Donnerstral op clinic bij Vai Bruntink

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjola

Donnerstral op clinic bij Vai Bruntink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 11:27

hallo, leuk dat je even komt spieken gezellig *\o/*
ik wil jullie even voorstellen aan Donnerstral,
ze is een 13 jarige Donnerstern x Zelhem merrie en ze heeft bij haar vorig eigenaar m2 gelopen,
ze loopt nu bij ons op de manege en daardoor kon ik haar gaan leasen.
ik start haar nu B en ben nu B+6 en we hopen voor het binnenseizoen L1 te zijn
ik wil jullie graag laten zien hoever we in ong. een jaar zijn gekomen en of we al klaar zijn voor de L1(vooral ik dan :o )
ik rij met een correctie bit omdat ze hier gewoon veel fijner op loopt. ik rij hier met slof omdat ze het heel moeilijk vind om laag te lopen en ze dat wel moest van de osteopaat maar heb er niet lang mee gereden.
aandachtspunten zijn : handen stil, voor me kijken, terug zitten, en Ontspannen.
en nu de foto's :
de foto's zijn gemaakt door Roland Hitze bij Toppers van het noorden.
ze staan niet op volgorde
Afbeelding
even overleggen en bij kletsen met Vai
Afbeelding
rechtop blijven zitten
Afbeelding
nog een keer beter rechtop blijven zitten :o
Afbeelding
gaat al beter
Afbeelding
bochtje
Afbeelding
foto is een beetje scheef ;)
Afbeelding
ennn ik kijk weer naar beneden (heb nog nooit iets gevonden trouwens :') )
Afbeelding
vind ik wel een mooi beeld
Afbeelding
rechter op zitten
Afbeelding
rechterop :')
Afbeelding
kapstokjes
Afbeelding
zit nou eens rechtop ;(

dat waren ze hou het een beetje netjes :)

groetjes marjola en Donnerstral

Marjola

Re: Donnerstral op clinic bij Vai Bruntink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 13:45

niemand? ben wel benieuwd wat anderen er van vinden een keer een frisse kijk er op :P

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:49

Als eerste, het is niet de bedoeling dat je je topic zo kort na het openen zelf omhoog haalt.

Vind dat je soms een strenge binnenhand hebt. Deze heb je dan helemaal op je dijbeen liggen. En kan het niet zijn dat het zadel jou niet past. Dat kan namelijk ook de reden zijn dat je licht voorover zit.
Voor de rest een hele leuke combinatie.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:51

Ik vind het moeilijk te zien op de foto's. Inderdaad voor je gevoel naar achteren gaan leunen. Ik vraag me af hoe je je voeten houdt, het lijkt of je al snel (bewust of onbewust) met je sporen in zijn buik prikt. Komt waarschijnlijk door je tenen die iets naar buiten draaien. Kan je ook een fimpje posten? Dan is het makkelijker te zien.. :)

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 13:54

friesWytske sorry dat wist ik niet zal het niet weer doen
dat van die binnenhand hoor ik vaker en ben bezig er aan te werken
het zadel past wel alleen bedenk me net dat ik de dag voor de clinic hard op mijn rug gevallen ben van mijn paard en dat ik daarom voorover ben gaan zitten om mijn rug te ontlasten maar zal binnenkort nog weer foto's maken dan weet ik het zeker
dankje
helenalena ik zal mijn moeder eens lief aankijken of ze een keer mee gaat naar stal of morgen even een proef filmt heb je daar wat aan?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:56

Zoals ik het zie, heb jij je hakken laag genoeg om niet onnodig in de buik te prikken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:57

Volgens mij ben je te streng met je binnenhand (vooral rechts?), paard kantelt op bijna alle foto's op de rechterzijde..

Probeer je paard op 2 teugels te rijden (ontspannen hand) en in de bochten /wendingen
juist op te vangen met je buitenteugel en je binnenbeen er goed bij te houden!
Paard moet buigen om je binnenbeen, stelling/buiging verkrijg je niet dmv je binnenteugel.

Wat zei Vai? Ik denk dat het probleem zit in de nageefelijkheid en rechtgerichtheid....
correctiebit is geen oplossing, dit verdoezelt alleen het probleem.

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 14:00

een gewoon enkel of dubbelgebroken bitje neemt ze niet aan
we denken dat het komt omdat ze ook met dit bit is ingereden(vraag me niet waarom, dat weet ik niet)
ik moest meer naar ontspanning en van voor naar achter rijden van Vai en zelf vooral ontspannen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:02

Kun je niet gaan rijden met een ongebroken trens?

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 14:03

dat is nog te proberen dankje

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:06

Lijkt mij dat dit paard zo stug in de bek is gemaakt...maar daar ga je als ruiter wel naar rijden!

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 14:07

zoals in mijn op staat is het ook een manege paard :o
maar we zijn hard aan het werk om dat te veranderen

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:13

Wat mij opvalt is dat je handen op bijna geen een foto gelijk zijn. Je linker hand is caak verder naar voren. En verder wat m informatie nder streng op de binnenhand. En verder lekker zo doorgaan!

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 14:16

dankje zal er op letten

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:23

Marjola schreef:
friesWytske sorry dat wist ik niet zal het niet weer doen
dat van die binnenhand hoor ik vaker en ben bezig er aan te werken
het zadel past wel alleen bedenk me net dat ik de dag voor de clinic hard op mijn rug gevallen ben van mijn paard en dat ik daarom voorover ben gaan zitten om mijn rug te ontlasten maar zal binnenkort nog weer foto's maken dan weet ik het zeker
dankje
helenalena ik zal mijn moeder eens lief aankijken of ze een keer mee gaat naar stal of morgen even een proef filmt heb je daar wat aan?

Jep, dat is altijd makkelijker kijken.. bewegingen en dergelijke zijn ook belangrijk.. :D

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 14:26

moet ik dan een nieuw topic openen of mag ik die hier gewoon in een bericht posten( dan weet ik dat alvast?)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:36

Voor zover ik weet mag je een filmpje op dit topic zetten, zolang het over je vraag gaat in dit topic.

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 14:42

oke super

Vendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:05

Ik vind het voor de B meer dan voldoende, al is dat op een video beter te zien. Mooie combi!
Vraagje: hoe allert is ze op je binnenbeen? Wijkt ze vlot? Kan je je binnenhand -ter controle- richting haar mond brengen en blijft ze dan in stelling en buiging? Het lijkt of ze namelijk aan je binnenbeen plakt. Dat zou in de galop verklaren waarom je bijna krampachtig je binnenbeen erin moet zetten en zo je tenen naar buiten zet. Maak haar recht en allert met korte, overtuigende, consequente beenhulpen. Verder zie ik ook steeds de handen mooi laag, maar de buitenhand hoger dan de binnenhand. Als er een handje hoger mag dan is het de binnenhand om meer ruimte te geven aan het binnenachterbeen. De buitenhand moet de laagste zijn. Succes!

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 16:47

dankje een video is gister niet gelukt helaas dus filmpje komt nog

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:30

Wat mij meteen opvalt aan de foto's, maar dat haal je zelf ook meermaals aan is inderdaad het rechtop zitten. Je helt vaak naar voren.
Verder vind ik ook dat je binnenhand iets te streng is, maar het is moeilijk te oordelen op foto he ;)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:42

Klopt het dat je je binnenhand naar je dijbeen haalt om stelling te vragen? (zo lijkt het iig op de foto's). Als je dat doet, kantelt ze idd alleen haar hoofd en loopt ze weg over haar buiten schouder. Je vraagt dan dus eigenlijk geen goede stelling ;) (ik heb zelf ook moeite gehad met dit afleren!) Ik heb dit afgeleerd door stelling te vragen omhoog (handen op dezelfde plaats, maar binnenhand een paar mm/cm (afhankelijk van je paard) omhoog). Dan komt je hand niet eens meer in de buurt van je dijbeen (wat bij het vragen van stelling door je hand wat van de hals af te doen wel het geval is)

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 08:52

nee ik doe mijn hand opzij daardoor lijkt het of hij op mijn dijbeen ligt en omhoog kan niet dan gaat ze heel erg hoog lopen

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:02

Nou het lijkt niet alleen hoor ;) en omhoog is dan in jouw geval een kwestie van een paar mm he..

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:19

Hoi Marjola! :wave:
Wat leuk om je foto's te zien! Je hebt die dag nog meegedaan bij een clinic van mij over sportpsychologie voor ruiters, ik hoop dat je er wat aan gehad hebt!
Ik heb je vanuit een ooghoek ook wel zien rijden die dag. Wat mij vooral bijstaat is dat je die dag zelf zo krom als een banaan liep ;) (niet banketstaaf bedoelt hoor! maar als je zoveel last hebt van je rug is het natuurlijk logisch dat je niet rechtop op je paard kunt zitten!)

Ik ben daarom ook heel erg benieuwd naar rijfoto's of een filmpje van een moment waarop je deze pijn niet had. Denk ook dat spanning een belangrijk punt bij jou is om aan te werken, dat helpt zeker ook niet bij je houding. Maar goed, kan ik niet echt over oordelen aangezien je hier waarschijnlijk geen representatieve foto's van je rijkunsten hebt staan :)

Heel veel succes met deze mooie merrie!