Oud paard bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

Oud paard bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 08:45

Hallo,

Ik lees hier veel over bitloos rijden en heb wat vragen.
Ik heb een ouder springpaard( 21 jaar) dat altijd met bit gereden heeft. ik zou echter, voor hem, liever zonder bit rijden.
De vragen die ik me stel zijn echter: kan het nog? Een paard dat al zijn hele leven met bit rijdt, zonder bit rijden? En nog belangrijker, gaat hij het wel als aangenamer beschouwen? Want ik lees dat er toch wel wat druk op de neus komt. Is dat aangenamer als druk in de mond? Gaat hij erop reageren?
Het is niet altijd een lieverdje en hij kan venijnig bokken dus ik zou graag weten wat jullie adviezeren. Mijn prioriteit ligt bij hoe hij het ervaart maar anderzijds moet hij ook wel te rijden zijn.
De andere optie, is een zo zacht mogelijk bit. Ik rij nu met een enkel gebroken bit.
Graag wat meningen want ik moet een hoofdstel kopen en zie het niet zitten van zowel 1 met bit als zonder bit te kopen (tenzij er hoofdstellen bestaan waarbij je zelf kan switchen???)

Ik hoop dat ik hier snel antwoord op krijg.

Alvast bedankt.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:50

Gewoon proberen, anders weet je het nooit ;)

Mijn vorig paard was een 18 jarig polopaard, die kende alleen maar scherpe bitten en was erg snel, liep soms ook weg.
Ik ben overgegaan op side pull, http://www.nickyskeet.nl/Beta-biothane-Halster-Hoofdstel-Sidepull-1-maat-kleur-glitter-licht-blauw, waarbij je ook bit kan inklikken.

Heel handig. Maar bit heb ik er niet meer moeten insteken, paard liep zoveel beter! Hij liep niet meer weg, was veel beter te houden, veel minder protest.
Voor hem was het de oplossing.
Dus ja, ze kunnen het nog leren waarderen. Ga gewoon lekker wat manieren uitproberen, als er mensen zijn die je kent of ms via bokt kun je ook wel wat lenen, tot je de juiste gevonden hebt.
Probeer eerst in de bak, tot je er zelf tevreden over bent.

veel succes! hopelijk vind je iets

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:53

Geen probleem! Ik heb mijn paard op 20-jarige leeftijd overgekocht, heeft altijd met bit gelopen. Ik heb hem de eerste keer rijden bij ons gewoon een bitloos hoofdstel omgehangen (sidepull) en vertrokken voor een buitenrit, ging meteen goed. Zeker als je paard netjes aan de hulpen staat, nemen ze een bitloos hoofdstel heel gemakkelijk aan.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:53

Mijn 23 jarige pony is sinds 3 jaar ook bitloos. Zij is heel rustig en wordt eigenlijk altijd met lange teugel gereden. Hoe het met een pittiger exemplaar gaat weet ik eigenlijk niet. Zolang je met een lange teugel/weinig druk rijdt lijkt het mij voor het paard prettiger.

IJp

Re: Oud paard bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:55

Ik heb mijn paard na zijn 18e ook nog bitloos gereden, altijd met bit gereden.
Ik reed hem buiten de bak dan bitloos, kon hij ook lekker grazen.
Ik heb een bosal/ side pull uit Tsjechië vandaan, er staat wel een foto in mijn profiel.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:09

hier nog iemand! Heb mijn inmiddels overleden paard ook gekregen toen hij 18 was. Had altijd wedstrijden gereden en was buiten verschrikkelijk hyper. Toen ik het bitloos rijden ontdekte heb ik een meroth bitloos hoofdstel gekocht en kon er zo mee weg rijden. Hij werd er zelfs een stuk rustiger van, buiten kon hij alsnog wel in volle rengalop gaan maar nu was het niet zo dat ik hem moest laten slalommen om hem moe te maken. Een commando ho was al genoeg om te stoppen. En ook met alleen een halster naar buiten ging goed.

die van mij kon overigens ook heel venijnig bokken, als ik had gewild had ik er zo een rodeo mee kunnen rijden :') Maar moet zeggen dat hij dat na het overstappen op bitloos nog weinig heeft gedaan.

en om nog even meer op je vragen in te gaan, er zijn meerdere hoofdstellen te vinden waar je zowel bitloos als met bit mee kunt rijden! Bepaalde bitloze hoofdstellen kun je ook alleen de neusriem bestellen, die kun je zo aan een normaal hoofdstel vast maken zodat je kunt afwisselen tussen het bit en de neusriem van een bitloos hoofdstel.

dit is het hoofdstel dat ik heb: http://www.horseshopinternational.nl/in ... oming.html
hier kun je ook alleen de neusriem van bestellen, die kun je dan zo vastmaken aan een normaal hoofdstel :) En als je het overweegt heb ik hem nog voor je liggen.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:31

Waw super! zoveel reactie. Als ik kan switchen, wil ik het onmiddellijk proberen. Zou wel beginnen met het in de bak te proberen en dan uitbreiden.
@Chay flame: heb je het volledige hoofdstel, zowel met de neusriem met als zonder bit liggen?
En zo ja: wat moet je hier nog voor hebben? Je mag me hiervoor ook een pb sturen.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 11:06

@Chay-flame en eigenlijk iedereen anders met ervaring met het meroth hoofdstel:

1) het feit dat je geen frontriem en halsstuk hebt -> geeft dat geen problemen dat ze na wat bokken het hoofdstel sneller kunnen uitgooien?
2) als je er een bit zou insteken, moet dit dan altijd een bit zijn van meroth zelf? en heb je dan geen neusriem meer? Is dit hoofdstel ook een goed hoofdstel als je niet bitloos rijdt?

Voor de rest ziet dit me er een degelijk hoofdstel uit maar wil gewoon even duidelijkheid :)
Alvast bedankt.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:11

ik heb er nog nooit problemen mee gehad! mijn paard kon best af en toe even flink met zijn hoofd schudden e.d maar het is van zijn levensdagen nog nooit afgevallen :)

verder kan ik als je wil van de week even een bit eraan maken, ik heb geen meroth bit maar dan kan ik kijken of een gewoon bit er ook aan kan. Ik denk zelf persoonlijk dat dat wel kan.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:27

Heb m'n vorige paardje over gezet op bitloos toen hij 20/21 was, en ook hij was altijd met bit gereden, zelfs hoge klasse dressuur met stang en trens... en bitloos deed hij het top! :)

Je kunt ook onder je hoofdstel met bit een stalhalstertje doen, en ook daar teugels aan maken, dan werkt het als een soort side-pull hoofdstel. Kun je 'veilig' even wat uitproberen :) Zijn natuurlijk ook sidepulls en andere bitloze hoofdstellen te koop die je kunt combineren met een bit, maar gewoon een halstertje onder de hoofdstel en daar teugels aan is een wat goedkopere optie om het eens uit te proberen :j

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:41

Mijn paard is 15 en met bit maakte hij zich regelmatig heel sterk. Ik rijd m nu bijna 2 jaar met een kaakgekruist bitloos hoofdstel en ik wilde dat ik die overstap jaren eerder had gemaakt. Inmiddels hebben bij mij op stal nog twee anderen dezelfde overstap gemaakt, beiden ook tot grote tevredenheid. Succes. Je kunt volgens ook via een site diverse bitloze hoofdstellen tegen een borg lenen, ik kan me alleen de site niet meer herinneren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:44

Misschien kun je een multibridle proberen?

Die kun je als sidepull, gekruisd of met bit gebruiken. :)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 10:29

Hallo,

Ik heb een bitloos hoofdstel besteld. Na veel nadenken/opzoeken ben ik voor een sidepull gegaan omdat dit als beginnende (bitloos) ruiter volgens mij het paardvriendelijkst is. De meroth is volgens mij beter maar het probleem is dat ik soms met teugeldruk rij en dat is echt niet aangenaam bij de meroth want dat snoert wat dicht. Ik werk hier wel aan maar soms gebeurt het jammer genoeg toch nog omdat mijn paardje zo sterk is.

Gisteren was ik buiten aan het rijden en bij het galopperen dook hij weer met zijn hoofd naar beneden om te bokken. Ik hou mijn handen dan wat hoger en dan komt zijn hoofd omhoog en bokt hij niet meer maar toen vroeg ik me wel af wat dat zou geven zonder bit. Zou zijn hoofd dan nog omhoog komen?

Nu ja, ik ben in ieder geval de eerste in de manege die het gaat proberen denk ik dus ik hoop dat het voor mij en vooral voor mijn paardje heel goed meevalt zodat we een trendsetter zijn :)

Ik wil in de toekomst eventueel nog wel naar een meroth overschakelen omdat dit 'in goede ruitershanden' paardvriendelijker is maar momenteel beschouw ik mezelf daarvoor nog niet gekwalificeerd genoeg.

Ik hoop dat ik mijn hoofdstel deze week nog heb, dan kan ik in het weekend gaan oefenen :):):)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:35

Fijn dat je het gaat proberen! Hoop voor je dat het goed uitdraait.

Wat bij mij het probleem was (bij mijn huidig paard) dat hij zijn hoofd naar beneden stak en idd begon te bokken. Of gras eten.

Je kunt proberen het hoofd omhoog te trekken, wat met een sterk paard niet zal lukken. Je kunt het hoofd ook opzij trekken (one-reign stop), wat volgens mij meer effect zal hebben.

Maar kijk maar eerst hoe het gaat, want voor hetzelfde geldt heb je geen enkel probleem. Zoals gezegd, met mijn vorig paard had ik op bit erg veel problemen met weglopen, zonder bit was dit opgelost.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 08:37

Vandaag staat aangeduid als afleverdatum dus vanavond gaan we het proberen. Ik moet heel eerlijk bekennen dat het met een zeer klein hartje is dat ik het ga proberen. Gisteren was hij namelijk zeer fris. Ik weet dat dat raar klinkt voor een 21 jarig oud paard maar ik heb echt moeten werken om hem in een mooie galop te krijgen. Hij was heel de tijd aan het bokken. Het geluk is dat ik hem goed genoeg ken om te weten wanneer hij gaat bokken en zijn hoofd heel snel omhoog kan trekken. Als dat straks echter niet lukt, ga ik er dus redelijk snel af vliegen.
Hij is een heel sterk paard, iedereen zegt het. Zelf met bit loopt hij gewoon weg als hij wil dus...
Aan de andere kant, de laatste week gooit hij zijn tong over zijn bit en hoe ik het begrepen heb, is hij dan ook een stuk sterker dus dan is dat vergelijkbaar met bitloos rijden( qua krachten)? Ik hoop echt zo hard dat het perfect lukt! Iedereen tegen wie ik het tot nu toe gezegd heb, is zo kritisch en ik wil hun echt lik op stuk geven 
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.
Ik ben echt super zenuwachtig!!!

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:40

ik wissel altijd af dan bitloos en dat met bit net waar ik zin in heb

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:42

Gewoon proberen!
Hoe is hij aan de hand aan het halster? reageert hij goed op druk wanneer je hem bijv. vraagt stil te staan?
Je hebt paarden die daar haast ongevoelig voor zijn en dan door je heen drammen, die zijn vaak bitloos (neusdruk) ook moeilijker te rijden dan paaren die goed reageren op neusdruk bij het wandelen met halster.

Succes!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:44

Hier een dressuur paard wat altijd in de aanleuning is gereden , en nu over moet stappen naar op eigen benen lopen zonder aanleuning. Oww wat vind hij dat moeilijk , maar het gaat al steeds beter.
Aandraven zonder aanleuning kon/durfde hij gewoon niet , maar na een paar keer proberen had hij het in de gaten.
Hij loopt nu ook met een sidepull.
Tuurlijk kun je met een sidepull ook met aanleuning rijden , maar ik wil dat liever niet...

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 10:30

Julez schreef:
Gewoon proberen!
Hoe is hij aan de hand aan het halster? reageert hij goed op druk wanneer je hem bijv. vraagt stil te staan?
Je hebt paarden die daar haast ongevoelig voor zijn en dan door je heen drammen, die zijn vaak bitloos (neusdruk) ook moeilijker te rijden dan paaren die goed reageren op neusdruk bij het wandelen met halster.

Succes!

Als ik aan de hand loop, vind ik dat hij redelijk goed reageert. Gisteren dacht ik echter, ik ga met heel lange teugel rijden puur op mijn benen maar dat ging voor geen meter. Hij snapte er niks van en viel over zijn eigen voeten, in draf. Maar er is maar 1 manier om het te weten te komen en dat is proberen :)
Hij hangt altijd heel fel op zijn bit dus dat zal inderdaad wel wennen zijn voor hem maar dat hangen is puur uit luiigheid ( en omdat hij niet genoeg steun in mijn zit vindt maar daar ben ik nog niet uit hoe ik dit kan oplossen).
ik hoop echt dat het super goed lukt want anders moet ik nog een hoofdstel kopen en dat is niet aan de orde momenteel financieel gezien.
Och ja, we zien wel. Voorlopig nog niets geleverd dus ik hoop het vandaag echt nog te ontvangen :-)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:46

Jientis schreef:
Als ik aan de hand loop, vind ik dat hij redelijk goed reageert. Gisteren dacht ik echter, ik ga met heel lange teugel rijden puur op mijn benen maar dat ging voor geen meter. Hij snapte er niks van en viel over zijn eigen voeten, in draf. Maar er is maar 1 manier om het te weten te komen en dat is proberen :)
Hij hangt altijd heel fel op zijn bit dus dat zal inderdaad wel wennen zijn voor hem maar dat hangen is puur uit luiigheid ( en omdat hij niet genoeg steun in mijn zit vindt maar daar ben ik nog niet uit hoe ik dit kan oplossen).
ik hoop echt dat het super goed lukt want anders moet ik nog een hoofdstel kopen en dat is niet aan de orde momenteel financieel gezien.
Och ja, we zien wel. Voorlopig nog niets geleverd dus ik hoop het vandaag echt nog te ontvangen :-)

Ik denk niet dat het alleen luiigheid van hem is , ook het leren zelfstandig te lopen zonder druk in de mond of op de neus.
Longeer ik mijn paard in alle vrijheid , zonder halster en zonder longeerlijn , dan loopt hij nu als een hertje en vliegt de bocht uit.
Doe ik er een longeerlijn aan , gaat hij super mooi lopen , maar dat is wel een vormpje...Hij heeft dan steun aan de longeerlijn.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 10:53

Nammie schreef:
Jientis schreef:

Ik denk niet dat het alleen luiigheid van hem is , ook het leren zelfstandig te lopen zonder druk in de mond of op de neus.
Longeer ik mijn paard in alle vrijheid , zonder halster en zonder longeerlijn , dan loopt hij nu als een hertje en vliegt de bocht uit.
Doe ik er een longeerlijn aan , gaat hij super mooi lopen , maar dat is wel een vormpje...Hij heeft dan steun aan de longeerlijn.

Dat kan inderdaad :) Ik vermoed wel dat hij ook wat steun gaat hebben aan het bitloos hoofdstel, ik hoop alleen niet genoeg om te gaan hangen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:50

waw dat is snel! ik hoop voor je dat het goed gaat. Maar niet bang zijn, dan weet je paard dat. Gewoon rustig gaan rijden, zonder er teveel bij na te denken ;)

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:32

Waarom zou het niet kunnen?
Maar ik heb niet het idee dat het voor jouw paard veel toevoegt.
Maar je kan het gewoon proberen :)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 17:18

XxDancexX schreef:
Waarom zou het niet kunnen?
Maar ik heb niet het idee dat het voor jouw paard veel toevoegt.
Maar je kan het gewoon proberen :)

Waarom heb je het gevoel dat het niet veel toevoegt voor mijn paard?
Ik heb het hoofdstel gisteren jammer genoeg noet ontvangen dus nu is het wachten tot dinsdag:-)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 09:50

Oke, het is zo ver! het hoofdstel is er. Aargh ben toch wel zenuwachtig!!
Nu mijn vraag: woensdag rij ik normaal mee in de les. Is het verkeerd om onmiddellijk bitloos met de les mee te rijden? Of is dat net beter? Ik weet het echt niet en ben eigenlijk wel zenuwachtig!