3-jarige Rosa aan het werk met dubbele lijnen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

3-jarige Rosa aan het werk met dubbele lijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 18:36

Hallo allemaal!

Even kort voorstellen, Rosa is een 3 jarige NRPS merrie, schat haar momenteel ongeveer 1.52/1.53 groot. Rosa is al onder het zadel, maar omdat zowel ik als mijn instructrice aan Rosa merkte dat ze wat spieren miste en veel onbalans had, hebben we besloten het rijden nog even stop te zetten en eerst Rosa onbelast te gaan trainen.

Dit gaat momenteel zo goed dat we binnen nu en een week (of 2) weer onder het zadel verder gaan uitbouwen. Het niveau is hier dus nog vrij 'groen'. Rosa heeft een enorme werklust, maar overloopt zichzelf te gauw in haar tempo. Hier kan ze dan vrij druk in worden en in doorslaan. Gelukkig is dit met veel oefenen en werken vrijwel helemaal weg en luistert ze onwijs goed naar mijn aanwijzingen en kan echt heerlijk werken! :j

De training is vooral gericht op dat Rosa lekker over de rug loopt. Dit gaat erg goed en ze heeft zich al goed ontwikkelt. Nu letten we er op dat ze ook een actief achterbeen gebruik heeft om haar spieropbouw te optimaliseren. We trainen maximaal een halfuurtje per keer :)

Genoeg uitgelegd, hier de foto's! _Eveline, bedankt voor het maken van de foto's! +:)+

1. Instappen, je ziet dat Rosa in het begin wat spanning opbouwt.
Afbeelding

2. Een moment later, spanning af laten vloeien.
Afbeelding

3. Een drafje, lekker actief! :)
Afbeelding

4. Drafje
Afbeelding

5. Actieve draf, helaas verlies ik het contact met haar doordat ze voor nu toch zichzelf wat overloopt in het tempo.
Afbeelding

6. Nog een drafje.
http://i94.photobucket.com/albums/l91/l ... C_7341.jpg

7. Galop, dit vind Rosa nog wat lastig. Hier focussen we dus alleen op goed aanspringen en tempocontrole, verder is dat nog lastig genoeg voor haar. Je ziet hier ook een explosieve start haha!
Afbeelding

8. Fijner beeld in de galop
Afbeelding

9. En terug naar de draf :)
Afbeelding

10. Goede buiging in haar lijf!
http://i94.photobucket.com/albums/l91/l ... C_7396.jpg

11. En even rustig stappen.
http://i94.photobucket.com/albums/l91/l ... C_7399.jpg

12. En de andere kant op, dit is Rosa's moeilijkere kant.
Afbeelding

13. Fijn beeld!
http://i94.photobucket.com/albums/l91/l ... C_7412.jpg

14. Wederom, voor haar moeilijke hand een fijn beeld :)
Afbeelding

15. Hier wordt ze wat lui en mag ze iets actiever worden.
Afbeelding

16. Beter beeld!
Afbeelding

17. En ook hier een galopje :)
Afbeelding

18. Stukjes ontspanning zijn mooi meegenomen!
Afbeelding

19. En lekker uitdraven en daarna zonder de lijnen uitstappen :)
Afbeelding

Ik zou zeggen, brand los! Tips en truucs zijn altijd welkom :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:40

Knappe poown heb je toch, echt een plaatje om te zien! Ze pakt het echt super op zo te zien. Ze begint er echt al anders uit te zien!
Oh ik moet een tip geven :+ probeer meer contact te houden met haar, en veel rustige/nette overgangen te maken. Komt helemaal goed met jullie hoor!

x_anne23

Re: 3-jarige Rosa aan het werk met dubbele lijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:45

ziet er netjes uit :) en zoals hierboven soms iets meer contact proberen te houden

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:40

Ziet er mooi uit hoor, je ziet dat wanneer het lukt ze heel ontspannen is. :j
Ze moet zich echt nog die galop in gooien he? :') Tja, dat heb je zo met die jonkies.

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:13

Ja, knappe Rosa!

Ik vond het er erg netjes uitzien, Rosa liep lekker te sjouwen.
Het blijft een vak apart, dat dubbele lijnen. :D

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 20:25

Dubio, bedankt voor je reactie! Rosa is op het moment echt flink aan het veranderen, in positieve zin! :D Ik moet inderdaad soms meer contact houden, maar op zulke momenten is Rosa me nog net even te snel af, we blijven oefenen! :D

x_anne23, Bedankt voor je reactie! :)
Nem, Als Rosa het goede tempo aanhoudt loopt ze echt heerlijk te sjouwen! Ze gooit zich inderdaad nog flink in de galop _O- , ach, ze doet het al wel nétjes op commando en meteen in de goede galop, dat vind ik al héél wat voor haar :j
Eef, bedankt voor je reactie! Ze liep echt lekker he! Bij jou liep ze ook netjes :j En inderdaad, blijft een kunst op zich soms met die lijnen _O-

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:22

Wat een geweldige sjouwer heb je daar!
Prachtig dier.
Een tip voor het rustig houden van het overdraven is om veel kleine overgangetjes te maken binnen een bepaalde gang :)
Daar worden ze letzaam op en krijg je een geweldig paard.
Ik vind het in ieder geval een prachtig dier :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:18

Nou dat is inderdaad al best knap voor zo'n jonkie toch. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:49

Ik ga mee met bovenstaande, ziet er heel goed uit voor zo'n puppy! Ziet er al goed evenwichtig en gelijkmatig bespierd uit en het geeft een heel ontspannen beeld :j Chapeau!

furora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:44

Dat ziet er top uit Lonneke, maar ik mag haar natuurlijk iedere dag aanschouwen hè 8-) .
Eigenlijk zou je de 2 facebook foto's ook moeten plaatsen dat vond ik behoorlijk indrukwekkend :j !

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:54

Ze gaat goed joh!! Ben benieuwd hoe ze nu weer ohz zal lopen ;) En we moeten nog een keer meeten he ;) Cookie en Rosa staan zo dicht bij elkaar ;)

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:17

wauw mooi beestje, en die kleur van het hoofdstel staat haar leuk !

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:21

Ziet er goed uit!!!

Dressage_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:26

Wat is de reden dat je de dubbele lijnen op deze manier bevestigd? Om haar soepel te maken zou je de lijnen anders kunnen bevestigen. Op internet zijn verschillende manieren te vinden...

Heel veel succes met haar!!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:16

Ik vind het er fijn en netjes uitzien Lon.
Wat een prachtig paard is Rosa toch en ik denk dat jullie goed bezig zijn.
Rosa lijkt me een erg werkwillig paard en fijn om met haar te werken.
Truucs of tips kan ik je helaas niet geven want deze manier van werken ben ik niet bekent.
Maar ik hoop dat je veel goede antwoorden krijgt zodat je nog beter dan wat jullie al doen met Rosa verder kunnen gaan.
Heel veel plezier en succes!!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:29

Ik vind het er fijn uitzien! Lekker zo doorwerken, komt ze vanzelf in de spiertjes.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:17

Ga zo door, er zitten al heel wat foto's tussen waar ze een fijn beeld geeft.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 09:05

Liespower94, bedankt voor de tip! Dat ga ik eens proberen, schakelen in de gangen!
Nem, dat vond ik nou ook! Ze leert alles ontzettend snel :)
Emmaa_, bedankt voor je leuke bericht en compliment!
Annemarie, haha, leuk uitzicht dat jolige ding! :)) Ah, de vergelijkingsfoto, ik zal hem zometeen even hier plaatsen!
Magootie, meeten doen we sowieso! Rosa & Cookie staan inderdaad dicht bij elkaar. Als Rosa straks goed onder het zadel loopt moeten we eens een buitenritje gaan doen! :D
beauty1love, dankje! Ik heb er ook een bijpassend zadel bij in dezelfde kleur, staat haar erg leuk :D
Madje1992, dankje! :)
Dressage_M, eigenlijk heb ik het zo altijd geleerd, mijn instructrice heeft er verder eigenlijk ook niet over gehad. Heb jij misschien een goede site waar ik het een en het ander van kan leren? Klinkt erg interessant namelijk!
Brenda, Rosa is inderdaad erg werkwillig. Ze vind het allemaal wel gezellig en doet haar best (totdat ze een beetje moe wordt, haha!) bedankt voor je leuke berichtje! :)
Tilmar, Bedankt voor het compliment! Rosa ontwikkelt al erg goed dus we hopen dat deze stijgende lijn zich zo netjes doorzet! :)
HBZ, bedankt voor je reactie! We gaan ons best doen om haar nog beter te krijgen! :j

En de vergelijkingsfoto waar furora het over had:

Afbeelding

laura0512

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:09

dat ziet er goed uuit! lijkt mij inderdaad erg lastig om met dubbele lijnen te longeren! Wat een verschil is te zien in die vergelijkingsfoto!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:55

leuke pony...

Ik gebruik het dubbele lijnen longeren ook regelmatig bij mijn paard.
Zelf ben ik er geen voorstander van om de lijnen direct aan het bit te bevestigen.

Je kan beter een speciale lijn ervoor aanschaffen (dubbele longe van Lammert haanstra)
deze lijn heeft 2 meter koort aan het begin wat soepel door de bitringen kan glijden.
Afbeelding

deze kan je op meerdere manieren optomen.
Voor een jong paard kan je het beste je lijnen door de ringen van je singel doen.. dan door de bitringen en tussen de voorbenen vast klikken... Hierdoor zal het paard sneller lang en laag gaan lopen.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:06

Heel leuk paardje! Ik gebruik ook dubbele lijnen, maar wij doen het bij ons op stal dat de buitenteugel achter de kont hangt (bij der onderbenen) verder doen we daar niet veel mee, alleen aandrijven en zo houden ze heel goed de achterhand eronder. Wij laten wel altijd de buitenste lijn losser, en opzich is bij ons ook de binnenstelijn niet gespannen alleen als we hem nodig hebben! :) (ikzelf doe het nog niet zolang, maar sinds ik op een westernstal sta heb ik het zo geleerd)

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 07:05

laura0512, Dankje voor je reactie! Verschil is groot he? :)

don_zhivago, bedankt voor de informatie, maar een lijn van Lammert is uiteindelijk maar 1 longeerlijn en dus kun je niet om extra stelling en buiging vragen, verder vind ik juist de manier die jij beschrijft enorm gevaarlijk bij jonge dieren. Je sluit ze op en kunnen geen kant op als ze bang worden. Het gevaar van stijgeren en omklappen is op die manier van bevestigen vele malen groter en met een gevoelig paard als Rosa zou dat voor haar niet werken. Lang en laag krijg ik op deze manier ook voor elkaar, als dat het doel is van de training! Maar er leiden meerdere wegen naar Rome en als dat voor jou goed werkt is dat oke toch? Ik heb de voorkeur naar deze methode. :)

xxsalinaxx, bedankt voor je reactie, leuk dat jij er ook mee bezig bent! Grappig dat jullie in de Western wereld weer anders longeren! :) ik hou contact met haar voor de nette houding en ruggebruik. Zou ik de lijnen los laten dan trainen we niet de spieren die we met deze training willen trainen! :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:09

Hoezo kan je dan niet om stelling vragen.
Je heb duidelijk niet heel veel ervaring met dubbele lijnen werk want dat klopt niet ;)
Ook dat omklappen klopt niet.
Die touwtjes glijden, als jij geen druk geeft kan ze dus gewoon haar hoofd omhoog doen.
Die dikke longeerlijnen glijden niet en zullen sneller blijven steken dan touwen.
Druk in de mond is ook beter verdeeld als je de lijnen niet aan het bit vast maakt.

Tuurlijk leiden er meer wegen naar Rome ;)
Was ook alleen maar advies, ik longeer al jaren met dubbele lijnen en heb ook meerdere cursussen ervoor gevolgd bij Lammert zelf.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 07:42

Nou nou, geen ervaring is ook wel een aanname. De manier van Lammert is gelukkig niet de enige. Deze 'dikke' lijnen glijden prima. De reden waarom we deze manier hebben genomen is omdat die vergelijkbaar is met het rijden op teugels. De bedoeling is dat Rosa straks duidelijk snapt waar de teugelhulpen voor zijn en dat ze vanaf achter geactiveerd wordt en van voren opgevangen. Deze manier werkt enorm goed bij Rosa, anders zou ze niet zo fijn lopen en ontwikkelen :) Maar nogmaals, er zijn meerdere wegen naar Rome en buiten dat ben ik geen fan van een bepaalde stroming volgen, maar te kijken naar wat bij het paard past :)
Nogmaals bedankt voor het advies! Maar ik hou het toch bij deze manier! :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:42

Don_Zhivago, TS krijgt goede begeleiding voor de dingen die ze niet weet en een gebrek aan ervaring heeft ze nou ook weer niet hoor.

Overigens doen heel veel mensen die ik ken die paarden beleren ook op dezelfde manier als TS. Het zal als je weet wat je doet net zo goed werken als iedere andere methode.