Dressuurfjord Vera (M2) aan het werk (Update pag. 7)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Dressuurfjord Vera (M2) aan het werk (Update pag. 7)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 21:49

Hallo iedereen,

Vandaag vond ik dat het tijd werd om eens een training met Vera op bokt te zetten :D
We zijn momenteel M2 met winst en we willen natuurlijk naar het Z. We zijn nu druk bezig om meer achterhand en impuls te krijgen en beter te worden in het schakelen in draf en galop. Om dingen beter te krijgen moet je soms een stapje terug doen, dus het gevoel is niet gedurende de hele training even fijn (als Vera het moeilijk vindt gaat ze graag net even wat harder lopen dan dat ik wil), maar ik ben best tevreden met de progressie. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Vera heeft geleerd vierkant halt te houden door eerst consequent met t zweepje het been erbij te tikken iedere keer wanneer ze niet vierkant stond, later lukte dit al met mijn been en nu weet ze het gewoon, met dit als resultaat :)
Afbeelding

Haar achterbeen moet sterker worden, want ik wil uiteindelijk dat haar draf meer van de grond gaat. We zijn nu bezig met goed kunnen wegrijden op het achterbeen en vooral om haar ook langere tijd op het achterbeen te houden (zodra ze van het achterbeen af raakt gaat die nek naar voren en dan laat ze allemaal rare fjordendingen zien waar als dressuurruiter niet vrolijk van wordt)
Met dit lijntje wegrijden ben ik behoorlijk tevreden voor nu :j
Afbeelding
Afbeelding

En precies hier wil ik dus het achterbeen sneller hebben, dit is gewoon te traag. Mijn been steekt ook af, maar het is overduidelijk dat mijn been hier er juist aan had moeten liggen
Afbeelding

Hier is het weer beter :)
Afbeelding

Nou, dat was dus een stukje werken aan impuls en kracht, wat Vera nog erg moeilijk en zwaar vindt, dus toen gingen we keertwendingen oefenen om even op adem te komen
Afbeelding

Toen wat appuyeren. Hier wat weinig buiging maarja dit is dr bolle kant en we zijn ook nog geen Z natuurlijk..
Afbeelding

Weer ff stappen
Afbeelding

Hier moet ik mn teugels ff wat korter pakken, maar ze komt wel mooi door met t binnenachterbeen :j
Afbeelding

Ze hield het flink wat passen vol en daar ging ik haar hier voor belonen, vandaar dat het hoofd wat kantelt want ik liet mn rechterteugel wat eerder los dan mn linker
Afbeelding

Nog een drafappuyementje, ze mag hier wat ronder blijver maar heb liever dit dan dat ze op de voorhand gaat
Afbeelding

In galop wil ik het buitenachterbeen er meer bij
Afbeelding

Schouderbinnenwaarts
Afbeelding
Afbeelding

Nou ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden!

Groetjes Dorine en Vera
Laatst bijgewerkt door Coby op 18-06-13 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast.

Samblabla

Re: Dressuurfjord Vera (M2) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:50

Die boog ziet er echt super uit zeg, mijn complimenten. En houding vindt ik ook super! :D

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:51

Ja hoor, ik ben helemaal voor je fjord gevallen!! Super!! Ziet er goed uit hoor.
Ik heb alleen het idee dat je zadel wat te ver naar voren ligt en de schouderbeweging iets belemmerd

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:53

Wat een fijn plaatje :-) leuk hoor!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 21:54

Thx ik knip Vera zelf :j Ik wil je mijn geheim wel onthullen: Ik laat het zwarte gedeelte veel te lang, echt 2,5 a 3 duimbreedtes in plaats van 1 duimbreedte wat ze aanhouden voor het stamboek.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 21:55

Tabaluga12 schreef:
Ja hoor, ik ben helemaal voor je fjord gevallen!! Super!! Ziet er goed uit hoor.
Ik heb alleen het idee dat je zadel wat te ver naar voren ligt en de schouderbeweging iets belemmerd

Ja ik en mn instructrice denken dat het zadel vanzelf naar voren schuift. We hebben wel een ander zadel, een op maat gemaakte anatomica zelfs, maar mevrouw heeft liever de wintec :P

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:00

Hahaha ja ik ken het die liggen comfortabel, op mijn paardje heb ik sinds woensdag ook een Wintec reageerde ze ook fijn op. Jammer dat ie wat naar voren schuift, zonde voor je verfijning. Ik moet zeggen dat ik van de foto's van je mooie fjord echt een grote lach op m'n gezicht krijg, wat een topper en zo mooi in haar beweging.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:00

Wat leuk! M2 al.

Krijg wel het idee dat je zadel te ver naar voren ligt?

Appyement eens proberen te rijden vanuit een rechts of links omkeert, dan heb je de stelling en buiging al te pakken, dan hoef je alleen nog maar je paard mee te nemen, blijf dan wel op de kant zitten waar je heen gaat en maak dat been lang (je paard moet om dat been heen buigen),
probeer dan voorhand beetje voor te houden.
En hou je buitenhand in de gaten, nu steek je hem af, je wilt juist buiging, nu werk je als het ware tegen.
En zelf recht blijven zitten, nu ben je zelf aan het wringen, snap ik wel, je probeert Vera te corrigeren,
maar dat gaat beter als je recht boven je paard blijft.

SB, meer lb

Jullie zijn leuke combi!
En als je tijd over hebt, mag je hier wel boogjes komen knippen, ik kan het na al die jaren nog steeds niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 22:20

Sjolvir schreef:
Wat leuk! M2 al.

Krijg wel het idee dat je zadel te ver naar voren ligt?

Appyement eens proberen te rijden vanuit een rechts of links omkeert, dan heb je de stelling en buiging al te pakken, dan hoef je alleen nog maar je paard mee te nemen, blijf dan wel op de kant zitten waar je heen gaat en maak dat been lang (je paard moet om dat been heen buigen),
probeer dan voorhand beetje voor te houden.
En hou je buitenhand in de gaten, nu steek je hem af, je wilt juist buiging, nu werk je als het ware tegen.
En zelf recht blijven zitten, nu ben je zelf aan het wringen, snap ik wel, je probeert Vera te corrigeren,
maar dat gaat beter als je recht boven je paard blijft.

SB, meer lb

Jullie zijn leuke combi!
En als je tijd over hebt, mag je hier wel boogjes komen knippen, ik kan het na al die jaren nog steeds niet.

Ja dat van dat zadel hoor ik vaker maar Vera geeft echt aan dat de wintec erop moet. Anatomica ligt perfect en schuift niet, maar ze wordt meteen boos als ik die erop doe.
Enne.. Hoe kan je nou een drafappuyement vanuit een keertwending rijden? Of bedoel je vanuit keertwending in stap verder appuyeren?
Over die buitenhand: Dat is idd om te corrigeren, wilde voorkomen dat ze de volte op ging. We appuyeren eigenlijk nooit dus ze had niet helemaal door waarom we niet een volte in travers gingen doen :P Ik ben ervan overtuigd dat als ik het vaker oefen, ze geen neiging meer heeft op de volte op te draaien.
Thx voor je tips!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:22

Wat leuk, nog een dressuur fjord een beetje in de buurt.
Ben jullie nog nooit tegengekomen. Het ziet er hartstikke goed uit hoor!
Misschien nog geen Z plaatje, maar hè M2 vind ik ook al
ontzettend knap.

Veel succes en misschien tot ziens

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 22:23

Tabaluga12 schreef:
Hahaha ja ik ken het die liggen comfortabel, op mijn paardje heb ik sinds woensdag ook een Wintec reageerde ze ook fijn op. Jammer dat ie wat naar voren schuift, zonde voor je verfijning. Ik moet zeggen dat ik van de foto's van je mooie fjord echt een grote lach op m'n gezicht krijg, wat een topper en zo mooi in haar beweging.

Thx! :)
Het is btw niet mijn fjord hoor.. Heb dr vorig jaar van t land geplukt want ze stond niets te doen. Zonde!!
Ik ben de enige die op haar rijdt dus dat is wel superchill :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 22:25

xApple schreef:
Wat leuk, nog een dressuur fjord een beetje in de buurt.
Ben jullie nog nooit tegengekomen. Het ziet er hartstikke goed uit hoor!
Misschien nog geen Z plaatje, maar hè M2 vind ik ook al
ontzettend knap.

Veel succes en misschien tot ziens

Ja ga je ook naar de fjordcup in juni? Vera en ik wel!
Dr is btw nog een M2 fjord in Noord-Holland. Wel totaal ander paard dan Vera hoor.. Kijk maar in mn profiel. Zij gaan waarschijnlijk ook nr de fjordcup

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:27

Pas op dat je bij het schouderbinnenwaarts je been hulpen niet verwisseld. Nu laat je geen schouderbinnenwaarts zien maar een kont buitenwaarts, oftewel wijken op de hoefslag. Het is je binnenbeen dat op de singel blijft en het binnenachterbeen onder de massa duwt en je buitenbeen dat de buiging onderhoud. Nu is er geen sprake van lengtebuiging omdat je ipv de schouders naar binnen te plaatsen de kont naar buiten plaatst. Kont-buitenwaarts ziet er wellicht bijna hetzelfde uit, de gymnastiserende werking word echter volledig teniet gedaan.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 18-05-13 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:28

Ik ben vorig jaar september geweest. Vond het erg leuk maar de beetje te ver
om weer te gaan. (toen hadden we trouwens 2x gewonnen :D ) bij mijn vereniging rijdt
ook een meisje M2 met haar fjord. En een ander meisje rijdt op diezelfde fjord Z2 (wel bij de pony's)
Er zitten wel een paar leuke in NH dus :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 22:31

xApple schreef:
Ik ben vorig jaar september geweest. Vond het erg leuk maar de beetje te ver
om weer te gaan. (toen hadden we trouwens 2x gewonnen :D ) bij mijn vereniging rijdt
ook een meisje M2 met haar fjord. En een ander meisje rijdt op diezelfde fjord Z2 (wel bij de pony's)
Er zitten wel een paar leuke in NH dus :)

Bij welke vereniging zit je?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:33

Rv Harenkarspel uit Waarland

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 22:35

Lara_Silver schreef:
Pas op dat je bij het schouderbinnenwaarts je been hulpen niet verwisseld. Nu laat je geen schouderbinnenwaarts zien maar een kont buitenwaarts, oftewel wijken op de hoefslag. Het is je binnenbeen dat op de singel blijft en het binnenachterbeen onder de massa duwt en je buitenbeen dat de buiging onderhoud. Nu is er geen sprake van lengtebuiging omdat je ipv de schouders naar binnen te plaatsen de kont naar buiten plaatst. Kont-buitenwaarts ziet er wellicht bijna hetzelfde uit, de gymnastiserende werking word echter volledig teniet gedaan.

Zijn inderdaad niet zo mooie schouderbinnenwaarts foto's. Zo rij ik em ook niet altijd hoor :P Maar hij lukt niet altijd even goed thuis omdat de bak wat zwaar is momenteel voor zijgangen.
Ik ga mn best doen en hopelijk over een tijdje een nieuwe serie foto's met echte schouderbinnenwaarts :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 22:36

xApple schreef:
Rv Harenkarspel uit Waarland

Daar wil ik binnenkort zeker een keer heen, Waarland. Ben dr wel eens met mn vorige bijrijdpony geweest en ik denk dat Vera het daar wel leuk vindt met de losrijdende paarden om de ring :D Sociaal paard

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:37

@TS: Inderdaad gewoon verder oefenen, ben benieuwd. De mijne heeft er op zijn moeilijke kant nog altijd wat moeite mee, juist dan moet ik ook opletten dat ik niet ga foetelen en mijn binnenbeen naar achter ga leggen. Wat nog wel eens wil helpen is er een tijd aan te werken in stap voordat je het weer in draf meeneemt. In stap heb je meer rust, kun je veel makkelijker beginnen vanuit het plaatsen van de schouders en voel je beter wanneer je het binnenbeen onder de massa moet 'duwen'.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:38

Ja het is echt fijn starten daar hoor :j Leuke jury's vaak en fijne bakken.
Ook meer 'andere' paarden dan KWPN dus dat vind ik altijd wel leuk.

Ik ga in juni weer beginnen na een jaar pauze.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 22:41

Lara_Silver schreef:
@TS: Inderdaad gewoon verder oefenen, ben benieuwd. De mijne heeft er op zijn moeilijke kant nog altijd wat moeite mee, juist dan moet ik ook opletten dat ik niet ga foetelen en mijn binnenbeen naar achter ga leggen. Wat nog wel eens wil helpen is er een tijd aan te werken in stap voordat je het weer in draf meeneemt. In stap heb je meer rust, kun je veel makkelijker beginnen vanuit het plaatsen van de schouders en voel je beter wanneer je het binnenbeen onder de massa moet 'duwen'.

Vera vindt stappen saai dus dan gaat ze dribbelen :( Daar zal dr stap niet beter van worden dus misschien kan ik dat beter niet doen, want als ik dr dan ga tegenhouden wordt dr stap er niet mooier op.
Maar ik ga zeker letten op het geven van de juiste hulpen voor schouderbinnenwaarts :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 22:43

xApple schreef:
Ja het is echt fijn starten daar hoor :j Leuke jury's vaak en fijne bakken.
Ook meer 'andere' paarden dan KWPN dus dat vind ik altijd wel leuk.

Ik ga in juni weer beginnen na een jaar pauze.

Dan komen we elkaar zeker tegen, Vera staat in Schagen dus ik start heel veel in de buurt van Heerhugowaard, Waarland, Barsingerhorn en ook richting Egmond en Bergen. Aanstaande maandag naar Wormer en de 26e naar St Maarten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:53

Dorine92 schreef:
Lara_Silver schreef:

Vera vindt stappen saai dus dan gaat ze dribbelen :( Daar zal dr stap niet beter van worden dus misschien kan ik dat beter niet doen, want als ik dr dan ga tegenhouden wordt dr stap er niet mooier op.
Maar ik ga zeker letten op het geven van de juiste hulpen voor schouderbinnenwaarts :j

Hoe moet ik dit brengen.. Naja, als je M1 rijd zou je eigenlijk de basis en dus alle 3 gangen onder de knie moeten hebben. Als ze gaat dribbelen wil dat zeggen dat het in de basis nog niet helemaal snor zit. Maar daar ging het nu niet om. :) Ben benieuwd naar je volgende topic, het is altijd leuk andere rassen te zien die dressuurmatig serieus gereden worden. :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 23:02

Lara_Silver schreef:
Hoe moet ik dit brengen.. Naja, als je M1 rijd zou je eigenlijk de basis en dus alle 3 gangen onder de knie moeten hebben. Als ze gaat dribbelen wil dat zeggen dat het in de basis nog niet helemaal snor zit. Maar daar ging het nu niet om. :) Ben benieuwd naar je volgende topic, het is altijd leuk andere rassen te zien die dressuurmatig serieus gereden worden. :)

Uhm we rijden M2, niet M1 ;)
En ja natuurlijk kan Vera best stappen maar schouderbinnenwaarts vind ik eerlijk gezegd ook niet echt iets om in stap te rijden. Dat vindt Vera blijkbaar ook niet want ik merk aan haar dat ze dat saai vindt en dan gaat ze dribbelen om te laten merken dat ze zich verveelt. Keertwendingen vindt ze wel heel leuk en ze laat altijd erg graag zien hoe goed ze dat kan! :P

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 23:04

En een volgend topic komt er zeker! Vind het wel heel nuttig moet ik zeggen, sommige dingen kan ik echt wat mee. Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die er iets van vinden!