Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Princesj schreef:Als het paard de achterhand niet onderbrengt is voorwaarts neerwaarts rijden niet altijd verstandig, het gros van de paarden zal de grond in rennen, wat het risico op blessures aan het voorbeen vergroot. Hij moet zich daar tenslotte wel kunnen dragen, dus gewicht over willen nemen op de achterhand.
Princesj schreef:Als het paard de achterhand niet onderbrengt is voorwaarts neerwaarts rijden niet altijd verstandig, het gros van de paarden zal de grond in rennen, wat het risico op blessures aan het voorbeen vergroot. Hij moet zich daar tenslotte wel kunnen dragen, dus gewicht over willen nemen op de achterhand.
Renske1987 schreef:Maar hoe wil jij dan dat het paard bespiering krijgt achter, terwijl je dus niet vraagt om zijn spieren op de achterhand te gebruiken?
Janneke2 schreef:Renske1987 schreef:Maar hoe wil jij dan dat het paard bespiering krijgt achter, terwijl je dus niet vraagt om zijn spieren op de achterhand te gebruiken?
Ruiters die fiks aan de teugel trekken vragen niets aan de achterhand, ruiters die aan de lange teugel werken vragen al veel meer van de achterhand.
Ruiters die voorwaarts neerwaarts rijden, aan ene halflange teugel, of aan een teugel die "op maat" is, vragen heel wat van de achterhand.
Vraag je idd niets aan de acherhand, dan krijg je idd geen spieren, dat klopt. Maar de vraag is dus, "hoe vraag je het paard de achterhand te gebruiken".
Janneke2 schreef:Princesj schreef:Als het paard de achterhand niet onderbrengt is voorwaarts neerwaarts rijden niet altijd verstandig, het gros van de paarden zal de grond in rennen, wat het risico op blessures aan het voorbeen vergroot. Hij moet zich daar tenslotte wel kunnen dragen, dus gewicht over willen nemen op de achterhand.
Hoi Princesj,
wat precies versta je onder "de grond in rennen"...? Uiteraard is het zaak, dat de achterhand gaat dragen, maar dat hangt dus totaal niet af van de hoofd/hals houding!
.Princesj schreef:Dit hangt inderdaad niet af van de hoofd hals houding, maar als het paard niet correct voorwaarts neerwaarts gaat zal hij op de voorhand vallen. Een ondersteunend achterbeen is daarbij mijn inziens zeker nodig! Je doel is dat hij gaat ondertreden, dus ik zou dit eerst vanuit een horizontaal evenwicht proberen te bereiken, zodra dit gecontroleerd is kan je meer laten zakken aan de voorkant, zonder dat hij terugvalt in zijn natuurlijke balans (op de voorhand). Het paard moet eerst bewust zijn van zijn achterbeen voor je aan de voorkant wat wil bereiken.
.Janneke2 schreef:Hoi Princesj,
mij ontgaat iets, hihi.
Met "als hij niet correct voorwaarts neerwaarts gaat - dan zal hij op de voorhand vallen" kan ik uit de voeten. Dus een dragend/ achterbeen (zo lees ik jouw 'ondersteunend achterbeen'.)
Maar hoe zou je dat dan uit horizontaal evenwicht willen bereiken...? Nu loopt hij op de voorhand.
Princesj schreef:Janneke2 schreef:Hoi Princesj,
mij ontgaat iets, hihi.
Met "als hij niet correct voorwaarts neerwaarts gaat - dan zal hij op de voorhand vallen" kan ik uit de voeten. Dus een dragend/ achterbeen (zo lees ik jouw 'ondersteunend achterbeen'.)
Maar hoe zou je dat dan uit horizontaal evenwicht willen bereiken...? Nu loopt hij op de voorhand.
Ik zie vaak dat als mensen voorwaarts neerwaarts denken te gaan trainen, de paarden met de kop op de grond lopen, met de achterbenen nog in China. Kortom, je moet je niet focussen op het "trucje" voorwaarts neerwaarts, dit is echter iets wat een automatisch gevolg hoort te zijn van het correct gebruik van het achterbeen. Een paard kan namelijk ook heel erg voorwaarts zijn zonder zijn achterbeen op een juiste manier te gebruiken (stuwend), en ook heel neerwaarts zonder dit te gebruiken. Je zal dus eerste de balans tussen jouw been en hand moeten vinden (waarbij je dus horizontaal evenwicht krijgt), voordat je de hals kan gaan verlengen naar beneden.
Princesj schreef:Janneke2 schreef:Hoi Princesj,
mij ontgaat iets, hihi.
Ik zie vaak dat als mensen voorwaarts neerwaarts denken te gaan trainen, de paarden met de kop op de grond lopen, met de achterbenen nog in China. Kortom, je moet je niet focussen op het "trucje" voorwaarts neerwaarts, dit is echter iets wat een automatisch gevolg hoort te zijn van het correct gebruik van het achterbeen. Een paard kan namelijk ook heel erg voorwaarts zijn zonder zijn achterbeen op een juiste manier te gebruiken (stuwend), en ook heel neerwaarts zonder dit te gebruiken. Je zal dus eerste de balans tussen jouw been en hand moeten vinden (waarbij je dus horizontaal evenwicht krijgt), voordat je de hals kan gaan verlengen naar beneden.