Mijn paard kan tölten (en het is geen ijslander!?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Mijn paard kan tölten (en het is geen ijslander!?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 08:01

Hallo allemaal
Mijn paard heeft al vanaf het begin dat ik hem kocht best vaak lateraal gelopen. Nu ben ik een recreant dus is het niet zo'n probleem, maar ok. Ik heb alleen eergister iets meegemaakt waardoor ik me afvraag huh?? wat is dit!
Ik ging een stuk draven op de weg.... dacht ik.... maar hij ging tölten!! Ik kan heel slecht doorzitten maar ik zat echt als een huis! Mijn rijmaatje had ogen zo groot als schoteltjes, en ik wist ook niet wat ik meemaakte. Hij vond het heel erg leuk om te doen zag ik aan hem, en hij ontspande heel erg zn nek en rug. Ik heb het even laten gaan en hij kon vreselijk HARD!
Ik heb geen enkel benul van de afstammig van mijn paard. Hij is vrij rank van bouw, heeft een vreselijk relaxed karakter, heeft wel veel beharing op zn been (meer dan doorsnee KWPN-er) en is bont. (zie profiel). Ik vraag me echt af waar dit vandaan kan komen?

aanvulling; net gezocht op gangenpaarden en hij past VOLLEDIG in het plaatje van töltende draver....
http://www.gangenpaarden.nl/tolter.html
Laatst bijgewerkt door Chezshir77 op 02-06-13 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

canela

Re: Mijn paard kan tölten (en het is geen ijslander!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:04

mischien zit er verweg at ijslander in? :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:05

Is het toevallig een draver? Er zijn best veel paarden die je kunt leren tolten :j

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:07

Hahhaha, wat grappig zo onverwachts :+! Ja misschien zit er heeeel ver weg nog een beetje ijslander in... Maar als hij het leuk vind en jij zit als een huis ! Dan lijkt me toch wel een leuke ervaringg :+ :+

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 08:08

ik vermoed dat het inderdaad een draver is... ook vanwege zn lange lijf en het feit dat hij moeite heeft met dresuur, en vanwege het feit dat hij buiten NIET rustig kan draven (zijn we mee bezig)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:09

Dravers kunnen buiten best rustig draven hoor, ze gaan in de training ook niet constant voluit. :+ Maar een volle Draver zal het niet zijn, aangezien hij bont is. Kan natuurlijk prima een kruising zijn.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:12

Het schijnt zelfs zo te zijn dat je elk paard kunt leren tolten..... Het zal nooit zo vloeiend zijn als bij paarden die er echt aanleg voor hebben en ook rijtechnisch gezien is het niet makkelijk, maar ik heb er wel eens wat over gelezen in een oude Bit :j

Als dit iets waar jij en je paard jullie prettig bij voelen zou je ervoor kunnen kiezen om een instructeur te vinden die samen met jou de echte knopjes erop zet :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:29

Ik dacht altijd dat het juist een genetisch defect was, ze missen toch juist iets?
Denk dat er ergens draver in je paard zit. :j

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:46

Hoe missen ze dan iets? Heeft voor zover ik weet niks met een defect gen te maken... Meer de evolutie denk ik. De rassen die echt aanleg hebben hiervoor komen (bijna) allemaal uit ruig gebied.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 08:50

Als je gaat kijken op de link die ik in mijn eerste bericht stuurde, is het het er bij de toltende draver gewoon ingefokt. En er zijn wel wat bonte dravers overigens.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 08:53

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 08:56

ps er is met zn vorige eigenaar ook gemend; hebben er gewoon een wagen achter gehangen en hij deed alsof hij er voor geboren was.... wie weet heeft hij dus zelfs baanervaring.. hij is al 13
Laatst bijgewerkt door Chezshir77 op 02-06-13 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:57

misschien een rocky mountain

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 08:57

het zou kunnen, maar ik probeer klein te blijven denken, door er niet vanuit te gaan dat het een amerikaan is.....

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:00

Dat filmpje, wat klinkt dat maf zeg! Maar super leuk dat je paard kan tölten. Ik zou er een instructeur bij halen die verstand heeft van gangenpaarden. Wel iets om trots op te zijn als hij het zo goed kan!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 09:01

Ja ik vind het enerzijds heel tof, aan de andere kant weet ik niet zo goed of ik het er nu in moet trainen of juist uit moet proberen te krijgen.... Ik heb niet echt wedstrijdambities maar toch... gek he?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:05

Brendaaaa schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=MB2zQppGPw0

Hier heb je er een die precies zo loopt als mijn paard!! en het is een bonte:p-)

Op dit filmpje loopt het paard niet in zuivere tölt, je hoort namelijk een tweetakt in plaats van een viertakt. Ook zie je de ruiter redelijk heen en weer schuiven, in tölt zou hij stil zitten. Dit is meer een langzame telgang neigend naar een zeer laterale tölt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:11

Brendaaaa schreef:
ps er is met zn vorige eigenaar ook gemend; hebben er gewoon een wagen achter gehangen en hij deed alsof hij er voor geboren was.... wie weet heeft hij dus zelfs baanervaring.. hij is al 13

Uhhh... nee :+ Bonte dravers komen niet voor in NL en als er dus de afgelopen 13 jaar wel een op de koersbaan was geweest hadden we dat geweten.

Het zou wel kunnen dat je paard uit de tinkerfokkerij komt, er gaan nog steeds dravermerrie's naar Engeland die daar gebruikt worden :) . Dat zou het bonte en de draver eigenschappen verklaren :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:13

Een tinker x haflinger, druk paard soms zo gek als een deur, als die het in zijn kop heeft kan die ook gaan tolten. Echt grappig er zit 0,0% Ijslander in. Het is toeval denk ik.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 09:14

Ok, ik heb net zitten lezen dat ze wel voorkomen, maar vaak omdat ze idd gekruisd zijn met iets anderd. Mijn paar uit de tinkerfokkerij... mmmm dat lijkt me wel bijzonder gezien zn grootte (1,63) en het feit dat hij zo rank is? Maar zou wel het beenhaar verklaren.....Kun je me meer vertellen over dat tinker/dravergebeuren? Ben wel benieuwd!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 09:16

Nado schreef:
Brendaaaa schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=MB2zQppGPw0

Hier heb je er een die precies zo loopt als mijn paard!! en het is een bonte:p-)

Op dit filmpje loopt het paard niet in zuivere tölt, je hoort namelijk een tweetakt in plaats van een viertakt. Ook zie je de ruiter redelijk heen en weer schuiven, in tölt zou hij stil zitten. Dit is meer een langzame telgang neigend naar een zeer laterale tölt.

Zoveel verstand heb ik er niet van hoor:-) Ik zie nu ook dat dit waarschijnlijk iets van een tinker is of zo of irish cob, geen draver...
Ik weet niet zeker of hij zn benen hetzelfde neerzet, ik heb het nog niet gefilmd en ik zit erop he... ik zit zo stil als een huis in elk geval, dus misschien is de tolt van mijn paard toch anders dan....

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:17

Voor zover ik weet zijn er naast de gangenpaarden nog een paar andere rassen die soms aanleg kunnen hebben voor tolt. Er zijn onder andere Dravers, Arabieren, Shetten en volgens mij ook een Fries bekend die kunnen tölten.
Van oudsher konden heel veel paarden tölten, maar bij veel rassen is het eruit gefokt. Mijn Arabiertje heeft eens een paar passen laten zien, maar omdat ik zelf niets met de extra gangen heb, ben ik er bewust niet op gaan trainen. Ik heb liever dat hij de basisgangen zuiver houdt dan dat het een rommeltje met tolt erbij wordt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:22

Het word nu wat minder, maar tot een jaar of 3/5 geleden kwamen er op de koersbanen eens in de zoveel tijd Engelsen draver merrie's opkopen voor de tinkerfokkerij. Die werden dan naar Engeland verscheept om daar gekruist te worden met de aanwezige populatie. Ik denk zelf om aan de vraag naar de luxere type's voldoen :) .
Ken jouw paard niet maar kan best een product zijn van die fokkerij. Ook kan het zijn dat hij daar voor de kar gezet is, gebeurd best veel. Vroeger werden er enorm veel tinkers geimporteerd naar NL.

Paard op de film is geen draver trouwens, de bouw klopt voor geen kant, maar dat dacht je zelf ook al zie ik :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 09:36

Ja, dat zou best wel kunnen hoor. Gezien zijn manier van lopen, en zijn bouw heb ik er altijd draverbloed ingezien (heb zelf veel dravers bijgereden in het verleden, kennelijk kom ik daar telkens bij uit haha).
Het enige wat ik van hem weet is dat hij voor mij bij een handelaar heeft gestaan, en dat hij een belgisch paspoort heeft... En dat hij even uit beeld is geweest, en daarvoor bij een brabantse hoefsmit heeft gestaan. Maar dat is allemaal binnen 5 jaar geweest ongeveer. Wat hij daarvoor heeft beleefd kan ik helaas helemaal nergens terugvinden...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 09:46

Misschien is dit wel familie haha

Afbeelding