Nasa @ Work B dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LVallen

Nasa @ Work B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 18:17

Hallo,
Ik heb 5 mei voor het eerst een officiële dressuurwedstrijd met Nasa gehad en dit wil ik graag met jullie delen.
We hebben 2 proeven gedaan eerste proef 161 punten en de 2de proef 176.
Tips kan ik altijd wel gebruiken maar wees lief voor ons, we zijn beide nog groen en we moeten alles samen leren.
Ik weet dat ik meer rechtop moet zitten, tenen naar binnen en op m'n handen moet letten.
We zijn nu iets langer als een jaar een combinatie.
Ik zal ons eens eventjes voorstellen:
Amazone:
Naam: Laila
leeftijd: 17 jaar
Lengte: 1.65
Ervaring: 8 jaar
Niveau: B

Pony:
Naam: Nasa
Leeftijd: 6
Ras: Haflinger
Schoft: 1.48
Niveau: B

Proef 1 (161 punten):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://tinypic.com/r/b8u1i/5
http://tinypic.com/r/fucpoo/5

Proef 2 (176 punten):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://tinypic.com/r/5uikaa/5
http://tinypic.com/r/1rd736/5

Nogmaals: Tips zijn altijd welkom maar wees lief voor ons!
Laatst bijgewerkt door LVallen op 13-05-13 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:20

Vind het er eigenlijk best netjes uit zien! Hoe komt het denk je, dat je zo weinig punten had? Je paard loopt mooi ontspannen en gebruikt mooie stelling. Rechtop zitten is inderdaad wel een goed punt om aan te werken :)

Edit: op de laatste foto kruipt ze achter de teugel/kropt zich op. Dit kan natuurlijk een moment opname zijn, anders zijn je nog kunnen werken aan meer halslengte en contact.

LVallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 18:24

tossielove schreef:
Vind het er eigenlijk best netjes uit zien! Hoe komt het denk je, dat je zo weinig punten had? Je paard loopt mooi ontspannen en gebruikt mooie stelling. Rechtop zitten is inderdaad wel een goed punt om aan te werken :)

Edit: op de laatste foto kruipt ze achter de teugel/kropt zich op. Dit kan natuurlijk een moment opname zijn, anders zijn je nog kunnen werken aan meer halslengte en contact.

Ja in de eerste proef hadden we een hele strenge Jury jammergenoeg.
Ik was ook dik tevreden had nooit gedacht dat ze zo fijn zou lopen.
Ja ik heb heel veel gesprongen en heb die houding me aangeleerd en die kan ik niet gebruiken in de dressuur.
Ze kruipt inderdaad achter de teugel, dit doet ze meestal in combinatie met ertussenuit naaien. Daar zijn we inderdaad erg hard aan't werken, ofja we.. eerder ik. Ik moet goed leren contact te houden aan de teugels..
Bedankt :D

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:25

Ziet er netjes uit, probeer haar nog iets meer ruimte te geven en zelf rechtop te zitten en probeer op je tenen te letten.
tossielove: Ik denk omdat ze met een haflinger rijd. Heel veel Juryleden zien liever een mooi dressuurpaard en de rest krijgen gewoon 10/20 punten minder alleen daarom.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:27

Ziet er netjes uit vind ik! Aandachtspunten geef je zelf al aan. Mooie pony ook! Jullie zijn een leuke combi :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:27

fro schreef:
Ziet er netjes uit, probeer haar nog iets meer ruimte te geven en zelf rechtop te zitten en probeer op je tenen te letten.
tossielove: Ik denk omdat ze met een haflinger rijd. Heel veel Juryleden zien liever een mooi dressuurpaard en de rest krijgen gewoon 10/20 punten minder alleen daarom.

Dat is dikke kolder :=

Ik start met een haf tussen de paarden en tuurlijk wel eens jury erbij zitten die wat minder punt maar over het algemeen heeft de hele rubriek dan minder gescoord.

Ik zou werken aan je aanleuning, het oogt nu allemaal wat strak en gespannen. Ga lekker van achter naar voren rijden en train met verschillende hoofd-hals houdingen.

Succes :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-13 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:28

LVallen schreef:
tossielove schreef:

Ja in de eerste proef hadden we een hele strenge Jury jammergenoeg.
Ik was ook dik tevreden had nooit gedacht dat ze zo fijn zou lopen.
Ja ik heb heel veel gesprongen en heb die houding me aangeleerd en die kan ik niet gebruiken in de dressuur.
Ze kruipt inderdaad achter de teugel, dit doet ze meestal in combinatie met ertussenuit naaien. Daar zijn we inderdaad erg hard aan't werken, ofja we.. eerder ik. Ik moet goed leren contact te houden aan de teugels..
Bedankt :D

Je eerste foto is bijv. wel heel netjes. Lekker door blijven trainen dan komt het heus wel goed! Even een tip voor een rechte houding; maar je rug hol en ga voor jou gevoel achterover zitten. Misschien kun je een paar keer stukjes laten filmen zodat je het zelf ook kan zien. Misschien heeft je instructrice nog wel meer tips om jou te helpen.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:29

Yvank_ : Heb het zelf regelmatig gezien hier in deze omgeving, kan er echt niet omheen.

LVallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 18:29

TrIjNiE__ schreef:
Ziet er netjes uit vind ik! Aandachtspunten geef je zelf al aan. Mooie pony ook! Jullie zijn een leuke combi :D

Hartstikke bedankt vind ik leuk om te horen!

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:29

Yvank_ schreef:
Ik start met een haf tussen de paarden en tuurlijk wel eens jury erbij zitten die wat minder punt maar over het algemeen heeft de hele rubriek dan minder gescoord.

Ik zou werken aan je aanleuning, het oogt nu allemaal wat strak en gespannen. Ga lekker van voor naar achteren rijden en train met verschillende hoofd-hals houdingen.

Je bedoelt van achter naar voor? *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:30

fro schreef:
Yvank_ : Heb het zelf regelmatig gezien hier in deze omgeving, kan er echt niet omheen.

Ik start in precies dezelfde omgeving :) vaak als je slechte punten hebt dan zit er toch een kern van waarheid in.

Anoniem

tossielove schreef:
Yvank_ schreef:

Ik zou werken aan je aanleuning, het oogt nu allemaal wat strak en gespannen. Ga lekker van voor naar achteren rijden en train met verschillende hoofd-hals houdingen.

Je bedoelt van achter naar voor? *D

Haha ja :P zal het even aanpassen :))

tossielove

fro schreef:

Kan kloppen hoor! Die jury's heb je inderdaad. Hier zie je heel veel haflingers dus komt het niet veel voor gelukkig :)

LVallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 18:39

tossielove schreef:
fro schreef:

Kan kloppen hoor! Die jury's heb je inderdaad. Hier zie je heel veel haflingers dus komt het niet veel voor gelukkig :)

Hier lopen niet veel haflingers mee op wedstrijd volgens mij ben ik een van de enige en dan nog 1tje die in het Z loopt en dan heb je ze gehad..
Ik heb geluk dat Nasa een goed beenwerk heeft wat wel eens geluk kan gaan brengen.
Ik wil met d'r gaan springen haar vader is alpenstein en haar opa ofzoiets heeft 1.80 tripple gespringen

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:43

fro schreef:

10/20 punten? Nee sorry, komt er bij mij niet in. Dat ze minder scoren wellicht, maar vind 20 punten wel belachelijk.

Verbeter punten geef je zelf redelijk goed aan. Al vind ik persoonlijk met je contact weinig mis. Ik vind het niet gek dat je pony ertussenuit knijpt, gezien je haar best veel spoor geeft. Ik vraag me dan ook af vanwaar de sporen. Maar dat is misschien een meningskwestie, gezien ik ze persoonlijk pas vanaf de L nodig vind.
Ik zou het ertussenuit knijpen voornamelijk met je houding op gaan lossen. Jij zit namelijk te veel naar voren, dus geef je je pony ook die kans. Je pony ziet er mooi voorwaarts uit, dus dan is het nog een kwestie van terugrijden. Zeker als je pony achter de teugel kruipt, vind ik dit een teken dat je niet meer contact moet gaan vragen, maar dat je meer terug moet rijden op houding.
En persoonlijk zou ik het een mooier beeld vinden als je je beugels iets langer zou doen.

Voor de rest vind ik het helemaal geen verkeerd beeld, er zijn wel verbeterpunten, maar vind je paardje over-all een fijne ontspannenheid hebben. Ik ben wel benieuwd wat voor jurycommentaar je gekregen hebt. Kan me niet voorstellen dat je die niet hebt, gezien de lage score.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:40

wat was het jury commentaar? ik vindt het namelijk wel er uit zien als een b waardige proef, ik zou als ik jouw was aan de punten van de jury en die je zelf al opnoemde gaan werken maar je bent al een heel eind op weg ik vind dat je hogere punten had mogen krijgen, maarja jury`s he poeee!

Anoniem

Re: Nasa @ Work B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:20

Vanaf zo'n foto kan ik niet oordelen of het B proef materiaal is, maar ik denk je houding (en dan het rechtop zitten hoor, verder valt het hartstikke mee) het algehele plaatje verstoort. Ik ben het er wel mee eens dat als ik een jurylid was geweest dat ik er wellicht anders naar had gekeken, maar ik kan dat vanaf foto's gewoon niet zien. Verder ben ik ook geen jurylid dus kan ik daar ook niet over oordelen.

Ik zie wel dat je pony op sommige foto's wat achter de loodlijn kruipt en dat kan ook nogal iets zijn waar sommige jury's veel naar kijken. Probeer echt van achter naar voren te rijden, dus been en bij reactie een korte ophouding. Zo creëer je automatisch wat meer lengte in de hals.

LVallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 12:36

Nou commentaar proef 1:
Meer verruimen
meer impuls
valt naar binnen
volte te klein
tegen de hand
op de voorhand
valt over de buitenschouder
verkeerde stelling
overgang te laat
voor niet nagefelijk
Punt voor houding&zit: 6

Commentaar proef 2:
Mag meer lengte geven (Halsstrekken)
Impuls verlies (middendraf)
Tegen de hand (aangalopperen)
Tempoverlies (Was warm en zat er al 2,5 uur op)
onvoldoende verruiming
Punt voor houding & Zit: 6

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:43

Vind het er goed uitzien op een paar punten na:
- probeer rechtop te zitten
- doe je beugels iets langer
- tenen naar binnen

Ik zou zeggen doe die sporen af tot dat je tenen meer naar binnen zijn. Ik vind sporen in de B nog niet nodig

LVallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 17:25

_hoi schreef:
Vind het er goed uitzien op een paar punten na:
- probeer rechtop te zitten
- doe je beugels iets langer
- tenen naar binnen

Ik zou zeggen doe die sporen af tot dat je tenen meer naar binnen zijn. Ik vind sporen in de B nog niet nodig

Rechtop zitten ben ik aan't werken
Ik heb jarenlang gesprongen en altijd met korte beugels gereden als ik ze nou langer doe gaat het fout vandaar dat we ze nou nog zo hebben we werken dat rustig af.
Heb je misschien een tip hoe ik mijn tenen naar binnen kan houden? Heb wel een probleem aan mijn rechterknie..
Sporen heb ik af en toe echt nodig voor Nét dat beetje extra hulp en hier reed bijna iedereen met sporen haha.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:29

Gewoon heel veel aan denken om je tenen naar binnen te draaien. Ik denk dat het ook wel helpt als je je beugels wat langer doet, is natuurlijk even wennen maar denk dat het dan makkelijker gaat. :+
Had zelf de beugels te lang en daardoor mijn tenen naar buiten nu doe ik ze net 1 of 2 gaatjes korter en het gaat al veel beter.
Als je thuis bent met je tenen naar binnen lopen (klinkt heel dom) zo raak je het meer gewend en dan gaat het makkelijker als je op je paard zit.
Schuine beugelblokjes kunnen ook nog wel helpen heb ik gehoord. Zelf heb ik daar geen ervaring mee.
Van dat sporen ik persoonlijk vind het nog niet nodig in de B, maar als jij ze nodig hebt voor net die extra hulp dan moet je dat vooral doen, jij kent je paard het beste en weet wat hij nodig heeft. Ik weet niet hoe stil je benen liggen maar doordat je hakken zo erg naar binnen zijn zou je hem per ongeluk kunnen prikken en ik denk niet dat, dat de bedoeling is.
Het beste om te leren je tenen naar binnen te houden is gewoon veel oefenen en er heel veel aan denken en zodra je jezelf er op betrapt meteen corrigeren.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:31

haha, wat grappig!

mijn paardje heet ook Nasa! wel totaal ander paardje! :D

LVallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 20:09

_hoi schreef:
Gewoon heel veel aan denken om je tenen naar binnen te draaien. Ik denk dat het ook wel helpt als je je beugels wat langer doet, is natuurlijk even wennen maar denk dat het dan makkelijker gaat. :+
Had zelf de beugels te lang en daardoor mijn tenen naar buiten nu doe ik ze net 1 of 2 gaatjes korter en het gaat al veel beter.
Als je thuis bent met je tenen naar binnen lopen (klinkt heel dom) zo raak je het meer gewend en dan gaat het makkelijker als je op je paard zit.
Schuine beugelblokjes kunnen ook nog wel helpen heb ik gehoord. Zelf heb ik daar geen ervaring mee.
Van dat sporen ik persoonlijk vind het nog niet nodig in de B, maar als jij ze nodig hebt voor net die extra hulp dan moet je dat vooral doen, jij kent je paard het beste en weet wat hij nodig heeft. Ik weet niet hoe stil je benen liggen maar doordat je hakken zo erg naar binnen zijn zou je hem per ongeluk kunnen prikken en ik denk niet dat, dat de bedoeling is.
Het beste om te leren je tenen naar binnen te houden is gewoon veel oefenen en er heel veel aan denken en zodra je jezelf er op betrapt meteen corrigeren.

Ik zal erop letten bedankt!

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:14

dat een haflinger minder goed beoordeeld word is onzin, want ik rij zelf met m´n haf tussen de paarden en rij tot nu toe steeds bij de beste 4 en laat vele kwpners achter me. denk dat je wat meer de puntjes op de i moet zetten en dat het dan echt wel gaat komen...........succes

LVallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 22:17

bo123 schreef:
dat een haflinger minder goed beoordeeld word is onzin, want ik rij zelf met m´n haf tussen de paarden en rij tot nu toe steeds bij de beste 4 en laat vele kwpners achter me. denk dat je wat meer de puntjes op de i moet zetten en dat het dan echt wel gaat komen...........succes

Ja ik hou de haflingers die ook in hogere klasses zitten als m'n grote voorbeeld! Het bewijs dat het gewoon kan!