Hoeveel mag je wegen voor een D-pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roossaa

Hoeveel mag je wegen voor een D-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 09:37

Hey,

Ik ga waarschijnlijk een D-pony verzorgen maar omdat de pony maar 1.45 is, ben ik bang dat ik er niet op zal kunnen rijden.
Ik weeg namelijk 65 kilo en ben bang dat dat de pony misschien te veel is.
Weet iemand misschien hoeveel je ongeveer mag wegen voor een D-pony? Hij is 1/4 arabier, 1/4 welsh & 1/2 kwpn.
De eigenaresse zegt wel dat je dat laatste niet erg merkt in grootte van de pony.
Dus heeft iemand hier misschien een schema van welk gewicht van het ruiter het beste bij welke schofthoogte kan?
Dit is de pony, de foto's staan ook op marktplaats dus ik heb niks gestolen :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes
Laatst bijgewerkt door roossaa op 23-05-13 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:39

Moet kunnen hoor! Op haflingers rijden toch ook volwassen mensen en die zijn ook vaak maar tussen de 1.45 en 1.50

Edit, hoe lang ben je? Voor het gewicht zal het niet veel uitmaken, maar je lengte is wel belangrijk om je pony niet in de weg te zitten.
Laatst bijgewerkt door tossielove op 23-05-13 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

roossaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 09:40

Denk je? Ik ben ook best lang maar ik hoorde dat dat niks uitmaakt

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:40

Zoals ik het zie op de foto kan het toch prima :)
Ik rijd ook wel is op een D pony dat kan heel goed alleen ziet het er bij mij niet meer zo mooi uit omdat ik lange benen heb :p!
Qua gewicht kan het zat :) veel plezier!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:41

Maar haflingers zijn zo stevig gebouwd dat ze zware mensen kunnen dragen. Dat gaat hier dus niet op, ik zie hier geen megabrede pony.
TS, ik geloof dat je tussen de 10-15% van het lichaamsgewicht van de pony 'mag' wegen (of was het nou 15-20% :D). Wel een superleuke pony lijkt me!!

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:43

Mloes schreef:
Maar haflingers zijn zo stevig gebouwd dat ze zware mensen kunnen dragen. Dat gaat hier dus niet op, ik zie hier geen megabrede pony.
TS, ik geloof dat je tussen de 10-15% van het lichaamsgewicht van de pony 'mag' wegen (of was het nou 15-20% :D). Wel een superleuke pony lijkt me!!

Dan heb jij de nieuwste sporthaflingers niet niet gezien denk ik :D Dan zijn bijna welshjes zo smal. Op wedstrijd zie ik er genoeg volwassen op rijden hoor.

roossaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 09:43

haha super bedankt!
Maar ja ik moet natuurlijk nog wel even afwachten wat de eigenaresse er van vindt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:51

Mloes schreef:

Dat klopt, dus dan zou je er net op mogen. Voor het plaatje vind ik het er in elk geval goed uitzien :) (de 1e foto)

_Nelleke_

Re: Hoeveel mag je wegen voor een D-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:55

Ik zit met m'n 65kg wel op een haf, 8jr, 1.43m. Vind het de max voor wat hij kan dragen eigenlijk, dus een smaller type zoals de pony op de foto hierboven vind ik eigenlijk niet kunnen. Ik zou er zelf in elk geval niet op gaan zitten.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:01

ik ben bezig met mijn D pony momenteel om te beleren... hij is 1.47 / 1.48 en een andalusier x paint x welsh.

wel kort in de rug, maar al flink breed aan het worden.
Ik weeg net geen 65 kg en ben 1.65m lang.

Denk dat het dus wel gaat nog. Maar hangt er natuurlijk vanaf hoe lang jij zelf bent ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:05

antje_vip schreef:
Mloes schreef:

Dat klopt, dus dan zou je er net op mogen. Voor het plaatje vind ik het er in elk geval goed uitzien :) (de 1e foto)

Denk dat dat TS niet is gezien ze zegt dat de foto's van MP af komen.
Je zal er toch een keer op moeten om te kijken of het gaat. Is van vele dingen afhankelijk.
Ik zou zo ongeveer een 15% aanhouden lijkt me wel netjes.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:06

tossielove schreef:
Mloes schreef:

Dan heb jij de nieuwste sporthaflingers niet niet gezien denk ik :D Dan zijn bijna welshjes zo smal. Op wedstrijd zie ik er genoeg volwassen op rijden hoor.

Ohja haha! Ik heb nog een ouderwetse haf, daar pas ik met mijn 1.82m nog prima op. Ik vind mezelf echt niet op zo'n sporttype passen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:17

Ik vind eigenlijk dat het niet kan...
Je komt dan echt ruim over de 10%-norm. En vergeet niet dat het gewicht van het zadel er ook nog bijgerekend moet worden. Als het nou een haf of een fjord was geweest vond ik het misschien wel kunnen, die zijn ook echt superstevig gebouwd maar dat zie ik bij deze niet.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:23

Lieve allemaal een haflinger of een ponytje gaat echt niet uitmaken hoor. Dat hebben wij onszelf aangeluld om het goed te praten om met een dikke kont toch nog op een haf te passen.. Voor een haf geld net als een pony niet meer dan 20% van zn lichaams gewicht.. En dan bedoel ik normaal gewicht.. Bij een haf met over gewicht zou ik 15% echt wel de max vinden..
. Ts als je een beetje op je gewicht let.. En je niet te lang bent voor de pony ( ik zou zeggen echt niet langer dan 1.70 en je een mooie stabiele zit hebt dan moet het nog net kunnen :)
Ik begrijp dat jij t niet bent op de foto ? Dat meisje kan nog wel dus hou dat een beetje aan :)
Mischien dat je voor het mooie 5 kilo kan kwijt raken :) voor de pony toch minder sjouwwerk :)
Als hij correct gereden word en de dragende spieren goed word en getraind is er niet zo veel loos :)

roossaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 10:34

ja klopt, ik wil de pony natuurlijk geen rugklachten bezorgen maar ik heb al eens contact gehad met de eigenaresse en toen zei ze op het laatste moment (net voordat we hadden afgesproken) af omdat ze een ander had gevonden. Ik heb toen 2 weken voordat we gingen afspreken proberen af te vallen maar ik was toen nogal teleurgesteld omdat ik dus zo hard mijn best heb gedaan om af te vallen. Dus afvallen ja, maar ik ben een beetje in tweestrijd.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:37

Hoe lang ben je?
Want als je (ruim) boven de 1.65 bent hoef je echt niet af te vallen met je 65 kilo hoor..

roossaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 10:39

ik ben 1.70, en 65 kilo

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:44

Ik denk dat het wel kan qua gewicht, maar ik vraag me af of je hem qua lengte niet uit balans gaat halen. Ik merk zelf dat als ik op sommige D-ponys zit (ben zelf 1.72) dat ik ietwat voorover ga zitten, waardoor ik de pony uit balans haal. Niet handig voor beide partijen in dat geval!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:47

Ik heb een pony die 10 cm groter is en een beetje hetzelfde postuur, maar 65 kilo zou ik daar toch niet vaak opzetten eerlijk gezegd. Af en toe een buitenritje vind ik prima, maar voor fanatiek rijden denk ik dat het toch aan de zware kant word, zeker als je ook nog eens lang bent en hem dus uit evenwicht kan halen..

roossaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 10:48

inderdaad, daar ben ik het mee eens maar (dit is echt een gestoorde actie)
ik heb een soort van toren van spullen op een hoogte van 1.45 gebouwd en ik ben ongeveer 1 1/2 kop groter dan de pony rug.
Maar ik heb veel verschillende soorten antwoorden gehoord dus nu weet ik het ook niet meer ;P

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:48

Geniaal weer dit soort topics, kan ik weer mijn pony te koop zetten... Gratis af te halen misschien want ik ben wel zo'n dierenbeul.... wel 20 kilo te zwaar voor mijn pony! (op basis van de 10% regel)... (pony weegt zo'n 450 kilo ;))

Dus welke bokker zich geroepen voelt... Redt mijn sielugge pony...

Weer even serieus: het hangt van veel meer dingen af dan die 10% regel, zo hangt het van de bouw van je pony af, je hebt hartstikke grote/brede/dikke paarden, die een zwakke rug hebben en daarvoor zou die 10% regel misschien wel gelden. Verder vind ik het ook heel veel afhangen van hoe de ruiter rijdt. Zit jij je pony in de weg, zit jij constant op zijn rug te bonken, weer een ander verhaal dan wanneer je gewoon netjes rijdt.

En dan ligt het deels nog aan een goed passend zadel, dat is sowieso noodzakelijk. Maar als ik kijk wat een westernzadel weegt of mijn kunststof zadeltje, zit ook weer een wereld van verschil in... Dus het hangt van zo veel dingen af... Leeftijd speelt ook nog een rol, hoe jij hem rijdt, netjes over zijn rug etc.

Mijn pony is 1,54, half arabier half ? maar hij kan het echt makkelijk aan. Ik zou het gewoon overleggen met de eigenaresse, volgens mij staat het niet eens zo verkeerd... (Ik schrok zelf van de foto's van mezelf op een fjord van 1,36, waarvan ik het idee had dat ik kon meelopen... schrok positief, want het viel nog best mee ;) Fjord was wel heel stevig)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:49

:') :') Kun je er niet gewoon een keer heen om te kijken hoe het past? Dan kun je desnoods nog een keer op bokt een fotootje zetten. Dit is erg moeilijk te beoordelen zo namelijk :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:49

roossaa schreef:
inderdaad, daar ben ik het mee eens maar (dit is echt een gestoorde actie)
ik heb een soort van toren van spullen op een hoogte van 1.45 gebouwd en ik ben ongeveer 1 1/2 kop groter dan de pony rug.
Maar ik heb veel verschillende soorten antwoorden gehoord dus nu weet ik het ook niet meer ;P

Het best idee en beeld krijg je door erop te gaan zitten eventueel te filmen en later terug te kijken. Dan kun je zelf zien hoe het eruit ziet en of je de pony in de weg zit. Of dat nu met je lengte is of gewicht. De ene van 1.45 is de andere niet.

roossaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 10:51

hahaha ja ik zal een afspraak gaan maken
En van wat ik nu heb gelezen denk ik dat het misschien wel een goed idee is om wat af te vallen.
En dan doe ik het niet meer voor de pony maar ook gewoon voor mijn gezondheid ;)

Alvast wel erg bedankt voor de reactie's! het laatste wat ik wil is de pony pijn of rugklachten bezorgen.
Dus als ik nou echt te zwaar ben dan kan ik alsnog andere dingen met hem doen

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:58

65 kilo is helemaal niet zwaar voor 1.70 hoor, daarmee zit je kwa bmi geloof ik precies goed.