werkelijkheid van de rodeo SCHOKKEND!! deel 2 nieuw jasje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

forest11

werkelijkheid van de rodeo SCHOKKEND!! deel 2 nieuw jasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 16:55

hoi, ik heb eerder een topic geplaatst namelijk:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=6&t=1707527. na een hele discussie ben ik op andere ideeën gekomen namelijk:

dit: http://www.flickriver.com/photos/caranxcaranx/3447448674/ is hetzelfde als: http://www.youtube.com/watch?v=y-sj6bAx4c4.
rodeo en western maar net zo goed eventing en cross, zijn wel wat risicovolle tacten, maar het gaat ook vaak goed! het zijn de ongelukken die naar boven komen, want dit is ook rodeo:http://www.youtube.com/watch?v=p262ArQNljw&feature=related

Ashley5760

Re: werkelijkheid van de rodeo SCHOKKEND!! deel 2 nieuw jasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:59

Wat wil je met dit topic bereiken?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:00

Deze topics zijn niet toegestaan, dus ik tem.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:04

Ik vraag me af wat een weigering bij springen te maken heeft met een dood paard bij de rodeo? Ik vind dat niet hetzelfde :n
En cutting is ook geen rodeo hoor, een stalgenoot van mij doet ook weleens aan cutting. Een paard/ruiter wat aan cutting doet is totaal niet hetzelfde als rodeo ;)
Ik vraag me dus ook af wat je doel van dit topic is ;)

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:07

Dat 2de is geen eens rodeo maar gewoon western

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:08

eldora1 schreef:

Ik heb het 2e filmpje nooit bekeken :n Word altijd een stempel op gedrukt met ''schokkende rodeo''. Alles wat schokkend is hoef ik niet te zien :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:09

Ik ben aan de ene kant blij dat we je mening over de rodeo bij hebben kunnen stellen al ben ik er nog niet helemaal van overtuigd dat je begrepen hebt dat de term "rodeo" een overkoepelende term is, en niet alleen een benaming voor een onderdeel. Net zoals het woord "kermis" inhoudt dat er meer attracties zijn dan alleen botsauto's.

En idd, ongelukken kunnen overal voorkomen maar een foto van een weigering bij een hindernis (je ziet niet waarom het paard weigert, misschien kwam hij wel niet goed uit?) is niet vergelijkbaar met een overleden paard bij een wedstrijd dus je vergelijking loopt een beetje scheef.

Je tweede filmpje over de cutting is idd een van de andere disciplines die je tijdens een doorgaans meerdaags rodeoevenement te zien krijgt. Maar er is nog veel meer.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:10

Iejoorr schreef:
eldora1 schreef:

Ik heb het 2e filmpje nooit bekeken :n Word altijd een stempel op gedrukt met ''schokkende rodeo''. Alles wat schokkend is hoef ik niet te zien :=

`t eerste filmpje is wel erg maar het 2de is echt western.
2 cowboys die koeien bij elkaar drijven met western technieken zeg maar.
weet ff niet meer hoe dat heet

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:12

Op een paard gaan zitten dat geen mensen gewoon is en daardoor op een vreselijke manier om het leven kan komen is (volgens mij) niet te vergelijken met een weigering bij het springen? Ook is cutting is heel anders dan rodeo, bij cutting zijn de paarden beleerd ed, bij rodeo niet.

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:12

Iejoorr schreef:
Ik vraag me af wat een weigering bij springen te maken heeft met een dood paard bij de rodeo? Ik vind dat niet hetzelfde :n
En cutting is ook geen rodeo hoor, een stalgenoot van mij doet ook weleens aan cutting. Een paard/ruiter wat aan cutting doet is totaal niet hetzelfde als rodeo ;)
Ik vraag me dus ook af wat je doel van dit topic is ;)

Rodeo is een evenement. Ik ben bij een rodeo geweest, hier was ook cutting. Rodeo is gewoon een verzamel naam van meerdere onderdelen. ;)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:13

eldora1 schreef:

Oh ik bedoelde het 1e filmpje := Ik telde vanaf de foto, het 1e filmpje nooit goed bekeken.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:14

Edit: weggehaald want niet goed gelezen!
Laatst bijgewerkt door Saar88 op 17-05-13 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:15

Iejoorr schreef:
eldora1 schreef:

Oh ik bedoelde het 1e filmpje := Ik telde vanaf de foto, het 1e filmpje nooit goed bekeken.

ow hahaxd
cutting, dat was het! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:16

Babeau schreef:
Op een paard gaan zitten dat geen mensen gewoon is en daardoor op een vreselijke manier om het leven kan komen is (volgens mij) niet te vergelijken met een weigering bij het springen? Ook is cutting is heel anders dan rodeo, bij cutting zijn de paarden beleerd ed, bij rodeo niet.

Mag ik je even verwijzen naar het vorige topic? Bucking horses worden gericht gefokt, ze vinden hun werk leuk en zijn veel geld waard. Er wordt goed voor gezorgd. Op bokken kan niet getraind worden, dat hebben ze in zich of niet. Als een paard het niet in zich heeft dan bokt hij niet. Paard dat tijdens het onderdeel bucking horses overleed had een gescheurde slagader. Had Hickstead ook, doe je weinig aan. Kun je niet voorkomen. Sterfgeval is daarom niet rodeo gerelateerd.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-05-13 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:17

Rodeo is een naam voor een evenement!! Niet voor een bepaalde onderdeel. Dus "gewoon western" en cutting vallen dar ook onder. ;) Wat kortzichtig kunnen mensen toch zijn, en hardnekkig in hun geloof dat ze het beter weten -O-

TS je hebt wel gelijk met de risico volleren takken van sport. Steeplechase hoort er ook bij. Komen jaarlijks ook heel wat paarden met blessures en botbreuken af. Mennen, er zijn de afgelopen jaren aardig wat paarden voor de kar in kanalen verzopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:20

aikon schreef:
Rodeo is een naam voor een evenement!! Niet voor een bepaalde onderdeel. Dus "gewoon western" en cutting vallen dar ook onder. ;) Wat kortzichtig kunnen mensen toch zijn, en hardnekkig in hun geloof dat ze het beter weten -O-

Daar kun je niets anders tegen doen dan iedere keer weer voorlichting geven. In de hoop dat mensen daar open voor staan.

http://www.youtube.com/watch?v=vaa6Z4g1P4U

Gelukkig goed afgelopen, paard een paar gebroken ribben.

En Karen O' Connor is Olympisch Eventing ruiter, haar man David O'Connor doet veel met Parelli.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:24

Oei nare val. :(

Ach ja, heb dravers dood op de baan zien vallen, hadden de tong in de luchtpijp opening zitten. Word je ook niet blij van als je dat ziet. Ook maar verbieden denk ik.

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:25

Cassidy schreef:
Babeau schreef:

Mag ik je even verwijzen naar het vorige topic? Bucking horses worden gericht gefokt, ze vinden hun werk leuk en zijn veel geld waard. Er wordt goed voor gezorgd. Op bokken kan niet getraind worden, dat hebben ze in zich of niet. Als een paard het niet in zich heeft dan bokt hij niet. Paard dat tijdens de rodeo overleed had een gescheurde slagader. Had Hickstead ook, doe je weinig aan. Kun je niet voorkomen. Sterfgeval is daarom niet rodeo gerelateerd.

Dankjewel voor je uitleg ! :j

Maar daarbij raakt er toch vaker een paard gewond dan bij springen oid ? Waarbij sommige vallen vaak inslapen tot gevolg hebben ... Dus ik vind (mijn mening) dat dat niet vergeleken kan worden met een weigering...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:30

Paarden die meedoen aan de bucking horse onderdelen worden heel oud. Kan een filmpje plaatsen van het afscheid van een 24 jarige merrie van de bucking sport, die 17 veulens heeft gehad en daarnaast nog bij de bucking horse onderdelen ingezet werd. Aan het eind van het filmpje komt haar 6 jarige dochter nog de ring in. De cowboys nemen allemaal de hoed voor haar af, uit respect voor dit paard.

http://www.youtube.com/watch?v=NgkP_kqPAgI&NR=1

Een bucking paard hoeft bij een onderdeel maar 8 seconden te bokken, dan is het klaar. Worden eens in de zoveel weken ingezet, en hebben na een lang leven misschien hooguit 2 maanden van hun leven gewerkt....rest van het leven op het land, is toch super zo?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-05-13 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:31

Bij het beleren van paarden (is redelijk vergelijkbaar, daar zit men alleen langer op dan de paar seconden die een bucking horse moet verdragen) raken toch ook niet/weinig paarden zodanig gewond dat ze afgemaakt moeten worden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:34

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:08

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:19

En mensen willen hier dus niet aan het feit dat er wel degelijk hele nare dingen gebeuren en dat het ropen van kalveren e.d. op de manier waarop het voor de sport in de ring wordt gedaan gewoon dieronvriendelijk is? En dat er echt wel veel meer blessures ontstaan bij ongecontroleerd bokken in paniek (om over de methodes om ze te laten bokken nog maar niet te spreken) dan bij gewoon beleren op een fatsoenlijke manier? (oei, ik voel de: "er zijn ergere dingen" en "gewoon (in)rijden kan je ook verkeerd doen" alweer aankomen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:17

Hetzelfde gebeurt ook met het ropen van kalveren op de ranch hoor...die kalveren in de USA staan niet in kisten zoals hier. Met dat verschil dat er een tijdsaspect bij komt kijken. De onderdelen worden nauwlettend in de gaten gehouden en de deelnemers die onterecht hard zijn berispt of beboet.

En de methodes om ze te laten bokken? Verklaar je nader? En heb je die info uit eerste hand of van de dramatische filmpjes van Shark op Youtube?

Bij de bucking horses wordt gericht op bokken gefokt. Flankstrap is ter motivatie, en geen oorzaak om te bokken. Er zitten geen spijkers in, hij zit niet over geslachtsdelen en zit ook niet zo strak dat hij pijn doet, want dat zou de paarden alleen maar belemmeren om voluit te gaan.