we zullen het met been en stemhulpen op moeten gaan lossen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:44

Dat moet in principe ook prima kunnen hoor, zeker als ze goed op stem reageren. Het is altijd even kwestie van balans zoeken tussen paard niet onder je uit laten rennen omdat ze dan dus in galop 'vallen' ipv aanspringen en dat is niet wat je ze wilt leren. En aan de andere kant moet je wel zodanig doorzetten dat je geen 8x opnieuw op moet vangen als ze harder gaan omdat dat ook onrust geeft en ze dan helemaal niet meer wil galopperen op den duur omdat ze het niet meer begrijpen. Dus net daar tussenin gaan zitten, niet hard gaan draven en vervolgens wel reactie op je galophulp. Even zoeken maar komt vast goed!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:47

Het paard heeft blijkbaar nooit goed geleerd wat de galophulp is... en is daarbij waarschijnlijk wat slap.
Dus het is belangrijk om het paard verder te trainen in stap en draf... met veel tempowisselingen, overgangen, etc.
Kortom verder werken aan de basis. Zo nu en dan cavaletti lopen, is ook een goede training.
Mocht het dan nog niet lukken: Wat kan helpen is om een drafbalk neer te leggen op het punt van aangalopperen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 12:53

Daar ben ik zeker van overtuigd! :j Ik weet dat ik er goed aan doe om toch even te vragen of ik goed zit. Wil haar graag helpen, maar natuurlijk wel op de goede manier! :j

Senna, bedankt voor je tip. Ik weet dat het paard wel 'loopt' maar niet goed aan het been is. Daar ga ik haar aan laten werken. Beestje is nog jong, en naar mijn idee gaat ze er wat te hard mee. Elk paard is natuurlijk verschillend. Ga haar vooral laten werken aan overgangen idd, lekker actief maken voor het been. Dat wat je zegt over de galophulp, klopt naar mijn idee helemaal. Heb haar in het begin ook veel zien jagen om haar in galop te krijgen, en aanleren is moeilijker dan afleren. Had dat toen al tegen haar gezegd, maar toen werd het niet echt aan genomen. :n Daarom verbaasd het me een beetje dat ze nu vraagt of ik haar kom helpen, maar ik doe het met alle plezier! Gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker. Heb nog een week om er over na te denken dus dat scheelt.. :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:56

LoveUggs schreef:
Dat wat je zegt over de galophulp, klopt naar mijn idee helemaal. Heb haar in het begin ook veel zien jagen om haar in galop te krijgen, en aanleren is moeilijker dan afleren.

Gebeurt veel bij jonge paarden helaas, jammer want dat maakt het later erg lastig om ze weer correct aan je hulp te krijgen en het zorgt er helaas ook voor dat je dan eens wat meer door moet drukken om duidelijk te krijgen wat je eigenlijk al die tijd al bedoelde maar niet correct hebt gevraagd. Wel fijn dat ze nu hulp vraagt, houd er wel rekening mee dat jij waarschijnlijk niet in een keer op kan lossen wat zij in maanden heeft aangeleerd, dus trek het je vooral niet aan als je niet ineens het gewenste resultaat kan laten zien he, jij kan ook niet toveren.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:58

Geefje duidelijke hulpen?
Vanuit stap kan je aan springen en dan krijgt hij geen kans om hard te draven

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:58

Ondersteunt ze het paard wel met teugelhulpen?
Ik heb het zelf ook wel eens met rijden, maar ik betrap mezelf er dan op dat ik met mijn teugelhulpen niet duidelijk ben.
Wanneer ik wat stelling vraag met de binnenteugel en begrens met mijn buitenteugel dan springt ze meteen goed aan in de galop.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 13:02

Nee, ik weet het hoor. Het is de bedoeling dat ik haar een beetje op weg help. Waar moet ze op letten, wat moet ze voelen, waar kan ze aan werken? Dan kan ze daarop doorgaan, en kan ik haar over een tijdje weer een keer helpen. Denk dat dat wel een redelijke oplossing is. Zo ben ik ook niet steeds heen en weer aan het rijden, word ik geen instructrice van haar, maar blijf ik haar vriendin die haar zo nu en dan eens kan helpen, en haar tips kan geven om te bereiken wat ze wil.

Lynn, Ik zal eens kijken wat ze precies doet. Van uit stap is wat lastig aangezien het een heel jong paard is, en de bespiering daar nog niet goed genoeg voor op zit.

Suzie, het punt is, dat het dit paard eigenlijk verkeerd geleerd is, en ze dat er weer uit moet rijden zegmaar. Zal er op letten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:08

Het gaat hier om een jong paard dat waarschijnlijk nog kracht mist en balans. Onder het zadel aanspringen in galop is dan ook heel iets anders dan aan de longe.

In de bak veel oefenen met tempowisselingen, ook in voltes en slangevoltes. En die galop zou ze beter op buitenrit eerst kunnen oefenen op lange rechte paden.

Zeker van een jong dier moet je niet verwachten dat die in 1 keer een mooie overgang laat zien van draf naar galop. Dat harde draven voor de galop id voor het paard een manier om zijn balans te zoeken ter voorbereiding op de galop, simpelweg omdat ie nog niet sterk genoeg is.

Op lange rechte stukken maak je het al makkelijker. Dus het bos in ermee.

En die wedstrijd? Die komt op de allerlaatste plaats. Belangrijker is hier de tijd voor nemen ipv overhaasten en paard in de war brengen met 60 keer opnieuw aangalopperen!

Zeker een fries heeft wat langer tijd nodig. En dan daarbij: in de B worden de overgangen niet voor niets nog niet op de letter gevraagd.

Beter kan ze goed les nemen van een ervaren instructrice ipv zelf aanklooien. Een paard opleiden wordt zo vaak enorm onderschat. En de reden dat ie het moet kunnen omdat er een wedstrijd op stapel staat vind ik kul. Je schrijft een wedstrijd in ofwel om ervaring op te doen op vreemd terrein zonder verwachtingen, ofwel je schrijft pas in als je paard er klaar voor is.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 13:15

Ben ik met je eens hoor. Het is ook niet dat ik haar 'les' ga geven, ik ga haar tips geven tijden het rijden. Zie het niet als lesgeven. Heb haar vaker gezegd goed les te gaan nemen met zo'n jong ding, weet ook hoe lastig het is met een fries. Heb er zelf ook de ervaring mee. :j
Ik doe het ook niet voor die wedstrijd. Ik doe het om haar te helpen, een stapje in de goede richting. Snap je? Even laten weten waar ze aan moet werken en waar ze op moet oefenen.
Ik vind het ook heel belangrijk dat ze er de tijd voor neemt, en niet overhaast. Wil niet dat ze zo'n onwijs leuk ding naar de weet ik het wat rijd omdat ze te snel wil gaan. Want het is een onwijs gaaf beest dat HEEL leuk kan lopen! :j

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:32

Ik wil er nog aan toe voegen dat ze moet zorgen dat het paard ten alle tijden voorwaarts moet denken. Ook in een overgang terug. De basis begint bij voorwaartse drang. Ze zal hem dus consequent op haar been en zit voorwaarts moeten hebben. Dit klinkt simpel maar is het moeilijkste van heel het paardrijden. Beenhulp=reactie en paard mag niet in tempo veranderen tot de volgende hulp daar oor gegeven wordt. Niet constant drijven dus. De hulp geef je zo klein mogelijk en zo groot als nodig is tot je reactie krijgt.

Het gevaar met iedere keer terugnemen wanneer het paard harder gaat draven voor de galop is dat je enerzijds vraagt of hij harder gaat en je anderzijds gaat tegenhouden omdat hij niet precies deed wat je bedoelde. En daar ga je mee de mist in. Vandaar dat het zo belangrijk is eerst je paard zover te krijgen dat hij voorwaarts denkt. Buiten, in het bos, is het daarom ook makkelijker de galop te oefenen. Paard denkt dan vaak al meer voorwaarts omdat hij de ruimte ziet.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 17:11

Je zegt precies waar ik zelf ook altijd aan werk. Been = voorwaarts. Niet 3 passen voorwaarts en dan weer terug in eigen tempo. Ik wil dat als ik been geef, dat mijn paard meer voorwaarts/ actief gaat lopen, en in dat tempo blijft tot ik wat anders aan geef.

Dat wil ik met haar ook gaan oefenen. Het is mij ooit eens HEEL fijn uitgelegd, en ik weet dat ik dat ook over kan brengen op een ander. Als ze daarmee aan de slag gaat, moet ze al een heel eind komen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:28

Het binnen achterbeen vlugger maken wat wil je daar mee bereiken ?
Als je de correcte galop in een rijbak gaat rijden , dan is de juiste beenzetting:
Eerst buiten achterbeen, dan buitenvoor samen met binnenachter, en als laatste het binnenvoor, zweefmoment en dan begint de hele syclus weer opnieuw.

0000 schreef:
Ik zou juist niet toestaan dat ze hard mag gaan draven. Je creëert daarmee onduidelijkheid, als je het niet corrigeert mag het immers gewoon...Paard gaat dan echt niet leren dat ze ook op een andere manier aan kan springen als niemand haar vertelt dat het zo niet goed is. Dat hoeft echt niet boos of grof, maar gewoon opvangen, hulp opnieuw geven. Eventueel een keer bijtikken in het aangalopperen om het binnenachterbeen even wat vlugger te maken helpt vaak ook prima.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:35

Nou gewoon, dat ze reageert. Ik geef de hulp ook met mijn binnenbeen (buitenbeen naar achter maar geeft geen druk, binnenbeen kuit eraan = weggalopperen bij mij). Dan zullen ze dus moeten reageren op je binnenbeen en als je dan bijtikt moet je dat dus ook niet aan de buitenkant gaan doen imo. Ik zou echt niet durven zeggen met welk been ze als eerste aanspringen vanuit draf, of ze dan netjes bij stap 1 beginnen zeg maar, dus misschien was de omschrijving inderdaad niet geheel helder. Gaat puur om de reactie op mijn binnenkuit dus, voor mijn gevoel komt die vanuit het binnenachterbeen maar dan zou ik eigenlijk eens een video flink moeten vertragen om dat goed te zien!

Joelletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:39

Ik rijd ook een pony die eerst hard gaat draven en dan galopperen. Van mijn instructriece mag ik niet aangalopperen voordat ze rustig is. Het werkt heel goed en nu galoppeert ze (meestal) rustig aan

Edit: ik zie nu dat dit al gezegd is

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 21:17

Wat je eigenlijk wil is dat het binnen achterbeen naar het buiten voorbeen gaat. In dit geval zal het buiten achterbeen meer onder het paard moeten komen. Maar dit kan uiteindelijk alleen als de galop er goed op zit, en dat is nog niet het geval. De achterhand is hiervoor nog niet sterk genoeg, zal ze aan moeten gaan trainen. Het was de bedoeling dat ik komende zondag (9 juni) mee zou gaan, maar dan is ze er niet. De week erop kan ik zelf niet ivm fotoshoot, dus pas die week erop ga ik mee. Ik heb haar wel vast 'huiswerk' gegeven. := Heb gezegd dat ze veel moet oefenen met overgangen enz enz. Reageren op het been, in dat tempo blijven als dat zij aangeeft, en niet in een ander tempo.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:42

Het word veel met jonge paarden gedaan om ze in de goede galop te krijgen. Harder gaan draven voor het aangalopperen helpt ze om in de juiste galop aan te springen. Zelf vind ik dat niet echt wat, dan draaf ik liever even ±2 rondjes goed consequent door en geef dan pas de galophulp. Zodat het niet paar passen flink tempo is en dan galop. Maar goed, niet mijn manier wat dat betreft..

Friezen vinden de galop over het algemeen ook moeilijker, althans ze zijn moeilijker in galop te krijgen en te houden. Ik ben bang dat er dus echt heel veel 'gejaagd' is om het dier maar te laten galoperen. Hoe dat verder ging maakte niet uit, als die maar galoppeerde. Ik vraag me dan ook af hoe dit dier in draf is? Is het liever lui dan moe of draaft het wel in een voorwaarts tempo door??? Heb zo'n vermoeden dat ook in de draf het het eerste geval is.. liever lui dan moe dus.

Dat is lastig! Vooral héél consequent zijn in de hulpen, maar ook zeker weten dat er niet telkens elke pas per ongeluk gedrijft word door wiebelbenen ofzo. En ook opletten dat er geen tegenstrijdige hulpen gegeven worden (voorwaartse hulp en remmen tegelijk bv).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 09:54

Bedankt Marinke. Het gaat hier om de fries waar ik het een tijdje terug nog over had. Heel fijn paard om mee te rijden, reageert (bij mij) ook erg fijn op de hulpen. En zoals ik al ergens in dit topic zei: er is in het begin idd heel veel gejaagd om haar in galop te krijgen. De draf is eigenlijk vrij voorwaarts, maar zou actiever mogen. Grote ruime passen heeft ze. Het is echt een fijn dier, en naar mijn idee kan dit nog best wat worden. :j

Gister heeft ze met elastiek gereden. Ze liet me trots een paar foto's en filmpjes zien, en het eerste wat ik zei was dat ik vond dat er heel veel spanning zichtbaar was. Heb gezegd dat het voor een keertje niet zo veel kwaad kan, maar dat ze beter gewoon lekker zonder kan rijden. Heb haar gezegd dat ze lekker veel moet schakelen, actief maken voor het been. Kuit erbij betekent een pasje harder, en daar moet ze blijven tot de hand weer wat sluit en ze weer terug mag komen in tempo. Ik zal er zeker op letten als ik met haar mee ga. Tot die tijd moet ze lekker zelf kijken wat ze doet, en of ze wat met mijn tips doet.

Als ik eenmaal met haar mee ga, en het lukt me om haar het verschil te laten voelen, en een goed begin neer te zetten hoop ik dat ze daar mee door gaat. :j Hoop stiekem dat ik zelf nog even de kans krijg haar te voelen, zodat ik weet hoe het inmiddels gaat, maar daar ga ik niet van uit.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:02

Ik zou niet doorgaloperen als je uit een harde draf komt. Dan sta je het namelijk toe. Begrens je paard wat meer. Als het niet lukt terugnemen en daarna pas opnieuw. Wat ook werkt soms is in een volte aangaloperen.

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:03

Waar ik af en toe les krijgt hebben ze graag dat je je pony terug neemt wanneer hij voor de aansprong zo hard gaat draven, dus niet aanspringen. Dan een paard rondjes draven/wendingen/overgangen totdat je paard weer rustig is en dan nog eens proberen.

Of dit de juiste manier is weet ik niet?
Kun je op zo'n moment beter doorzetten en na een aantal galoppassen weer terug nemen,
of kun je beter meteen terugnemen, weer relaxed laten lopen en dan nog eens proberen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 10:11

KGasfart, ze gaat in Augustus een B proef rijden, en moet dan op de volte aan galopperen. Dat is wat ze zelf voorlopig gaat oefenen. :j

Stvieee, Het beste is natuurlijk gewoon vanuit ontspanning/ relaxed.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:00

Ik hoop dat het gaat lukken! :) Wij hebben er vroeger een gehad die alleen op klikken van je tong reageerde! Best lastig..