Weer een serieus dressuurtopic met m'n alround haf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tossielove

Weer een serieus dressuurtopic met m'n alround haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 10:55

Hoi bokkers :)

Van de week heeft mijn vriendin (normann_love) weer foto's gemaakt van onze dressuurtraining. Ik probeer altijd zoveel mogelijk aan jullie tips te werken, en heb echt het gevoel dat we vooruit gaan. Ze is zo fijn in m'n hand geworden! Nog steeds wel vaak erg loperig, en mij houding kan ook nog sterk verbeterd worden.

Verder hebben we natuurlijk alle plezier in het rijden wat ik wel eens vergeet uit te stralen omdat ik zo serieus bezig ben :')

We hebben vooral gewerkt aan minder teugelrem en nageeflijkheid. Tot nu toe ben ik tevreden over het resultaat. Ik hoop dat jullie nog tips en onderbouwingen hebben, en vooral voor meer verzameling in de galop, het is zooo lastig! Ze blijft dan meer doorrennen. Ook de overgang terug naar draf is erg loperig. Misschien kunnen jullie me nog een stap verder helpen :)

Om te beginnen, lekker rustig warm stappen
Afbeelding

En hier ook nog, we wisselen regelmatig van hoofd/hals houding, is op deze foto niet heel duidelijk, maar toch iets lager.
Afbeelding

En een drafje. Ik mag rechter zitten en m'n hakken uitdrukken, verder vind ik het wel een fijn beeld.
Afbeelding

Hier kruipt ze wel iets achter de teugel..
Afbeelding

Pasje verruimen, duidelijk achterhand verlies en ik duik in elkaar :+
Afbeelding

Wat langer en lager, fijn plaatje vind ik het, alleen m'n houding :x
Afbeelding

Mag meer stelling, en ik hang op de voorhand
Afbeelding

Heb ook hard gewerkt om de 'valse knik' eruit te krijgen. Is een eind gelukt naar mijn gevoel, maar hier toch weer een beetje..
Afbeelding

Beetje vreemde foto :+ Maar toch even voor het beeld
Afbeelding

Tussen door weer even lekker stappen, verliest wel een beetje het 'actieve'
Afbeelding

En dan hier een paar galop foto's. Gaat de laatste tijd niet heel lekker. Ik heb heel erg de neiging om vast te houden, probeer me dat streng af te leren, dus daar werken we aan. Verder moeten we op les vooral veel tempowisselingen in galop rijden, maar ooh wat is dat moeilijk, ze blijft maar doorrennen :P Tips? Verder moet ik echt meer recht zitten, en daarmee de achterhand eronder.
Afbeelding

Duik op de voorhand
Afbeelding

Iets naar voren, mag meer stelling
Afbeelding

En uitstappen
Afbeelding

Goed, dat was het dan! Ik heb ook nog een klein filmpje, maar dat is voorlopig nog even aan het uploaden, dus dat zet ik later nog wel in het topic. Bedankt voor het kijken :)

:wave:

Mioux

Re: Weer een serieus dressuurtopic met m'n alround haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:12

Ik vind het er erg netjes uitzien maar...die stuivers op de grond zijn het er veel? :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:29

Speciaal dat je bij de foto waar ze juist netjes op de loodlijn met het punt net achter de oren als hoogste punt over een valse knik begint. Heb je les? Je instructeur/-trice kan je leren de verschillen te zien. Je lijkt haar op de foto naar onder te willen trekken en wellicht zien sommigen het graag wat ronder, maar een valse knik is het zeker niet.

Verder vind ik dat je erg streng bent voor jezelf, terwijl je haf juist netjes loopt. Soms wat meer activiteit vragen zou niet slecht zijn en wellicht een goede zitles voor jezelf om je voorover vallen wat tegen te gaan? Probeer eens wat vaker zonder beugels te rijden. Dus de pony en jezelf lekker warm rijden 20/30 minuten en dan de beugels eraf. (doorzitten en lichtrijden uiteraard)

Je benen liggen netjes, het probleem zit hem dan ook in je bovenlijf. Het begint met vooruit kijken. Hoe meer jij naar onder kijkt hoe meer je voorover zult vallen. Dus de hele tijd erop letten die kin omhoog te drukken, dan ga je vanzelf rechter zitten. Je ellebogen heb je over het algemeen netjes naast je lichaam en de verbinding bit-elleboog word op eigenlijk op geen enkele foto onderbroken, dat is heel goed!

Voor de galop, verminder de stukken galop maar bouw meer aanspringen in je training in. Van het aanspringen krijgen ze veel kracht, dat komt de galop vanzelf ten goede. Blijf eraan rijden tijdens de overgang naar draf, zo houd je haar gesloten en krijgt ze minder kans die overgang loperig te doen. Zelf erg goed op letten dat je recht blijft zitten zodat je haar niet stoort met je gewicht in de overgang.

Ik vind dat ze een fijn achterbeen vertoont en ben er zeker van dat naar mate ze rechter word ze meer kracht zal krijgen de problemen met het op de voorhand vallen (wat ik wel mee vind vallen) en het rennerige in de galop vanzelf minder worden.

Succes!

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 15:26

Mioux: dankjewel, maar wat bedoel je precies met stuivers? :P

Lara_Silver: bedankt voor je reactie :) Van die valse knik, mijn instructrice ook dat het niet zo was, maar had van bokt wel een hoop reacties gehad van wél, daarom was ik aan het werk gegaan om ze iets lager en iets ronder te krijgen :) Zonder beugels rijden zal ik eens proberen! Heb het al vaak gelezen, maar nog nooit gedaan.

Dankjewel voor je verdere aanvulling en tips :) Ik ga er op oefenen.

Hier nog een filmpje van een stukje rijden:

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:35

Graag gedaan. :) Ook het filmpje vind ik er fijn uit zien. Je corrigeert hem netjes, bv. op 0:34 als hij even inkakt vooruit zetten, daarna is zijn tempo weer beter. Ook goed dat je hem opnieuw laat aanspringen ipv het te laten varen. Ze mist nog kracht voor meer sprong in de galop, maar echt rennerig vind ik het eigenlijk niet.

Mioux bedoeld waarschijnlijk geld zoeken, duidend op het feit dat je altijd naar onder kijkt.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 15:43

Okee, ik ben echt blij om dat te horen :) Van dat rennerige, opzich lijkt het niet zo, maar als je erop zit wordt je als het ware gewoon meegesleurd, en dan vooral in draf, soms ook wel in galop.
En ik mag inderdaad niet naar benenden kijken |o

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:44

Word ze dan zwaar in de hand of is haar tempo gewoon te hoog?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:46

Ik heb wel een tip voor de galop. Als je de beweging volgt is het een soort achterwaarts draaiende beweging. Op het moment het paard land glij je mee naar voren, als je daarna iets inwerkt met je buikspieren op het op moment en waar nodig ondersteund met been kun je het accent op de sprong leggen ipv op de landing.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 15:50

Lara_Silver schreef:
Word ze dan zwaar in de hand of is haar tempo gewoon te hoog?

Ze gaat gewoon veel sneller lopen, dus tempo te hoog. Wordt niet zwaar opzich. Op het filmpje valt het allemaal best mee, zeker omdat ze die dag echt braaf was.

Lailapri: bedankt, ga ik proberen!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:52

Probeer haar dan echt op zit terug te rijden, niet aan de mond komen als het niet nodig is daar gaan ze enkel te diep van lopen. Desnoods enkel licht opvangen met de buitenteugel icm met je zit.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 15:54

Lara_Silver schreef:
Probeer haar dan echt op zit terug te rijden, niet aan de mond komen als het niet nodig is daar gaan ze enkel te diep van lopen. Desnoods enkel licht opvangen met de buitenteugel icm met je zit.

Dat proberen we ook. Soms 'klem' je jezelf kapot en dan krijg ik een _-:( neiging, maar blijf wel gewoon rustig hoor :Y)

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:55

ziet er gaaf uit! ik vind je haflinger echt heel erg mooi, ik vind wel lijken alsof je je armen klem zet, heb ik ook!

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 15:57

Bedankt Juliettex! Weet helaas niks geen afstamming van haar :(
Voor mijn weten zijn m'n armen gewoon ontspannen, zeker als paard het ook is, misschien lijkt het, dat zou kunnen natuurlijk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:01

Misschien scheelt het als je je beugels een gaatje langer doet, als ik kort zit val ik ook sneller voorover als dat ik iets langer zit. :)

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:36

Je hebt hem super netjes aan het lopen!
Wees niet zo streng voor jezelf, je doet het echt goed.
Alleen heb ik 2 tips:
Houd je benen stil, vooral in draf, elke pas spoor jij hem aan.
Zorg er juist voor dat je 1 keer been geeft, geen reactie nog een keer, nog geen reactie been + zweep.
De overgang van draf naar stap zou van mij ook wat geleidelijker voor het geheel plaatje.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:54

JEETJE!!! <3 <3 <3 Wat loopt die gaaf!

Maar omdat dit HAW is, probeer tijdens de galop mee te gaan met je hand en niet vast te houden op een plek. ;)

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:44

Haha dankjewel! Super trots dat te horen, het was eerst zo'n ezeltje :D

Fromage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:58

Ik vind dat je netjes rijd, je bent je bewust van je verbeterpuntjes. Heel leuk, ga zo door!

miranda_147

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:00

Leuke haf. Je hebt een nette houding probeer inderdaad niet iedere pas te drijven in de draf zodra het tempo goed is benen stil. Vindt dat zij/hij goed reageert op je hulpen.

Vendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:27

Ik zie ook een mooie, voorwaardse, actieve haf lopen.
Maar ik zie ook een "zich wat vasthoudende" achterhand. Is ze rechtgericht als je rijdt? Ik bedoel, als je tweede of derde hoefslag rijdt, blijft ze dan recht onder je? Het lijkt van wel, maar het is het controleren waard. En overgangen zijn altijd goed, zowel bij het te vlotte paard die moet wachten als het flegmatieke paard welke actiever moet. Doe ze met gevoel en een duidelijk beeld voor ogen. Verder zijn enkele goede galopsprongen altijd beter dan vele slechte. Hou het dus liever kort. En op een volte galopperen en deze groter en kleiner maken is goed om het binnenachterbeen verder te trainen en 'm meer te verzamelen.

Maar ik vind dat jullie netjes gaan. Je bent allert, net als je haf en je rijdt met gevoel. Succes
Enwat heerlijk dat er video's zijn. ;)

justeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:16

tossielove schreef:
Okee, ik ben echt blij om dat te horen :) Van dat rennerige, opzich lijkt het niet zo, maar als je erop zit wordt je als het ware gewoon meegesleurd, en dan vooral in draf, soms ook wel in galop.

Dit probleem heb ik ook heel erg met de haflinger die ik rij, wat bij mij altijd wel goed helpt is om mijn handen goed boven het zadel te zetten, dus niet er een beetje naast zoals ik nu op de meeste foto's zie maar er echt boven met ongeveer een vuist ertussen. En dan lekker voorwaarts rijden met wat voltes of achtjes en in die voltes en achtjes goed stelling rijden beide kanten op, dat werkt voor mij echt super goed dus misschien heb je er wat aan!

hondenpoott

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:19

Ik vind dat je netjes rijd, En wat een leuke Pony. :D

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 19:25

Vendel schreef:
Ik zie ook een mooie, voorwaardse, actieve haf lopen.
Maar ik zie ook een "zich wat vasthoudende" achterhand. Is ze rechtgericht als je rijdt? Ik bedoel, als je tweede of derde hoefslag rijdt, blijft ze dan recht onder je? Het lijkt van wel, maar het is het controleren waard. En overgangen zijn altijd goed, zowel bij het te vlotte paard die moet wachten als het flegmatieke paard welke actiever moet. Doe ze met gevoel en een duidelijk beeld voor ogen. Verder zijn enkele goede galopsprongen altijd beter dan vele slechte. Hou het dus liever kort. En op een volte galopperen en deze groter en kleiner maken is goed om het binnenachterbeen verder te trainen en 'm meer te verzamelen.

Maar ik vind dat jullie netjes gaan. Je bent allert, net als je haf en je rijdt met gevoel. Succes
Enwat heerlijk dat er video's zijn. ;)

Dat klopt inderdaad. Als ik op de 2e of 3e hoefslag rij, wilt ze constant terug, dus het kan heus geen kwaad als ik dat wat meer ga oefenen :j Die volte vergroten en verkleinen in galop is ook een goede tip! In draf doe ik het regelmatig, maar ga het nu ook eens in galop proberen, dankjewel :)

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 19:29

justeef schreef:
tossielove schreef:

Dit probleem heb ik ook heel erg met de haflinger die ik rij, wat bij mij altijd wel goed helpt is om mijn handen goed boven het zadel te zetten, dus niet er een beetje naast zoals ik nu op de meeste foto's zie maar er echt boven met ongeveer een vuist ertussen. En dan lekker voorwaarts rijden met wat voltes of achtjes en in die voltes en achtjes goed stelling rijden beide kanten op, dat werkt voor mij echt super goed dus misschien heb je er wat aan!

Oke! Herkenbaar probleem dus ;)
Ik vraag me wel af, waarom zou je je handen dichter naar je toe halen? Het is eigenlijk niks anders dan terug werken vanvoren, want in die houding kun je meer kracht zetten, maar kracht heb ik niet nodig. Misschien begrijp ik je verkeerd, dat zou kunnen :D

Vendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:39

Citaat:
Die volte vergroten en verkleinen in galop is ook een goede tip! In draf doe ik het regelmatig, maar ga het nu ook eens in galop proberen, dankjewel :)

:)
Let daarbij goed op het tempo: jouw tempo. En dat je de buitenschouder goed begrensd. Rennen en trekken bij deze oefening maakt 'm zinloos. Misschien is het ook nog te moeilijk ook, wanneer je aangeeft dat ze in de draf nog steun zoekt op de wand. Eerst rechtrichten, daarna pas verzamelingsoefeningen. _/-\o_